Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revali

Berichten: 1200
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:15

rensju schreef:
Gaan er zaterdag meer naar vdl?
Ik heb landino op mn lijstje, twijfel alleen of hij niet te ril fokt? Heb nog wat andere hengsten aangeraden gekregen, ben benieuwd.

Tattoo tn staat er ook op. Had het filmpje van de hengstenshow terug gekeken, zag er fijn uit


Onze landino was wel scherp, maar heel lief

Ik ga ook niet naar vdl. Denk dat ik in 2017 voor het laatst ben geweest :+

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:45

Ik heb 'm aantal keer online gekeken. Ook een uitkomst hoor :+

Nu heb ik een uitje. Ook leuk. En misschien hé, spreekt me iets aan wat ik niet verwacht. Je weet het nooit. Of t valt me tegen. Kan ook.

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 01:39

Verderop in Rob Roy zit Nabab en For Pleasure, 2 vossen, en ergens zit ook nog een vosmerrie in zijn pedigree, dus is op zich niet onlogisch dat hij ook vossen geeft. Wel heel mooi veulen, ik houd van vosmerries met veel wit.

Revali

Berichten: 1200
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 07:10

Oehlala schreef:
Verderop in Rob Roy zit Nabab en For Pleasure, 2 vossen, en ergens zit ook nog een vosmerrie in zijn pedigree, dus is op zich niet onlogisch dat hij ook vossen geeft. Wel heel mooi veulen, ik houd van vosmerries met veel wit.


Ja idd :+
Lexa zei ook dat paladin des ifs ze vos geeft. Das weer de oma vaN mijn merrie

Naja iig ben er toch wel heel blij mee. Wordt met de dag mooier. Ik heb alleen nog nooit zo'n actief veulen gezien. Ze springt de hele dag door de stal...zo extreem druk :))

Draagmerrie weet niet wat haar overkomt :+

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:12

Haihai, ik meld mij ook weer met een vraag :) Inmiddels zijn we zeker dat mijn merrie gedekt gaat worden voor de mensen die graag een veulen van haar willen. De hengst wordt Diarado, inmiddels ook al contact gehad met Schockemohle voor gesext sperma omdat ze graag een hengstveulen willen voor de sport tzt. De merrie is net 2 weken geleden hengstig geweest en gaat dus over een 2 tal? weken naar het station in Duitsland om geïnsemineerd te worden.

Maar nu.. hoe leg je zoiets vast en wat voor bedrag reken ik voor het gebruik van mijn merrie met de bijbehorende risico's? De merrie blijft bij mij staan tijdens de dracht en het veulen gaat na het afspenen naar de andere partij. Kunnen jullie eens jullie gedachten delen over de bedragen waaraan ik aan moet denken? Alvast heel erg veel dank :j

Marijkeeee
Berichten: 6296
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:50

Iorrr mooie röntgen score! En die pony komt voor mij net 10 jaar te vroeg :P Uiteindelijk nog maar afwachten of ze pony’s paarden wat vind ;)

Gistermiddag samen naar de show de kleine in de draagzak en heeft haar voorbeeldig gedragen. Niet tot het einde gebleven dat was mij te lang en had het wel gezien. Warm zat zo’n kleine kachel tegen je aan ;)

rensju

Berichten: 1595
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:00

Mooi Iorr, rontgen jij altijd op 4 jr? Lees ook wel eens dat het op 2.5 al wordt gedaan..

Poeh ja ik vond het ook altijd zweten geblazen met een draagzak. Hield ik niet zo heel lang uit

Ik ben van landino af, wel nuttig geweest om even naar de show. Nu maar eens wachten tot merrie hengstig wordt, duurt lang dit jaar

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:12

Hebben jullie nog leuke hengsten gezien? Waarom ben je van Landino af?

Ik weet het echt nog helemaal niet voor dit jaar. Wat vinden jullie van Orak d Hamwyk? Is een Tobago.

rensju

Berichten: 1595
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:02

Hij springt fantastisch hoor en mooi dier, maar zijn voorvoeten erg steil en niet recht en stapt heel slecht.

Zoveel mooie hengsten gezien! Jaren geleden twijfelde ik om comthago te gebruiken, had ik dat maar gedaan. Gaaf beest hoor

Revali

Berichten: 1200
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:34

Even spam <3
Ik ben er echt blij mee!!
En onze draagmerrie is echt een super lieve moeder.

Afbeelding

Iorrr

Berichten: 4041
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:56

rensju schreef:
Mooi Iorr, rontgen jij altijd op 4 jr? Lees ook wel eens dat het op 2.5 al wordt gedaan..

Poeh ja ik vond het ook altijd zweten geblazen met een draagzak. Hield ik niet zo heel lang uit

Ik ben van landino af, wel nuttig geweest om even naar de show. Nu maar eens wachten tot merrie hengstig wordt, duurt lang dit jaar



Nee op 2 jarige leeftijd ;) De 4 paarden waren allemaal 2 en de pony is 8

Iorrr

Berichten: 4041
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:57

Revali schreef:
Even spam <3
Ik ben er echt blij mee!!
En onze draagmerrie is echt een super lieve moeder.

[ [url=m/YjZ9I0.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:48

Ik ben wel gecharmeerd van Olsen. Maar of ik hem ga gebruiken weet ik nog niet. Ik kan slecht er over denken als de veulens nog zo ver weg zijn. De eerste zit ergens begin 280 dagen....
Demotiverend.

rensju

Berichten: 1595
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:25

Iorrr schreef:
Nee op 2 jarige leeftijd ;) De 4 paarden waren allemaal 2 en de pony is 8


Oh dan had ik het verkeerd gelezen. Ik denk dat ik mijn twenter in het najaar doe. Die gaat binnenkort de wei op

Cio, ik denk dat ik Olsen heb gemist :+

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:23

nummie schreef:
Haihai, ik meld mij ook weer met een vraag :) Inmiddels zijn we zeker dat mijn merrie gedekt gaat worden voor de mensen die graag een veulen van haar willen. De hengst wordt Diarado, inmiddels ook al contact gehad met Schockemohle voor gesext sperma omdat ze graag een hengstveulen willen voor de sport tzt. De merrie is net 2 weken geleden hengstig geweest en gaat dus over een 2 tal? weken naar het station in Duitsland om geïnsemineerd te worden.

Maar nu.. hoe leg je zoiets vast en wat voor bedrag reken ik voor het gebruik van mijn merrie met de bijbehorende risico's? De merrie blijft bij mij staan tijdens de dracht en het veulen gaat na het afspenen naar de andere partij. Kunnen jullie eens jullie gedachten delen over de bedragen waaraan ik aan moet denken? Alvast heel erg veel dank :j


Iemand die hier misschien nog zijn visie over wil delen? Mag ook evt. per pb hoor :) Ik ben hier echt totaal niet in thuis :)

besita
Berichten: 6788
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:26

Ik las laatst ook iemand die 2 veulens met gesext sperma verwachtte en bij de geboorte allebei van het andere geslacht , ze kon er gelukkig nog om lachen :+ .
Leg afspraken vast die jij belangrijk vind , liever een regel teveel dan te weinig !
Goeie score Iorr !
De 2.5 jr Dourkhan hero hier was ook helemaal goed op de foto incl rug en hals afgelopen week .
Misschien doe ik nog een keer terug Dourkhan op de merrie , ben erg blij met deze . Ondanks dat ik de hengst onder C.A niet positief vind evolueren ...veels te veel druk op
Orak , niet mijn type hengst , tank met lomp veel vermogen , geen modern lichtvoetig paard

Zeker knap veulen Revalli <3
Hier nog een drietal weken te gaan voor een Donthargos x Emerald x Don't touch x Libero h

Die Dourking hero was toch aan PS verkocht op de Z veiling

Die stond effe op de website van PS hengsten en nu niet meer ??

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:53


Sky_As

Berichten: 4726
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:12

nummie schreef:
Haihai, ik meld mij ook weer met een vraag :) Inmiddels zijn we zeker dat mijn merrie gedekt gaat worden voor de mensen die graag een veulen van haar willen. De hengst wordt Diarado, inmiddels ook al contact gehad met Schockemohle voor gesext sperma omdat ze graag een hengstveulen willen voor de sport tzt. De merrie is net 2 weken geleden hengstig geweest en gaat dus over een 2 tal? weken naar het station in Duitsland om geïnsemineerd te worden.

Maar nu.. hoe leg je zoiets vast en wat voor bedrag reken ik voor het gebruik van mijn merrie met de bijbehorende risico's? De merrie blijft bij mij staan tijdens de dracht en het veulen gaat na het afspenen naar de andere partij. Kunnen jullie eens jullie gedachten delen over de bedragen waaraan ik aan moet denken? Alvast heel erg veel dank :j



En ik zou sowieso verzekeren (zowel het ongeboren veulen, als de merrie zelf voor overlijden/onbruikbaar voor sport indien van toepassing).

Daarbij dus ook opnemen als je echt voor een ander fokt, dat ook al krijgt het veulen niet het juiste geslacht of andere bemerkingen, deze toch afgenomen moet worden.
Maar veel valt of staat ook hoe makkelijk jullie (en de andere mensen) er in staan.
Er zit altijd risico aan fokken. En afhankelijk van hoeveel waarde je eraan hecht, zul je strakke afspraken moeten maken, of niet.

Als je zelf denkt, nou, zien ze er ineens vanaf dan houd ik het veulen zelf, of als de merrie dood gaat dan is dat maar zo.....dan hoef je geen mega strakke afspraken te maken.
Maar als je zelf absoluut geen veulen wilt. Of het de mensen aanrekent als er iets met je merrie gebeurt (tijdens transport, of tijdens de dracht/het veulenen), dan moet je er rete strakke afspraken over maken.

Qua bedrag wat je vraagt is ook net wat je zelf wilt. Als je ALLE kosten eruit wilt halen (dus stalling merrie, voeding merrie, hoefsmid/wormenkuren merrie) zul je een andere prijs moeten vragen dan wanneer je denkt, de merrie staat er toch, ze hoeven enkel dierenartskosten en de kosten van het veulen te vergoeden.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:22

nummie schreef:
Haihai, ik meld mij ook weer met een vraag :) Inmiddels zijn we zeker dat mijn merrie gedekt gaat worden voor de mensen die graag een veulen van haar willen. De hengst wordt Diarado, inmiddels ook al contact gehad met Schockemohle voor gesext sperma omdat ze graag een hengstveulen willen voor de sport tzt. De merrie is net 2 weken geleden hengstig geweest en gaat dus over een 2 tal? weken naar het station in Duitsland om geïnsemineerd te worden.

Maar nu.. hoe leg je zoiets vast en wat voor bedrag reken ik voor het gebruik van mijn merrie met de bijbehorende risico's? De merrie blijft bij mij staan tijdens de dracht en het veulen gaat na het afspenen naar de andere partij. Kunnen jullie eens jullie gedachten delen over de bedragen waaraan ik aan moet denken? Alvast heel erg veel dank :j

Gaaf Diarado. Die had ik ook voor mijn merrie uitgezocht maar die werd helaas niet drachtig.
Let wel op, als je Diarado via van Uytert besteld dan heb je een veel betere gust regeling als dat je het via Paul Schockemohle besteld. De hengst is in gedeeld bezit. Ik weet alleen niet of je via van Uytert ook gesext sperma kunt krijgen, maar ik weet sowieso niet hoe betrouwbaar dat is.

Een vriendin van mij heeft ooit haar merrie beschikbaar gesteld voor een dekking voor iemand anders, die graag een veulen uit haar merrie wou. Dit is redelijk dramatisch verlopen dus leg alles inderdaad heel goed vast. Bij haar was het als vrienden onder elkaar afgestemd dus niets vastgelegd en zij is er enorm mee het schip in gegaan. Degene voor wie het veulen was, was na de geboorte niet tevreden dus heeft het veulen niet genomen (terwijl het echt voor hem gefokt was). Waren wel enorme medische kosten aan het veulen, waardoor merrie en veulen een tijd in Utrecht op de kliniek hebben gestaan en zij is toen voor alle kosten opgedraaid. Uiteindelijk is het veulen te klein gebleven om goed verkoopbaar te zijn. Dus dek je daarvoor in, dat alle medische kosten aan het veulen+merrie voor diegene zijn en dat diegene ook ongeacht het resultaat de eigenaar is, dus ook als het veulen tegenvalt (zeker als er ook al verwachtingen zijn qua geslacht).

Verder leg ook vast wie er voor kosten opdraait als er door de dracht onvoorziene medische kosten aan de merrie komen, ook als de merrie gust blijft. Even ter illustratie, toen ik mijn merrie dekte met Diarado, kreeg mijn merrie een ongekende baarmoederontsteking. Waarschijnlijk een combinatie van ontsteking en allergische reactie op het verdunningsmiddel, maar het resultaat was dat mijn merrie 6 weken op de kliniek heeft gestaan en ik ruim 5.000 euro aan DA kosten armer was om mijn merrie weer gewoon gezond te krijgen, maar geen dracht/veulen. Uiteraard zijn dat uitzonderingen, maar dek je daar wel voor in. Zeker als het om een andermans veulen gaat en je dus niet voor jezelf fokt.

Marijkeeee
Berichten: 6296
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:00

Oeh Besita interessant veulen verwacht je!

Hier wachten we op het eerste veulen merrie was vorige week vrijdag uitgerekend maar lijkt geen haast te hebben. Ze begint nu wel iets te veranderen hopelijk deze week een veulen.

Revali

Berichten: 1200
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:19

Spannend Marijke!!

Besita schiet ook al op!

Succes nog even!

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:10

Spannend al die veulentjes in aantocht.

@Revali: knap veulen, proficiat <3

Mijn Tattoo TN veulen van vorig jaar
Afbeelding
Afbeelding
Mooi recht op de benen, goede beweger en een gemakkelijk mensgericht karakter. Ik ben er super gelukkig mee.

lexa

Berichten: 743
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:17

Spannend Marijke en Besita nog even geduld …
Wat vonden jullie van de hengst Aston bij VDL?

rensju

Berichten: 1595
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:49

Die heb ik denk ik alleen aan de hand gezien, verder niet echt iets specifieks aan onthouden helaas

Betadine, mooie jaarling. Tattoo staat ook op mn lijst maar heb m niet in het echt gezien en dat mis ik dan toch wel.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:11

Mag ik even inbreken? Iemand die Chacco Blue II overweegt voor zijn merrie? Meningen over hem?