Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:54

Ik blijf ermitage een gave hengst vinden. Aganix geeft vaak wel de opwaarts types. Soms iets teveel naar mijn idee(rug iets wegdrukken) onze buurman krijgt dit jaar een obailey, ben wel benieuwd. Die heeft hem gebruikt op een kleine bloederige merrie

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:59

MizzMontana schreef:
Funky Fred zou ook wel leuk zijn ☺️ heb je hem al een keer live gezien?


Nee helaas niet. Jij?

MizzMontana

Berichten: 5680
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 07:25

Nee helaas heb ik Fred ook nog niet live gezien.

Karakter ben ik niet zo bang voor met deze merrie. Uit deze stam zijn veel goede combinaties met Darco bloed, dus dat speelt ook mee bij de keuze.

Zijn jullie allemaal al uit de hengstenkeuzes?

Laurentii

Berichten: 2082
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:09

Ik heb volgende op de planning:
Chacco Blue
El Barone 111
Sunday JM
Ons eigen fokproduct: Amethist Laurentii
Ogano Sitte of Chacco Blue II

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:13

Funky Fred is een ruige bok, heb ik nu een paar keer live gezien. Tussen de 1e en 2e keer dat ik hem gezien heb, is hij ook echt verbeterd.

Ons veulen komt pas eind mei, dus laten het daar een beetje van afhangen of we weer dekken of niet. Op het lijstje staat Easy Star de Talma en Faut Il.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:27

Leuk om te zien, jullie lijstjes :D

Wij gaan toch weer voor Cero Blue, ondanks de pech vorig jaar. Levendveulengarantie geldt ook voor dit jaar nog, kwam ik achter na contact opnemen. Was ook een heel mooi merrie veulen, dus hopelijk nu meer geluk.

Mijn merrie zie ik zelden hengstig, dus tenzij ik het toch zie denk ik dat wij half april op de gok even naar de veearts rijden om te kijken of ze er klaar voor is.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:20

Ik heb Comthago op m'n lijst. Verder heb ik er nog niet over nagedacht omdat eerste veulen pas half mei komt..

lexa

Berichten: 741
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:15

Tja de keuze is reuze….
We wilden weer met Junior du Seigneur maar de prijs is nu op aanvraag en hoe de voorwaarden nu is moeten we nog navragen.

Er zijn mij een aantal fijne jonge hengsten op gevallen in België 1 daarvan is Unicum vd Donckhoeve en de bij het Holstein ggk hengst Karlo de Kalvarie ga ik ook nog even volgen .
Wij vinden het gebruik van een jonge hengst vaak leuker om mee te dekken als met een bewezen hengst.

Comthago doet het super bij zijn nieuwe ruiter en ik verwacht dat hij nu echt hele goeie dingen gaat doen!
Wij hebben ook 2 Comthago ‘s onder het zadel.

Dit jaar maar 2 spring merrie’s onder de hengst en voor de 2 dressuur merrie’s gaan we eens op kleur fokken .

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:47

Ik wil de Up to Date bij Comthago doen, de I'm special bij McAllister en voor Bella was ik O'Bailey v/h Brouwershof van plan, met Cassini Gold als 2de keus. Maar twijfel nog of de tweede keus niet mooier past :+ Ga Nijhof binnenkort nog even bellen wat zij er van denken.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:32

Mijn merrie is pas 19-6 uitgerekend. Die gaat niet meer bij de hengst. Wordt nu wel lekker rond.

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:34

Denk dat je bij El barone echt het karakter in de gaten moet houden en dan vooral het niet graag willen werken . In Goteborg wou ie niet eens naar hindernis 1 en nu gaan ze hem eindelijk uit de sport halen ( eigenlijk een jaar - of 3 - te laat ) was toen hij nog heel goed sprong met Rachel ook al speciaal . Zijn toch dingen die ze vererven .

Ermitage zou ik zelf met een bloed merrie koppelen , toch al vaker ook zwaardere types van gezien .

Van Colestus komen nu ook echt veel goede paarden aan de top : die geeft topkatakter , heel veel kwaliteit , goede galop en veel go

Ben altijd Z fan geweest maar vind nu weinig hengsten meer die mij kunnen bekoren , zekers als je ze meerdere keren live aan het werk ziet en niet enkel op een show

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:42

Coldplay des Rosiers vind ik ook een fijne opkomend talent

Casper du cache pot ook een hengst om te volgen , idem met Confidental .Beide zeer veel kwaliteit maar geen wow moederlijk

lexa

Berichten: 741
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:16

Caper en Confidental hadden wij ook op het lijstje maar idd geen wauw moederlijn
Wij hadden ook nog Toby van de Barlebuis en T’s Parfait van het Schaeck op het lijstje.

besita schreef:
Coldplay des Rosiers vind ik ook een fijne opkomend talent

Casper du cache pot ook een hengst om te volgen , idem met Confidental .Beide zeer veel kwaliteit maar geen wow moederlijk

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:27

Ik zie allemaal nieuwe hengsten voorbij komen...ga ik eens bekijken! Leuk!

Colestus heb ik mij eerlijk gezegd nooit in verdiept. Misschien omdat ik niet zo cornet fan ben. Maar als hij goede galop en goed karakter geeft zijn net punten die onze ene merrie kan verbeteren

Onze warrant en zapatero zijn laat dit jaar.die slaan we over! We zoeken nog een hengst bii onze 3 jarige Dominator en een hengst voor onze canturano, maar weet nog niet zo goed was zij nodig heeft. Is nu drachtig van Arezzo

Onze draagmerrie was eergisteren uitgerekend.maar doet nog steeds rustig aan -O-

esje01

Berichten: 4897
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:37

De Bellabaloubet probeer ik nogmaals met Colorit
De Canturano weet ik nog niet.
Ben heel blij met het Mindset veulen.
VDL gaf Landino als hengst aan, wat vinden jullie daarvan?

Gylli
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-12-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:35

Hoi! Ik kom onder mijn heeeeele grote meeleessteen vandaan. Ik volg jullie topic nu al bijna twee jaar en ik heb alles gelezen. Echt super interessant!
Ik ben vorig jaar begonnen met fokken toen ik mijn Nabab x Libero merrie Habriolita kocht. Ze was toen drachtig van Carerra en dat is een heel mooi hengstveulen geworden. Ik heb haar toen teruggedekt maar helaas op 100 dagen het veulen verloren. Maar dit seizoen weer een nieuwe kans!
Afbeelding
Ik zit nu te twijfelen tussen Comthago, Landino (is mij net als Esje ook geadviseerd) of weer proberen met Carerra. Ik wil bij deze merrie met name de galop verbeteren. Die is namelijk best vlak en heeft niet zoveel ruimte. Dit was ook zo bij de Carerra maar dat type was ik wel heel tevreden over.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... habriolita

Ik heb ook nog een Hotspot x Nubertus merrie die ik graag wil dekken. Zij is best wel scherp en zou meer lossigheid en vermogen mogen tonen op de sprong. In eerste instantie zat ik te denken aan Night Life VDL, maar ik ben er bij haar nog niet helemaal uit.

Afbeelding

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 2/leonarda

Zouden jullie met mij kunnen meedenken over hengstenkeuzes? :)

lexa

Berichten: 741
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:01

Gylli , mooi bloed heb je ik ben wel veel fan van Nabab en ook van Hotspot .
Mooie Hotspot merrie heb je!
Denk dat Comthago wel op je Nabab zou passen wij hebben er thuis 1 uit een libero H merrie en die doet het erg goed ook een fijn paard in de omgang.

Is jou Hotspot merrie braaf?

Ik moet zeggen dat ik Tangelo nakomelingen wel erg braaf vindt ,zag er nu ook weer een aantal van in Belgie rondspringen en ook goed springen met veel lichaamsgebruik.

Wij hebben ook met Nixon vt Meulenhof gedekt en die is ook heel makkelijk en nuchter beter dan de Pegase uit de zelfde merrie.

Wat betreft de galop heb ik mij laten vertellen dat de ruiters graag wat lichtvoetige paarden willen en het liefst wat front erop.
En anders kun je ook eens de hengstenshow van Zangersheide terug kijken zij weten precies wat voor een merrie er bij welke hengst past.

Gylli
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-12-21
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:24

Bedankt Lexa! De Hotspot is echt een schat van een merrie maar was als jong niet heel geschikt voor een beginner als ik. Heb helaas ook al heel wat met haar meegemaakt maar met een hoop tijd en geduld is dat gelukkig goed gekomen.

Denk wel dat het karakter bij de hengst vandaan komt want Hotspot is nou ook niet altijd de makkelijkste heb ik het idee. Dus karakter is bij deze merrie ook wel een aandachtspuntje

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:50

Ik heb colestus een keer op een show gezien met een krant van een ruiter. Die reed super slechte afstanden maar hij bleef maar goed springen. Ik ben er fan van.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:23

Bij Colestus ook wel zeker op karakter letten, was zelf niet de makkelijkste en dat geeft ie ook door. Super kwalitatief paard.

MizzMontana

Berichten: 5680
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:54

Leuk om ook al jullie keuzes te horen en de ervaringen met de hengsten. Bedankt voor het delen :)
Karakter ben ik met beide merries niet zo bang voor, alhoewel een werkwillige hengst natuurlijk altijd de voorkeur heeft!

Weet iemand waarom Akarad Hero niet meer in de sport wordt uitgebracht?

Welkom Gylli, leuke merries heb je.

Besita, wil je het laten weten als Fred eens in het noorden van Nederland aan de start komt?

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:51

Oeie Mizzmontana , volgens mij zijn er maar weinig wedstrijden daar :+
Maar ik zal proberen om hier wat vaker iets te posten
Hij sprong weer geweldig in Den bosch
Heeft nu enkele weken rustig aan richting Nederlands kampioenschap eind april
Heeft sinds begin dit jaar 4 x 5* wedstrijden gelopen = 8 proeven van 150-155-160 waarvan 7 geplaatst
Waaronder een 3 de plek in de GP van Amsterdam en en 5 de plek in de GP van Gothenburg

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:08

Oehlala schreef:
Bij Colestus ook wel zeker op karakter letten, was zelf niet de makkelijkste en dat geeft ie ook door. Super kwalitatief paard.


Maar wat bedoel je dan met zelf niet de makkelijkste ?
Vind het vaak moeilijk te beoordelen ..is een echt lastige ,lastig omdat ie hengst is of is het echt slecht karakter , en is een bloedpaard net " niet de makkelijkste " omdat ie veel bloed heeft .
En zolang we er zelf niet achter de schermen bij zijn vind ik dat echt een moeilijke oefening om karakter te beoordelen
En zijn ze moeilijk in omgang en /of ook onder het zadel ?
En karakters worden ook " gemaakt " .Sommige ruiters kunnen een brave ook echt tot een lastpak maken , ken daar genoeg voorbeelden van .
Van de mijne durf ik mijn hand in het vuur te steken dat ie echt een topkarakter heeft in omgang en onder het zadel ( wel bloed en fris )

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:19

Voor de 1 lastig hoeft voor een ander niet eens lastig te zijn natuurlijk. Lastige :+ benaming

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:45

Ja dat is moeilijk te zeggen

Zo vond ik dorian Grey eerder lastig. Die kon echt gaan staan/staken in de wending ofzo. Dat zie ik niet graag. Maar nu loopt hij bijna alles nul...dusja zeg het maar!

Besita: funky lijkt mij een hengst met veel bloed,met veel go om er over te willen +:)+

MM: geen idee wat akarad hero betreft. Hengst die zeker op mijn lijstje staat!