Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:21

[***] schreef:
Ik vind niet dat zo’n paard alle kansen krijgt
Je ontneemt hem namelijk een gezond lichaam
Google eens op hypermobiliteit. Het is een vervelende aandoening om al normaal mee te functioneren laat staan topsport te bedrijven

Ik ben blij dat ik er niet zo commercieel in sta en gewoon paarden kan fokken die 3 goede gangen hebben, gezond zijn en graag werken. Daar is iedereen, ook het paard, blij mee en ik kan ze dan ook prima kwijt. Je zou hier bijna denken dat je alleen van dit soort grootlopers kan verkopen

Gelukkig fokt niet iedereen voor het grote geld. :n (waarvan uiteindelijk slechts een minimaal aantal daadwerkelijk duur verkocht wordt,en een nog veel kleiner aantal uiteindelijk echt GP loopt.)

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:43

De diagnose hypermobiel kan gesteld worden door middel van online video's door mensen die geen veterinaire achtergrond hebben?

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:44

Ik denk dat iedereen fokt met de hoop een zo duur mogelijk paard te krijgen, niet?
Niet iedereen bekijkt dat dan op dezelfde manier, maar toch...

Een goed, gezond, hard en rijdbaar paard is uiteindelijk toch hetgeen iedereen wilt?
Wat dan goed, gezond, hard en rijdbaar inhoudt (vooral dat 1ste en laatste) is voor iedereen mss wel anders...

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:47

SophievdV schreef:
De diagnose hypermobiel kan gesteld worden door middel van online video's door mensen die geen veterinaire achtergrond hebben?

Zo lang je niet live iets uit de kom ziet schieten niet :')

Ver doorbuigen in het gewricht is niet per definitie hypermobiel. Kan ook met de stand van de gewrichten te maken hebben. Kracht, vermogen tot rek van de pezen en bindweefsel.

Maar een paard wat ver door knakt is denk ik wel altijd iets gevoeliger voor blessures. Maar dat is een hele grote 'denk ik' zie er genoeg hier op stal rond lopen die niet aan het plaatje voldoen, ver door zakken of gewoon een aparte manier van lopen hebben... maar toch in de GP komen, soms zelfs met 2 verschillende ruiters. Zonder blessures.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:30

Ik heb zelf een chronische ziekte waar hypermobiel zijn bijhoort. Van de tig mensen met dezelfde aandoening zijn er veel juist gewoon lening en hebben juist veel training nodig. Spieren zijn juist enorm nodig. Daar hoef je niks aan te merken, behalve dat ze bepaalde dingen heel makkelijk kunnen, maar dat levert geen schade op.

Een kleiner gedeelte waar ik bij hoor gaan langzaam achteruit, omdat het te ernstig is en spieren trainen erg lastig is als die al overbelast zijn van leven. (Maar goed, hier is sprake van alle banden en bindweefsel wat slecht is en nooit beter Zal worden)

Bij paarden hoeft het dus geen probleem te zijn. Juist niet als je getraind wordt. In ernstige gevallen is het wel een probleem of als er niet goed getraind wordt of stil komen te staan vanwege andere blessures. Maar dat is niet r beoordelen vanaf een video zonder kennis van de aandoening.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:35

s0173957 schreef:
Ik denk dat iedereen fokt met de hoop een zo duur mogelijk paard te krijgen, niet?
Niet iedereen bekijkt dat dan op dezelfde manier, maar toch...

Een goed, gezond, hard en rijdbaar paard is uiteindelijk toch hetgeen iedereen wilt?
Wat dan goed, gezond, hard en rijdbaar inhoudt (vooral dat 1ste en laatste) is voor iedereen mss wel anders...

Ik zeker niet !Dan gebruikte ik wel jonge commerciële hengsten.

De rest ben ik het dan wel eens...

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:07

KahluaB schreef:
s0173957 schreef:
Ik denk dat iedereen fokt met de hoop een zo duur mogelijk paard te krijgen, niet?

Ik zeker niet !Dan gebruikte ik wel jonge commerciële hengsten.




Ik zeg zo duur mogelijk paard, niet zo duur mogelijk veulen...

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:13

s0173957 schreef:
Ik zeg zo duur mogelijk paard, niet zo duur mogelijk veulen...

Dat begint toch met het fokken van een veulen?

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:16

KahluaB schreef:
s0173957 schreef:
Ik zeg zo duur mogelijk paard, niet zo duur mogelijk veulen...

Dat begint toch met het fokken van een veulen?


Maar een duur paard is niet noodzakelijk een duur veulen...
Markt van veulens en sportpaarden zijn 2 compleet andere markten met compleet andere logica.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:18

[***] schreef:
Ik ben blij dat ik er niet zo commercieel in sta en gewoon paarden kan fokken die 3 goede gangen hebben, gezond zijn en graag werken. Daar is iedereen, ook het paard, blij mee en ik kan ze dan ook prima kwijt. Je zou hier bijna denken dat je alleen van dit soort grootlopers kan verkopen

Ik vind het overigens bijzonder(knap) dat je met deze mooie insteek 2(?) GGK hengsten hebt gefokt en meerdere top merries/paarden ! +:)+

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:18

c_alsemgeest schreef:
SophievdV schreef:
De diagnose hypermobiel kan gesteld worden door middel van online video's door mensen die geen veterinaire achtergrond hebben?


Maar eik zie er hier genoeg op stal rond lopen die niet aan het plaatje voldoen, ver door zakken of gewoon een aparte manier van lopen hebben... maar toch in de GP komen, soms zelfs met 2 verschillende ruiters. Zonder blessures.

´

Dat vind ik een interessante vaststelling.

Zijn er filmpjes van oude nog actieve gp paarden die ook zo een ver doortreden in de koten?

Ik heb hypermobiliteit bij paarden even gegoogled en gevonden dat er nog geen vaste standaard(diagnose) voor is.

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:26


c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:30

Junior STV zijn ook wel wat filmpjes van te vinden.
Heeft ook niet bepaald correcte benen en knakte vaak door in de koot. Maar heeft het toch gered en heeft ook een mooie leeftijd behaald.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:46

Rachral schreef:
janderegelaa schreef:
Weer onnodig suggestief dit. Apache was hoefbevangen.


en dat heeft geen oorzaak..?

In elk geval niet door hoe hij gereden werd.

carola

Berichten: 8694
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:27

Interessante discussie. Zelf vind ik een correcte stand van benen en hoeven het belangrijkste, en willen we niet allemaal wat schwung en lekkere beweging? Waar leg je dan de grens en wanneer word het té? Hypermobiel is ook wel een 'moderne' term, dat hoorde je eerder nooit.
En verder ben ik heel eerlijk dat ik ook wel een beetje kijk hoe commercieel een hengst is. Niet 100% hoor, ik dek ook wel eens met een 'outsider', maar ik hou wel van wat jonger bloed. Helemaal omdat ik twee al wat oudere merries heb met wat ouder bloed inmiddels. De hengstveulens wil ik verkopen, dan is het wel makkelijk als dat ook lukt omdat je toch met geliefd bloed fokt en niet met BVA-diepvries-rietjes ofzo van hengsten van 20 jaar geleden. Dat is prima als je puur voor jezelf fokt en het past bij je merrie, maar meestal niet meer zo commercieel als je wilt gaan verkopen.

Over jonge hengsten gesproken: wat vinden jullie van My Blue Hors Santiano? Ik denk er sterk aan om hem te gaan gebruiken dit jaar. More Legends vond ik ook heel gaaf van de M jaargang, maar ik vraag mij af waar hij ter dekking komt (als hij ter dekking komt) en hoe 'commercieel' er met hem omgezet gaat worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:58

carola schreef:
Interessante discussie. Zelf vind ik een correcte stand van benen en hoeven het belangrijkste, en willen we niet allemaal wat schwung en lekkere beweging? Waar leg je dan de grens en wanneer word het té? Hypermobiel is ook wel een 'moderne' term, dat hoorde je eerder nooit.
En verder ben ik heel eerlijk dat ik ook wel een beetje kijk hoe commercieel een hengst is. Niet 100% hoor, ik dek ook wel eens met een 'outsider', maar ik hou wel van wat jonger bloed. Helemaal omdat ik twee al wat oudere merries heb met wat ouder bloed inmiddels. De hengstveulens wil ik verkopen, dan is het wel makkelijk als dat ook lukt omdat je toch met geliefd bloed fokt en niet met BVA-diepvries-rietjes ofzo van hengsten van 20 jaar geleden. Dat is prima als je puur voor jezelf fokt en het past bij je merrie, maar meestal niet meer zo commercieel als je wilt gaan verkopen.

Over jonge hengsten gesproken: wat vinden jullie van My Blue Hors Santiano? Ik denk er sterk aan om hem te gaan gebruiken dit jaar. More Legends vond ik ook heel gaaf van de M jaargang, maar ik vraag mij af waar hij ter dekking komt (als hij ter dekking komt) en hoe 'commercieel' er met hem omgezet gaat worden.


Het grappige is dat die BVA rietjes wel verkopen als een dolle. En ook nog voor hele nette prijzen.

carola

Berichten: 8694
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:30

Ja, daar heb ik mij ook al over verbaasd. Maar ja, een veiling werkt toch een tikkie verslavend en ik heb het idee dat heel veel mensen die rietjes kopen maar niet echt heel goed door hebben dat insemineren met diepvriessperma toch wat lastiger (en dus duurder) is dan insemineren met vers sperma.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:43

janderegelaa schreef:
Het grappige is dat die BVA rietjes wel verkopen als een dolle. En ook nog voor hele nette prijzen.

Ik heb geen enkel bewijs maar helemaal vertrouwen doe ik BVA niet. Als die op één of andere manier de zaak kunnen beïnvloeden zou het gerust kunnen dat ze dat niet nalaten. Bijvoorbeeld melden dat de verkoopprijs x was, maar niet dat ze niet verkocht zijn. Zodat de rietjes een paar maanden later weer in de veiling kunnen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, maar wel met kijkers die het idee gekregen hebben dat een rietje van hengst y bedrag x waard is.

Wat ik wel uit persoonlijke ervaring weet: een veiling liep al een hele tijd, geen biedingen. Ik bied het beginbedrag met autobod een tikkie hoger. Een half uur later was er zogenaamd nog een bod en ging mijn autobod naar het maximum dat ik had ingesteld. Moest ik het dus voor die prijs kopen. Het kan toeval zijn maar zolang geen bieding en dan binnen het uur er overheen tot ik precies aan mijn max zat? Dat kan nog in het laatste uur dat een veiling loopt, als die nog een dag of twee loopt vind ik het wel héél toevallig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:39

Rex_Rolfo schreef:
janderegelaa schreef:
Het grappige is dat die BVA rietjes wel verkopen als een dolle. En ook nog voor hele nette prijzen.

Ik heb geen enkel bewijs maar helemaal vertrouwen doe ik BVA niet. Als die op één of andere manier de zaak kunnen beïnvloeden zou het gerust kunnen dat ze dat niet nalaten. Bijvoorbeeld melden dat de verkoopprijs x was, maar niet dat ze niet verkocht zijn. Zodat de rietjes een paar maanden later weer in de veiling kunnen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, maar wel met kijkers die het idee gekregen hebben dat een rietje van hengst y bedrag x waard is.

Wat ik wel uit persoonlijke ervaring weet: een veiling liep al een hele tijd, geen biedingen. Ik bied het beginbedrag met autobod een tikkie hoger. Een half uur later was er zogenaamd nog een bod en ging mijn autobod naar het maximum dat ik had ingesteld. Moest ik het dus voor die prijs kopen. Het kan toeval zijn maar zolang geen bieding en dan binnen het uur er overheen tot ik precies aan mijn max zat? Dat kan nog in het laatste uur dat een veiling loopt, als die nog een dag of twee loopt vind ik het wel héél toevallig.


Nou dan zal ik je maar uit die droom helpen. Ik veil elke ronde mee op BVA. En veel. En de prijzen kloppen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:41

carola schreef:
Ja, daar heb ik mij ook al over verbaasd. Maar ja, een veiling werkt toch een tikkie verslavend en ik heb het idee dat heel veel mensen die rietjes kopen maar niet echt heel goed door hebben dat insemineren met diepvriessperma toch wat lastiger (en dus duurder) is dan insemineren met vers sperma.

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt hoor. Je moet wat vaker scannen en het rietje ontdooien. Verder werkt het niet anders.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:47

Die rietjes worden dus voor vrij hoge -althans zeker marktconforme- prijzen verkocht.


carola schreef:
De hengstveulens wil ik verkopen, dan is het wel makkelijk als dat ook lukt omdat je toch met geliefd bloed fokt en niet met BVA-diepvries-rietjes ofzo van hengsten van 20 jaar geleden. Dat is prima als je puur voor jezelf fokt en het past bij je merrie, maar meestal niet meer zo commercieel als je wilt gaan verkopen.

De veulens die uit oud zaad worden geboren, zijn dat ook veulens die voor flinke prijzen verkocht worden of zijn dat meer de middenmoters? Ik hou de veulenveilingen niet bij en heb dus geen idee welke hengsten de dure veulens leveren, de oude bewezen meesters of de jonge hengsten die op dit moment in de mode zijn.

carola

Berichten: 8694
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:11

janderegelaa schreef:
carola schreef:
Ja, daar heb ik mij ook al over verbaasd. Maar ja, een veiling werkt toch een tikkie verslavend en ik heb het idee dat heel veel mensen die rietjes kopen maar niet echt heel goed door hebben dat insemineren met diepvriessperma toch wat lastiger (en dus duurder) is dan insemineren met vers sperma.

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt hoor. Je moet wat vaker scannen en het rietje ontdooien. Verder werkt het niet anders.


Nou, ik weet het door mijn vakgebied vrij goed. Voor de ´gemiddelde´ paardeneigenaar is het een stuk duurder. Misschien niet voor de grotere fokkers, als je zelf kan scannen en een stikstofvat hebt staan. Maar anders moet je je merrie toch wel wegbrengen, vaker scannen en de slagingskans op dracht is toch ook echt kleiner. Dus gemiddeld genomen zal het duurder en omslachtiger zijn voor de meeste normale eigenaren.

Rex_Rolfo; in mijn ogen zijn de duurdere dressuurveulens op de veilingen toch vooral de fijne, goede bewegers van de jongere hengsten. Grote uitzondering is natuurlijk Totilas. Maar stel je voor dat je nu een Junior STV veulen ofzo zou hebben, tja, dan moet ie wel echt opvallend bewegen wil je die een beetje fijn kunnen verkopen op een veiling.

PerleB
Berichten: 341
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:13

Ik zou jullie graag (een paar) stellingen voorschotelen, puur uit interesse. :) Zijn jullie het eens met deze stelling? Waarom wel of niet?


1. Een paard met franse stand in de voorbenen kan een goed sportpaard zijn.

2. Fokken met een merrie die franse stand heeft in de voorbenen is not done.


Ik ben benieuwd naar jullie reacties! :)

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:17

Vrijwel alle afstammelingen van Jazz staan (soms extreem) frans. Ook vrijwel al zijn zoons vererven dat.Toen Jazz op zijn toppunt van zijn roem stond, werd dat probleempje met de mantel der liefde bedekt. Nu wordt met man en macht deze tekortkoming bestreden. Het is niet wenselijk maar geen echt fysiek probleem, denk ik.

carola

Berichten: 8694
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:29

Tja, hóe frans?
Wat scoorde de merrie bij het genetisch profiel?
Er zijn maar weinig paarden die precies 100 scoren op correctheid, en ik denk dat er meer frans (>100) scoren dan toontredend (<100). Maar er zit nogal een verschil tussen 105 en 115 bijvoorbeeld.

Voor de sport hoeft het ook echt niet perse een probleem te zijn, wél voor de duurzaamheid en hoe lang de sport word volgehouden op hoog niveau.