Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:06

Thanks, ik heb de inspecteur zojuist een mailtje gestuurd.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:26

Zou leuk zijn als het lukt!

En laatst kaartte ik al George aan, maar nu zag ik dat bij stal Brinkman de palomino-kleurige Bosco ter dekking komt (van Esmee v Geijtenbeek). Wat vinden jullie daarvan?
Persoonlijk ben ik niet zo van de kleurtjes, maar ik denk dat dit wel een van de weinige getalenteerde, gekleurde hengsten is.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:08

Bosco heeft een heel eigen topic. Dan kan je het beste daar even op zoeken.

Ik zou zeggen dat je dan een prestatie predikaat hebt, maar idd. De inspecteur weet het het beste

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:39

Wat een leuk topic mijn merrie is op dit moment drachtig van Valdez nadat haar 1ste veulen enorm goed bevalt heb ik nog een keertje terug gedekt maar hierna zou ik toch wel een andere hengst willen proberen een vereiste is wel maat en rijbaarheid aangezien ze zelf vrij lastig te rijden is

Mijn merrie is een Tuschinski x Gribaldi van 1.62m
Afbeelding

Valdez
Afbeelding

En haar 1ste veulen Kallistos birthday present
Afbeelding
Afbeelding

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:49

Dat is deze merrie?

Heb je een goede standfoto van opzij? Waar loop je met name tegenaan met rijden?

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:45

Ja klopt dat is er helaas geen recente maar 1 van 2013 en 1 van 2016 met rijden was vooral het zomaar vanuit ontspanning in een keer volledig ontploffen waarbij je niet meer doorkwam bij der het grootste probleem gelukkig gebeurd dat tegenwoordig eigenlijk niet meer na 8 jaar zijn we nu gelukkig zover dat het hele extreme eraf is maar een rondje zonder ergens weg te schieten kost nog steeds wel moeite maar lukt wel aardig hoop ook dit jaar na het veulen na een aantal jaar niet gestart te hebben haar toch weer op te pakken om naar het Z2 te rijden
Afbeelding
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:08

Ik vind het wel een mooie merrie maar waarom is ze zo slecht gepunt op de keuring? Of was ze gewoon niet klaargemaakt ervoor?

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:53

janderegelaa schreef:
Ik vind het wel een mooie merrie maar waarom is ze zo slecht gepunt op de keuring? Of was ze gewoon niet klaargemaakt ervoor?

Gebeurt wel vaker met kleine merries, die wel kwaliteit hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:44

yvonnepuntnl schreef:
janderegelaa schreef:
Ik vind het wel een mooie merrie maar waarom is ze zo slecht gepunt op de keuring? Of was ze gewoon niet klaargemaakt ervoor?

Gebeurt wel vaker met kleine merries, die wel kwaliteit hebben.

Ik ben het daar echt niet mee eens. 1.60 is de eis voor ster. En mijn kleine merrietje kreeg ook gewoon 80 punten.

En als het al zo zou zijn dat de maat de reden is om haar geen ster te maken dan geven ze 65 punten en geen 60.

Ik zie zo op de eerste foto geen 60 punten merrie. De enige echte bemerking die ze zouden kunnen hebben is dat ze wat te vierkant is maar ik vind dat wel weer passen bij haar. En hoe langer de benen, hoe vierkanter het paard.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:44

Mooie merrie, kan me wel voorstellen qua karakter..Tuschinksy's zijn niet makkelijk over het algemeen. Hoe is de Valdez geworden qua karakter?

Denk dat de bovenlijn ook een punt van aandacht is, die lijkt verbeterd te zijn bij de Valdez.

Wat betreft Bosco, ik vind hem teveel exterieurmatige tekortkomingen hebben om mee te fokken.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:35

Vraagje tussendoor is het nog commercieel om met Negro te dekken.
Veulen is voor de verkoop.

Mooie Tuschinksy merrie.
Misschien door spanning op de keuring lage punten gekregen kan ook altijd.

Ik heb ook 1 merrie die kreeg voor beweging ook lage punten door spanning. En thuis kan ze super bewegen.
2 x geprobeerd om naar een keuring te gaan maar kreeg de 2 x ook weer dezelfde punten.
Maar ze heeft wel haar sportpredicaat

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:46

heyhallohey schreef:
Elisa2 schreef:
Veel Trento's hebben gezondheidsproblemen, Tuschinksy gaf/ geeft ze gecompliceerd.

Turbo Magic was ook moeilijk op de bok te krijgen.

Meestal is er wel iets waardoor fokkers de hengsten laten staan, en het selecteert zichzelf op die manier op een natuurlijke wijze.
Soms worden hengsten in eens weer populair als hun nakomelingen opvallend gaan presteren.


Ik ben erg benieuwd naar de gezondheidsproblemen bij trento’s. Kwam dit topic tegen.

Heb zelf een nu 13 jarige trento merrie


Ik was even op Trento b aan het zoeken en kwam daardoor jouw vraag tegen. Het was me al opgevallen in een topic over nakomelingen van Trento B dat er best wel wat tussen zaten met blessures. Ik heb zelf ook een Trento b. Na jaren tobben blijkt hij PSSM 2 te hebben. Zou in mijn ogen goed kunnen dat daar ook voor andere Trentootjes het probleem zou kunnen liggen.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:11

Ik ben erg benieuwd naar de gezondheidsproblemen bij trento’s. Kwam dit topic tegen.

Heb zelf een nu 13 jarige trento merrie[/quote]

Ik was even op Trento b aan het zoeken en kwam daardoor jouw vraag tegen. Het was me al opgevallen in een topic over nakomelingen van Trento B dat er best wel wat tussen zaten met blessures. Ik heb zelf ook een Trento b. Na jaren tobben blijkt hij PSSM 2 te hebben. Zou in mijn ogen goed kunnen dat daar ook voor andere Trentootjes het probleem zou kunnen liggen.[/quote]

Interessant want gaande weg lees je steeds weer meer over PSSM2 dat ook wijdverbreid bij de warmbloedpaarden voorkomt.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:51

Trento heeft ook weinig aan de fokkerij en sport kunnen toevoegen vind ik. Of misschien ken ik ze gewoon niet. Hoeveel jaren heeft hij gedekt in NL?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:53

totaal iig 532 nakomelingen

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:56

2005/2006/2007/2008 vooral

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:08

wennie19 schreef:
Wat een leuk topic mijn merrie is op dit moment drachtig van Valdez nadat haar 1ste veulen enorm goed bevalt heb ik nog een keertje terug gedekt maar hierna zou ik toch wel een andere hengst willen proberen een vereiste is wel maat en rijbaarheid aangezien ze zelf vrij lastig te rijden is
Ik zou zeggen maak een topic aan in exterieur en hengstenkeuze. ;)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:11

carola schreef:
Zou leuk zijn als het lukt!

En laatst kaartte ik al George aan, maar nu zag ik dat bij stal Brinkman de palomino-kleurige Bosco ter dekking komt (van Esmee v Geijtenbeek). Wat vinden jullie daarvan?
Persoonlijk ben ik niet zo van de kleurtjes, maar ik denk dat dit wel een van de weinige getalenteerde, gekleurde hengsten is.
Eens.met de andere reactie,ik vind hem er eigenlijk uit zien als een grote pony.
Brinkman heeft heel.wat betere hengsten staan!

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:34

Rachral schreef:
Ik ben erg benieuwd naar de gezondheidsproblemen bij trento’s. Kwam dit topic tegen.

Heb zelf een nu 13 jarige trento merrie


Ik was even op Trento b aan het zoeken en kwam daardoor jouw vraag tegen. Het was me al opgevallen in een topic over nakomelingen van Trento B dat er best wel wat tussen zaten met blessures. Ik heb zelf ook een Trento b. Na jaren tobben blijkt hij PSSM 2 te hebben. Zou in mijn ogen goed kunnen dat daar ook voor andere Trentootjes het probleem zou kunnen liggen.[/quote]

Interessant want gaande weg lees je steeds weer meer over PSSM2 dat ook wijdverbreid bij de warmbloedpaarden voorkomt.[/quote]

Dat heb je als met veel dezelfde hengsten gefokt wordt en er een DNA foutje in zit in zo’n hengst.

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:53

Suzanne F. schreef:
Trento heeft ook weinig aan de fokkerij en sport kunnen toevoegen vind ik. Of misschien ken ik ze gewoon niet. Hoeveel jaren heeft hij gedekt in NL?


Van Trento zelf hoor je toch ook al een tijd niets meer terwijl hij het aanvankelijk goed leek te doen. Dat vind ik wel apart. Vaak starten de problemen rond de 10/11 jaar (stressvolle gebeurtenissen zoals een operatie of verhuizing kunnen een trigger zijn).

Mijn Trento heeft volgens mij bepaalde eigenschappen waarmee hij het in theorie in de sport best aardig had kunnen doen. Als hij zich goed voelt laat hij goede bewegingen zien, is hij soepel en zeer werkwillig. Hij kan de belasting echter niet aan en dan krijgt hij diverse problemen. Best kans dat meer van Trento’s nakomelingen datzelfde probleem hebben.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:22

splenius schreef:
Vraagje tussendoor is het nog commercieel om met Negro te dekken.
Veulen is voor de verkoop.

Ik heb afgelopen zomer nog een heel gave van Negro gezien.
Die was ook geselecteerd voor Prinsjesdag en is goed verkocht naar het buitenland. Was ook nog een vos met veel wit :+
Of die aan huis ook zo verkocht zou zijn weet ik niet maar kwaliteit had hij genoeg.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:41

Ik denk dat gemiddeld genomen de oudere hengsten minder commercieel zijn dan jongere hengsten, maar ik denk dat Negro (en ook bijv. Totilas) daar wel een uitzondering op is hoor. Dat zou ik nog wel aandurven, ook als je voor de verkoop gaat fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:05

DenB schreef:
Suzanne F. schreef:
Trento heeft ook weinig aan de fokkerij en sport kunnen toevoegen vind ik. Of misschien ken ik ze gewoon niet. Hoeveel jaren heeft hij gedekt in NL?


Van Trento zelf hoor je toch ook al een tijd niets meer terwijl hij het aanvankelijk goed leek te doen. Dat vind ik wel apart. Vaak starten de problemen rond de 10/11 jaar (stressvolle gebeurtenissen zoals een operatie of verhuizing kunnen een trigger zijn).

Mijn Trento heeft volgens mij bepaalde eigenschappen waarmee hij het in theorie in de sport best aardig had kunnen doen. Als hij zich goed voelt laat hij goede bewegingen zien, is hij soepel en zeer werkwillig. Hij kan de belasting echter niet aan en dan krijgt hij diverse problemen. Best kans dat meer van Trento’s nakomelingen datzelfde probleem hebben.

Trento staat ook al jaren in Hongarije.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:20

Trento was kreupel en ze kregen hem niet meer goed genoeg om uitgebracht te worden in de sport.
Daarom hebben ze hem als dekhengst verkocht naar Hongarije.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:35

Ik verwacht dit jaar een Negro veulen. Ik denk dat Negro nog steeds commercieel is, zulke hengsten blijven dat ook wel. Hengstjes worden hier ook verkocht, dus we zullen het zien. Ik verwacht uit dezelfde merrie ook een Jameson, ben erg benieuwd naar dat verschil. Ook al is dat natuurlijk ook Negro.