Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:51


Elisa2

Berichten: 37589
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:54

Als ik hem beoordeel als dressuurpaard dan zou ik zeggen dat hij horizontaal beweegt, souplesse mist en wat simpeltjes is.

Als ik hem gewoon beoordeel dan denk ik dat het een net functioneel, allround paard is die zijn lichaam in ieder geval goed lijkt te kunnen gebruiken ook op de sprong.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:02


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:14

Umeo schreef:
https://www.horses.nl/kassa/kassa-overi ... e_reload=1

Hoe is jullie persoonlijke ervaring met een aankoopkeuring? Ik heb echt het idee dat het eerder een manier is om de prijs omlaag te krijgen?

Nee, daar is hij niet voor. Hij is om de toekomst te voorspellen alleen zijn ze veel te ver doorgeschoten in het rontgen diagnostische beeld terwijl het klinische beeld leidend zou moeten zijn.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:26

Elisa2 schreef:
Als ik hem beoordeel als dressuurpaard dan zou ik zeggen dat hij horizontaal beweegt, souplesse mist en wat simpeltjes is.

Als ik hem gewoon beoordeel dan denk ik dat het een net functioneel, allround paard is die zijn lichaam in ieder geval goed lijkt te kunnen gebruiken ook op de sprong.


Paard is met hoge cijfers ggk bij het KWPN.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:31

SophievdV schreef:
Elisa2 schreef:
Als ik hem beoordeel als dressuurpaard dan zou ik zeggen dat hij horizontaal beweegt, souplesse mist en wat simpeltjes is.

Als ik hem gewoon beoordeel dan denk ik dat het een net functioneel, allround paard is die zijn lichaam in ieder geval goed lijkt te kunnen gebruiken ook op de sprong.


Paard is met hoge cijfers ggk bij het KWPN.

Als GP ,daar ligt de norm iets anders dan voor een DP.
Hoe hij in het filmpje gereden wordt spreekt mi ook niet in zijn voordeel.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:39

Onze dame loopt nog lekker ohz,vandaag 225 dagen drachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:53

SophievdV schreef:
Elisa2 schreef:
Als ik hem beoordeel als dressuurpaard dan zou ik zeggen dat hij horizontaal beweegt, souplesse mist en wat simpeltjes is.

Als ik hem gewoon beoordeel dan denk ik dat het een net functioneel, allround paard is die zijn lichaam in ieder geval goed lijkt te kunnen gebruiken ook op de sprong.


Paard is met hoge cijfers ggk bij het KWPN.

7,5 voor stap, 7,5 voor draf, 7,5 voor springtechniek vind ik nou geen hoge cijfers. Een dressuur of springhengst dekt daar niets meer mee.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:15

Jan, met allemaal zeventjes op mijn schoolrapport was ik al dik tevreden. *\o/* Mijn ouders dachten er anders over.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:38

Dan ben ik wel eens benieuwd misterA hoeveel nakomelingen je hebt _O-

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:53

Rex_Rolfo schreef:
Dan ben ik wel eens benieuwd misterA hoeveel nakomelingen je hebt _O-


_O- _O- _O- _O- ik ga stuk ;)

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:10

Jan, jammer dat je slechts incomplete informatie verstrekt en dan ook nog negatief belicht.

Dit zijn de cijfers van deze hengst:

Afbeelding

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:22

Rex_Rolfo schreef:
Dan ben ik wel eens benieuwd misterA hoeveel nakomelingen je hebt _O-

Niet veel dus. Met dergelijke cijfertjes.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:58

SophievdV schreef:
Jan, jammer dat je slechts incomplete informatie verstrekt en dan ook nog negatief belicht.

Dit zijn de cijfers van deze hengst:

[ [url=m/QMlA0d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind ik niet. Afgezien van zijn galop (die ik ook geen 9 waard vind) is alles wat hij vanuit zijn natuurlijke aanleg moet kunnen echt niet hoog gepunt.

Een dressuurhengst of een springhengst met deze cijfers dekt echt niets. Ik verwacht dat van deze ook. Maar time will tell.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:24

Of de cijfers wel of niet hoog zijn valt over te twisten. Dat jij slechts de laagste cijfers benoemde is een feit. Zie je vorige post.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:31

SophievdV schreef:
Of de cijfers wel of niet hoog zijn valt over te twisten. Dat jij slechts de laagste cijfers benoemde is een feit. Zie je vorige post.

Dat jij zegt dat de hengst met hoge cijfers is ingeschreven is ook een feit. Maar een 7,5 is niet hoog. Had dan gezegd dat hij ook een paar hoge cijfers had. Dan klopt het.

Ik vind cijfers voor gangen en springtechniek de belangrijkste cijfers. Want daar kun je haast niet aan sleutelen.

parnassia
Berichten: 832
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:42

janderegelaa schreef:
Ik vind cijfers voor gangen en springtechniek de belangrijkste cijfers. Want daar kun je haast niet aan sleutelen.


Dit vind ik wel een interessante....

Moet eerlijk zeggen dat ik het er niet helemaal mee eens ben.

Zelf zie ik graag een "rechte loper"
, ik word niet blij van maaien. Neemt niet weg dat de techniek vh bewegen vanaf de zijkant soms geweldig lijkt en er dan ook wel hoger gepunt wordt dan dat ik het waard vind.

Een Gribaldi zou/zal als jong paard nooit hoge punten voor zijn draf kunnen krijgen. Maar kijk eens hoe zijn nafok kan sluiten?

De meesten kennen ook het verhaal van Florencio en zijn stappunten.

Een stuk lichaamsgebruik en instelling is veel moeilijker meetbaar / definieerbaar maar zo veel waardevoller om te beoordelen.

Het galopcijfer is denk ik nog wel het zuiverste cijfer om te kunnen beoordelen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:37

Ik vind deze Markant BK echt een heel erg fijn, goed en functioneel Gelders paard.
Als dressuurpaard of als springpaard vind ik hem wat gewoontjes, maar op een bloederige, niet al te grote, goed bewegende dressuurmerrie zou hij best veel goeds kunnen doen. Hij komt uit een bewezen merriestam met dressuurkwaliteit.

Elisa2

Berichten: 37589
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:34

Ik denk als hij gezonde en brave paarden geeft dat hij al veel goed kan doen, functionaliteit is imo het belangrijkste.

En wat Parnassia zegt ben ik het ook wel mee eens, werkbaarheid en dan kijken hoe een paard zich ontwikkeld en waar de talenten liggen.

Grib werd vroeger zo enorm afgezeken en weg gezet als baksleper..

Ze ziet er goed uit Kahlua!

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:32

Lante schreef:
Ik vind deze Markant BK echt een heel erg fijn, goed en functioneel Gelders paard.
Als dressuurpaard of als springpaard vind ik hem wat gewoontjes, maar op een bloederige, niet al te grote, goed bewegende dressuurmerrie zou hij best veel goeds kunnen doen. Hij komt uit een bewezen merriestam met dressuurkwaliteit.


Die merriestam heb in gekeken op horsetelex en ik zie wel wat predikaten maar bedroevend weinig sport.
Zijn de normen voor het toekennen van een predicaat voor een gelderse precies hetzelfde als voor een kwpner?

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:35

janderegelaa schreef:
SophievdV schreef:
Of de cijfers wel of niet hoog zijn valt over te twisten. Dat jij slechts de laagste cijfers benoemde is een feit. Zie je vorige post.

Dat jij zegt dat de hengst met hoge cijfers is ingeschreven is ook een feit. Maar een 7,5 is niet hoog. Had dan gezegd dat hij ook een paar hoge cijfers had. Dan klopt het.

Ik vind cijfers voor gangen en springtechniek de belangrijkste cijfers. Want daar kun je haast niet aan sleutelen.


Is een 7,5 op springen voor een Gelderse precies hetzelfde als een 7,5 op springen tussen de springpaarden?
Idem dito voor de dressuurbeoordelingen?

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:41

koend schreef:
Die merriestam heb in gekeken op horsetelex en ik zie wel wat predikaten maar bedroevend weinig sport.
Zijn de normen voor het toekennen van een predicaat voor een gelderse precies hetzelfde als voor een kwpner?

Een Gelders paard is toch een KWPNer.
Ik denk wel dat een 7.5 voor een GP wel een andere is dan voor een DP of SP,maar dat is mijn mening.

Thanks Elisa!Ze is in het werk ook nog fijn :j

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:46

Elisa2 schreef:
Ik denk als hij gezonde en brave paarden geeft dat hij al veel goed kan doen, functionaliteit is imo het belangrijkste.


Maar dat is, over het algemeen, niet wat een fokker zoekt.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:54

koend schreef:
Lante schreef:
Ik vind deze Markant BK echt een heel erg fijn, goed en functioneel Gelders paard.
Als dressuurpaard of als springpaard vind ik hem wat gewoontjes, maar op een bloederige, niet al te grote, goed bewegende dressuurmerrie zou hij best veel goeds kunnen doen. Hij komt uit een bewezen merriestam met dressuurkwaliteit.


Die merriestam heb in gekeken op horsetelex en ik zie wel wat predikaten maar bedroevend weinig sport.
Zijn de normen voor het toekennen van een predicaat voor een gelderse precies hetzelfde als voor een kwpner?

Nee, die liggen iets lager.

https://www.kwpn.nl/agenda/keuringen/eisen-keuringen

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:58

Vulina schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk als hij gezonde en brave paarden geeft dat hij al veel goed kan doen, functionaliteit is imo het belangrijkste.

Maar dat is, over het algemeen, niet wat een fokker zoekt.

De fokkers in dit topic misschien niet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor iemand met een merrie voor de recreatie sport een fijne hengst is om een leuke allround opvolger voor de moeder mee te fokken.

Niet iedereen wil een paard voor de subtop of 1.40 m fokken. Juist de "eigenaar van een merrie" die een keer een veulen wil fokken vindt de glimlach bij het afstappen veel belangrijker. Of dat nu is na een dressuurtraining, springoefening of flinke buitenrit.