Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:46

PerleB schreef:
Ik zou jullie graag (een paar) stellingen voorschotelen, puur uit interesse. :) Zijn jullie het eens met deze stelling? Waarom wel of niet?


1. Een paard met franse stand in de voorbenen kan een goed sportpaard zijn.

2. Fokken met een merrie die franse stand heeft in de voorbenen is not done.


Ik ben benieuwd naar jullie reacties! :)

Waarom niet?
Het moet alleen niet te extreem zijn ivm blessures en slijtage.

@ Carola ; mijn merrie is er een van,ze scoorde het middelste bolletje bij stb opname.

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:14

Op vraag 1: Eh ja, dat kan natuurlijk.
Op vraag 2: dat ligt eraan hoe Frans. Al kan je beter iets Frans dan toontredend hebben. Schijnt net iets minder belastend te zijn maar liever natuurlijk geen van beiden. Gewoon fokken met een correcte merrie is het beste uitgangspunt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:41

carola schreef:
janderegelaa schreef:
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt hoor. Je moet wat vaker scannen en het rietje ontdooien. Verder werkt het niet anders.


Nou, ik weet het door mijn vakgebied vrij goed. Voor de ´gemiddelde´ paardeneigenaar is het een stuk duurder. Misschien niet voor de grotere fokkers, als je zelf kan scannen en een stikstofvat hebt staan. Maar anders moet je je merrie toch wel wegbrengen, vaker scannen en de slagingskans op dracht is toch ook echt kleiner. Dus gemiddeld genomen zal het duurder en omslachtiger zijn voor de meeste normale eigenaren.

Rex_Rolfo; in mijn ogen zijn de duurdere dressuurveulens op de veilingen toch vooral de fijne, goede bewegers van de jongere hengsten. Grote uitzondering is natuurlijk Totilas. Maar stel je voor dat je nu een Junior STV veulen ofzo zou hebben, tja, dan moet ie wel echt opvallend bewegen wil je die een beetje fijn kunnen verkopen op een veiling.

Mijn kosten zijn niet hoger bij diepvries, juist omdat ze bij de DA staat is het de eerste ronde vaak al raak. Daarnaast insemineert mijn DA met de endoscoop erbij dus je kunt 1-2 rietjes al een dracht hebben en dan heb je mooi over voor het volgende veulen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:44

Rex_Rolfo schreef:
Die rietjes worden dus voor vrij hoge -althans zeker marktconforme- prijzen verkocht.


carola schreef:
De hengstveulens wil ik verkopen, dan is het wel makkelijk als dat ook lukt omdat je toch met geliefd bloed fokt en niet met BVA-diepvries-rietjes ofzo van hengsten van 20 jaar geleden. Dat is prima als je puur voor jezelf fokt en het past bij je merrie, maar meestal niet meer zo commercieel als je wilt gaan verkopen.

De veulens die uit oud zaad worden geboren, zijn dat ook veulens die voor flinke prijzen verkocht worden of zijn dat meer de middenmoters? Ik hou de veulenveilingen niet bij en heb dus geen idee welke hengsten de dure veulens leveren, de oude bewezen meesters of de jonge hengsten die op dit moment in de mode zijn.

De veulens die uit echt oude rietjes geboren worden zie je denk ik niet op een veiling omdat mensen die zelf willen houden.

Ik heb zelf nog 4 rietjes Salieri. Hartstikke vrij bloed en dat hebben we echt nodig.

splenius

Berichten: 1109
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:46

Ik had ook bewust diepvries rietjes gekocht van Rousseau op BVA veiling.
En niet om het veulen dan te verkopen wou heel graag een merrie veulen hebben van Rousseau en dat is gelukt.
En het was ook zelfs met 1 rietje raak.
En zeker ook niet veel extra kosten gehad als bij vers sperma.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:52

Suzanne F. schreef:
Op vraag 1: Eh ja, dat kan natuurlijk.
Op vraag 2: dat ligt eraan hoe Frans. Al kan je beter iets Frans dan toontredend hebben. Schijnt net iets minder belastend te zijn maar liever natuurlijk geen van beiden. Gewoon fokken met een correcte merrie is het beste uitgangspunt.


+1, liever frans dan toontredend.

Blue horse Santiano komt mij tekort aan de voorkant/ beweging uit de schouder.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:19

Ja, zeker. Liever Frans dan toontredend. Ik heb ook een merrie die precies 100 scoort, maar ook een merrie met 108. En daar fok ik wel gewoon mee, verder is het een topmerrie (elite sport ibob prok doc). En het is natuurlijk ook maar net hoe ze ooit gescoord zijn. Niet elke keuringsmeester is hetzelfde en ook niet elke hoefsmid natuurlijk. Maar goed, fokken met een merrie >115 vind ik wel weer spannend.

Elisa; bedankt over je mening over BH Santiano. Ik ben benieuwd of er nog meer meningen zijn naar die hengst.

Splenius; jij hebt natuurlijk ook veel mazzel gehad met direct een dracht én een merrieveulen (en dat is ook een plaatje). Ik praat ook puur voor mijzelf, ongeveer de helft van de veulens (de hengstjes) wil ik verkopen, en dan is het toch wel makkelijker met een jongere, commercielere hengst.
Maar goed, soms lijkt het bijna een taboe te zijn om ook naar het commerciele plaatje te kijken.

En met vers sperma kan ik thuis alles zelf doen. Voor mij is het een stuk voordeliger om het toch vers te doen. En ik denk dat de meeste merriehouders hun merrie het liefst thuis houden en thuis laten scannen.

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:06

Heb nog niet alles bijgelezen...

Over het dekken met DV, een vriendin van mij probeert al enkele jaren te dekken met een oudere springhengst op deze manier. Maar nog steeds geen veulen... loopt altijd wel iets mis waardoor het weer niet lukt.

Begin oktober hebben we onze fokmerrie laten inslapen, was al enkele maanden drachtig van FF. Gelukkig krijgen we de dek tegoed voor 2021.
Volgend jaar dus maar 1 merrie dekken.

Heb voor mezelf dan maar alvast een bijna 3jarige FF gekocht :o

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:12

Wat jammer EDE..
Was ze al oud ,of ziek ?

Wel weer leuk een nieuw jonkie, wat is haar afstamming en ga je haar straks rijden?

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:22

KahluaB schreef:
Wat jammer EDE..
Was ze al oud ,of ziek ?

Wel weer leuk een nieuw jonkie, wat is haar afstamming en ga je haar straks rijden?


Ze was 10j, had zware koliek. Nog geopereerd en 2dagen later stopte haar lichaam en haar organen er mee.

Nieuwe is een ruin. Ga hem deze lente zadelmak maken. Moet wel zeggen, nog nooit zo een brave 2jarige gehad. Kent eigenlijk niks, maar heb hem deze week voor de 1ste keer gewassen. En 8j meisje op stal heeft hem heel de tijd alleen vastgehouden :D dus hopelijk zijn alle FF'jes zo verstandig.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:32

carola schreef:
Ja, daar heb ik mij ook al over verbaasd. Maar ja, een veiling werkt toch een tikkie verslavend en ik heb het idee dat heel veel mensen die rietjes kopen maar niet echt heel goed door hebben dat insemineren met diepvriessperma toch wat lastiger (en dus duurder) is dan insemineren met vers sperma.

Insemineren met d.v. neemt sterk toe. Met name van springgefokte hengsten die in de sport lopen. En dus vaal interessanter zijn.
Opvallend dat dressuurgefokte tophengsten blijkbaar makkelijker sport en fokkerij, dus met vers sperma, kunnen combineren. Nu en uit het recente verleden, Apache, Dream Boy, Desperado, Totilas, Vivaldi, de meeste hengsten van P.S, Helgstrand.
Grote voordeel van d.v. is de beschikbaarheid op het moment dat je erover wilt beschikken.
Nadeel van insemineren met d.v. is, omdat het meestal op een kliniek of dekstation moet gebeuren, de ziektedruk. Met name met merries met veulen. Afgelopen dekseizoen veel veulens met een virusinfectie gehad. Een veulen is voldoende om de anderen te besmetten.

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:04

Springhengsten zijn veel meer van huis weg è...

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:02

E_D_E schreef:
KahluaB schreef:
Wat jammer EDE..
Was ze al oud ,of ziek ?

Wel weer leuk een nieuw jonkie, wat is haar afstamming en ga je haar straks rijden?


Ze was 10j, had zware koliek. Nog geopereerd en 2dagen later stopte haar lichaam en haar organen er mee.

Nieuwe is een ruin. Ga hem deze lente zadelmak maken. Moet wel zeggen, nog nooit zo een brave 2jarige gehad. Kent eigenlijk niks, maar heb hem deze week voor de 1ste keer gewassen. En 8j meisje op stal heeft hem heel de tijd alleen vastgehouden :D dus hopelijk zijn alle FF'jes zo verstandig.


Ah wat sneu, welke merrie was dat? sterkte ermee.
Leuk dat je een FF hebt gekocht, ben benieuwd naar beeldmateriaal.

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:27

De grootste merrie, rechtstreekse Weltmeyer.
We hebben gelukkig er dit jaar een merrieveulen van Kjento uit.

Dit is de FF als veulen, bij van de sanden zelf
https://youtu.be/8-qOoz6tNco
En nu ministukje, heb de andere paarden/eigenares enz eruit geknipt ;)
https://youtu.be/_76oPzwiwfY

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:47

Zonde zeg, gelukkig maar dat jullie nog een merrieveulen er van hebben.

Leuk dier die FF.

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:10

E_D_E schreef:
Begin oktober hebben we onze fokmerrie laten inslapen, was al enkele maanden drachtig van FF. Gelukkig krijgen we de dek tegoed voor 2021.



Was ik nog even op vergeten te antwoorden, fameus klote zeg.
Wel netjes van Van de Sande.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:12

Wat sneu E_D_E, dat is echt niet leuk om zo een relatief jonge, drachtige merrie te verliezen.

MisterA; inderdaad, merrie met veulen breng ik om die reden ook liever niet weg.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:31

Ik vond deze voor dit topic wel toepasselijk! :D
Afbeelding

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:04

Wat een heftig verlies zeg, je drachtige merrie.
Fijn dat vd Sande mee denkt
En wat een fijn dier heb je gekocht!!

Leuk plaatje Kalhua
Idd heel toepasselijk whaha.

V Norel gebruikt een foto van mijn fokpruduct als nieuw jaarwens, vond ik wel heel leuk eigenlijk

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 18:09

Zo dat is een compliment! welke is dat?

Haha die is inderdaad leuk Kahlua.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:59

Elisa2 schreef:
Zo dat is een compliment! welke is dat?


De Expression x Gribaldi

Whaha vandaag een compleet nieuwe ervaring.
Er bellen gewoon wildvreemde mensen om goede jonge paarden van me te kopen
Ik kom echt niet meer bij.
De Geniaal wilde ze wel graag hebben
_O-
Hoe komen ze überhaupt aan mijn nummer

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:47

Haha, wat bijzonder! Hoe zijn ze bij jou gekomen dan? Als ze wel de afstamming zo wisten? En voor het juiste geld is alles wel te koop toch? Tenminste, bij mij wel.

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:59

Hier ook, maar de Zatchmo is de enige dochter uit de Rubinstein die we nog hebben dus die zou sowieso niet vertrekken zonder afspraken omtrent de fokkerij...

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:32

carola schreef:
Haha, wat bijzonder! Hoe zijn ze bij jou gekomen dan? Als ze wel de afstamming zo wisten? En voor het juiste geld is alles wel te koop toch? Tenminste, bij mij wel.



De Geniaal en de Ferdeaux wil ik echt niet kwijt, dus nee bij ons is zeker niet alles te koop.
Whaha ik ben echt een hobbypaardenmens

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:38

ullaatje schreef:
carola schreef:
Haha, wat bijzonder! Hoe zijn ze bij jou gekomen dan? Als ze wel de afstamming zo wisten? En voor het juiste geld is alles wel te koop toch? Tenminste, bij mij wel.



De Geniaal en de Ferdeaux wil ik echt niet kwijt, dus nee bij ons is zeker niet alles te koop.
Whaha ik ben echt een hobbypaardenmens

Als je maar zorgt dat ze eerst betalen voordat een veulen het erf verlaat. Heb het nooit zo op onbekenden die er opeens staan.