Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:33

besita schreef:
Oehlala schreef:
Bij Colestus ook wel zeker op karakter letten, was zelf niet de makkelijkste en dat geeft ie ook door. Super kwalitatief paard.


Maar wat bedoel je dan met zelf niet de makkelijkste ?
Vind het vaak moeilijk te beoordelen ..is een echt lastige ,lastig omdat ie hengst is of is het echt slecht karakter , en is een bloedpaard net " niet de makkelijkste " omdat ie veel bloed heeft .
En zolang we er zelf niet achter de schermen bij zijn vind ik dat echt een moeilijke oefening om karakter te beoordelen
En zijn ze moeilijk in omgang en /of ook onder het zadel ?
En karakters worden ook " gemaakt " .Sommige ruiters kunnen een brave ook echt tot een lastpak maken , ken daar genoeg voorbeelden van .
Van de mijne durf ik mijn hand in het vuur te steken dat ie echt een topkarakter heeft in omgang en onder het zadel ( wel bloed en fris )


Je hebt pb.

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:41

Iemand al een keer aan Milton Z gedacht
Mylord Carthago x Sandro boy ( 1.55 merrie )
In Nederland gefokt

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 22:47

besita schreef:
Iemand al een keer aan Milton Z gedacht
Mylord Carthago x Sandro boy ( 1.55 merrie )
In Nederland gefokt

Ja geweldige hengst. Ik heb een beetje liefde haat relatie met die moederlijn. Komen enkele goede paarden uit maar ken ook enkele die niet uit de verf kwamen -O-

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:36


MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:17

Hoi, kom hier graag meelezen. Heb deze merrie en twijfel een beetje wat te doen. Hele gevoelige maar wel lieve merrie. 12 jaar nu en 164. Ohz als project gekocht. Braaf maar het stukje project blijft soms wel naar boven komen. Ohz sensibel en zocht eigenlijk een paard waarmee ik makkelijk alleen naar t bos kon. Nou ja daar zijn we nog lang niet _O-

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 017/hera-b

Afbeelding
Afbeelding

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:53

Welkom cjb en marjan

Ben ik nu gek of is Feromas van Beek weer goedkoper geworden?

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:07

Revali schreef:
Ben ik nu gek of is Feromas van Beek weer goedkoper geworden?


Je bent niet gek, op de site van stal Nieuwenhof wordt hij nu voor 1500 euro vers aangeboden. Dat was 2500 toen ik in januari aan het oriënteren was (zo staat hij nu ook nog steeds bij Reinie op de site).

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:29

Dat scheelt nogal!! Heeft zich de laatste tijd ook niet geweldig laten zien, maar jij was vanaf jongs af aan al schrikbarend duur!

Iemand wel eens een nakomeling van Elfras van Beek gezien?

lexa

Berichten: 742
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:04

Oh goedkoper , wat zou daar de reden van zijn ?
Dekt hij weinig of minder vruchtbaar misschien?

Revali hoe is de stand van zaken bij jou?

Hier gebeurd nog weinig met de merrie die van mijn collega is op de zelfde datum geïnsemineerd en die harst … zie nu al zoveel veulens voorbij komen .

Welkom nieuwe volgers!

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:50

Ja zie zeker veel(dressuur) veulens voorbijkomen <3

Hier nog weinig actie. Merk wel dat ze wat meer ligt. Ze durft niet languit te slapen. Hoop wel dat ze straks liggend veulent :o staart is er nu iets af. Zo moeilijk als je de merrie niet kent :=

Dmk
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:19

Iemand van jullie al fokervaring met Comilfo plus z en epleaser z? Wat is jullie ervaring?

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:50

Ik heb een comilfo plus
Heel erg scherp en niet de braafste ( moet nog 2 worden ) :=
Is een ET veulen maar draagmerrie was een redelijke brave merrie
Maar kan je er verder weinig over zeggen

Ik zou dan persoonlijk liever voor Fantomas zelf gaan ipv Feromas
Fantomas had echt veel kwaliteit , heel makkelijke hengst in ruiterij ook . En deed toch heel makkelijk die dikke proeven met dat meisje
Ik ga hem zelf nog een keer gebruiken nu voor ET voor de Clinton x Libero dan krijg ik 3/4 Funky fred gefokt .

Ik zit te denken om Funky fred te gebruiken op zijn halfzus . Ik zou dan eigenlijk helemaal hetzelfde product krijgen als United touch ( is ook halfbroer x halfzus ) .
Hoe denken jullie over zo'n lijnenteelt ? United touch is anders wel goed gelukt ( al heeft ie ook een uitzonderlijke ruiter op zijn rug )
Iemand die Cassini Gold gaat gebruiken ?

Bertje16
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:59

besita schreef:
Ik heb een comilfo plus
Heel erg scherp en niet de braafste ( moet nog 2 worden ) :=
Is een ET veulen maar draagmerrie was een redelijke brave merrie
Maar kan je er verder weinig over zeggen

Ik zou dan persoonlijk liever voor Fantomas zelf gaan ipv Feromas
Fantomas had echt veel kwaliteit , heel makkelijke hengst in ruiterij ook . En deed toch heel makkelijk die dikke proeven met dat meisje
Ik ga hem zelf nog een keer gebruiken nu voor ET voor de Clinton x Libero dan krijg ik 3/4 Funky fred gefokt .

Ik zit te denken om Funky fred te gebruiken op zijn halfzus . Ik zou dan eigenlijk helemaal hetzelfde product krijgen als United touch ( is ook halfbroer x halfzus ) .
Hoe denken jullie over zo'n lijnenteelt ? United touch is anders wel goed gelukt ( al heeft ie ook een uitzonderlijke ruiter op zijn rug )
Iemand die Cassini Gold gaat gebruiken ?


Cassini Gold staat bovenaan mijn lijstje. Maar ik moet nog lang wachten op m'n Colorit Z helaas. Merrie is Elvis Voltaire Joost Abgar. C-lijn combineert goed met de moederlijn. Merrie heeft ongeluk gehad in de opfok en weet dus niks over eigen sport. Voor mij is TN uit ervaring fijn mee te werken

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:34

Je kunt het altijd proberen Besita!

Wat betalen jullie voor merriepakket/begeleiding. Dus alleen scannen/opvoeden?
En wat betalen jullie voor het insemineren vers en diepvries? Ik ben alles wat aan het vergelijken en schrik best wel van de verschillen

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:14

Wat denken jullie dat Cassini Gold kan toevoegen?

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:02

Revali schreef:
Je kunt het altijd proberen Besita!

Wat betalen jullie voor merriepakket/begeleiding. Dus alleen scannen/opvoeden?
En wat betalen jullie voor het insemineren vers en diepvries? Ik ben alles wat aan het vergelijken en schrik best wel van de verschillen

De verschillen zijn inderdaad enorm
En als het niet vd eerste keer lukt ben je een bult geld kwijt

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:09

Had enkele video's van Cassini gold opgezocht maar van de hengst zelf in de sport wordt ik niet enthousiast , niet mijn type paard dus die valt af .
Ga eerst kijken of ik een embryo heb met Fantomas en dan eventueel Ermitage of Milton . Of er moet nog iets in beeld komen .
En zou uit onze Eldorado merrie een embryo willen spoelen met Funky

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:40

Cassini Gold is ook niet mijn type paard. Vind het ook opvallend dat Nijhof de hengst heeft toegevoegd aan hun collectie. Vorig jaar heeft een andere hengstenhouder de hengst grootst gepresenteerd…

Geen Libero H voor jouw Eldorado merrie? Of wordt dat een beetje teveel van het goede?

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:38

verstijnen schreef:
Cassini Gold is ook niet mijn type paard. Vind het ook opvallend dat Nijhof de hengst heeft toegevoegd aan hun collectie. Vorig jaar heeft een andere hengstenhouder de hengst grootst gepresenteerd…

Geen Libero H voor jouw Eldorado merrie? Of wordt dat een beetje teveel van het goede?

Nee ze is Eldorado x Padinus x Libero h en wil graag een Funky uit een goede merrie , ik denk dat zij ook het type is wat uitstekend bij Funky zou passen

Er zijn zoveel hengsten pff niet normaal meer ..tegenwoordig lijkt het alsof bijna alles met ballen goedgekeurd wordt. AES ook weer 22 vd 29 .
Vinden jullie ook dat ze best wat strengen mogen zijn bij de jonge hengsten of is het meer doe maar de mindere vallen later toch weg ?

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:30

Nu zeg je ook n stamboek waar je heen gaat omdat het t aes is |(

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:00

Maar ook andere hoor
Zangersheide ook zeer royal aanwijzen ( ook Z frankrijk )

ik heb eigenlijk nooit een hengst gebruikt enkel op beoordelen vrijspringen
Iemand hier wel ?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:07

Hier wel destijds Dourkhan Hero Z, eerste jaar dat hij dekte.

AES hengsten kunnen kwalitatief ook net zo goed zijn…

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:13

Er staan stamboeken bekend om het goedkeuren van bijna alles. Ik gebruik geen hengst die enkel aes is goed gekeurd bijvoorbeeld :+

Ik durf wel een jonge hengst te gebruiken. Maar gebruik eigenlijk alleen maar jonge hengsten die wel al onder het zadel zijn. Al is het kort.. toch meer beeld.

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:24

besita schreef:
Had enkele video's van Cassini gold opgezocht maar van de hengst zelf in de sport wordt ik niet enthousiast , niet mijn type paard dus die valt af .


Qua techniek niet of hoe bedoel je?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:40

Cioccolato schreef:
Er staan stamboeken bekend om het goedkeuren van bijna alles. Ik gebruik geen hengst die enkel aes is goed gekeurd bijvoorbeeld :+

Ik durf wel een jonge hengst te gebruiken. Maar gebruik eigenlijk alleen maar jonge hengsten die wel al onder het zadel zijn. Al is het kort.. toch meer beeld.


Klopt, maar er zijn ook wel hengsten die bijvoorbeeld via de sport zijn goedgekeurd. Uiteindelijk weet je toch pas hoe goed ze echt zijn, als ze het doen. En sommige hengsten zijn zelf heel goed maar de nafok minder, en andersom.