Oudere merrie dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Oudere merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 23:13

Graag zou ik nog één keer onze oudere merrie laten dekken.
Ze wordt deze zomer 21 en heeft één keer eerder een veulen gehad. (12 jaar geleden).
Ik vraag me af of dat nog eerlijk is naar haar toe, of er risico's zijn of dat het sowieso lastig zal zijn haar nog dragend te krijgen.
Tips, adviezen, ervaringen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oudere merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:15

Als de merrie nog in goede conditie is, lijkt me dat geen probleem.
Laat je anders adviseren door een dierenarts die hier ervaring mee heeft.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:18

Nee ik zou het niet doen.
En mijn da zou hier ook niet mee instemmen, te veel risico voor de merrie.

vikawiek

Berichten: 1487
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Oudere merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:21

Nee, ik zou het niet doen. Te veel risico (al heb je dat sowieso met de bevalling) maar met een oudere merrie zou ik dat echt niet meer aandurven

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Oudere merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:58

Ik ga met Cayenne mee. Kan best als de merrie in goede conditie is. En overleg met een ervaren dierenarts. Vervolgens ga voor een jongere hengst en maak afspraken voor als het niet lukt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Oudere merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:01

Nee ik de risico's zou ik niet nemen. Een merrie van 21 is hetzelfde als oma van 61. Ze kan nog kwiek zijn maar gezond is anders.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Oudere merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:06

Merrie van 21 wordt zonder kunstgrepen is nog gewoon drachtig tekrijgen oma van 61 niet zonder kunstgrepen.
Als de merrie goed gezond is moet het geen probleem zijn.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:11

De moeder van mijn paard was ook 21 toen Gibbie geboren werd. De dracht verliep goed, maar helaas was het veulen aan de voet toch te zwaar voor haar en is Gibbie met 4 maanden afgespeend en de merrie helaas weggebracht. Ook deze merrie was eerst onderzocht door een dierenarts en goed bevonden.

Het blijft altijd een risico helaas...

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:06

Moeder van mijn merrie was 23 toen ze beviel.
En dat was een buffel :+
Afbeelding


En voor zover ik weet leeft ze nog steeds en wordt ze 32 dit jaar. Mijn paard was wel haar laatste veulen (van de 8 in totaal). Maar toen ik haar twee jaar geleden zag, en vorig jaar op foto’s was ze nog erg vitaal.

Denk erg paard afhankelijk, maar daar kan een arts wel een oordeel over vellen.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Oudere merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:13

Mits de merrie in goede conditie is en mooi hengstig de wordt lijkt me het geen probleem.
Je dierenarts kan je hierin bijstaan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Oudere merrie dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:25

Persoonlijk zou ik het niet doen omdat je te weinig voorgeschiedenis hebt van de merrie. Een 20-jarige die al zonder problemen 5 veulens gegeven heeft, daar kun je nog wel mee verder fokken. Maar zo hebben we ooit eens een 16-jarige gehad die bij haar laatste veulen het wat lastiger kreeg (bijna niet merkbaar naar de buitenwereld toe), maar wij zagen dat het allemaal niet zo gemakkelijk meer ging als twee jaar eerder. Het jaar daarop raakte ze bij de eerste dekking ook niet drachtig terwijl het normaal wel een merrie was waarbij het meteen pakte. Toen hebben we dus ook besloten om deze 17-jarige merrie uit de fokkerij te halen, ook al had de dierenarts zoiets van 'ja maar, het is nog vroeg op het seizoen, we kunnen nog zoveel proberen'.

Het feit dat je dit niet kan inschatten bij deze merrie omdat ze ooit maar 1 veulen gehad heeft, zou voor mij voldoende zijn om het niet te doen. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Genoeg anderen die het risico wel zouden nemen. Ik zou daarom heel erg naar jezelf blijven kijken, jij moet ermee kunnen leven. Stel dat ze tot het percentage behoort waarbij het niet goed afloopt, zou je daar dan op termijn vrede mee kunnen hebben? Die vraag moet jij voor jezelf beantwoorden en dan heb je meteen ook het antwoord of je het moet doen of niet.