Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:23

Een Grand Prix paard hoeft niet lastig of super sensibel te zijn.
Mijn fokdoel is ook een compleet, gezond en braaf sportpaard. Niet alleen een spectaculaire draf.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:28

[***] schreef:
Een Grand Prix paard hoeft niet lastig of super sensibel te zijn.
Mijn fokdoel is ook een compleet, gezond en braaf sportpaard. Niet alleen een spectaculaire draf.

De draf is de minst interessante gang voor GP. Een goede stap en galop zijn het belangrijkste.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:02

Ze mogen in de gewone gangen krabbelen, als ze maar kunnen verzamelen en gewicht op de achterhand nemen...
Weihegold kan ook geen meter draven of galopperen, maar beest kan super verzamelen...

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:09

Tja, dit vind ik een moeilijk punt. Er is namelijk maar een handje vol ruiters dat een paard op GP niveau krijgt. Het overgrote deel van de ruiters is eerder gebaat bij een fijn, ongecompliceerd paard. Het hoeft niet de meest spectaculaire bewegingen te hebben en ook niet het laatste aan verzameling.
Ik snap dat fokken voor GP wel het ultieme doel moet zijn om de aanleg en kwaliteit steeds verder te verbeteren, maar wij zouden daar zelf bijvoorbeeld nooit op mikken. Dan liever een paard fokken waar de gemiddelde amateur dolgelukkig van wordt. Mocht 'ie dan blijven staan, dan klooien we er zelf een eind mee weg. Met plezier. Bovendien is het doel meer realistisch. Maar dit is natuurlijk een duidelijk verschil tussen de absolute hobbyfokker en de serieuze fokker die ook wel eens goed wil verkopen en betere ruiters kan aantrekken.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:40

Bij een gezond paard met 3 nette basis gangen en een meewerkend karakter zijn in principe de basis factoren aanwezig voor het kunnen lopen van GP .(meedoen in de top is misschien een ander verhaal)
De rest is afhankelijk de ruiter en stalmangement.

Het KWPN fokdoel is imo ook niet reëel.
Waarschijnlijk zal nog niet 1 op de 1000 paarden ooit dat niveau bereiken .
Wat overblijft is een hele grote categorie steeds beter wordende amateurruiters ,die allemaal een fijn/ goed paard willen.Daar fokken we toch uiteindelijk voor ?
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 23-01-20 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:47

Mja... ik fok met het doel om een paard te fokken dat de GP aan kan maar ook gebruikt kan worden door de betere amateur.

Ik zet op mijn zelf gefokte paarden die ik hier nu heb staan geen onervaren B-ruiter, want dat loopt sowieso mis... is het niet direct dan zéker na een tijdje.
Maar dat zijn wel beesten (zeker de Johnson en de Stedinger) die voor een ruiter met wat handigheid door het vuur willen gaan in het werk. Het moment echter dat ze voelen dat ze de baas zijn heb je een probleem.

Dat is wat ík wil fokken.

En nee, ik ben ook geen GP ruiter en heb die aspiraties ook niet, maar ik wil er wel op 8 jarige leeftijd St George mee kunnen rijden om ze dan te vermarkten. Of om verder te groeien naar de GP of als lichte toer paard...

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:14

KahluaB schreef:
Bij een gezond paard met 3 nette basis gangen en een meewerkend karakter zijn in principe de basis factoren aanwezig voor het kunnen lopen van GP .(meedoen in de top is misschien een ander verhaal)
De rest is afhankelijk de ruiter en stalmangement.

Het KWPN fokdoel is imo ook niet reëel.
Waarschijnlijk zal nog niet 1 op de 1000 paarden ooit dat niveau bereiken .
Wat overblijft is een hele grote categorie steeds beter wordende amateurruiters ,die allemaal een fijn/ goed paard willen.Daar fokken we toch uiteindelijk voor ?


Mee eens, een gezond paard met een functioneel exterieur en een meewerkend karakter daar kom je het verste mee. Sommige "simpele" paarden kunnen je enorm positief gaan verbazen met een goede trainer die het beste er uit weet te halen.

Maar commercieel...qua verkoop verkopen de "spectaculaire" paarden wel beter.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:03

janderegelaa schreef:
Rachral schreef:
Arrogantie ten top van het KWPN.
Waarom het wiel (lees: longeren van te keuren hengsten) dat door onze oosterburen al lang is uitgevonden, toch proberen nogmaals zelf uit te vinden...?
Hoe moeilijk is het ;)

Ik vind longeren voor de keuring echt nul meerwaarde hebben. Bovendien doen ze dat tijdens de verrichting iedere dag.

Arrogantie ten top? Waarom? We staan in de WBFSH over het algemeen redelijk boven de Duitse stamboeken. Wij hoeven het niet meer uit te vinden hoor alleen zijn we een vereniging met een ledenraad met wensen en een fokkerijraad en die adviseren hoe de keuring gedaan moet worden. En dan proberen we eens iets dat voor ons nieuw is maar dat kan ook zomaar weer veranderen volgend jaar.


Precies dat bedoel ik... }>

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:30

Voor degenen die het leuk vinden om paardenfokken in een historisch perspectief te zien, bij deze de Duitse paardenrassen van voor 1939. Voor zover ik heb begrepen zijn de Ost-friesen veelvuldig gebruikt voor de oorspronkelijke Groninger fokkerij in het begin van de vorige eeuw. (om een beetje reeele bewegingssneheid te krijgen is het een tip om de afspeelsnelheid op 0,75 te zetten :) )
https://www.youtube.com/watch?v=Q6DoREM6RY8

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:00

Iemand gisteren de dressuur op jumping Amsterdam gezien?

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:03

Ja paar stukjes via live stream

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:15

Wat vonden jullie van Total US?

Liaan

Berichten: 509
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:17

Ja ik was er. Leuke avond was het. Fijne paarden voorbij zie komen. Hele brave en werkwillige 4 jarigen. Die vielen mij echt positief op.

Total US, gave bok. Had veel last van spanning wat de aanleuning niet ten goede kwam. En Edward reed behouden volgens mij. Maar erg getalenteerd paard.

En Everdale heeft echt uitstraling! Wat een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:37

Umeo schreef:
Wat vonden jullie van Total US?


Ik durf het bijna niet te zeggen maar mijn smaak is het niet :') :o

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:42

Talent heeft hij wel, maar die aanleuning...
Ik doe het hem absoluut niet na è, versta me niet verkeerd, maar hij liep cst achter de loodlijn (ondanks de hulpen van Gal) en hij kantelde heel dikwijls. En dan nog te zwijgen van de stap, waar hij cst schudden met z'n hoofd.

Maar eens hij meer die neus eruit gaat nemen, dan wordt het sowieso een wereldbok. Nu vond ik het nog niet goed...

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:42

[***] schreef:
Umeo schreef:
Wat vonden jullie van Total US?


Ik durf het bijna niet te zeggen maar mijn smaak is het niet :') :o

Goh.. :P Ik zeg niks!

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:28

Je zag gewoon heel veel spanning, baan verkennen was ook giga druk en een beetje een zooitje om te zien. Denk dat wanneer dit paard kilometers gaat maken en Edward er meer aan kan gaan rijden het echt een hele beste gaat worden.

Hebben jullie De collectie voor de KSS al gezien voor volgende week? Nog wat positief opgevallen?

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:39

Umeo schreef:
Iemand gisteren de dressuur op jumping Amsterdam gezien?


Ik was er ook.
Met name genoten van de 4-en 5 jarigen.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:38

s0173957 schreef:
Talent heeft hij wel, maar die aanleuning...
Ik doe het hem absoluut niet na è, versta me niet verkeerd, maar hij liep cst achter de loodlijn (ondanks de hulpen van Gal) en hij kantelde heel dikwijls. En dan nog te zwijgen van de stap, waar hij cst schudden met z'n hoofd.

Maar eens hij meer die neus eruit gaat nemen, dan wordt het sowieso een wereldbok. Nu vond ik het nog niet goed...


Helemaal mee eens. Maar met Gal in het zadel ben ik bang dat die neus er niet verder uitgereden gaat worden.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:42

Ik wil er wel zo één fokken :D Wat een talent *D

Marie72

Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:40

Amaryllis schreef:
s0173957 schreef:
Talent heeft hij wel, maar die aanleuning...
Ik doe het hem absoluut niet na è, versta me niet verkeerd, maar hij liep cst achter de loodlijn (ondanks de hulpen van Gal) en hij kantelde heel dikwijls. En dan nog te zwijgen van de stap, waar hij cst schudden met z'n hoofd.

Maar eens hij meer die neus eruit gaat nemen, dan wordt het sowieso een wereldbok. Nu vond ik het nog niet goed...


Helemaal mee eens. Maar met Gal in het zadel ben ik bang dat die neus er niet verder uitgereden gaat worden.


Ik was er donderdag ook. Was licht sceptisch, maar tjonge wat reed Gal goed zeg. Natuurlijk was de aanleuning nog niet fantastisch, paard verstopte zich steeds iets erachter. Maar Gal probeerde hem steeds weer uit te leggen en stuurde hem fantastisch rond. Wat een timing en controle heeft hij, echt van zitten genieten. En t paard is nog jong he, amper meegeweest nog. En ook een brutaaltje, weet ik uit eigen ervaring en vertelde Edward ook in het interview met Horsetelex.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:05

Marie72 schreef:
Amaryllis schreef:

Helemaal mee eens. Maar met Gal in het zadel ben ik bang dat die neus er niet verder uitgereden gaat worden.


Ik was er donderdag ook. Was licht sceptisch, maar tjonge wat reed Gal goed zeg. Natuurlijk was de aanleuning nog niet fantastisch, paard verstopte zich steeds iets erachter. Maar Gal probeerde hem steeds weer uit te leggen en stuurde hem fantastisch rond. Wat een timing en controle heeft hij, echt van zitten genieten. En t paard is nog jong he, amper meegeweest nog. En ook een brutaaltje, weet ik uit eigen ervaring en vertelde Edward ook in het interview met Horsetelex.


Amper mee geweest valt natuurlijk wel mee, hij is met Dinja ook al op indrukwekkende locaties geweest.

Vond het vandaag een prima rit met Total. Je merkt wel dat hij nog echt groen is, maar het is wel een paard voor de toekomst. Verder vond ik Dreamboy echt positief vooruit gegaan, want daar was ik na het EK niet zo erg van gecharmeerd en die heeft mij nu echt positief verrast.

Verder vond ik Freestyle van Charlotte Dujardin echt wauw. Het ziet er zo 'makkelijk' uit.

Marie72

Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:42

Ja, tuurlijk heeft hij al wel veel gezien in het hengstentraject. Maar hij was al tijd niet meer mee geweest en mist dan toch wedstrijdmeters en ritme lijkt mij. In zo'n entourage een proef aan elkaar breien is gewoon niet makkelijk, dat deden ze toch knap. En 2e proef alweer beter idd.

Freestyle vond ik ook fantastisch!

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:51

Freestyle was ik ook van gecharmeerd, ben benieuwd hoe die zich verder gaan ontwikkelen. Dreamboy vind ik een heel kwaliteitsvol paard, maar kan van het rijden van HP niet genieten. Ik weet niet of dat nu ook zo was, want ik kijk er gewoon maar niet meer naar.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:10

yeentll schreef:
Je zag gewoon heel veel spanning, baan verkennen was ook giga druk en een beetje een zooitje om te zien. Denk dat wanneer dit paard kilometers gaat maken en Edward er meer aan kan gaan rijden het echt een hele beste gaat worden.

Hebben jullie De collectie voor de KSS al gezien voor volgende week? Nog wat positief opgevallen?


Ik heb even gekeken hier: https://www.kwpn.auction/nl/collectie/34

Voor mij vallen vanaf de filmpjes 381, 435, 454, 471, 501, 540, 563 en 575 het meest positief op. Maar inderdaad, ze worden niet heel geweldig gelongeerd en ik denk dat dat zeker invloed heeft bij sommige hengsten dus dit is alleen vanaf de longeerfilmpjes. Enkele anderen heb ik bij de 1e bezichtiging los weer heel fijn zien lopen.