Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:50

Ja wij kijken voor onze fokmerrie ook meer richting zangersheide hengsten.
Daar letten ze namelijk ook veel meer op sport en prestatie van de moeder.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:04

Caesar Z is ook erg interessant +:)+

Een Chacco-Blue X Ramiro Z.
Chacco-blue is nr 1 WBFSH-rankings.
Moederlijn van de befaamde Ratina Z merrie. Wel gekloond van moederskant maar daardoor genetisch een halfbroer van de Comme il Faut van Marcus ehning.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:42

Ik ben veel meer kwpn. Heb niks met de Z paarden :')
Maar ik heb er ook geen, zal vast mee spelen.

_lautje_

Berichten: 9272
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:44

Ik kijk eerlijk gezegd nooit zo naar het stamboek. Het gaat mij er om dat ze voldoen aan wat ik voor ogen heb. Daarnaast ik heb graag veel volbloed. Dat is bij de meeste stamboeken vrij lastig.

Overigens laatst naar de trakehner hè gstenshow en keuring geweest. Was echt bijzonder positief verrast. Zij maken serieus werk van de eventing en heb echt hele mooi goed bewegende hengsten gezien die ook echt fijn sprongen.
En beeldschoon natuurlijk.
Heb zelf trakehner gehad eerder en het zijn aparte vogels. Maar eerlijk is eerlijk: Als je op schoonheid en Adel een verkiezing houdt wint een Trak

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:05

Cioccolato schreef:
Ik ben veel meer kwpn. Heb niks met de Z paarden :')
Maar ik heb er ook geen, zal vast mee spelen.

Voordeel ban zangersheide is dat ze zowel naar de vader als moederlijn kijken..
Daarom zou ik eerder naar zangersheide kijken. Of frans gefokte paarden.

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:08

Ketaki: heb je al die tijd onder een steen geleefd of praat je gewoon iemand na? KWPN kijkt ook naar sport/prestatie in de zowel de vader- als de moederlijn. Tot zover weinig anders dan Zangersheide.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:23

Mij maakt het niet uit, als het dier maar goed springt en model en karakter heeft dat bij de merrie past. Voor het gemak wel KWPN geregistreerd zodat ik hier naar de merrie en veulenkeuring kan. Een heel eind de hort op hiervoor vind ik niet nodig. Al geloof ik dat je tegenwoordig ook Zangerheide keuringen in Nl hebt.

Hoe zit het met Z dan dat je alleen naar Z hengsten kijkt? Zangesheide is/was toch ook altijd een open stamboek? Dwz er worden ook hengsten goedgekeurd die Holstein/kwpn/etc bloed hebben?

Lautje ik hou ook van volbloed, zelf gedekt met Albaran xx en met een Karandasj x Julio xx merrie gefokt.
Toch denk ik dat de noodzaak van rechtstreeks bij een volbloed dekken steeds kleiner wordt. Er zit zoveel bloed ingefokt bij een groot aantal hengsten. Veel volbloeden komen imo als vaderdier toch ergens op te kort, of het nou model, beweging of springtechniek is.
Voor de fokkerij heb ik dan liever die halfbloed merrie dan dat ik nog eens met een volbloed dek.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:28

Zangersheide heeft enkel hengstenkeuringen (voor goed te laten keuren deksport). En geloof dat dit alleen in Frankrijk en bij hun zelf is, weet dit even niet zeker omdat ik enkel fok en niet aan de hengstenkeuringen deelneem.
Ze doen niet aan merrie of veulenkeuringen. Enkel de selecties veulens voor de veilingen die plaatsvinden tijdens het grote evenement op het Z.

Je mag alleen een veulen inschrijven bij het Z wanneer de hengst ook ggk is bij het Z, of merrie Z ingeschreven is.
Sommige Kwpn’ers zijn tevens ook ggk Z hengsten inderdaad.
Laatst bijgewerkt door xPenny op 03-03-20 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Berichten: 9272
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:29

Een volle volbloed is voor mij idd ook niet meer echt noodzaak. Maar voor het mooie in de eventing wil je toch wel 70% volbloed hebben eigenlijk.

Met minder Volbloed zijn er ook warmbloeden die het wel redden In de sport, maar ik weet ook hoe die gemanaged moeten worden om het vol te houden. Of het niet volhouden :x

Wilde net zeggen Kwpn kijkt juist heel erg naar de moederlijn toch.

Adjepatatje8

Berichten: 338
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:39

Ketaki schreef:
Ja wij kijken voor onze fokmerrie ook meer richting zangersheide hengsten.
Daar letten ze namelijk ook veel meer op sport en prestatie van de moeder.


Panenka de Kalvarie al op je lijstje staan? :D

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:03

Die van mij is naar mijn mening te groot, heb haar overigens wel vaak kunnen verkopen op wedstrijd!
Maar op het achterbeen komen en in verbinding blijven is toch lastiger

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 16:26

Ik ben ook lid bij het kwpn dus daarom blijf ik daar ook bij. Hoef niet van allss lid te zijn. Tot nu toe altijd passende hengsten kunnen vinden in het Kwpn goedgekeurde bestand.

Waar overigens net zulke goede, misschien wel betere, hengsten staan als in de Z. Of ze staan bij beide. En ook bj 't kwpn wordt de moederlijn meegenomen of kun je zelf uitzoeken.

Ik vind het ook leuk om richting eventing te fokken, maar teveel volbloed vind ik niet mooi. Vind de top sport eventing paarden ook niet mooi. Maar ik fok ook meer voor de leuke amateur dan voor gp niveau, km het zo te zeggen.
Teveel volbloed kunnen veel ruiters ook niet aan, vind ik dus ook minder voor verkoop.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:12

xPenny schreef:
Zangersheide heeft enkel hengstenkeuringen (voor goed te laten keuren deksport). En geloof dat dit alleen in Frankrijk en bij hun zelf is, weet dit even niet zeker omdat ik enkel fok en niet aan de hengstenkeuringen deelneem.
Ze doen niet aan merrie of veulenkeuringen. Enkel de selecties veulens voor de veilingen die plaatsvinden tijdens het grote evenement op het Z.

Je mag alleen een veulen inschrijven bij het Z wanneer de hengst ook ggk is bij het Z, of merrie Z ingeschreven is.
Sommige Kwpn’ers zijn tevens ook ggk Z hengsten inderdaad.


Dan ben ik waarschijnlijk in de war met AES dat je daarvoor ook in NL kunt keuren.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:10

Interessant topic.
Mijn merrie is drachtig van Cohinoor VDL. Ik ben superbenieuwd wat eruit gaat komen want achteraf ben ik toch niet helemaal blij met hengstenkeuze.
Ze is wat later in het jaar uitgerekend. Dus of ik haar dit jaar weer ga laten dekken of een jaartje oversla hangt onder andere af wanneer ze gaat veulenen. Maar ondertussen al wel opzoek naar de volgende hengst.


Ketaki schreef:
Ja wij kijken voor onze fokmerrie ook meer richting zangersheide hengsten.
Daar letten ze namelijk ook veel meer op sport en prestatie van de moeder.


Ben ik het niet helemaal mee eens. KWPN selecteert (igg de laatste jaren) behoorlijk op de hoeveelheid sport in de moederlijn. voorgaande jaren nog vaak genoeg gezien dat een hengst niet aangewezen werd vanwege gebrek aan sport in de moederlijn. Vooral na de 2de bezichtiging. Ze hadden dit jaar een andere opzet. Maar nog steeds vaak genoeg gehoord dat een hengst afgewezen werd vanwege gebrek aan sport in de moederlijn

Adjepatatje8 schreef:
Panenka de Kalvarie al op je lijstje staan? :D


Oo deze vind ik dus leuk. En staat zeker op mijn lijstje. Ben benieuwd hoe zijn nakomelingen zijn dit jaar. Zodat ik een beetje een beter kan zien wat hij doorgeeft. Gelukkig is hij hersteld en weer in training. Ik vraag mij alleen af of hij ooit de mogelijkheid gaat krijgen om helemaal door te groeien tot GP niveau. Zoals ik begrepen heb ‘huurt’ Brinkman hem. Alleen voor hoe lang? En heeft hij dan echt de beste ruiter? Wat gaat er volgend jaar gebeuren als de huurovereenkomst eventueel gestopt is?

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:14

Hoezo niet blij met je keuze?

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:29

Cioccolato schreef:
Hoezo niet blij met je keuze?


Ik heb een merrie die nogal ouderwets/grof/rond gebouwd is. Er zit wel bloed in maar dat toont ze niet. Ik zou dus het liefst een wat chiquer/moderner/verfijnde nakomeling zien. Nu heb ik mooie nakomelingen gezien van Cohinoor. Maar zelf is hij ook best grof/rond gebouwd. Had hem nooit live gezien. Pas nadat mijn merrie drachtig was. En daar schrok ik toch een beetje van hoe grof die nog was qua bouw. Maar goed we zien het wel wat eruit komt.
We hebben trouwens haar eerst 2 rondes drachtig proberen te krijgen van Etoulon voordat we overgestapt zijn naar Cohinoor. Daar wilde ze helaas niet drachtig van worden. 3 jaar geleden een heel seizoen geprobeerd dus die maar opgegeven.

Maar ik sta altijd open voor leuke hengsten. Die een beetje mooie/moderne type doorgeven. En qua springen een goede techniek (vooral) achterhand) en vermogen heeft/geeft. Dus tips mogen altijd.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:19

Adjepatatje8 schreef:
Ketaki schreef:
Ja wij kijken voor onze fokmerrie ook meer richting zangersheide hengsten.
Daar letten ze namelijk ook veel meer op sport en prestatie van de moeder.


Panenka de Kalvarie al op je lijstje staan? :D

Hengst moet heartbreaker vrij zijn. Dit ivm zn karakter :o

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:37

Hebben hier meerdere mensen hun merrie trouwens op wffs getest?

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:42

Hier wel laten testen, vrij van wffs. Keuze altijd voor hengsten die ook vrij zijn. Vind dat er meer dan genoeg keuze is in vrije hengsten.

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:51

Ik heb niet getest

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:21

Daantj__ schreef:
Cioccolato schreef:
Hoezo niet blij met je keuze?


Ik heb een merrie die nogal ouderwets/grof/rond gebouwd is. Er zit wel bloed in maar dat toont ze niet. Ik zou dus het liefst een wat chiquer/moderner/verfijnde nakomeling zien. Nu heb ik mooie nakomelingen gezien van Cohinoor. Maar zelf is hij ook best grof/rond gebouwd. Had hem nooit live gezien. Pas nadat mijn merrie drachtig was. En daar schrok ik toch een beetje van hoe grof die nog was qua bouw. Maar goed we zien het wel wat eruit komt.
We hebben trouwens haar eerst 2 rondes drachtig proberen te krijgen van Etoulon voordat we overgestapt zijn naar Cohinoor. Daar wilde ze helaas niet drachtig van worden. 3 jaar geleden een heel seizoen geprobeerd dus die maar opgegeven.

Maar ik sta altijd open voor leuke hengsten. Die een beetje mooie/moderne type doorgeven. En qua springen een goede techniek (vooral) achterhand) en vermogen heeft/geeft. Dus tips mogen altijd.


High Shutterfly geeft alleen maar mooie types, weet niet of dit bloed bij jouw merrie past. Hij doet het zelf ook fijn in de sport.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:34

Is het ook Jazzejam, maar lang niet alle hengsten zijn getest op wffs.
Pegase van t ruytershof had ik interesse in, enkel deze is niet getest.

Ik heb 3/4 jaar geleden met Take a chance on me Z gedekt. Veulen is me met 10 maanden overleden in de baarmoeder. Veulen was erg smal en kootgewrichten waren niet zoals het moesten zijn.

Toentertijd enkel op Rhino beiden laten testen, negatief. Ook omdat de rhino toen hier een half uur verder was.
Had merrie wel netjes laten enten toentertijd.

Wffs was toen nog niet zo bekend als nu en kliniek in Someren hebben hier toen ook niet op getest.

Een jaar later gingen de meeste hengstenhouders pas hun hengsten hierop laten testen.
Nu blijkt dat take a chance Z positief getest is op dit syndroom.

Merrie heb ik nog niet laten testen, maar keuze is sowieso op een wffs vrije hengst, ook in de toekomst op andere hengsten.
Wil merrie dit jaar bij zangersheide meteen laten testen als ik haar daarheen breng voor te insemineren. Dit is bij hun mogelijk om meteen je merrrie ook te laten testen.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:48

Firegirl schreef:
High Shutterfly geeft alleen maar mooie types, weet niet of dit bloed bij jouw merrie past. Hij doet het zelf ook fijn in de sport.


Top bedankt voor het meedenken! Qua bloed kan het zeker wel.
Deze heeft ooit wel hoog op het lijstje gestaan. Weet zo niet meer waarom die afgevallen is.

Toen Etoulon niet lukte, moest ik een andere VDL hengst kiezen. Heb toen erg zitten twijfelen tussen Inaico VDL en Cohinoor. Uiteindelijk dus voor de laatste gekozen en achteraf minder blij mee. Zeker na aanwezig te zijn geweest bij de hengstenkeuring. Maar ik zou ook best graag een niet-vdl hengst willen proberen. Dus High Shutterfly gaat zeker weer op het lijstje.

Ik heb mijn merrie niet getest op wffs. Maar zou wel een vrije hengst kiezen.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:12

Hier kijken we vooral naar hengsten die juist niet heel erg verfijnen. Dit komt meer dan voldoende vanaf de merrie. Rug letten we wel
op dat deze niet te kort mag worden.
Veulen van Il est Balou x Levantos II.

Afbeelding


Vorige veulen van El Salvador.


Afbeelding

En als jaarling


Afbeelding

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:23

xPenny schreef:
Hebben hier meerdere mensen hun merrie trouwens op wffs getest?


Yes, mijn eigen merrie en ook de Vagabond merrie van vorig jaar. Beide WFFS vrij.

Marius Claudius hier ook kort overwogen maar vind dat toch weer wat ouder bloed, denk niet dat ik daarmee de fokkerij verder vooruit help.