Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:02

fokfanaat schreef:
iemand hier ervaringen met ogen die niet gelijk zitten, keek gister mijn twenter recht van voren aan, en die heeft geen symetrisch hoofd. Is me als veulen nooit eerder opgevallen.

Stille meelezer (ben geen fokker en heb geen warmbloedpaarden maar wil altijd vanalles leren), hoe scheef is scheef?
Mijn beste merrie heeft haar ogen ook een fractie ongelijk staan, de ene wat hoger dan de ander. Valt pas op als je er goed op let. Ze zit wat snel vast rond de atlas, maar je merkt er in het werk en omgang niets van. De osteopaat zei het een keer, anders had ik het nooit gezien denk ik. Het vermindert wel als je zorgt dat het gebied rond de atlas los blijft, dus het zal wel spier gerelateerd zijn.

Afbeelding
Haar dochter heeft het niet:
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:06

bedankt voor je reactie mooney, ik begin me een beetje zorgen te maken, ik heb steeds zo vreselijk pech met alle jonge paarden, dit was echt de laatste aankoop.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:35

Had je nou een opvolger uit een van je merries FF?

Xritt
Berichten: 615
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:42

For ferrero vind ik ook een mooie hengst. Qua uitstraling, bouw en voorkomen. Ik denk dat hij voor mijn compacte merrie niet gaat verbeteren wat ik zou willen.
Kjento vind ik echt een geweldige hengst. Lengte, souplesse, uitstraling, instelling. Voor mij vind ik het dekgeld aan de hoge kant. We gaan met twee merries fokken. Dan is meer dan 2000,- best fors. Maar als het zou kunnen, zou ik absoluut voor hem gaan.
Wat vinden jullie van Kjento?
Livius werd door de da aangeraden. Mooie hengst, maar mijn gevoel zegt van nee.

Scheefheid in het hoofd had een pony bij ons ook. Het is nog steeds niet helemaal weg. We zijn bij Smdc geweest voor onderzoek (hij schudden ook met zijn hoofd) De da dacht aan druk op zijn hoofd door iets in zijn hals of hoofd. Op röntgenfoto’s was niks te zien. We laten hem nu regelmatig behandelen door fysio en soms cranio sacraal therapie.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:03

Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:04

Bovenste foto is van vorig jaar zomer

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:36

Apart FF ik zie inderdaad ook duidelijk verschil.

Xritt ik zal je even PB sturen ik heb zowel een kjento veulen als een Vaderland.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:41

Stille meelezer hier, ik ken het niet-symmetrisch zijn van een paardenhoofd. In het geval van mijn paard hebben osteopathie en craniosacraal behandelingen geholpen. Paard kan wellicht een schuiver hebben gemaakt in de wei, vastgelegen in stal, lomp gespeeld hebben met een maatje, gestruikeld zijn of iets in die geest.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:23

Ik ken het niet, maar op de bovenste foto zie je het ook al ff. Ik zou idd de osteopaat er eens bij halen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:25

Idd, achteraf zie ik het ook al op de oude foto. Ik ga direct een afspraak maken.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:12

Is het niet een aangeboren iets? Op de bovenste foto zie je het inderdaad ook al. Maar lijkt het ietsje minder.

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:23

Heb je misschien ook foto's als veulen FF ben inderdaad ook benieuwd of ze het altijd al heeft gehad.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:08

Fokfanaat; wat balen zeg. Ik zie het inderdaad ook wel op beide foto's, maar het lijkt wel steeds erger te worden.

En over jonge hengsten: ik heb zelf 4 oudere fokmerries (de jongsten zijn D'tjes). Om wel genetisch vooruit te gaan wil ik dan geen oudere hengsten gebruiken. Ook weet ik van die merries al behoorlijk veel en is er bekend hoe ze fokken. Dus dan durf ik wel iets meer te gokken met wat jongere hengsten.

Xritt; waarom zegt je gevoel nee bij Livius? Ik vind het een fijne hengst! Vorig jaar had ik er ook een heel fijn veulen van, en ik overweg hem weer een keer te gebruiken.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:36

Door de meerdere missers van aangewezen hengsten in het verr.onderzoek ben ik daar erg terughoudend mee.
Ik denk er net zo over als Carola, jonge hengsten krijgen volop kansen.

En wat Xritt zegt over Livius, daarop zou ik willen vragen, heb je hem in het verrichtingsonderzoek gezien? Of ken je zijn nafok, veulens of jaarlingen?
Ik heb er een 4 tal van gefokt. Meestal wacht ik het dan even af maar hij komt dit jaar toch weer op mijn lijstje. Heel aparte karakters. De oudste was geselecteerd voor een veulenveiling en die hebben we zonder halster kunnen toiletteren.
Gevoel mag je zeker hebben bij een hengstenkeuze. Dat moet zelfs, vind ik. Maar dat moet wel ergens op gebaseerd zijn. Nadat je de fokwaarden hebt bekeken, de hengst zelf en zijn nakomelingen. En als dat aan je eisen voldoet, laat dan je gevoel er maar op los. De praktijk leert dat fokkers die met veel gevoel en met weinig kennis van zaken hun hengstenkeuze maken, niet de meest succesvolle fokkers zijn.

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:00

MisterA aparte karakters in positieve zin neem ik aan dan?

Livius de werd vorig jaar geadviseerd voor mijn Valeron x Riant x Nimmerdor merrie door van Uytert. Ben toen uiteindelijk voor Il Divo gegaan.

Ik denk te begrijpen wat Xritt bedoeld bij Livius. Ik had hem vorigjaar boven aan de lijst staan, tot ik hem (online natuurlijk) op de hengsten competitie zag. Ik vond hem daar niet fijn door z’n lijf bewegen en viel op dat moment voor mij van z’n voetstuk. Op dat moment was er ook nog geen beeld van zijn nakomelingen.

Voor dit jaar staat Livius wel weer degelijk op de lijst. Maar nog niet bovenaan. Nu zijn mijn lijsten nog een zooitje en kijk ik eerst wat m’n merrie van dit veulen bakt. Ik doe m’n best evidence based te werken, maar hé ik begin pas

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:10

Fokfanaat: Jeetje, schrok best een beetje van de foto. Je kunt het inderdaad op de eerste foto ook al zien, maar het lijkt daar minder. Sterkte/succes, in ieder geval. Het zit je niet helemaal mee, hé?

simpie94: Ik snap je punt inderdaad. Dat je met een Jazz snel dichtbij zit betreft inteelt heb ik inmiddels ook ondervonden.

paardje2013: Wat jammer dat je waarschijnlijk niks laat dekken dit jaar, maar wel begrijpelijk. Ik heb vorig jaar de Eefje leeg gelaten, die ben ik nu weer aan het rijden en ik ga kijken of ik die misschien toch nog in het ZZ licht of hoger kan uitbrengen. Ik denk dat het ook per merrie verschilt; de ene gaat het moederschap toch makkelijker af dan de andere.

josje4: Succes met kiezen! Maat blijft altijd een lastig dingetje, he.

Xritt: Over Kjento ben ik erg te spreken. Ik vind het echt een fijn paard, lijkt een super instelling te hebben en graag te werken. In mijn omgeving hebben een paar fokkers met Kjento gedekt en dat waren aansprekende veulens met een lief karakter. Betreft het dekgeld; het is wel goed geld inderdaad. Ik denk altijd maar; als je ziet wat een merrie op jaarbasis kost en hoeveel je al kwijt bent om een veulen op de wereld te zetten en gezond te houden, dan maakt die paar honderd voor de dekking ook niet meer uit. Dat wordt een ander verhaal als je meer merries hebt staan en je moet er natuurlijk ook geen boterham minder om hoeven eten. Livius vindt ik ook een fijn paard. Ben blij dat Danielle hem nu te rijden heeft. Vind wel dat hij het beste past bij een merrie met veel buiging in het achterbeen en lichtvoetig is.

misterA: Dat kan ik goed begrijpen, dat je daar nu wat terughoudend mee bent. En mooi gezegd.

Ik heb net het D-OC onderzoek aangevraagd voor de veulens van 2021, en ook gelijk WFFS. Ben benieuwd.

pantarhei

Berichten: 9066
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:11

fokfanaat schreef:
Idd, achteraf zie ik het ook al op de oude foto. Ik ga direct een afspraak maken.

Ik heb goede ervaringen met Fabienne Kiesenbrink voor cranio. Voor en na fors verschil en shaken is zo goed als weg. Voor zag je in hoofd ook verschil. Bij haar ook snel spanning door oude breuk in schedel als 5 jarige, wel netjes genezen

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:09

Je ziet het inderdaad op beide foto’s maar op de onderste duidelijker. Ik heb er geen ervaring mee.

Voor dit jaar staan er meer jonge hengsten op het lijstje maar dat verschilt elk jaar.
Ik wil een van de merries eigenlijk drachtig verkopen en dan kies ik toch voor een populaire hengst.
En ik heb er een tuigpaard merrie tussen ook dan kies ik voor een populaire hengst. Maar de andere niet.
Dit jaar zijn ze drachtig van Henkie, Fontaine, Kaygo en Expression

Xritt
Berichten: 615
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:14

Ik vind Livius een knappe hengst. Mijn eerste nee kwam door mijn gevoel bij de filmpjes van hem. Als jong paard galoppeert hij wat met zijn kont omhoog. Dat deed mijn merrie ook toen ze jong was. Ik vond hem in het algeheel minder fijn bewegen. Daarnaast zwiept hij soms wat met zijn staart. Mijn merrie doet dit soms ook. Ik weet niet of daar iets van erfelijkheid in zit? Mijn merrie doet het al vanaf ze zadelmak is. Ik krijg hier weleens kritiek op, terwijl ze het niet altijd doet. Ze is helemaal röntgenologisch gekeurd en ze heeft een scintigrafie gehad (dit was uiteraard ergens anders voor) Het kan nog steeds een medische reden hebben. Maar ben wel wat terughoudend bij een hengst die zwiept met zijn staart. Al is het naar heel iets.
Het laatste filmpje van hem op insta vond ik al veel beter en een fijner beeld.
Ik hoef ook geen succesvolle fokker te zijn. Iedereen moet ergens beginnen. Voor nu maak ik een keus met mijn hoofd en hart/gevoel. Ik probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen en te leren hoe andere kijken en hun keus maken. Mijn gevoel is in het maken can een keus ook een graadmeter.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:03

Een hengst moet je ook aanstaan, Livius kan mij ook niet zo bekoren..ik vind zijn galop ook niet zo (idd blijft hij hoog in het kruis) en hij heeft merries nodig met een goed achterbeen. Ik vond hem wel ohz goed ontwikkeld en erg verbeterd in de draf, de hengst heeft duidelijk aanleg voor verzameling. Voor alle hengsten geldt uiteindelijk dat de juiste match belangrijk is denk ik.

FF: had ie dit als veulen ook al?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:09

het is mij nooit opgevallen iig, maar meestal zie je ze ook niet zo strak recht van voren. heb er iig ook niet op gelet.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:18

Dat snap ik, op die foto kan ik het in ieder geval niet zien.

Ik denk dat het verstandig is om het even na te laten kijken in ieder geval, misschien komt het inderdaad door spanning ergens doordat hij een keer zijn hoofd heeft gestoten oid.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:27

ga ik ook zeker zsm laten doen, bedankt voor het meedenken iedereen.

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:47

Fokfanaat, ik heb ook een merrietje gehad die op jonge leeftijd een zo'n scheef gezicht had. Die bleek later een lang sluimerende hoefzweer te hebben. Het scheve gezicht is daarna weggetrokken. Ik weet niet zeker of het daar mee samenhangt maar het kan met pijn ergens in het lijf te maken hebben.
Ik heb ook een paard gekend die had de ogen nog veel ongelijker dan die van jou maar die had ook een scheve snuit, als ik het goed begrepen heb was die zo geboren. Paard is er gewoon zonder problemen oud mee geworden.

En weer terug onder mijn steen :wave:

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:50

Jeetje heftig fokfanaat. Hopelijk valt het mee en is er wat aan te doen als ze er last van heeft.

Ik heb vorig jaar ook een veulen van livius gekregen was niet mijn eerste keus maar merrie wou niet drachtig worden dus van uytert gevraagt om een hengst met goed sperma. Toen in 1 keer drachtig. Ik moet zeggen veulen valt mij zeker niet tegen veel oprichting en veel souplesse in de beweging. Kwa karakter is hij lief maar wel scherp komt ook beetje bij de merrie vandaan. Maar de justwimphof van 2020 is een stuk relaxter.

Op wat voor merrie vinden jullie vaderland passen. Ik twijfel of hij een match zou wezen met mijn merrie.