Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:30

Mooi veulen Laurentii! Allemaal zonder vlekken dit jaar?

Zet de stijgende lijn van Helena door Eilander? Hoop het zo voor jullie!

Voor mij wat teveel uit de richting Firegirl en die regio maakt het ook al snel erg duur :+
Succes met het dekken! Welke hengst ga je ook alweer gebruiken?

Moska: ik stuur je even een pb, want heb wel wat tips in deze regio.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:17

Gomir heb je ook nog tips in deze regio voor opfok? Ik had ze voorheen in de Achterhoek staan, maar dat vind ik wat ver nu we in Friesland (randje Drenthe) wonen…

Vanmiddag merrie laten scannen, mooi ei, ze kan morgen geïnsemineerd worden!

Revali leuke naam hoor, was het liedje niet Domino Ofzo?

Eilander ik had er overheen gelezen maar leuke hengstenkeuze voor de Quabri!

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:26

De gouden hoep of bedrijf in kornhorn (zit nieuwe eigenaar op en weet nieuwe naam zo niet) zijn wel fijn volgens mij. En zou kunnen dat ze bij wielsma ('t oosterzand) ook nog opfok hebben. Dat is ook wel vertrouwd adres.

Sita_xx

Berichten: 1628
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:32

Moska schreef:
Goedemorgen, na een hele poos alleen meegelezen te hebben (en op de achtergrond mee te leven met al het lief en leed) zou ik hier graag een vraag willen stellen.

Mijn 4 jarige (uit onderschrift) was mooi onderweg voor het beleren, trainer kon opstappen, stappen en draven aan de longe en los door de bak. Alleen is hij geblesseerd geraakt en hebben we besloten dat gezien zijn leeftijd (60+) het niet verstandig is dat hij die van mij voorlopig verder beleerd. De persoon die we op het oog hadden blijkt zwanger en kan het dit jaar niet meer doen. Ik ben dus op zoek naar iemand die het proces kan voortzetten, maar ken op dat gebied weinig tot geen mensen.

Ik zoek iemand die in alle rust de tijd neemt om het paard iets te leren, paard is niet gemeen, maar wel razend snel in de reflexen en gevoelig. Wat geleerd en bevestigd is, is klaar. Bij voorkeur in Friesland/Groningen eventueel kop Drenthe/ Overijssel/Flevoland. Indien mogelijk, zou het mooi zijn als er tzt ook wat parcoursjes gesprongen gaan worden. In juli gaat ie naar de keuring in Harich, een combi hiermee zou ook mooi zijn. Paard is makkelijk te laden en braaf bij de hoefsmid. Sociaal in de omgang.


Je zou Hessel vd Veen kunnen vragen uit opende. Beleerd veel paarden

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:50

Maar die wil er niet mee springen, ook niet een sprongetje thuis. Dat zou ik in dit geval wel een nadeel vinden.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:58

Dank voor de tip Gomir.

Hier is de merrie net geïnsemineerd met Dourkhan, nu 18 dagen op het wachtbankje.

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:07

Spannend MM!!

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:40

Wat leuk! Spannend. :D

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:47

Spannend MM! Hoor van veel mensen dat ze hem gebruiken.

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:42

Mijn bijna 3 jarige Dourkhan wordt ook echt steeds fijner in de hand. Een beetje een aparte is het wel, je moet weten hoe met hem om te gaan, maar zolang hij niet in ‘druk zijn’ stand komt (wat bij hem al makkelijk gaat) is hij best wel lief.
Voorlopig mag hij nog even lekker niksen, gezien hij echt een late is (midden juli).
Afbeelding
Bijzonder momentje in de wei
Afbeelding

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:23

Oehlala schreef:
Spannend MM! Hoor van veel mensen dat ze hem gebruiken.


Denk dat hij het druk genoeg heeft inderdaad. Je mag van hem maar per cyclus 1 maal sperma bestellen. Onze merrie had een heel mooi ei maar toch voor de zekerheid Chorulon gegeven.

Change hij blijft leuk! Dit is Dipped in Chocolate toch? Ik kan me zijn veulenfoto’s nog herinneren!
Karakter ben ik met onze merrie niet heel bang voor en ik steek er veel tijd in als veulen om ze al mak te maken. Als ze dan nog wat scherp zijn dan mag dat, als ze maar eerlijk zijn.

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:43

Toch bizar hoe hengsten in zo’n relatief korte tijd zo enorm populair kunnen worden.

Dankjewel! Klopt inderdaad. Wij hebben hem als veulen ook dagelijks veel in de hand gehad en veel mee gedaan, hij is op z’n lichaam ook super mak ,kan er zo een zadel op leggen, alleen zijn hoofd werkt soms nog wat tegen. Combinatie van overmatig veel energie (ondanks van ‘s ochtends tot ‘s avonds buiten lopen), bloed en toch ook wel eigenwijs en impulsief zijn. Maar het is echt al veel beter geworden, kan hem nu normaal naar de wei brengen en poetsen buiten de stal zonder dat hij ontploft. Dat heeft heel wat maanden gekost, maar dat is voor nu al een hele prestatie. Stapje voor stapje. :D

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:45

De dourkan hero die ik aangekocht heb is nu 1, maar dat is echt een loeischerp en vlug ding. Die hebben we op de vrachtwagen een halster om kunnen wurmen voor ze de wei op gingen, want die kreeg ik deze winter in de loopstal echt niet mak :+ Komt uit dezelfde moeder als mijn up to date's en dat zijn ook wel bloedpaarden. Ik zie het wel als ze 3 is ;)

De up to date merrie kan zaterdag geïnsemineerd. Heb vanmorgen al via de mail besteld, maar nog geen reactie dus zal morgen voor de zekerheid ook maar even bellen.

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:59

Dat is wel herkenbaar, dat scherpe en snelle. Die van mij komt ook wel uit een fijne merrie, dat scheelt. Hopelijk gaat het in de toekomst meewerken! Tijd zat met die jonkies.

Succes met je merrie insemineren!

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:57

Spannend MM
Wij hebben gister de Goodtimes weggebracht om te insimineren met Dominator. De Baloubet is helaas niet drachtig, op naar de volgende ronde!

Ben even kritisch bij de aangekochte mylord Carthago geweest (nu 1)… ik denk dat die pony blijft. Duur geintje dan :( Gelukkig is ze heel lief, dus wellicht straks een bloedmooie pony voor dochterlief… Onze Agenix is wel 25 cm groter en maar 3 maand ouder…

misssixty

Berichten: 1017
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Haren

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:27

Mijn Stakkato Gold is maandag en woensdag geïnsemineerd met de jonge hengst Simply de Regor. Over 2 week weer scannen of ze drachtig is. Mijn eerste keer een veulentje fokken, dus wel heel nieuwsgierig nu of het gelukt is :)

Spannend Iror of het lukt met Dominator!

Hoe is het met de merries en veulens die in de kliniek stonden vorige week?

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:39

Allemaal weer druk met insemineren!! Zal duimen! Onze warrant wordt morgen geïnsemineerd met Allroad Z

Balen lorrr....denk dat wij dat hebben met onze 2 jarige Landino. Dominator is immens groot en de Luigi is denk ik ook groot.maar Landino valt in 't niets.hopelijk haalt ie ooit de 161 ofzo

Marijkeeee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:50

Hier nog niet insemineren... geen eitjes.. maandag maar weer kijken.

Dat is balen Iorrr. Zo is bij mij 1 een e pony geworden terwijl voor de rest uit de lijn de meesten richting reus gaan maar deze niet. Bloedmooie e pony waar mijn nichtje nu gelukkig mee is.

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:14

Spannend met al het insemineren. Hopelijk veel mooie veulentjes volgend jaar.

Ik heb mijn 1.40 merrie met wedstrijd pensioen gedaan. Hopelijk eind volgende week hengstig. We gaan voor Hardrock Z. Eerdere keuze was Grand Slam, maar die is alleen diepvries beschikbaar en daar begin ik niet aan.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:47

Wat jammer van de Mylord… ik had dat met de Connect x Ustinov. Toch zonde als ze zo klein blijven. Hopelijk is het in de toekomst wat voor jullie dochter.

Firegirl ik gebruik ook geen dv, wellicht in de toekomst ooit. Voor nu zijn er genoeg leuke hengsten met vers te vinden en ik wil het veulen niet wegbrengen.

Allroad is ook gaaf! Die jonge Dourkhan (Django?) ben ik ook benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen.

Gomir welke hengst heb je gekozen voor de Up to date? Heb je vast al verteld maar ik ben een vergiet af en toe…

esje01

Berichten: 4902
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:17

Veel merries geïnsemineerd lees ik.
Dat worden weer spannende dagen.
De Bellabaloubet vandaag geïnsemineerd met Jenson van het Meulenhof
Ook hier weer duimen draaien dus

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:23

Nieuwsgierig. Zijn er mensen met nakomelingen van For Friendship vdl?

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:49

Ik vind diepvries niet zo'n probleem als ze geen veulen aan de voet hebben, maar met een veulen erbij is het me teveel gedoe :+

Spannend misssixty!

Balen van de baloubet Iorrr, maar het is nog vroeg en gelukkig nog kansen genoeg. Hopelijk pakt de Goodtimes van Dominator nu hij vers beschikbaar is.
Balen van de mylord carthago, hopelijk krijgt die straks gewoon nog een groeispurt!

MM: de Up to date gaat bij Carambole dit jaar.

Ik niet Cio, vind het wel een mooi paard!

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:29

Helena en kind zijn weer thuis gelukkig.
We moeten de weidegang gedoseerd opvoeren. Daar is madame het niet helemaal mee eens want blijft maar heen en weer lopen in de paddock en verrekt het om haar kuil te eten. Maar verder alles oké gelukkig.

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:31

Zonde van de Mylord Iorrr en mischien is het idd wat voor je dochter in de toekomst.

Succes met insemineren iedereen. Hopelijk wil het vlotten.
Hier wel een ei bij de Quabri maar niet mooi genoeg om te insemineren. Komende week hengstig spuiten en hopen op een beter ei