Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:45

Was veel vraag naar, blijkbaar. Wel onverwacht, gezien Determann net gestart was.

Ik weet dat het vroeg is, maar gezien de data van de hengstenshows toch hier en daar bekend worden gemaakt; welke hengsten hebben jullie op het lijstje staan voor volgend jaar? Of zijn jullie er misschien al uit?

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:49

Ik heb meerdere merries en ben er helemaal nog niet uit, maar ik zit te denken aan Santiano, Livius, McLaren, Las Vegas, Nashville, Vaderland. Maar goed, mijzelf kennende kan het ook nog wel weer wat veranderen. Bij één of twee van mijn merries wil ik embryo's gaan proberen te spoelen, dus dan kan ik eventueel ook 2 hengsten kiezen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:52

Mooi lijstje Carola. En lekker dat je 2 hengsten kan kiezen, maakt de keuze oom het wat makkelijker.

Hier staat For ferrero hoog op de lijst, alles behalve origineel, maar zoek bloed,goede hals een fijn karakter en een redelijk vrije bloedlijn. Ze verwacht nu een McLaren

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:58

Nou, makkelijker..... Pffff, de keuze is reuze! Ook Nalegro hangt nog ergens aan een lijstje te bungelen, al hoor ik om mij heen vrij wisselende meningen over die hengst. En Next Pitch / Lennox / Next Romancier en Furst date zijn ook op mijn B-lijstje te vinden. Dus de keuze is reuze.
Het hangt ook even af hoe de veulens van dit jaar gaan zijn en of dat merries of hengsten zijn.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:09

Hier is het lijstje inmiddels korter met Santiano of Number two. Zoek met name maat en een goede galop.
Voor een Tango x Krack C merrie dus moet ook opletten qua bloed spreiding.
*kruipt weer terug onder steen

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:39

McLaren met stip op één. Stond vorig jaar al op de shortlist en klein beetje spijt dat ik toen al niet voor ‘m gegaan was. Maar was later in het seizoen en voor safe gegaan door terug te dekken met Fürst Dior (op zich ook geen slechte keuze, was al interesse in ongeboren veulen).
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 01-02-22 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Xritt
Berichten: 615
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:40

Kathleen_vW schreef:
Xritt: Ligt helemaal aan wat je fokdoel is. Als de beste match een hengst is waarmee het veulen geen vol papier krijgt bij het KWPN, maar het wel een combinatie is waar je het meest van verwacht, dan zou ik persoonlijk altijd daarvoor gaan, maar dat is persoonlijk. Wellicht kijken andere fokkers er anders tegenaan.

Jeetje, wat een wind zeg. Hij staat bij ons vol vanuit de akker, dus de storm heeft vrij spel. Heb een grote tak van een hoge boom achter de schuur op half zeven hangen. Hoop dat hij niet bezwijkt.


Ik had Vaderland als eerste keus. Het veulen wil ik voor mijzelf houden. Dan zou het niet uitmaken. Maar ik ben iemand die graag een backup plan heeft. Je weet maar nooit, de kans dat ik het mistboog wil verkopen is natuurlijk ook aanwezig. Al is dat niet mijn doel. Misschien dat het, als ik naar de optie verkoop kijk. Toch slimmer om voor een kwpn hengst te gaan.
Onze merrie heeft over een tijdje een check up bij de da. Ik ga daar ook nog maar eens wat vragen droppen en overleggen wat slim is.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:58

Vaderland geeft hele gave veulens. In mijn ogen is dat een veel betere hengst dan in style.

Ik heb nu ook een merrie drachtig van McLaren, maar overweeg hem ook voor een andere merrie. Ik ben nogal fan van die hengst!

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:04

Gefeliciteerd met je verjaardag Macavity!

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:08

Hier staat voor nu mclaren, Noble prins norel, Al at once, Nashville star op het lijstje maar dat zegt nog niks. Eerst de veulens van dit jaar maar eens afwachten

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:03

Mooie lijstjes komen er voorbij. Vind het opvallend dat jullie eigenlijk allemaal relatief jonge hengsten op de lijst hebben staan. Kiezen jullie daar bewust voor?

Ik wil de Florencio eigenlijk weer graag dekken met Vivaldi bloed. Veulen van 2021 was een Desperado en ik ben erg blij met haar. Betreft karakter echt het liefste dier, super knap, heel fijn stappen en galopperen en en veel schakel vermogen in draf. Veel actie in het achterbeen, wat bij de merrie vandaan komt, dus wat dat betreft kan ze Vivaldi bloed goed hebben. Exterieurmatig passen die type paarden over het algemeen ook fijn. Het is een beetje afhankelijk van het veulen van dit jaar, maar wellicht pak ik Vivaldi zelf.

Voor de Jazz x Hurricane wil ik een moderne hengst, maar wel één met genoeg lengte en ik wil niet inleveren op maat. Ik zoek een hengst met meer lossigheid en gummy, ras en een fijn karakter. Moet natuurlijk ook goed op de bloedspreiding letten met een Jazz. Zat nu te denken aan Fürst Dior voor haar.

Suggesties zijn altijd welkom!

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:04

Xritt: Vind Vaderland een erg interessante hengst! Al veel goeds van gezien!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:05

Ik heb voor mijn Eebert merrie de Gelderse hengst McKenzy JHL op het oog. Zou eigenlijk ook graag met Ferguson willen dekken, maar die kan nog wel eens een kleintje geven en dat is de merrie zelf al dus dat durf ik niet aan. Hij zou wel heel mooi passen op onze driejarige Indiana, die meet nu al 1,70m.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:18

ik vind Vaderland ook erg interessant, maar past helaas niet op mijn merries.

Ik kies toch ook graag voor jonge hengst, een beetje een gok, maar je kan de snelste vooruitgang maken. En vaak ook wel commercieel interessant. Ik heb ook niet zulke moderne merries.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:29

Heeft iemand ervaring met Ebony en/of Jerenzo Texel?
De laatste heeft weinig gedekt en kan me voorstellen dat de beschikbaarheid lastiger. Ik vind hem altijd al ontzettend sympathiek en me het karakter en de galoppade spreken me aan.
Hij ontwikkelt zich ook goed vind ik.
Ebony heeft veel meer gedekt dus over de nafok is meer te vinden. Als jong paard vind ik die niet zo aansprekend maar ook die heeft zich mooi ontwikkeld. Zitten daar nog haken en ogen aan?

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:45

MariekeS: Betreft Ebony. Niet dat ik weet, maar ik weet niet alles :D . Ik vind hem atletische paarden geven, niet voor niets dat z'n nakomelingen het goed hebben gedaan op de merriekeuringen en jonge paarden wedstrijden. De nakomelingen die ik ervan gezien heb zijn heet en staan hoog in het bloed, maat lijken wel werkwillig en kunnen goed lopen. Zelf is het ook een vriendelijke hengst. Zou altijd wel opletten dat de merrie genoeg lengte heeft.

Zelf heb ik hem gebruikt, maar dat veulen werd helaas te vroeg geboren. Was wel een heel fijn veulen.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 01-02-22 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:45

iemand hier ervaringen met ogen die niet gelijk zitten, keek gister mijn twenter recht van voren aan, en die heeft geen symetrisch hoofd. Is me als veulen nooit eerder opgevallen.

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:46

Dat is typisch. Nee, nog nooit meegemaakt. Een tik gehad, misschien?

Ik kies eigenlijk graag voor hengsten waar ik al wat meer informatie van heb en vind het juist prettig om wat ouder bloed te gebruiken, zeker op m'n moderne merries. Op de Jazz kan ik wel echt moderner gaan.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:00

fokfanaat schreef:
iemand hier ervaringen met ogen die niet gelijk zitten, keek gister mijn twenter recht van voren aan, en die heeft geen symetrisch hoofd. Is me als veulen nooit eerder opgevallen.


Ja ervaring mee bij een headshaker. Kan volgens mij allerlei oorzaken en gevolgen hebben.
Een cranio sacraal behandeling heeft de scheefheid weggenomen en veel verlichting gebracht. Headshaking was er niet door opgelost dus ik vermoed dat de scheefheid een gevolg was van het ongemak. Het kan ook in de oren en neusgaten te zien zijn.

Bedankt Kathleen!
De merrie heeft genoeg lengte in het lijf maar heeft zelf ook veel bloed en is best scherp. Super instelling en fijn sensibel maar heter hoeft niet :+
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 01-02-22 11:02, in het totaal 3 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:01

nee geen trauma oid, kan wel eens een foto maken.

met moderne merries kan dat idd veel makkelijker, die van mij zijn 18 en 20....

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:02

MariekeS_ schreef:
Ja ervaring mee bij een headshaker. Kan volgens mij allerlei oorzaken en gevolgen hebben.
Een cranio sacraal behandeling heeft de scheefheid weggenomen en veel verlichting gebracht. Headshaking was niet opgelost dus ik vermoed dat de scheefheid dus een gevolg was van het ongemak. Het kan ook in de oren en neusgaten te zien zijn.


hmmm misschien wel goed om nu al actie op te ondernemen.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:09

Kathleen_vW schreef:
Mooie lijstjes komen er voorbij. Vind het opvallend dat jullie eigenlijk allemaal relatief jonge hengsten op de lijst hebben staan. Kiezen jullie daar bewust voor


Niet bewust, maar als ik voor oudere hengsten zou gaan gebruik ik graag de hengsten die het goed doen in de hogere dressuur en dan zit ik helaas al snel met inteelt of buitenlandse hengsten (en dus extra kosten).
Met mijn vorige merrie kon ik prima Vivaldi bloed gebruiken. Was echt top. Maar die ik nu heb heeft zowel jazz als krack c dichtbij helaas.

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:10

Wat raar fokfanaat hier ook geen ervaring mee.

Ik denk dat ik dit jaar niks laat dekken wat ik wel erg jammer vindt

Van mijn oudere merrie gaat dit het laatste veulen zijn.

Dan heb ik mijn Ravel merrie die heeft 3 jaar achter elkaar een veulen gegeven dus denk nu een jaartje leeg. Hoe kijken jullie daar tegen aan laten jullie de merries een keer leeg of fokken jullie door?

Bij mijn Charmeur merrie ga ik eerst even kijken wat er uit komt heel blij dat ze drachtig is van Vaderland. Maar of ze gaat de verkoop in of nog een keer dekken of doorrijden in de sport alle opties nog open dus.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:26

fokfanaat schreef:
ik vind Vaderland ook erg interessant, maar past helaas niet op mijn merries.

Ik kies toch ook graag voor jonge hengst, een beetje een gok, maar je kan de snelste vooruitgang maken. En vaak ook wel commercieel interessant. Ik heb ook niet zulke moderne merries.

Wees blij met je " klassieke "merries !
Des te meer keus en je houdt nog paard over ipv een poppetje. :)

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:38

@Fokfanaat, nee dat heb ik nog nooit gezien. Scheefheid in kaken of neusgaten wel, had dan toch vaak met de atlas, tanden of tong te maken.

Op mijn lijstje staan Las Vegas en For Ferrero. Eigenlijk heeft For Ferrero alles wat ik zoek in een hengst, maar ik ben bang dat er een kleintje uit komt. Mijn merrie is 165cm. Daarom neig ik toch eerder naar Las Vegas. Zackery vind ik ook interessant, maar heb geen idee of die vers te verkrijgen is.