Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:43

JeanneV schreef:
irmaz schreef:
Leuke hengsten hoor maar genetisch snap ik het KWPN niet. Van vrijwel alle dressuurhengsten uit een WPN moederlijn zijn al half-broers, neven of ooms aangekeurd. Hoe versmal ik mijn genetische basis in zo'n kort mogelijke tijd :? En er lijkt in deze merrielijnen ook nog eens redelijk weinig sport te zitten terwijl je toch mag verwachten dat de veulens over het algemeen wat meer kansen krijgen...
Voor mijn Ferro x Gribaldi zit er niks naar mijn zin bij dit jaar.


4 van de 7 hengsten hebben i.e.g. een vader met voor Nederland vrij bloed

2 zijn helemaal vrij.

Je kijkt alleen naar de hengsten, het gaat mij om de merrielijn. Nederland heeft heel mooi en uniek merriemateriaal. Zelfs met een duitse vader herken je een Nederlands paard. Het is super jammer dat het bloed van die merrielijnen niet meer in ere wordt gehouden. Zoals ik eerder al ergens schreef, met de moederlijn van Nimmerdor wordt vrijwel niet meer gefokt terwijl deze hengst zijn goede kwaliteiten echt niet alleen van zijn vader heeft georven.

Ik scan vaak paarden die te koop staan en herken het wanneer ik een paard tegenkom die uit dezelfde moederlijn komen als mijn merries ondanks dat ze vaak uit een andere tak komen. Ik neem aan dat dat voor jullie ook zo is?

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:48

Vulina schreef:
irmaz schreef:
Lijkt me sterk dat er alleen goede hengsten uit die paar merrie stammen komen. Dan kunnen we het beste de rest van de merries gewoon opruimen, of in ieder geval mee stoppen met fokken.


Net alsof iedereen voor de hengstenkeuring fokt. Je fokt toch grotendeels voor de sport?

Zoals je zelf aangeeft, jij fokt met een merrie van Ferro x Gribaldi, hengsten worden geruind. Daarbij vind ik toch wel, als je vindt dat het kwpn wat aan de genetische basis moet doen, moet je dat zelf ook doen.

Ik ben het trouwens helemaal niet eens met die stelling, de poel is groot zat. Er zijn zo ontzettend veel hengsten, zowel vrij als niet vrij. Maak gewoon je eigen keuze. Ik fok niet perse vrij, ik fok een fijn sport paard.

Nogmaals, het gaat me niet om het wel of niet vrij zijn, ik houd van lijnenteelt dus ik zou rustig terugfokken op Ulft of Gribaldi. Het gaat me om het in stand houden van de invloed van diverse merrielijnen. Dus liever zou ik mijn merrie dekken met een hengst (mits passend in mijn fokdoel) uit haar eigen merrielijn.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de merrielijnen waaruit de hengsten nu komen te weinig sportresultaten laten zien. Wel veel keuringspaarden maar dat zou niet mijn fokdoel zijn.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:03

irmaz schreef:
Daarnaast vind ik persoonlijk dat de merrielijnen waaruit de hengsten nu komen te weinig sportresultaten laten zien. Wel veel keuringspaarden maar dat zou niet mijn fokdoel zijn.

Met "nu" bedoel je de lichting van dit jaar of al meer de afgelopen .. jaren?

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:01

Rex_Rolfo schreef:
irmaz schreef:
Daarnaast vind ik persoonlijk dat de merrielijnen waaruit de hengsten nu komen te weinig sportresultaten laten zien. Wel veel keuringspaarden maar dat zou niet mijn fokdoel zijn.

Met "nu" bedoel je de lichting van dit jaar of al meer de afgelopen .. jaren?

Ik bedoel deze lichting. Heb het de laatste jaren niet meer zo goed gevolgd dus ik kan niet zo zeggen of dat voor eerdere jaren ook geldt, maar voor de oudere hengsten die ik wel heb bekeken was dat wel het geval helaas. Verassende uitzondering lijken de in Amerika aangekeurde hengsten te zijn.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 14:22

Hier iemand al nakomelingen gezien van Intro K?

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:01

Over merrielijnen valt heel veel te vertellen. Onlangs werd me gevraagd om wat over fokkerij te vertellen. Ook over merrielijnen. Heb ik wat nagezocht. Merrielijn van Ferro was heel onbetekenend, voor Ferro en ook daarna, en Ferro is imo de beste stempelhengst van het KWPN geworden. Vervolgens Jazz, uit de moeder van Jazz is verder niks meer gekomen. Wel uit verwanten uit die merrielijn. Dank zij Jazz, denk ik. En dan Krack C, De nr 2 van NL. Hij heeft wel een hele mooie merrielijn waar veel sportpaarden uit zijn voortgekomen, volle zussen en broers enz... Nog maar één, Totilas, de runnerup! Weer volgens mij...de hengst die voor een nieuwe dimensie gaat zorgdragen. Moederlijn?? Nou...nee,

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:07

Umeo schreef:
Hier iemand al nakomelingen gezien van Intro K?


Ja enkelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:12

Vulina schreef:
_San87_ schreef:

God wat kinderachtig :.


Ik snap het wel, hoor. Zie je je eigen hengst op bokt staan, volledig afgekraakt, door een onbekend iemand. Op de 1 of andere manier worden altijd de negatieve punten benoemd, welke niet eens altijd waar zijn. Iedereen kan vanachter de computer wel een deskundige lijken, helemaal als je een beetje leuk kunt typen. Dan wordt het al snel voor de waarheid aangenomen..

Maar werd er dan ook echt afgekraakt? Want dat vind ik wel een verschil, een verslag van een keuring met zowel goede als mindere punten of een verslag met alleen maar afkraken.

Dat eerste is imo gewoon een toevoeging.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:23

misterA schreef:
Over merrielijnen valt heel veel te vertellen. Onlangs werd me gevraagd om wat over fokkerij te vertellen. Ook over merrielijnen. Heb ik wat nagezocht. Merrielijn van Ferro was heel onbetekenend, voor Ferro en ook daarna, en Ferro is imo de beste stempelhengst van het KWPN geworden. Vervolgens Jazz, uit de moeder van Jazz is verder niks meer gekomen. Wel uit verwanten uit die merrielijn. Dank zij Jazz, denk ik. En dan Krack C, De nr 2 van NL. Hij heeft wel een hele mooie merrielijn waar veel sportpaarden uit zijn voortgekomen, volle zussen en broers enz... Nog maar één, Totilas, de runnerup! Weer volgens mij...de hengst die voor een nieuwe dimensie gaat zorgdragen. Moederlijn?? Nou...nee,



Dat pleit er dus voor, om bij je hengstenkeuze vooral voor een hengst te gaan die bewezen goede nakomelingen vererft. Dus liever een die zichzelf bewezen heeft, dan een jonge met een veelbelovend papier.
Als fokker heb ik liever wel een goede merrielijn op stal. Want de kracht daarvan is wel bewezen lijkt me. Ik heb meer aan een merrie die achter elkaar goede sportpaarden geeft, dan een merrie die toevallig een goedgekeurde hengst geeft die later een stempel hengst blijkt te worden, en verder onbetekenende paarden. Ik moet mijn fokkerij ook betalen!

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:52

misterA schreef:
Over merrielijnen valt heel veel te vertellen. Onlangs werd me gevraagd om wat over fokkerij te vertellen. Ook over merrielijnen. Heb ik wat nagezocht. Merrielijn van Ferro was heel onbetekenend, voor Ferro en ook daarna, en Ferro is imo de beste stempelhengst van het KWPN geworden. Vervolgens Jazz, uit de moeder van Jazz is verder niks meer gekomen. Wel uit verwanten uit die merrielijn. Dank zij Jazz, denk ik. En dan Krack C, De nr 2 van NL. Hij heeft wel een hele mooie merrielijn waar veel sportpaarden uit zijn voortgekomen, volle zussen en broers enz... Nog maar één, Totilas, de runnerup! Weer volgens mij...de hengst die voor een nieuwe dimensie gaat zorgdragen. Moederlijn?? Nou...nee,


Is het dan niet verkeerd om ook rekening te houden met de moederlijn bij het goedkeuren van een hengst? Want zo blijkt dat dit eigenlijk niks zegt.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:52

simpie94 schreef:
Umeo schreef:
Hier iemand al nakomelingen gezien van Intro K?


Ja enkelen.


En wat is je indruk?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:22

Umeo schreef:
misterA schreef:
Over merrielijnen valt heel veel te vertellen. Onlangs werd me gevraagd om wat over fokkerij te vertellen. Ook over merrielijnen. Heb ik wat nagezocht. Merrielijn van Ferro was heel onbetekenend, voor Ferro en ook daarna, en Ferro is imo de beste stempelhengst van het KWPN geworden. Vervolgens Jazz, uit de moeder van Jazz is verder niks meer gekomen. Wel uit verwanten uit die merrielijn. Dank zij Jazz, denk ik. En dan Krack C, De nr 2 van NL. Hij heeft wel een hele mooie merrielijn waar veel sportpaarden uit zijn voortgekomen, volle zussen en broers enz... Nog maar één, Totilas, de runnerup! Weer volgens mij...de hengst die voor een nieuwe dimensie gaat zorgdragen. Moederlijn?? Nou...nee,


Is het dan niet verkeerd om ook rekening te houden met de moederlijn bij het goedkeuren van een hengst? Want zo blijkt dat dit eigenlijk niks zegt.

Wat kort door de bocht lijkt mij. Neem de moederlijn van Rubinstein I en je krijgt een hele lange lijst sport en GGK hengsten. En zo zijn er nog wel een paar te vinden.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:38

_San87_ schreef:
Maar werd er dan ook echt afgekraakt? Want dat vind ik wel een verschil, een verslag van een keuring met zowel goede als mindere punten of een verslag met alleen maar afkraken.

Dat eerste is imo gewoon een toevoeging.


Lees alleen dit topic maar eens terug.. Er wordt voornamelijk gesproken over de niet goede lijn, niet genoeg lengte, slechte rijbaarheid, neerwaartse romprichting, vertekend beeld door horizon foto. Er is alleen een enkele positieve opmerking gevallen over de Ferdeaux en de DD.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:38

Ik wil hiermee eigenlijk zeggen dat we op voorhand niet weten welke merrielijn veel kwaliteit heeft en haar kwaliteiten doorgeeft. Daarom moet je ook veel jonge hengsten een kans geven. Ze kunnen uittesten. Niet op voorhand al zeggen dat het niks is want je weet het gewoon nog niet. Dat komt ook omdat de meeste merries te weinig kansen krijgen en als er dan al afstammelingen zijn, was dat dan de juiste match en zeker ook waar die afstammelingen terecht zijn gekomen. Dat blijkt ook uit de voorbeelden die ik aanhaalde.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:44

Ja dit dus.
Ik ben vorig jaar naar de hengstenkeuring geweest en daar werden soms hengsten in de laatste fase niet goedgekeurd omwille van onvoldoende kwaliteit in de moederlijn.
Gezien de geschiedenis wilt dit dus helemaal niets zeggen over de verervingskwaliteit van de hengst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:46

Vulina schreef:
_San87_ schreef:
Maar werd er dan ook echt afgekraakt? Want dat vind ik wel een verschil, een verslag van een keuring met zowel goede als mindere punten of een verslag met alleen maar afkraken.

Dat eerste is imo gewoon een toevoeging.


Lees alleen dit topic maar eens terug.. Er wordt voornamelijk gesproken over de niet goede lijn, niet genoeg lengte, slechte rijbaarheid, neerwaartse romprichting, vertekend beeld door horizon foto. Er is alleen een enkele positieve opmerking gevallen over de Ferdeaux en de DD.

Redelijk punt, ja. Maar is dat dan niet ook, even knuppel in het hoenderhok gooiend, omdat men de hengsten ook gewoon niet zo geweldig vindt?

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:51

Kernpunt ,van mij althans, is, ga vooral zelf kijken welke hengst bij jouw merrie past. Want elke hengst die goedgekeurd wordt heeft een (imo hoge) basis kwaliteit. En wees ook voorzichtig met van alles te roepen, zeker als je alleen maar een paar vaak slechte foto's hebt gezien.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:03

misterA schreef:
Kernpunt ,van mij althans, is, ga vooral zelf kijken welke hengst bij jouw merrie past. Want elke hengst die goedgekeurd wordt heeft een (imo hoge) basis kwaliteit. En wees ook voorzichtig met van alles te roepen, zeker als je alleen maar een paar vaak slechte foto's hebt gezien.


Precies..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:09

misterA schreef:
Kernpunt ,van mij althans, is, ga vooral zelf kijken welke hengst bij jouw merrie past. Want elke hengst die goedgekeurd wordt heeft een (imo hoge) basis kwaliteit. En wees ook voorzichtig met van alles te roepen, zeker als je alleen maar een paar vaak slechte foto's hebt gezien.

Dit is wel een goede idd. Zelf gaan kijken is altijd het beste.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:13

misterA schreef:
Kernpunt ,van mij althans, is, ga vooral zelf kijken welke hengst bij jouw merrie past. Want elke hengst die goedgekeurd wordt heeft een (imo hoge) basis kwaliteit. En wees ook voorzichtig met van alles te roepen, zeker als je alleen maar een paar vaak slechte foto's hebt gezien.

Anderzijds, je kunt ook niet door alleen naar "het plaatje" te kijken een hengst uitzoeken voor je merrie (behalve als je een goed fokkende merrie/stam hebt)

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:14

Umeo schreef:
En wat is je indruk?


Wel positief. Maar ligt er gewoon aan wat je zoekt. Hij fokt zijn eigen type door.
Had ook een positief commentaar op de afstammelingenkeuring.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:16

_San87_ schreef:
Redelijk punt, ja. Maar is dat dan niet ook, even knuppel in het hoenderhok gooiend, omdat men de hengsten ook gewoon niet zo geweldig vindt?

Eens
Ik ben van mening dat de types de laatste 10-15 jaar er niet mooier/ beter op zijn geworden.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:47

Ivm moederlijnen, ik vind dat toch belangrijk. Kijk nu bv BH Fortron. Beest spreekt mij echt aan maar amper beter dan wat Z-paarden in de lijn... dat houdt mij dus toch wel wat tegen.
Dat en het feit dat ik hem nog niet met eigen ogen gezien heb.

Bij bv Just Wimphof heeft z'n lijn mij net weer wel overtuigd (Don Schufro, Zatchmo,...)

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:54

misterA schreef:
Over merrielijnen valt heel veel te vertellen. Onlangs werd me gevraagd om wat over fokkerij te vertellen. Ook over merrielijnen. Heb ik wat nagezocht. Merrielijn van Ferro was heel onbetekenend, voor Ferro en ook daarna, en Ferro is imo de beste stempelhengst van het KWPN geworden. Vervolgens Jazz, uit de moeder van Jazz is verder niks meer gekomen. Wel uit verwanten uit die merrielijn. Dank zij Jazz, denk ik. En dan Krack C, De nr 2 van NL. Hij heeft wel een hele mooie merrielijn waar veel sportpaarden uit zijn voortgekomen, volle zussen en broers enz... Nog maar één, Totilas, de runnerup! Weer volgens mij...de hengst die voor een nieuwe dimensie gaat zorgdragen. Moederlijn?? Nou...nee,

euh... de moederlijn van Totilas is ongeveer de beste die we in Nederland hebben -O-
Als je de moederlijn van Ferro even doorscrolt op pf dan zie je toch wel een aantal Grand Prix dr. paarden en 1.60m springers voorkomen.
Bij Krack C hoef je al helemaal niet ver te kijken zijn volle broer en 2 half broers (uit dezelfde moeder!) lopen Grand prix dressuur en een neefje uit een half zus.
Jazz zijn moederlijn levert veel lichte tour paarden op, wat m.i klopt met zijn manier van bewegen.

Bij de oudere hengsen moet je ook wat rekening houden met het feit dat er in die tijd gewoon veel minder ruiters waren die zelf het niveau hadden.

Het gaat mij ook niet alleen om de moeder zelf maar ook om andere takken in de stamboom.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:31

Dat ben ik deels met je eens. Allereerst zeg ik óók dat Krack C een uitzondering is. Waar ik op doel is dat ten tijde van goedkeuring vaak nog geen sprake was van een sterke lijn. En daarnaast hebben de overige nakomelingen van de directe moeders van Jazz, Ferro en Totilas weinig potten kunnen breken terwijl ze wel meerdere nakomelingen hadden en dat ondanks het grote succes van hun Beroemde Broer. En hoe breed wil je een merrielijn trekken?
Dus resumerend, het ís belangrijk dat een te keuren hengst uit een goede lijn komt maar dat zit vaak nog verborgen of het kan best een toevalstreffer zijn. En dat blijf ik vinden van Totilas.