Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:39

Laurenti: uit een bloederige Vleut merrie. Onze buurman heeft gister ook een colorit gekregen. Hele bloederige.ook een bloedmerrie. Ik zie toch wel mooie voorbij komen van colorit z
maar dat komt misschien omdat men nu weet dat je wel een bloederige merrie nodig hebt voor colorit :D

Oh dat zal een dubbel gevoel zijn Umeo. Maja soms moet je wat

Laurentii

Berichten: 2086
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:52

Revali schreef:
Laurenti: uit een bloederige Vleut merrie. Onze buurman heeft gister ook een colorit gekregen. Hele bloederige.ook een bloedmerrie. Ik zie toch wel mooie voorbij komen van colorit z
maar dat komt misschien omdat men nu weet dat je wel een bloederige merrie nodig hebt voor colorit :D

Oh dat zal een dubbel gevoel zijn Umeo. Maja soms moet je wat


zou wel eens goed kunnen, dat ze erdoor bijgeleerd hebben :P

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:26

Ze kunnen niet allemaal blijven Umeo...

Daarom is het ook zo belangrijk om nakomelingen van hengsten te zien en er met elkaar over te sparren :))

Bella kan morgen geïnsemineerd. Ik heb een station gevonden waar Otto kan springen dus dat wordt een hele onderneming morgen. Eerst hengst ophalen bij de amazone, naar het station, hengst weer naar huis en dan zelf weer op weg terug. Nog even zien of dierenarts haar dan komt insemineren (dan moet ik nog op het sperma wachten of er nog een keer langs) of dat ze van het station toch al in de buurt komen die avond. We hebben de merrie voor de zekerheid maar een injectie gegeven, ze wil nog weleens iets trager ovuleren dan wij denken en ik vlieg maandag eind van de middag naar een congres dus dan heb ik geen tijd om dit hele circus nog een keer te herhalen :+

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:28

Oh spannend Gomir. Wat een onderneming.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:34

Dat weerhoudt je er iig wel van om te adverteren met zo'n hengst :D
Veel te veel gedoe :+ Definitieve hengstenkeuze van Bella hing nu dus vooral van moment van insemineren en mijn werkrooster af.

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:23

Jeetje Gomir, dat is een hele puzzel. Wel fijn als je ongeveer de cyclus weet.
Als bij mijne morgen het ei weg is,kan ik haar weer ophalen. Had haar gisteren bij de dierenarts achter gelaten, scheelt hoop heen en weer rijden voor haar.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:39

Dat is idd net zo fijn.
Hier komt de dierenarts gelukkig aan huis voor de controles, maar (vrijwel) alle noordelijke hengstenhouders komen ook zonder extra kosten aan huis insemineren in de noordelijke provincies. Kost bij de dierenarts iets meer door de visitekosten (gynaecologievisite is wel goedkoper dan algemene visite), maar scheelt een heleboel tijd en gedoe aan heen en weer gereis. Zeker met merries met een veulen aan de voet.

Laurentii

Berichten: 2086
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:09

gomir schreef:
Ze kunnen niet allemaal blijven Umeo...

Daarom is het ook zo belangrijk om nakomelingen van hengsten te zien en er met elkaar over te sparren :))

Bella kan morgen geïnsemineerd. Ik heb een station gevonden waar Otto kan springen dus dat wordt een hele onderneming morgen. Eerst hengst ophalen bij de amazone, naar het station, hengst weer naar huis en dan zelf weer op weg terug. Nog even zien of dierenarts haar dan komt insemineren (dan moet ik nog op het sperma wachten of er nog een keer langs) of dat ze van het station toch al in de buurt komen die avond. We hebben de merrie voor de zekerheid maar een injectie gegeven, ze wil nog weleens iets trager ovuleren dan wij denken en ik vlieg maandag eind van de middag naar een congres dus dan heb ik geen tijd om dit hele circus nog een keer te herhalen :+


Je moet er al eens iets voor over hebben :P

Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:07

Zo Gomir hele onderneming! Hopelijk meteen raak !

Gisterochtend de 18 dagen scan voor de 4 jarige en ja! Drachtig! Vorig jaar 4x geprobeerd zonder succes. Nu in 1x.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 15:09

Fijn Marijke!
De grand slam alweer aan insemineren toe?

Het was idd nogal een gedoe dus hopelijk is het gelukt.
Mogelijk willen die mensen uit Brabant de merrie er ook nog een keer bijdoen dit jaar dus even zien of dat te plannen is met werk.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:24

Wat fijn Marijke dat ze dit jaar vlot drachtig is geworden!

Gomir is het allemaal gelukt met de tour die je moest maken voor Bella? Hopelijk is ze van de eerste keer drachtig.

Wij hebben zwaluwen op stal, al sinds we hier wonen gewoon alles laten zitten. De vorige bewoners deden dat geloof ik niet. Maar ze lijken elk jaar wel te verdubbelen, inmiddels zijn er zoveel nesten dat het serieus lawaai maakt als je de stal binnen komt! Voordeel is wel dat we geen vliegen hebben binnen :D

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 17:30

De zomer begint nu dus echt MM :D

Het was idd nogal een onderneming, maar het is gelukt.
Hoop idd dat we deze truc niet te vaak hoeven te herhalen. Ze verhuizen binnenkort ook nog van stal dus dan is het voor mij een keer zo ver rijden om hem op te halen. Nu was ik net geen 4 uur onderweg geweest alles bij elkaar :+

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 17:34

Gisteren mijn merrie opgehaald. Was nog een behoorlijk avontuur.

We waren bijna thuis echter een zwaar ongeluk gebeurd op een dijk vlak bij stal. Helaas was het niet tijdig afgezet en had ik geen andere keuze dan 1,5 km achteruit met de trailer naar de vorige afrit. Weg te smal om te keren en uitladen en combinatie los om te keren geen optie ivm hulpdienst voertuigen....
Nu maar hopen dat ze drachtig is.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:25

Hoihoi, hebben jullie misschien een tip voor me, ik zoek een langelijnde, bloederige springhengst met maat. Voor een Haarlem x vainqueur x adios merrie. Normaal dekgeld. Gericht op de eventing.

Laurentii

Berichten: 2086
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:41

Gefeliciteerd Marijke, fijn nieuws!

MizzMontana, voor de vliegen echt ideaal. Enkel soms vervelend als je juist onder een nest staat en er wat naar beneden valt :P

Fokfanaat, ik denk dan aan Ermitage Kalone.


Hier vandaag momenteel 1 drachtig en 6 in de running.
vandaag ook twee gedekt nog, toevallig moeder en dochter.
Ik hoop dat er een deel gelukt zijn :')

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:48

Bedankt Laurentii!

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:36

Voor de eventing zou ik Famous ook serieus overwegen als daar nog sperma van is (diepvries) of evt uit dezelfde stam Lingo van de Watermolen. Albaran is zelf volgens mij ook nog wel beschikbaar, daar is wat meer over de nafok bekend. Eventing vraagt toch net andere eigenschappen dan een springpaard en ik gebruik dan graag hengsten die zich of zelf in de sport bewezen hebben of waar al wat eventers in de lijn voorkomen. Qua beweging zou ik zelf het meeste zien in Lingo, het verschil wordt in de dressuur al gemaakt en een fijne stap en draf zijn dan wel een pre.

Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:15

gomir schreef:
Fijn Marijke!
De grand slam alweer aan insemineren toe?

Het was idd nogal een gedoe dus hopelijk is het gelukt.
Mogelijk willen die mensen uit Brabant de merrie er ook nog een keer bijdoen dit jaar dus even zien of dat te plannen is met werk.


Is geïnsemineerd en donderdag spoelen. Hopelijk dit keer een embryo. Anders misschien toch andere hengst. Wil eigenlijk niet meer dan 3x proberen

Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:17

Hopelijk geluk Laurentii met moeder en dochter!
MM handig zulke vliegen vangers! Hebben wij ook een paar van op stal. Al die poep van ze vergeef ik ze maar want op stal nul vliegen momenteel

Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:18

Firegirl schreef:
Gisteren mijn merrie opgehaald. Was nog een behoorlijk avontuur.

We waren bijna thuis echter een zwaar ongeluk gebeurd op een dijk vlak bij stal. Helaas was het niet tijdig afgezet en had ik geen andere keuze dan 1,5 km achteruit met de trailer naar de vorige afrit. Weg te smal om te keren en uitladen en combinatie los om te keren geen optie ivm hulpdienst voertuigen....
Nu maar hopen dat ze drachtig is.


Jeetje wat een avontuur! Gelukkig veilig thuis gekomen en idd hopelijk is ze drachtig

lexa

Berichten: 744
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:21

En Jarnac dan? Die heeft wel veel bloed en is volgens mij aardig aan de maat?

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:22

Jarnac heeft wel echt een bloedmerrie nodig, en hoewel hij zelf 176m is, vererft hij geen maat.

Je zou ook evt kunnen kijken naar Jaguar Mail, Duplex of Heraldik bloed.

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 11:24

fokfanaat schreef:
Hoihoi, hebben jullie misschien een tip voor me, ik zoek een langelijnde, bloederige springhengst met maat. Voor een Haarlem x vainqueur x adios merrie. Normaal dekgeld. Gericht op de eventing.


Jack the Robin xx

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 11:40

Super bedankt voor alle tips!

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 11:46

fokfanaat schreef:
Super bedankt voor alle tips!


Laat ons weten welke het wordt! Altijd leuk om te volgen :D :))