Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:45

Cioccolato schreef:
Ik ben wel fan van Inaico en Justice :j

Verder kies ik eigenlijk nooit de bewezen hengsten maar vaak een goed gekeurde nakomeling daarvan.

Vond Lingo van connect ook een aansprekend dier. Alleen als ze al zeggen dat ie moeilijk was.... :+

Grappig, ik heb n halfzusje van Justice.
Coblesse TH (Chin chin x Epilot)

Inaico vind ik ook een hele fijne!
Echt een van de betere van de I jaargang. En n fijn stammetje zit erachter.
Zijn 2 zonen op de laatste hk vond ik ook fine paarden met veel techniek en wat grootramiger dan Inaico zelf

Cioccolato

Berichten: 6615
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:50

Ik vind inaico ook een fijne. Vorig jaar helaas vrucht verworpen van hem. Zit te denken om dit jaar weer een merrie te dekken met hem

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:06

Ketaki schreef:
caro29 schreef:
Ik heb een ultimo x numero uno. Zeer goed springen maar dat geloer . Wel een eerlijk paard.

Hengst zoeken voor haar vind ik niet makkelijk.

Combinatie tangelo vd zuuthoeve x phin phin geeft goede nakomelingen :j


Wordt dat niet een lange tank? Mijn merrie is lang in de rug. De tangelo’s die ik ken zijn lang in het lijf en bewegen ook erg vlak

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:19

Ik heb geen idee, maar zie de combi vaker terug voorbij komen

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:21

Ik wil hier ook gezellig meefietsen! Zal niet heel veel nuttige inbreng hebben maar ik vind het wel onwijs interessant!

Lante schreef:
Kijk; waardevolle input! Indoctro is een serieuze kandidaat. Mijn merrie is niet heel erg groot met 1.65 en heeft genoeg bloed. Ik begrijp dat Van Gogh beter wat grootramiger paarden kan hebben. Ik heb zelf een hele fijne indoctro gereden en om mij heen zie ik ook erg fijne nakomelingen van hem die goed gemodelleerd zijn en goed kunnen bewegen. Omdat de merrie al 17 wordt dit jaar ga ik liefst wel voor bewezen verervers, want je weet nooit hoeveel veulens je er nog uit kunt fokken.


Ik heb zelf een "kleindochter" van Indoctro en ken er meerdere. Ik vind het stuk voor stuk hele fijne paarden met allemaal veel techniek vanuit zichzelf al voor het springen :) Maar je moet ze wel even voor je winnen, ze kunnen wel wat 'koppig' zijn.
Het zijn over het algemeen wel fijngebouwde paarden.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:04

Ik zag ergens Catoki voorbij komen. Ben ik ook echt fan van! Wilde eigenlijk dekken van Luigi d'Eclipse maar jammer genoeg niet meer vers te krijgen...

eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:07

Laurievc schreef:
Ik zag ergens Catoki voorbij komen. Ben ik ook echt fan van! Wilde eigenlijk dekken van Luigi d'Eclipse maar jammer genoeg niet meer vers te krijgen...

Nee, Luigi helaas alleen diepvries. Die loopt zich aardig in de kijker idd.
Catoki staat tegenwoordig bij Zangersheide

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:12

Leuk topic! Ik kom hier ook graag meelezen om te leren.
Zit zelf niet geheel in de springpaarden, maar heb 2 jaar geleden uit mijn Hamilton x Purioso merrie een Dallas VDL gefokt. Welke dus allround richting springpaard gaat. Volgend jaar wordt ze drie, en wil ik haar ook laten dekken.

Afbeelding
Dit was ze als veulentje. Momenteel is ze niet zo knap :=

Zag een vraag over Kallas voorbij komen. Hij was dit jaar op de kwpn HK. Hij lijkt zich goed te ontwikkelen. Zal van de week even kijken wat ik had opgeschreven bij hem.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:14

@Eilander: een foto heb ik wel, maar die is echt niet charmant en doet ook afbreuk aan het beestje. Ik heb Catoki namelijk gebruikt omdat de moeder echt niet zo correct gebouwd is en ik dat met Catoki hoopte te verbeteren. Dat is ook gebeurd, want haar veulen van vorig jaar, een Corydon van T&L, heeft meer die hertenhals en gezakte rug van zijn moeder. Ik heb wel ergens een springfilmpje van haar, over een huppeltje. Die zal ik straks anders even plaatsen :)

Myrthee_: Jouw Dallas ziet er leuk uit. Wel echt zo dat ronde van Dallas zelf hé, vind dat wel aansprekend.

Ik heb trouwens voor Tal Milstein gewerkt, dus ik ken Luigi goed.. Was ook de reden waarom ik mijn merrie toen van Catoki liet dekken haha.

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:15

Leuk topic!

Ik verwacht dit jaar een Comfortuna vdl uit mijn elite sportmerrie van Abke x Wellington.
Haar eerste nakomeling van Casago wordt dit jaar 3 en mag straks aan het werk, verder heb ik twee hele knappe en fijn bewegende Impressive's uit haar. Dit jaar wil ik haar bij I'm Special de Muze doen (tenzij ik besluit om Comfortuna opnieuw te gebruiken :+ )
Via embryotransplantatie verwacht ik een Connect x ster sport prok merrie van Numero Uno x Vaillant. Merrie loopt zelf nu in het Z en kan onvoorstelbaar springen, maar soms breekt de spanning haar nog wat op. Dit jaar wil ik haar spoelen van Ipsthar.

Verder nog een Up to date x Contender uit een hele goede stam, die heeft vorig jaar een veulen van Dakar vdl gehad en mag nu eerst de sport in voor het sportpredikaat.

Inaico vind ik een heel gave hengst, nakomelingen lijken ook goed. Dat zou ook echt nog wel een optie zijn voor topicstarter als ze graag indoctro wil gebruiken.
Verder zag ik hier Pegase van het Rutyershof voorbij komen, super interessante hengst, maar ik blijf wat huiverig voor fokken met dieren met een kloon-achtergrond). Catoki vind ik ook fantastisch!

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:18

gomir schreef:
Leuk topic!

Ik verwacht dit jaar een Comfortuna vdl uit mijn elite sportmerrie van Abke x Wellington.
Haar eerste nakomeling van Casago wordt dit jaar 3 en mag straks aan het werk, verder heb ik twee hele knappe en fijn bewegende Impressive's uit haar. Dit jaar wil ik haar bij I'm Special de Muze doen (tenzij ik besluit om Comfortuna opnieuw te gebruiken :+ )
Via embryotransplantatie verwacht ik een Connect x ster sport prok merrie van Numero Uno x Vaillant. Merrie loopt zelf nu in het Z en kan onvoorstelbaar springen, maar soms breekt de spanning haar nog wat op. Dit jaar wil ik haar spoelen van Ipsthar.

Verder nog een Up to date x Contender uit een hele goede stam, die heeft vorig jaar een veulen van Dakar vdl gehad en mag nu eerst de sport in voor het sportpredikaat.

Inaico vind ik een heel gave hengst, nakomelingen lijken ook goed. Dat zou ook echt nog wel een optie zijn voor topicstarter als ze graag indoctro wil gebruiken.
Verder zag ik hier Pegase van het Rutyershof voorbij komen, super interessante hengst, maar ik blijf wat huiverig voor fokken met dieren met een kloon-achtergrond). Catoki vind ik ook fantastisch!

Oooh I'm Special. Ik heb er echt zo'n leuk veulen van. Heb eigenlijk wat spijt dat we vorig jaar niet gewoon terug van hem gedekt hebben haha!
Hier was ze net 3 weken denk ik...

Afbeelding

Heerlijk slim, brutaal maar superlief veulen. Prachtige gangen erop en ze sprong op haar 8 maanden al over een weidepoort van 1m25 :+

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:21

Gaaf veulen zeg! Ik vind de nakomelingen het goed doen in de sport en ze lijken niet te lastig.
De merrie heeft vooral een hengst met maat, massa, galop en vermogen nodig. Dat kan I'm special volgens mij wel brengen.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:46

Ha, Casago, die mag ik met de kerstvakanties wel eens rijden haha :) Valt jouw nakomeling mee Gomir?

I'm Special geeft juist geen maat vind ik.. Eerder pony-type's, daarmee bedoel ik niet per sé echt klein trouwens, maar meer dat beknoptere/kortere. Dat heeft hij van zijn vader Emerald, die ze ook wat beknopter maakt. Wel al veel fijne Emeralds gereden. Elektriciteit maar wel braaf en fijne galop. Ben wel fan van Emerald :j I'm Special vind ik dan weer in alles iets minder dan zijn vader: qua sport, qua maat, qua vermogen, ... Maar ze zijn wel allemaal mooi, eerlijk is eerlijk :)

Cioccolato

Berichten: 6615
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:49

Emerald vind ik ook een hele fijne hengst :j

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:18

Cioccolato schreef:
Emerald vind ik ook een hele fijne hengst :j

Ik hoorde van de mede eigenaar, van het paard van mn vriend, dat emerald nakomelingrn vaak blessure gevoelig zijn.
Zelf vind ik het een aansprekende hengst, maar met dit, betwijfel ik of ik hem op inze merrie durf te zetten -O-

Cioccolato

Berichten: 6615
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:20

Oh. Ja dat zou wel een groot nadeel zijn.. En belangrijker dan of het een leuke toffe hengst is.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:25

Heeft dat misschien ook te maken met hoe 'extra' ze vaak zijn? Kan me voorstellen dat zulke paarden extra management nodig hebben. Heb Emerald ook overwogen voor mijn merrie maar ik denk niet dat hij maat en formaat mee gaat geven.

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:30

Dat denk ik ook pantykous!
En ik heb om dezelfde reden naar een zoon gekeken uit een moederlijn met veel formaat.
Bella lijkt ze op zich niet klein te geven, maar ze is zelf maar 1.66 dus ik wil in ieder geval niet verkleinen.

De Casago uit Bella lijkt heel goed cowgirtljuh! Heb er nog een halfzusje van uit dezelfde jaargang, maar die blijft wat klein en gaat nog een zomer de wei in. Die komt ook maar uit een heartbreaker merrie van 1.60m dus ik wist dat dat een gokje was toen ik haar kocht.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:35

Hallo

Mag ik meepraten?

Ik heb een fokmerrie met oud bloedlijn. Passende hengsten zoeken voor haar vind ik moeilijk. Ze is lambada v Berkenbroeck uit zamiro. Nuchtere wakkere merrie met veel vermogen maar minder ruggesteun. Gaat door vuur voor haar ruiter.

Eerste veulen was van sir Obolensky z. Mooi veulen uitgekomen maar erg groot. Nu 3 jaar en 175 cm. Veel vermogen en nuchter maar weinig pit doordat hij groot is. Dus half geslaagd.

Tweede veulen was van pegase. Amai wat een verbetering van de gangen maar ook iets meer bloederig. Maat heeft ze genoeg. Ze werd ook 2de op prijskamp van BWP.

Nu is ze drachtig van leandro vg. Ik hoop daarmee een kleiner veulen te krijgen.

Nu ben ik enorm aan het uitkijken voor kleine bloederige hengsten maar die zijn enorm moeilijk te vinden of te duur of diepvries zoals heartbreaker of comme il faut.
Als iemand suggesties weet?

Ik heb vroeger intoctros gereden. Sommige zijn koele en andere zijn wat te bloederig. Maar wel meeste zijn grootramig.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:43

Dakario, ik had hetzelfde probleem met mijn Chellano Z merrie. Die was 1m70 dus had zeker geen maat of vermogen nodig, maar kon wel bloed gebruiken en daarnaast nog veel balans. Ik heb uiteindelijk maar Verdi gekozen om de balans te verbeteren, maar die brengt natuurlijk geen bloed. Balans is wel veel beter.

Klein & bloed is voor mij wel I'm Special, dat was mijn keuze eventueel geweest omdat hij een grote merrie met kas en lengte echt wel kan gebruiken. Of hengsten met Cornet-bloed hé, die geeft toch ook vaak bloed, maarja Comme Il Faut durft ook best groot te fokken!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:46

Ik ben vorig jaar gevallen voor Chacfly PS (Chacco-Blue x Sir Shutterfly) en heb een van mijn merries drachtig met hem.
Zij is nu 8 maanden drachtig, en hopelijk loopt alles vlot voor haar.
Hopelijk een palomino gekleurde, maar als alle goed gaat dan ben ik al lang blij.


Afbeelding

Dit jaar ga ik ook waarschijnlijk Verdi gebruiken op mijn andere merrie (heeft al 2x ggk zonen).
Dit is haar 2018 hengstenveulen (BWP reg. van Lincolm L) ... in deze foto 18 maanden ... zadelgewenning.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Peterina op 28-02-20 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:49

Dakario schreef:
Hallo

Mag ik meepraten?

Ik heb een fokmerrie met oud bloedlijn. Passende hengsten zoeken voor haar vind ik moeilijk. Ze is lambada v Berkenbroeck uit zamiro. Nuchtere wakkere merrie met veel vermogen maar minder ruggesteun. Gaat door vuur voor haar ruiter.

Eerste veulen was van sir Obolensky z. Mooi veulen uitgekomen maar erg groot. Nu 3 jaar en 175 cm. Veel vermogen en nuchter maar weinig pit doordat hij groot is. Dus half geslaagd.

Tweede veulen was van pegase. Amai wat een verbetering van de gangen maar ook iets meer bloederig. Maat heeft ze genoeg. Ze werd ook 2de op prijskamp van BWP.

Nu is ze drachtig van leandro vg. Ik hoop daarmee een kleiner veulen te krijgen.

Nu ben ik enorm aan het uitkijken voor kleine bloederige hengsten maar die zijn enorm moeilijk te vinden of te duur of diepvries zoals heartbreaker of comme il faut.
Als iemand suggesties weet?

Ik heb vroeger intoctros gereden. Sommige zijn koele en andere zijn wat te bloederig. Maar wel meeste zijn grootramig.


Parfait van het Schaeck moet je eens bekijken! Comme Il Faut uit een TOPmoederlijn!

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:53

gomir schreef:
Leuk topic!

Ik verwacht dit jaar een Comfortuna vdl uit mijn elite sportmerrie van Abke x Wellington.
Haar eerste nakomeling van Casago wordt dit jaar 3 en mag straks aan het werk, verder heb ik twee hele knappe en fijn bewegende Impressive's uit haar. Dit jaar wil ik haar bij I'm Special de Muze doen (tenzij ik besluit om Comfortuna opnieuw te gebruiken :+ )
Via embryotransplantatie verwacht ik een Connect x ster sport prok merrie van Numero Uno x Vaillant. Merrie loopt zelf nu in het Z en kan onvoorstelbaar springen, maar soms breekt de spanning haar nog wat op. Dit jaar wil ik haar spoelen van Ipsthar.

Verder nog een Up to date x Contender uit een hele goede stam, die heeft vorig jaar een veulen van Dakar vdl gehad en mag nu eerst de sport in voor het sportpredikaat.

Inaico vind ik een heel gave hengst, nakomelingen lijken ook goed. Dat zou ook echt nog wel een optie zijn voor topicstarter als ze graag indoctro wil gebruiken.
Verder zag ik hier Pegase van het Rutyershof voorbij komen, super interessante hengst, maar ik blijf wat huiverig voor fokken met dieren met een kloon-achtergrond). Catoki vind ik ook fantastisch!


Pegase heeft geen kloon-achtergrond!

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:40

Carri schreef:
Pegase heeft geen kloon-achtergrond!


Oeps! Op het verkeerde been gezet door een artikel met een random foto van een ratina-kloon erbij...
Had het niet gecontroleerd en dus verkeerd onthouden :+

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:30

Carri schreef:
Dakario schreef:
Hallo

Mag ik meepraten?

Ik heb een fokmerrie met oud bloedlijn. Passende hengsten zoeken voor haar vind ik moeilijk. Ze is lambada v Berkenbroeck uit zamiro. Nuchtere wakkere merrie met veel vermogen maar minder ruggesteun. Gaat door vuur voor haar ruiter.

Eerste veulen was van sir Obolensky z. Mooi veulen uitgekomen maar erg groot. Nu 3 jaar en 175 cm. Veel vermogen en nuchter maar weinig pit doordat hij groot is. Dus half geslaagd.

Tweede veulen was van pegase. Amai wat een verbetering van de gangen maar ook iets meer bloederig. Maat heeft ze genoeg. Ze werd ook 2de op prijskamp van BWP.

Nu is ze drachtig van leandro vg. Ik hoop daarmee een kleiner veulen te krijgen.

Nu ben ik enorm aan het uitkijken voor kleine bloederige hengsten maar die zijn enorm moeilijk te vinden of te duur of diepvries zoals heartbreaker of comme il faut.
Als iemand suggesties weet?

Ik heb vroeger intoctros gereden. Sommige zijn koele en andere zijn wat te bloederig. Maar wel meeste zijn grootramig.


Parfait van het Schaeck moet je eens bekijken! Comme Il Faut uit een TOPmoederlijn!


Bedankt ik ga eens info over inwinnen.

Vorig jaar had ik topic geopend met vraag voor passende hengst. Daar zie je foto’s van de merrie met haar veulens
Dakario @ [EHK] Hengst voor lambada

Video van 1ste nakomeling. Wordt 3 jaar.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 9HiWN3UMUc