Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liaan

Berichten: 510
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:40

Ik ben ook Vivaldi fan. Ken alleen maar hele fijne werkwillige nakomelingen van hem. En allemaal heel los door het lijf.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:43

Vivaldi heeft volgens mij nooit leren piafferen. En toch fokt hij wel GP talent door. Bijzonder altijd zoiets.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:45

Toch liever dat ze de nakomelingen goed geven dan dat ze alleen zelf goed zijn.

Ik heb liever een paard met een fantastische instelling dan eentje met heel veel talent. Ligt wellicht ook aan mijn eigen kwaliteiten.

In mijn zoektocht naar een hengst weet ik dat we bloed moeten hebben, maar ik zie bij de moderne hengsten dat ze zo nauw staan. Het zijn smalle paarden die bijna geen borstkas lijken te hebben. Niet breed in elk geval. En dan van die steile, smalle voeten. Ik vind het nog lastig om te bepalen of je bij het type moet blijven waar je zelf blij van wordt of dat je misschien iets moet kiezen wat je niet zo aanspreekt, maar wat mogelijk meer toevoegt in combinatie met de merrie.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 16-01-20 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:48

_Lorette_ schreef:
Toch liever dat ze de nakomelingen goed geven dan dat ze alleen zelf goed zijn.

Ik heb liever een paard met een fantastische instelling dan eentje met heel veel talent. Ligt wellicht ook aan mijn eigen kwaliteiten.

Meestal compenseert de instelling een groot deel van gebrek aan talent. Voor de ambitieuze hobbymatige wedstrijdruiter is zo'n paard helemaal prima denk ik. Voor een professional dan weer niet.

Een getalenteerd paard dat niet meewerkt vind ik iig vervelender.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:11

Ik denk dat fokken op een fantastische instelling belangrijker is dan het talent, het liefst allebei natuurlijk.

Maar je hebt niets aan geweldig talentvolle paarden die alleen door profs gereden kunnen worden, en die in verkeerde handen vaak een treurig lot beschoren zijn.

Karakter en gezondheid zouden bovenaan moeten staan, daarna de rest pas.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:47

_Lorette_ schreef:
Toch liever dat ze de nakomelingen goed geven dan dat ze alleen zelf goed zijn.

Ik heb liever een paard met een fantastische instelling dan eentje met heel veel talent. Ligt wellicht ook aan mijn eigen kwaliteiten.

In mijn zoektocht naar een hengst weet ik dat we bloed moeten hebben, maar ik zie bij de moderne hengsten dat ze zo nauw staan. Het zijn smalle paarden die bijna geen borstkas lijken te hebben. Niet breed in elk geval. En dan van die steile, smalle voeten. Ik vind het nog lastig om te bepalen of je bij het type moet blijven waar je zelf blij van wordt of dat je misschien iets moet kiezen wat je niet zo aanspreekt, maar wat mogelijk meer toevoegt in combinatie met de merrie.

Vivaldi...hoefbreedte 96,
Desperado ..............87.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:11

Merrie heeft zelf goede, brede voeten, moeder en oma scoren 94 en 91, maar blijft een gokje wat daarvan overblijft. Ik wil het ook breder (haha) trekken dan de voeten alleen. Smalle borst viel mij op bij Janeiro: https://www.instagram.com/p/B7TLg9whBN5/

Ik heb een Sandro Hit gehad. Heerlijk paard. Voor zijn flinke stokmaat was hij smal en had hij poezelig kleine voetjes. Je zou denken dat er ergens een grens is hoe klein of smal alles kan worden t.o.v. de grootte... Deze ruin loopt inmiddels Inter1 en heeft nergens last van, dus ik ga me dan ook weer afvragen hoe moeilijk ik hier over moet doen. Ik houd gewoon van degelijke, stoere, bredere paarden. Ik weet niet of ze ook daadwerkelijk degelijker zijn als puntje bij paaltje komt. Een breder paard toont wel groter. De Sandro Hit leek onder mij helemaal niet groot. Wel het makkelijkste en liefste paard ooit.

Afbeelding
Hier nog onbeleerd

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:25

Wat een mooi dier Lorette! :j
Wat de hoeven betreft is het eigenlijk heel simpel;hoe groter de hoeven(oppervlak dat de bodem bestrijkt)hoe minder druk/cm2.Minder belasting dus.
Wanneer de kleine smalle hoeven in de moederlijn verankerd is ,ga je het geheid terug zien bij een hengst die dat ook heeft.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:32

Tja, maar grote voeten geeft ook dikwijls minder hiel wat dan weer extra druk op de buigpezen veroorzaakt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:33

_Lorette_ schreef:
Merrie heeft zelf goede, brede voeten, moeder en oma scoren 94 en 91, maar blijft een gokje wat daarvan overblijft. Ik wil het ook breder (haha) trekken dan de voeten alleen. Smalle borst viel mij op bij Janeiro: https://www.instagram.com/p/B7TLg9whBN5/

Ik heb een Sandro Hit gehad. Heerlijk paard. Voor zijn flinke stokmaat was hij smal en had hij poezelig kleine voetjes. Je zou denken dat er ergens een grens is hoe klein of smal alles kan worden t.o.v. de grootte... Deze ruin loopt inmiddels Inter1 en heeft nergens last van, dus ik ga me dan ook weer afvragen hoe moeilijk ik hier over moet doen. Ik houd gewoon van degelijke, stoere, bredere paarden. Ik weet niet of ze ook daadwerkelijk degelijker zijn als puntje bij paaltje komt. Een breder paard toont wel groter. De Sandro Hit leek onder mij helemaal niet groot. Wel het makkelijkste en liefste paard ooit.

[ Afbeelding ]
Hier nog onbeleerd

Wat een mooie. Sandro Hit geeft ze sowieso heel mooi vind ik. Alle Sandro's die ik ken hadden wel een *kuch* speciaal karakter als ik het zo maar even mag zeggen :D. Fijn dat de jouwe zo makkelijk is.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:34

Uit een Rubinstein moeder. :j Ik denk dat het karakter daar vandaan kwam. Alleen maar schatjes. Broer en zusje ook op stal gehad / zadelmak gemaakt en op cc uitgebracht.

Zijn zusje v. Uphill:
Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:45

Oh ik ben echt heel erg fan van Rubinstein en zijn nakomelingen <3.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:50

Rubinstein is voor mij (deels gevoelsmatig) een van de belangrijkste hengsten ooit geweest.
Zelf mss niet de sportpaarden van allerhoogste kwaliteit gegeven, maar toptoptopkarakters en ik vind Rubinstein in de lijn ALTIJD een voordeel.
Heb zelf jarenlang met een Rubinstein gefokt (eind vorig jaar gestorven) en in ons huidig lijntje zit met Rotspon als moedersvader hij ook in...

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:52

s0173957 schreef:
Tja, maar grote voeten geeft ook dikwijls minder hiel wat dan weer extra druk op de buigpezen veroorzaakt...

Er zit natuurlijk wel wat tussen breed en smal.;)
Bedoel je hiermee dat ze vaak lage verzenen hebben?

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:12

Jup.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:00

Sandro Hit en Trahkeners staan bekend om smalle voetjes maar vaak wel bikkelhard.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:37

Ik had een Balzflug met brede voeten. En dan ook echt wel brede voeten. De andere Balzflugs die ik had hadden ook flinke voeten. Mataro had wel iets smallere voeten maar ook niet echt heel smal. Dus alle Trakehners die ik kende hadden geen smalle voeten maar zou best kunnen dat dit gemiddeld wel het geval is.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:42

Wat vinden jullie van de Dark Pleasure die nu in het verrichtingsonderzoek loopt? Ik heb zelf een Dark Pleasure en zie er wel wat dingen in terug zo op de standfoto.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:48

Mijn smid gaf wel aan veel smalle voetjes te zien bij Duits gefokte paarden. Hoeft natuurlijk niet negatief te zijn.

Mooie paarden Lorette!

Wbt Vivaldi nakomelingen, ik kan enorm genieten van Vitalis. Al is dat voor het grootste deel de rijderij denk ik :) Expression maakt ook wel iets in mij los, dat paard toont tomeloze inzet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:50

s0173957 schreef:
Rubinstein is voor mij (deels gevoelsmatig) een van de belangrijkste hengsten ooit geweest.
Zelf mss niet de sportpaarden van allerhoogste kwaliteit gegeven, maar toptoptopkarakters en ik vind Rubinstein in de lijn ALTIJD een voordeel.
Heb zelf jarenlang met een Rubinstein gefokt (eind vorig jaar gestorven) en in ons huidig lijntje zit met Rotspon als moedersvader hij ook in...

Hij heeft toch wel nakomelingen gehad die op het hoogste niveau meegelopen hebben. De hengst is ook wel erg vroeg overleden, dus wat dat betreft heeft ie wel heel veel invloed gehad op de paardenstapel.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:57

Lees net dat Dark Pleasure overleden is. Leek me een super lieve hengst. Droevig bericht..

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:59

Zo die is dan toch ook niet oud geworden.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:19

Hij is 12 geworden Horses heeft er een stukje over geschreven. Hij was hoefbevangen.

Echt zonde, mijn Dark Pleasure is zo'n fijn paard. Mega braaf!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:30

Ook al hoefbevangen... Zonde van zo'n fijne hengst.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:54

essie_blue schreef:
Wbt Vivaldi nakomelingen, ik kan enorm genieten van Vitalis. Al is dat voor het grootste deel de rijderij denk ik :) Expression maakt ook wel iets in mij los, dat paard toont tomeloze inzet.

Het voorbeen van Vitalis heeft hij waarschijnlijk van zijn moeder. D-Day had precies zo'n voorbeen. Ik ben bij hem op stal naar een gewone training wezen kijken omdat ik er mijn merrie mee wilde dekken en was enorm onder de indruk van zijn voorbeen, al bij een gewone draf met een lang teugeltje. En dat was nog in de tijd voor Totilas :) En ook Vivaldi heeft een mooi voorbeen van zichzelf, vind ik tenminste.

Waar ik eigenlijk wel heel benieuwd naar ben is het karakter van Vitalis.