Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:09

Total U.S is goedgekeurd in het najaarsonderzoek van 2015. Hij is 2 volledige dekseizoenen beschikbaar geweest. Aanvankelijk was zijn bevruchting niet heel goed. Werd later wel beter maar hij kon nooit meer dan ongeveer 4 merries per dag bedienen. Waaronder dus de terugkomers. Er zijn 2 complete veulenjaargangen. Hier en daar was er nog wat sperma gekocht door fans die het wel zagen zitten. Ook zwerft er hier en daar nog een rietje rond dat vooral via icsi voor nog wat nakomelingen kan zorgen.Dit was de eerste jaargang. Aangemeld voor de eerste bez. 8 stuks, door naar de tweede, 5 stuks, aangewezen 3, waarvan 2 positief voor WFFS. Hopelijk komen er in de tweede jaargang nog een paar betere jonge hengsten naar voren. Hij is geen exterieurvererver. Wel gaat hij sportpaarden geven met een top instelling. Ze zijn wat ril maar zeer op de ruiter of begeleider geconcentreerd. En zeer werkwillig. Ik ben vanaf het begin fan van hem. Nu 5 nakomelingen. En ik weet ook op welke merries hij het beste zal passen. Ook heb ik een merrie drachtig van Mobil en daar ben ik bijzonder benieuwd naar.
Het verhaal van Total, dit is nog maar Hoofdstuk 1.
Uiteraard betreur ik het dat Mobil niet is gekeurd. Daar waren een paar oorzaken en redenen voor. Of hij hengst blijft of puur voor de sport gaat weet ik nog niet.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:23

Doodzonde dat Mobil af is gevallen MisterA. Ik was erg benieuwd naar hem.

Total zelf vind ik een heel gaaf paard, maar ik kan niets zeggen over zijn nafok. Ik heb wel een paar Toto's hier (gehad), dat waren allemaal buitengewoon goede bewegers en knappe paarden, maar wel een beetje apart karakter. Ook heb ik hier een paar Governors, nog jong dus ik kan er ook nog niet alles van zeggen, maar wel mooie paarden.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:25

Zonde Adrie, jammer. Heb je er voor dit jaar nog eentje?

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:30

O, en nu we het toch even over hengsten en hun nafok hebben: dit jaar is hier een Taminiau veulen geboren (van een klant), en dat ís toch een gaaf en goed veulen! Ik vond Taminiau in het echt niet zoveel aan (beetje teveel zwaaibenen voor mij), maar dat veulen was heel goed. Ook heb ik een paar hele fijne Lennox-en gezien en ik had een Hermes veulen die mijn merrie heel erg heeft verbeterd. Die Hermes was echt fijn, misschien dat ik daar ooit nog bij terug ga dekken in de hoop dat ik een merrieveulen krijg.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:36

carola schreef:
... dit jaar is hier een Taminiau veulen geboren (van een klant), en dat ís toch een gaaf en goed veulen!

En wie is de pappie van Taminiau? Van z'n halfbroer Blue Hors Kingston trouwens ook al een paar hele goede veulens gezien.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:38

Ja, daarom noem ik hem ook.
Ik heb zelf ook een hele fijne BH Kingston gehad, echt heel leuk veulen. Maar ik had er teveel en die kon ik goed verkopen, dus dat heb ik maar gedaan. Achteraf heb ik er wel een beetje spijt van, want het was een merrietje en die had ik misschien toch maar moeten aanhouden met haar bloedlijn.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:41

Ik vind Toto over het algemeen ook mooie nafok hebben, alleen wegens een wat grotere kans op het drukken van de stokmaat bij mijn kleinere merrie geen handige optie.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:35

janderegelaa schreef:
Vulina schreef:
En diepvries is "gewoon" beschikbaar hoor..

Zeker niet. Je krijgt het niet. De enige mensen die er nog mee kunnen dekken zijn mensen die al rietjes gekocht hadden toen hij nog van Joop was.


Klopt, ik heb er 1 voor icsi, daarvoor is hij wel beschikbaar.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:49

Suzanne F. schreef:
Zonde Adrie, jammer. Heb je er voor dit jaar nog eentje?

Ik moest ook wel even slikken. Komend h.k. nog wel een Total maar deze vind ik niet goed genoeg. Wel een paar anderen, een J Wimphof. en een Electron. Dat lijkt wel goed.

Overigens vind ik de duur van het v.o, 3 weken, te kort. Bij het kleinste beetje tegenwind kan de hengst naar huis, er is geen tijd om het geringste dipje te boven te komen.
Ik denk dat het langer moet, waarom niet dezelfde tijd als de EPTM? Waarom moet een merrie nu langer worden getest dan een hengst? Van een hengst is het belang voor de fokkerij immers veel groter?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:45

Verwacht dat die duur wel weer wordt aangepast, als ik ik de meningen in de KWPN webinar hoorde dinsdag.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:56

misterA schreef:
Suzanne F. schreef:
Zonde Adrie, jammer. Heb je er voor dit jaar nog eentje?

Ik moest ook wel even slikken. Komend h.k. nog wel een Total maar deze vind ik niet goed genoeg. Wel een paar anderen, een J Wimphof. en een Electron. Dat lijkt wel goed.

Overigens vind ik de duur van het v.o, 3 weken, te kort. Bij het kleinste beetje tegenwind kan de hengst naar huis, er is geen tijd om het geringste dipje te boven te komen.
Ik denk dat het langer moet, waarom niet dezelfde tijd als de EPTM? Waarom moet een merrie nu langer worden getest dan een hengst? Van een hengst is het belang voor de fokkerij immers veel groter?

Je hebt helemaal een punt Adri.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 07:45

Was het vroeger niet 6 weken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:34

Suzanne F. schreef:
Was het vroeger niet 6 weken?

10 en 5 bij het najaarsonderzoek.

Elisa2

Berichten: 37300
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:28

Ik vond de hengsten ook al vroeg afvallen..het is toch een verhuizing die vaak stress oplevert, soms een dipje qua gezondheid. Andere training, ander voer, andere ruiters. Maar goed, ik weet ook de redenen niet waarom de hengsten afgevallen of doorverwezen zijn.

Taminiau heb ik een keer heel goed bekeken tijdens het losrijden (met stalruiter) voor een hengstenshow en toen zag ik toch erg veel potentie. Later in de HC leek er minder van hem over. In ieder geval vind ik het een interessante hengst.

Op wat voor een merries past Total het beste volgens jou Mr. A?

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:48

3 weken is idd echt niks om een hengst te testen.
Maar je hengst 10 weken kwijt zijn, da's ook niet alles.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:01

Elisa2 schreef:
Ik vond de hengsten ook al vroeg afvallen..het is toch een verhuizing die vaak stress oplevert, soms een dipje qua gezondheid. Andere training, ander voer, andere ruiters. Maar goed, ik weet ook de redenen niet waarom de hengsten afgevallen of doorverwezen zijn.

Taminiau heb ik een keer heel goed bekeken tijdens het losrijden (met stalruiter) voor een hengstenshow en toen zag ik toch erg veel potentie. Later in de HC leek er minder van hem over. In ieder geval vind ik het een interessante hengst.

Op wat voor een merries past Total het beste volgens jou Mr. A?

Er wordt heel vaak te gemakkelijk gedacht over verandering van stal en management, effe 5 dagen dit of testje dat. Vooral voor paarden waarbij het lijkt dat ze het gelaten ondergaan. Zoals binnenvetters als Vivaldi"s of wat ik ervan heb gezien, ook Total"s.

Total past imo vooral op langgelijnde en goed ontwikkelde merries , die van zichzelf niet hoeven uit te blinken in go.. Vrij zijn van WFFS en geen luchtzuigers in de afstamming hebben.
Maar zoveel zal die vraag niet meer gesteld worden.

MariekeS_

Berichten: 4708
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:03

Prettige en heldere posts Adri. Inderdaad jammer van Mobil, ik vond hem erg sympathiek.

Deze lichting is natuurlijk überhaupt al raar qua traject. Het VO kreeg een ander soort groep binnen dan normaal, ik vraag me af of dat nog van invloed is geweest.

Looptijd moet ook overeenkomen met de verwachting van de commissie en eigenaren. Als ze gewend zijn om hengsten 10 weken te hebben, zal er ook best een cultuuromslag moeten plaatsvinden voordat 3 weken optimaal benut worden.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:52


_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:58

Hennessy geeft duidelijk een bepaald type. Je haalt de nakomeling er zo uit.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:38

20 en 49 zijn wel interessant voor wat bloedverversing. 33 is ook een van de smaakmakers. Ik verwacht dat er een aantal fijne hengsten ingeschreven gaan worden.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:55

Mooi overzicht! Van de foto af spreken 20, 32 en 33 mij het meest aan. 33 houd ik al wat langer in de gaten als optie.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:58

20 heeft wel een hele strakke bovenlijn, ik ben benieuwd in hoeverre je dat in de beweging / souplesse terugziet.
Mij spreekt op stand 33 het meest aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:38

Mij spreken 33, 36 en 39 enorm aan.

Nr 26, 37 en 42 dan weer niet. Ligt t trouwens aan mijn beeldscherm of lijkt nr. 36 wat bol in t voorbeen?

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:56

misterA schreef:
20 en 49 zijn wel interessant voor wat bloedverversing. 33 is ook een van de smaakmakers. Ik verwacht dat er een aantal fijne hengsten ingeschreven gaan worden.


39 is toch ook 'vrij bloed'?
Komt uit een héle goeie merrie trouwens.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 17:02

Die nr 32, de For Romance, wat een plaatje!