Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:18

Ik heb er ook geen problemen mee..

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:40

Wij hebben er vorig jaar een laten opereren 1 chipje in een kogel achter. Moest er op zich niet uit, maar met oog op verkoop wel gedaan Zelfde ervaring als Marit89, ging allemaal prima.

Komend jaar moet er weer 1 geopereerd worden, dat vind ik iets spannender want die moet aan 3 benen tegelijk geopereerd worden. Dat paard is overigens een D-OC-er, maar slechte start gehad als veulen en erg groot,dus ik neem aan gewoon de pech van "milieu"-invloeden.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:45

Ik heb dit najaar een merrie verkocht met een chipje, maar die was al 13. Er zijn steeds controlefoto's gemaakt. Bleef keurig op zijn plek en zat daar prima, dus de kliniek adviseerde om er vooral niets aan te doen. Wij hebben zelf geen ervaring met operaties.

Een kennis heeft een ouder paard dat irritatie/schade had van diverse chips nog laten opereren op latere leeftijd en die is er flink van opgeknapt. Een vriendin liet haar net aangekochte 4-jarige opereren en hoewel de revalidatieperiode niet heel leuk was, is dat ook goed gegaan. Paard is inmiddels al 16+. Ik hoor verder in de omgeving eigenlijk ook alleen maar succesverhalen. Als de kliniek een operatie adviseert om schade te voorkomen, dan zou ik dat zeker doen.

Suzanne F.

Berichten: 49401
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:56

Bedenk wel dat de kosten voor 2 benen operatie best fors zijn inclusief nazorg. Dus de prijs moet wel heel gunstig zijn dan. Want je loopt ook risico. Ikzelf zou er niet veel zin in hebben en een andere zoeken die wel oké is. Maar dat is jouw keuze.

kevinsky

Berichten: 1983
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:40

Hier een 4 jarige met een chip in zijn kogel voor. DA adviseerde om dese gewoon te laten zitten. Omdat het een lastige plek was. De verkoop ging toen niet door, koper wou hem wel tegen een vors lager bedrag. Maar vriendlief heeft zo'n plezier met dat dier. Top braaf.. 3 leuke gangen, goed springen, prachtig dier om te zien. Dat we hem maar gehouden hebben als leuk sportpaard voor ons. (eerste paard dat met beide klikt :+ )

De 3 jarige keur, eptm merrie had één punt te weinig voor doc en één chip te veel voor prok :') Die word er tzt nog wel uit gehaald. Maar die zit ook op een makkelijke plek.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:14

Ik zou het niet doen.
Problemen kun je beter niet kopen.
Voor mij zou de enige optie zijn,kopen nadat het succesvol is geopereerd.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:16

Ja, daar neig ik idd ook naar, maar verkoper wil dit helaas niet doen. Bedankt allemaal, heel fijn zoveel ervaringen :)
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 30-12-20 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:27

KahluaB schreef:
Ik zou het niet doen.
Problemen kun je beter niet kopen.
Voor mij zou de enige optie zijn,kopen nadat het succesvol is geopereerd.


Zo zou ik het inderdaad ook doen :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:54

MRIIIS schreef:
Ja, daar neig ik idd ook naar, maar verkoper wil dit helaas niet doen. Bedankt allemaal, heel fijn zoveel ervaringen :)

Chipje uit kogels halen is echt geen punt hoor. Wat ik alleen nooit doe is stappen. Ik laat ze gewoon in de box staan. Kunnen ze ook niet ontploffen.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:44

MRIIIS schreef:
Ja, daar neig ik idd ook naar, maar verkoper wil dit helaas niet doen. Bedankt allemaal, heel fijn zoveel ervaringen :)

Dat zegt dan toch al genoeg?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:39

MRIIIS schreef:
Hoi, zou ik hier om jullie input mogen vragen? Ik heb op het moment een 4 jarige op het oog (Geniaal x Ferro) met een chip in beide kogels. Volgens mijn da zitten ze op een gunstige plek, maar moeten ze er wel uit om evt schade later te voorkomen (verkoper heeft haar van de fokker, maar wil niet opereren, prijs is wel aangepast). Nu lees ik wisselende verhalen over het herstel. Heeft er iemand ervaring met zo'n operatie en dan ben ik vooral benieuwd naar het herstel? Hoor het heel graag, want ik weet het even niet meer. Paard is verder perfect en bedoeld voor de basissport (laat uiteraard nog opnieuw keuren).


Als ik het paard zo graag zou willen kopen, dan zou ik er zeker niet meer dan 1500 voor geven, want je loopt dan alle risico’s.
Echter bij de verkoper geopereerd en goed gerevalideerd zou ik gewoon een nette prijs willen geven.
Ik zou de keuze bij de verkoper leggen en kom je er dan niet uit, dan komt er vast wel weer een ander paard op je pad.

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:55

1500 euro omdat er 2 chips in zitten... dan wil de verkoper er wel heel graag af!! Geen realistisch advies! Ik verkocht er dit jaar 1 in een zeer hoge prijsklasse met 2 chips. Mensen wilde hem graag hebben... als het paard je verder helemaal aanstaat en je kunt het risico hebben moet je het gewoon doen met die Geniaal. Chips zijn niet zo spannend en operaties zijn een risico, maar als je risicomijdend bent moet je geen paarden houden...

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:58

Ik vind dat in dit geval de verkoper ook wel mag meedenken :j Je kan toch niet verwachten dat de koper alle risico neemt terwijl het advies is dat de chips er uit moeten?

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:59

De prijs is al aangepast...

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:08

De prijs is idd aangepast, maar geen 1500 euro hoor (wel onder de 10). Aan de ene kant vind ik het niet helemaal oké dat het risico volledig bij mij ligt, aan de andere kant ben ik al een aantal maanden bezig met zoeken en is het paard verder perfect. Verder geeft da aan dat het een veelvoorkomende operatie is en ze gewoon volledig zal herstellen. Ik vind het lastig dus ben erg blij met jullie input.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:22

JeanneV schreef:
1500 euro omdat er 2 chips in zitten... dan wil de verkoper er wel heel graag af!! Geen realistisch advies! Ik verkocht er dit jaar 1 in een zeer hoge prijsklasse met 2 chips. Mensen wilde hem graag hebben... als het paard je verder helemaal aanstaat en je kunt het risico hebben moet je het gewoon doen met die Geniaal. Chips zijn niet zo spannend en operaties zijn een risico, maar als je risicomijdend bent moet je geen paarden houden...


*JIJ vindt het geen realistisch advies. Die mening mag je hebben. “Chips zijn niet zo spannend ..blablablabla.. maar als je risicomijdend bent moet je geen paarden houden...“ Wederom: Vind jij.
Ik merk dat ik niet zo hou van de toon van je bericht. Komt wat superieur op mij over, maar misschien heb je wel een punt. Goeie paarden zijn duur en perfecte paarden bestaan niet.

MRIIIS: het is natuurlijk geheel aan jou welke risico’s jij acceptabel vindt en als het paard verder alles heeft wat jij wenst.. Ik wens je succes met het hele aankoop proces van een nieuw paard. :)

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:29

Natuurlijk vind ik dat.... Alsof ik de mening van de buurvrouw op ga schrijven in mijn berichten...

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:34

MRIIIS schreef:
De prijs is idd aangepast, maar geen 1500 euro hoor (wel onder de 10). Aan de ene kant vind ik het niet helemaal oké dat het risico volledig bij mij ligt, aan de andere kant ben ik al een aantal maanden bezig met zoeken en is het paard verder perfect. Verder geeft da aan dat het een veelvoorkomende operatie is en ze gewoon volledig zal herstellen. Ik vind het lastig dus ben erg blij met jullie input.

Als jou paard op sporthorses staat geef ik je weinig kans om het risico neer te leggen bij de verkoper... Er is niks mis met die verkoper [tussen persoon?] maar in die prijsklasse en met zo een eerlijk verhaal erbij is het risico verleggen niet realistisch.

Of je neemt een klein risico of je vervolgd je zoektocht naar een perfect paard met perfecte xrays die binnen jou budget valt... Een ondankbare taak in deze tijd.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:35

Tja, hoeveel paarden vallen jaarlijks uit in de sport door een chipje? En hoeveel op een peesblessure (al dan niet door overbelasting). Als topsporters al geen probleem maken van een chipje hier of daar, denk ik dat basis ruiters dat zeker niet moeten doen. Ik ken er veel die geopereerd zijn, en heb tot nu toe nog geen negatieve ervaring gezien. En ja, die enkeling waarbij het wel fout gaat... Die kans is denk ik net zo groot als de kans dat je paard zijn been in de wei breekt. Ik zelf zou het geen probleem vinden, maar als jij je er al niet fijn bij voelt kun je het beter niet doen.... Bij twijfel niet oversteken.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:38

JeanneV schreef:
MRIIIS schreef:
De prijs is idd aangepast, maar geen 1500 euro hoor (wel onder de 10). Aan de ene kant vind ik het niet helemaal oké dat het risico volledig bij mij ligt, aan de andere kant ben ik al een aantal maanden bezig met zoeken en is het paard verder perfect. Verder geeft da aan dat het een veelvoorkomende operatie is en ze gewoon volledig zal herstellen. Ik vind het lastig dus ben erg blij met jullie input.

Als jou paard op sporthorses staat geef ik je weinig kans om het risico neer te leggen bij de verkoper... Er is niks mis met die verkoper [tussen persoon?] maar in die prijsklasse en met zo een eerlijk verhaal erbij is het risico verleggen niet realistisch.

Of je neemt een klein risico of je vervolgd je zoektocht naar een perfect paard met perfecte xrays die binnen jou budget valt... Een ondankbare taak in deze tijd.


Paard staat niet op SH.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:38

Maar rontgenlogisch gekeurd met twee chips die er uit moeten is toch niet goedgekeurd voor de sport?

Ik weet dat de markt getikt is momenteel, maar daar zou ik ook zeker niet de hoofdprijs voor gaan betalen..

Als de chip ingekapseld is en er niet uit hoeft vind ik het een ander verhaal.

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:42

Als die operatie zo een peulschil is, dan is het toch wel dom van de verkoper dat hij het zelf niet laat doen. Kan hij meteen een pak meer vragen als het inderdaad zo een perfect paard is.

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:49

koend schreef:
Als die operatie zo een peulschil is, dan is het toch wel dom van de verkoper dat hij het zelf niet laat doen. Kan hij meteen een pak meer vragen als het inderdaad zo een perfect paard is.

Welnee... In de tijd van operatie en boxrust kan een verkoper alweer een ander paard kopen en verkopen... Dat leverd veel meer op

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:57

Elisa2 schreef:
Maar rontgenlogisch gekeurd met twee chips die er uit moeten is toch niet goedgekeurd voor de sport?

Ik weet dat de markt getikt is momenteel, maar daar zou ik ook zeker niet de hoofdprijs voor gaan betalen..

Als de chip ingekapseld is en er niet uit hoeft vind ik het een ander verhaal.

Met 2 chips kun je nog steeds goedkeuring krijgen voor sport.. Met 3 of 4 ook nog wel... Hangt helemaal af van gebruiks doel, dierenarts, klinische beeld... hoe gretig een koper wil kopen...

Eruit moeten of een operatie die alleen gebeurd om een paard met schone xrays te hebben... Dat maakt verschil. Er zijn in verhouding maar weinig chips die noodzakelijk geopereerd hoeven te worden

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:00

koend schreef:
Als die operatie zo een peulschil is, dan is het toch wel dom van de verkoper dat hij het zelf niet laat doen. Kan hij meteen een pak meer vragen als het inderdaad zo een perfect paard is.

Idd ,mijn gedachte ! :j