Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:03

Rex_Rolfo schreef:
Vulina schreef:

Maar dat is, over het algemeen, niet wat een fokker zoekt.

De fokkers in dit topic misschien niet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor iemand met een merrie voor de recreatie sport een fijne hengst is om een leuke allround opvolger voor de moeder mee te fokken.

Niet iedereen wil een paard voor de subtop of 1.40 m fokken. Juist de "eigenaar van een merrie" die een keer een veulen wil fokken vindt de glimlach bij het afstappen veel belangrijker. Of dat nu is na een dressuurtraining, springoefening of flinke buitenrit.


Idd, als Ik ooit zou fokken is dat belangrijker als een goed bewegend paard. Maar ik zou weer bang zijn een buffel te fokken haha

Hoewel ik mezelf dan geen Fokker zou vinden met 1 veulentje.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:16

En toch merk ik in zowel de opfok, als bij fokadvies.nl, als bij het aantal nakomeling wat geregistreerd staat, dat men een hengst zoekt die de bewegingen van de merrie verbeterd. Ik heb het dan voornamelijk over dressuur paarden; meer voorbeen, een sneller/krachtiger achterbeen, spectaculairder. Dat is natuurlijk ook de reden dat de grote bewegers veel meer dekken. Ook grote bewegers kunnen wel een braaf, functioneel, bewerkbaar paard geven. Waarom zou je dan kiezen voor een hengst met een 7.5 op stap en draf, als die er ook is met een 9 of 9.5.

Springhengsten worden vaker gekozen vanwege hun of de prestaties in de moederlijn.

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:20

Als ik kan kiezen kies ik idd eerst op karakter, maar daarna idd beweging. Daar heb je zeker gelijk in. Als ze beide gewoon goed passen.

Of eerst gezondheid, karakter, bouw/bewegingen en als laatste uiterlijk haha.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:29

Die Gelderse is natuurlijk niet te vergelijken qua kwaliteit in bewegen met een dp dat 9-ens haalt.
Op mijn Gelderse merries weet ik ook niet of hij wat te verbeteren heeft qua bewegen/type/uitstraling.

Maar.... hij was de lieveling van de ruiters in het onderzoek, heerlijk paard om mee te werken, iedereen stapte daar met een grote glimlach af. Deed alles voor de ruiters, waar ze hem ook voor zetten (waterbak, cross hindernissen).
En dat is ook wat waard! En zal voor degenen die hem gaan gebruiken doorslaggevende factor zijn.
Zulke paarden kan je zorgeloos rijden als 30/40 jarige moeder naast je fulltime baan en je gezin.

_Lorette_

Berichten: 12121
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:41

Ik zoek naar een verbetering op de -in mijn ogen- grootste tekortkoming van de merrie, als die er is. Bij de ene merrie zoek ik naar een hengst die gemakkelijk klein loopt/kan verzamelen. Voor de ander is een hengst die een goed front met een verticale halsrichting vererft belangrijk en weer bij een ander focus op bijv stap en karakter. Ik rijd de merries zelf en ik weet wat ik er aan moet rijden en wat er van nature in zit. Dan weet ik ook wat ik zelf zou willen verbeteren in een nakomeling.
Bij onze huidige merrie heb ik me daar nog het meest op verkeken, omdat we die als fokmerrie (niet getraind) kochten, ik haar niet/nauwelijks had gereden en we haar al wel wilden laten dekken. Inmiddels heb ik daar een veel beter beeld van. Ik ben niet zo goed in kijken en inschatten, ik voel het liever.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:23

GJ9 schreef:
iedereen stapte daar met een grote glimlach af.

Dát is goud waard _/-\o_

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:37

Ik heb zelf Alexandro P meteen in het begin van zijn goedkeuren gebruikt op mijn rijpaard prestatiemerrie. ‘Echte fokkers’ deden er lacherig over, maar het is een best paard geworden. Qua karakter doodmak, maar wel met wat dominante trekjes (als je hem niet staat, dan wordt het ook niks). Hierdoor heeft hij toch wel wat vertraging gehad in de opleiding, maar hij loopt nu tussen de Lock downs door wel Z en zou volgens de geleerden makkelijk 230 kunnen lopen.. Dat moet allemaal nog maar blijken natuurlijk, maar ik vind de combinatie bloederig dressuurpaard x Gelders helemaal niet zo gek.
Dressuurpaarden missen soms massa en bot en zijn voor veel ruiters te snel en te gecompliceerd. Met wat degelijk Gelders bloed kan je hier toch echt wel een slag maken en worden je fokproducten misschien voor een grotere groep geschikt. Afbeelding
Foto: Ik met de Alexandro P x Hauptstutbuch Prestatie v. Airport.

Suzanne F.

Berichten: 49490
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:39

_Lorette_ schreef:
Ik zoek naar een verbetering op de -in mijn ogen- grootste tekortkoming van de merrie, als die er is. Bij de ene merrie zoek ik naar een hengst die gemakkelijk klein loopt/kan verzamelen. Voor de ander is een hengst die een goed front met een verticale halsrichting vererft belangrijk en weer bij een ander focus op bijv stap en karakter. Ik rijd de merries zelf en ik weet wat ik er aan moet rijden en wat er van nature in zit. Dan weet ik ook wat ik zelf zou willen verbeteren in een nakomeling.
Bij onze huidige merrie heb ik me daar nog het meest op verkeken, omdat we die als fokmerrie (niet getraind) kochten, ik haar niet/nauwelijks had gereden en we haar al wel wilden laten dekken. Inmiddels heb ik daar een veel beter beeld van. Ik ben niet zo goed in kijken en inschatten, ik voel het liever.


Ik zocht bij mijn merrie niet naar een verbetering op de tekortkomingen maar eigenlijk naar een hengst die al haar eigenschappen zou weten te behouden. En dat is me nooit gelukt. Elk veulen was minder dan de merrie zelf. Misschien de verkeerde hengsten gekozen of misschien was ze zelf geen fantastische fokmerrie maar meer een sportpaard.
Grappige is dat haar (kwalitatief iets minder) dochter die geweldige veulens wel gaf. Dus het sloeg een generatie over achteraf gezien. Had ik die dochter maar nooit verkocht. Maar goed, achteraf is altijd makkelijk praten.

_Lorette_

Berichten: 12121
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:45

Kan ik me best voorstellen... Dan is je uitgangspositie zo goed dat het moeilijk is om er net zo'n goed paard uit te fokken. En inderdaad, ze moeten het ook maar net doorgeven... Zo'n fantastische merrie hebben wij nooit gehad. Wel dat ik met een kopie hartstikke tevreden zou zijn, maar we gingen wel voor de verbetering op een bepaald vlak. Al was het maar dat de nakomeling minder getalenteerd was en wel eenvoudiger te rijden...
Had je met een iets mindere nakomeling niet alsnog een goed sportpaard gefokt? Misschien niet zo goed als de moeder zelf, maar toch bovengemiddeld?

Suzanne F.

Berichten: 49490
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:51

_Lorette_ schreef:
Kan ik me best voorstellen... Dan is je uitgangspositie zo goed dat het moeilijk is om er net zo'n goed paard uit te fokken. En inderdaad, ze moeten het ook maar net doorgeven... Zo'n fantastische merrie hebben wij nooit gehad. Wel dat ik met een kopie hartstikke tevreden zou zijn, maar we gingen wel voor de verbetering op een bepaald vlak. Al was het maar dat de nakomeling minder getalenteerd was en wel eenvoudiger te rijden...
Had je met een iets mindere nakomeling niet alsnog een goed sportpaard gefokt? Misschien niet zo goed als de moeder zelf, maar toch bovengemiddeld?


Nee niet echt. Die dochter was onder het zadel heel moeilijk maar blijkt een geweldige fokmerrie. Is eigenlijk achteraf de beste die eruit gekomen is. De rest is echt middelmatig geworden of niet terecht gekomen bij iemand die dat eruit gehaald heeft.
De merrie zelf was door een ongeluk niet meer geschikt voor de sport, doodzonde. Maar had verwacht er nog wel sportpaarden uit te fokken. En dat is dus niet gelukt. Haar dochter doet het dus wel, die fokt waanzinnig goed.
Misschien heb ik er zelf te weinig oog voor gehad, geen idee.

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:57

Dat is lastig Suzanne. Erg zuur ook wel eigenlijk.

Ik hoef hier ook alleen maar een kopie van de merrie. Dat is geen bovengemiddeld paard en is dus heel makkelijk om iets bij te zoeken. Want als ik hetzelfde paard krijg ben ik dol blij, als er wat dingen verbeteren nog blijer. Alleen wil ik nooit inleveren op karakter.

Oké en ik ben bang dat er nooit mee gefokt gaat worden helaas. Iets met geen eigenaar en te hoge kosten haha

Elisa2

Berichten: 37746
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:00

Lante schreef:
Ik heb zelf Alexandro P meteen in het begin van zijn goedkeuren gebruikt op mijn rijpaard prestatiemerrie. ‘Echte fokkers’ deden er lacherig over, maar het is een best paard geworden. Qua karakter doodmak, maar wel met wat dominante trekjes (als je hem niet staat, dan wordt het ook niks). Hierdoor heeft hij toch wel wat vertraging gehad in de opleiding, maar hij loopt nu tussen de Lock downs door wel Z en zou volgens de geleerden makkelijk 230 kunnen lopen.. Dat moet allemaal nog maar blijken natuurlijk, maar ik vind de combinatie bloederig dressuurpaard x Gelders helemaal niet zo gek.
Dressuurpaarden missen soms massa en bot en zijn voor veel ruiters te snel en te gecompliceerd. Met wat degelijk Gelders bloed kan je hier toch echt wel een slag maken en worden je fokproducten misschien voor een grotere groep geschikt. [ [url=m/J8CGav.png]Afbeelding[/url] ]
Foto: Ik met de Alexandro P x Hauptstutbuch Prestatie v. Airport.


Alexandro geeft ook buitengewoon goede bewegers vind ik.

Elisa2

Berichten: 37746
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:02

GJ9 schreef:
Die Gelderse is natuurlijk niet te vergelijken qua kwaliteit in bewegen met een dp dat 9-ens haalt.
Op mijn Gelderse merries weet ik ook niet of hij wat te verbeteren heeft qua bewegen/type/uitstraling.

Maar.... hij was de lieveling van de ruiters in het onderzoek, heerlijk paard om mee te werken, iedereen stapte daar met een grote glimlach af. Deed alles voor de ruiters, waar ze hem ook voor zetten (waterbak, cross hindernissen).
En dat is ook wat waard! En zal voor degenen die hem gaan gebruiken doorslaggevende factor zijn.
Zulke paarden kan je zorgeloos rijden als 30/40 jarige moeder naast je fulltime baan en je gezin.


Precies en er is ontzettend veel vraag naar dit soort paarden.
Maar ze zullen niet voor het grote geld verkocht worden inderdaad en daarom is deze markt voor fokkers wellicht niet interesant genoeg.

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:51

Er is super veel vraag naar brave, bijna doodse amateurpaarden...die vind je onder de dressuurgefokte paarden steeds minder. Groot deel training, groot deel ruiters met weinig ervaring en lef en een deel karakter. Natuurlijk zo zo'n hengst een aanvulling zijn kwa karakter... maar of hij ook zo fokt??? Lang niet alle Gelderse zijn even braaf....

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:58

JeanneV schreef:
s0173957 schreef:
Iemand een idee waarom 349, de Diamond Hit x Ribiquil niet genomen is?

3 GP merries na mekaar... hij mist wat jeugd en mocht wat moderner zijn misschien, maar zo'n hengst zou ik altijd , zeker in dit stadium, het voordeel van de twijfel geven.

Ok, ff teruggekeken, op z'n stap.
Hmm... neem die toch gewoon een stap verder me en kijk dat nog eens een 2de keer...

onvoorstelbaar!! 3 gp merries op rij... vaderskant via Diamond hit, Don Schufro en donnerhall, moedersvader via rubiquil en rubinstein en dan nog matador.. dit word vast ook wel weer een gp paard. was het zeker weten alleen op stap en niet op fundament??

er staat een foto op facebook... kijk is naar de voeten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:57

Heb je een linkje JeanneV?

Umeo
Berichten: 2246
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:00


carola

Berichten: 8696
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:23

JeanneV schreef:
Er is super veel vraag naar brave, bijna doodse amateurpaarden...


Ja, dat klopt zeker. Maar budget is dan meestal ook <5000 euro van veel amateurs. En dan moet het paard uiteraard braaf zijn, bomproof, gezond, op rx ook gezond, lief, geen stalgebreken, geen gebreken, goed doorgereden, liefst minimaal M niveau, ook buiten braaf.... enzovoorts. Er is inderdaad heel veel vraag naar brave amateurpaarden, maar helaas zie ik ook veel mensen zoeken naar een spelt in een hooiberg en die willen dan voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Als fokker kan dat niet uit en wil ik dat ook niet. Ik vind fokken een prachtige hobby, maar wil toch wel een beetje uit de kosten komen.

Van Alexandro P ken ik ook een paar super fijne bewegers. Ik ben niet zo van de Gelderse paarden, maar daar heb ik er toch echt een paar fijne van gezien.

Suzanne; complimenten hoe kritisch je bent naar je eigen merrie en je fokproducten. Meer mensen zouden daar kritisch naar moeten kijken, dat mis ik nog wel eens bij mensen.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:54

Denk dat zelf reflectie het grootste struikelblok is bij veel ruiters.

Ze willen een diamant voor het geld van blik.
En als die brave paarden dan brutaal worden en stout omdat ze geen leider hebben,krijgt de fokkerij weer de schuld.

Een GP mag dan iets nuchterder zijn,
Maar de meeste recreatie ruiters willen maar wat graag een Jazz, Glamourdale, Toto jr enzo.
Dus die GP paarden laten ze gewoon vaak staan.

Ik heb een waanzinnig braaf paard te koop.
Zzz geklasseerd, ster merrie
Er komen alleen maar mensen die een braaf paard willen, ze is een correcte beweger, maar dat is het dan ook.
Wel een erg mooie merrie.
Beestje is zo van slag van al die mensen die niets kunnen maar zichzelf te gek vinden.
Want dan zoeken ze ineens wel een paard wat meer kan en betere bewegingen heeft en enz.
Dat we haar uit de verkoop halen om weer zichzelf te worden, ze snapt er niets meer van.

Ik.snap ook niets van het feit dat door de corona meer recreatie paarden verkocht worden, als ik een brave zoek vind ik vaak niets, whaha

De paarden die nu goedkoop van de hand gaan,mankeren vaak iets.
Daar heb ik wel een beetje moeite mee

Suzanne F.

Berichten: 49490
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:01

carola schreef:
Suzanne; complimenten hoe kritisch je bent naar je eigen merrie en je fokproducten. Meer mensen zouden daar kritisch naar moeten kijken, dat mis ik nog wel eens bij mensen.


Ach kritisch... eerder realistisch. En ik baal achteraf toch wel dat ik die dochter niet aangehouden heb. Die fokt echt heel goed. Maar dus niet bij mij maar bij een ander nu.
Ik zag dat niet, ik dacht: de moeder is veel beter dus die houd ik en daar fok ik mee. Maar achteraf gezien fokt de dochter dus veel beter. Maar ja, als je alles van te voren weet.
En de merrie zelf was gewoon een waanzinnig goed paard. Zo stom dat daar nooit een gelijke uit is gekomen.
Inmiddels heb ik geen paarden meer trouwens.

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:44

ullaatje schreef:
Ik heb een waanzinnig braaf paard te koop.
Zzz geklasseerd, ster merrie
Er komen alleen maar mensen die een braaf paard willen, ze is een correcte beweger, maar dat is het dan ook.
Wel een erg mooie merrie.
Beestje is zo van slag van al die mensen die niets kunnen maar zichzelf te gek vinden.
Want dan zoeken ze ineens wel een paard wat meer kan en betere bewegingen heeft en enz.
Dat we haar uit de verkoop halen om weer zichzelf te worden, ze snapt er niets meer van.


Ik heb zo onlangs eentje heel goedkoop verkocht aan een kennis. Beestje was niet goed op de foto en dus niet duur en ik had al 2 testers gehad. Beestje was compleet de kluts kwijt en dat was mij die paar duizend euro niet waard dus dan maar een ander gegund.
En dan had ik al flink geselecteerd in mensen die ik liet komen testen.

Ik vind dat zo erg voor die beestjes...


Mensen die voor €10 000 een volledig gezonde, chique en goeie zoeken op niveau die willen dat de fokker het voor hun mooie ogen doet.
Pas op, ik heb er zo ook al gekocht (wel niet recht van de fokker), maar ze zo verkopen doe ik niet.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:48

Hoi, zou ik hier om jullie input mogen vragen? Ik heb op het moment een 4 jarige op het oog (Geniaal x Ferro) met een chip in beide kogels. Volgens mijn da zitten ze op een gunstige plek, maar moeten ze er wel uit om evt schade later te voorkomen (verkoper heeft haar van de fokker, maar wil niet opereren, prijs is wel aangepast). Nu lees ik wisselende verhalen over het herstel. Heeft er iemand ervaring met zo'n operatie en dan ben ik vooral benieuwd naar het herstel? Hoor het heel graag, want ik weet het even niet meer. Paard is verder perfect en bedoeld voor de basissport (laat uiteraard nog opnieuw keuren).

Umeo
Berichten: 2246
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:50

Ik zou het nooit doen. Een operatie brengt altijd risico's met zich mee. Gezondheid is het belangrijkste wat er is.

Elisa2

Berichten: 37746
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:50

Als ze er uit moeten dan zou ik echt afspreken dat ze geopereerd wordt bij de verkoper, aangepaste prijs is leuk maar een operatie is nooit zonder risico. Het is ook belangrijk om te weten of er echt niet al schade is...

Verkopen is een vak apart...wat een mensen kom je tegen dan zeg.
En inderdaad voor de paarden vaak verwarrend en soms ronduit slecht al die verschillende ruiters.

En inderdaad dat is ook waar, gelders is niet per definitie braaf. Veel mensen willen een goed opgeleid paard waar jaren training in gaat zitten voor weinig geld. Automaatjes...

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:59

MRIIIS schreef:
Hoi, zou ik hier om jullie input mogen vragen? Ik heb op het moment een 4 jarige op het oog (Geniaal x Ferro) met een chip in beide kogels. Volgens mijn da zitten ze op een gunstige plek, maar moeten ze er wel uit om evt schade later te voorkomen (verkoper heeft haar van de fokker, maar wil niet opereren, prijs is wel aangepast). Nu lees ik wisselende verhalen over het herstel. Heeft er iemand ervaring met zo'n operatie en dan ben ik vooral benieuwd naar het herstel? Hoor het heel graag, want ik weet het even niet meer. Paard is verder perfect en bedoeld voor de basissport (laat uiteraard nog opnieuw keuren).


Als meelezer reageer ik hier even op. Ik heb juist mijn merrie laten opereren aan een chip in de linker kogel voor. Dit was een loszittende, minuscule chip op een gunstige plek. We zijn nu 6 weken na de operatie weer aan het opbouwen. Geen centje pijn. Operatie was een makkie, herstel en boxrust is mij alles mee gevallen en de merrie heeft naderhand nergens last meer van (gehad). Kogel is niet dik geweest en ze heeft geen pas onzuiver gelopen.
Ik zou het dus doen, als de chips op een gunstige plek zitten en er niet al teveel beschadiging is.