Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:57

Denk wel dat het longeren een waardevolle toevoeging is maar was pas eerste keer, ruimte voor wat verbetering

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:00

Waren de cirkels maar 13m? Oké dat verklaard ook wel een hoop... :=

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:12

Die kegeltjes stonden inderdaad meer in de weg dan wat anders... maar zoals je zegt: ruimte voor verbetering.
Da's het voordeel van de Duitse keuringen misschien wel, alle hengsten komen 3x voor het publiek op 2 dagen tijd.
Eerst aan de hand op het straatje, daarna aan de longe dezelfde dag en de dag erna los.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:03

Arrogantie ten top van het KWPN.
Waarom het wiel (lees: longeren van te keuren hengsten) dat door onze oosterburen al lang is uitgevonden, toch proberen nogmaals zelf uit te vinden...?
Hoe moeilijk is het ;)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:11

Ik kan me ook wel in zijn mening vinden ,behalve dat de Duitsers naar de PAVO,zouden moeten komen kijken..dat is niet echt representief toch?!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:12

Rachral schreef:
Arrogantie ten top van het KWPN.
Waarom het wiel (lees: longeren van te keuren hengsten) dat door onze oosterburen al lang is uitgevonden, toch proberen nogmaals zelf uit te vinden...?
Hoe moeilijk is het ;)

Wat zij kunnen kunnen wij beter. Of zo.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:15

Seven schreef:
Laag en rond is ook niet wat het Kwpn wil zien in de hoe moet je voor de hengsten keuring longeren filmpje gaven ze aan dat ze recht bijgezet moeten worden dus niet laag.
Maar er waren een paar die bovenin liepen en daar de neus ook niet op de looplijn konden doen omdat ze te strak stonden.

@marie
Dat herken ik ook onze merrie haalde de ibop niet omdat ze door spanning haar beweging verloor en als een robot door het proefje ging. Nu is ze wat langer in training en begint ze steeds meer te lopen.


Snap dat ze niet rond en laag gelongeerd moeten worden, maar over de rug lopen kan ook in een "normale" houding, maar niet als de bijzet te strak zit. Er waren er maar enkele die hun hals normaal op lengte konden brengen en fijn door het lijf konden lopen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:22

Misschien een idee om de hengsten gewoon door hun eigen trainers te laten longeren in een voor hun herkenbare optoming. Met normale longeercircels qua grote, zonder obstakels en eventueel 1 voor 1? (weet niet hoe afleidend de hengst in de andere ring is)

Ik zoek me trouwens suf waar ik het terug kan kijken maar kan het niet vinden op kwpn.tv, heeft iemand misschien een linkje?

Heb er gisteren maar eentje kunnen zien O:) dat was wel een hele fijne Expression x Uphill.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:26

Elisa2 schreef:
Misschien een idee om de hengsten gewoon door hun eigen trainers te laten longeren in een voor hun herkenbare optoming. Met normale longeercircels qua grote, zonder obstakels en eventueel 1 voor 1? (weet niet hoe afleidend de hengst in de andere ring is)

Ik zoek me trouwens suf waar ik het terug kan kijken maar kan het niet vinden op kwpn.tv, heeft iemand misschien een linkje?

Heb er gisteren maar eentje kunnen zien O:) dat was wel een hele fijne Expression x Uphill.


Hoe is dat nu dan? Worden ze gelongeerd door een voor hun onbekend iemand? En is er een verplichte optoming? En 13 m is wel een klein cirkeltje zeg. 15 m lijkt mij het minimum maar liever nog iets groter, 17 of 18 m.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:30

Nee, worden gelongeerd door eigen voorbrenger.
Jeroen Witte heeft er bv een paar gelongeerd...

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:31

Ze werden nu wel door hun eigen "trainer" gelongeerd. De cirkel was idd wat klein.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:01

Elisa2 schreef:
Misschien een idee om de hengsten gewoon door hun eigen trainers te laten longeren in een voor hun herkenbare optoming. Met normale longeercircels qua grote, zonder obstakels en eventueel 1 voor 1? (weet niet hoe afleidend de hengst in de andere ring is)

Ik zoek me trouwens suf waar ik het terug kan kijken maar kan het niet vinden op kwpn.tv, heeft iemand misschien een linkje?

Heb er gisteren maar eentje kunnen zien O:) dat was wel een hele fijne Expression x Uphill.


Je kunt nakijken op Clipmyhorse en inderdaad de Expression x Uphill was een hele fijne!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:00

Rachral schreef:
Arrogantie ten top van het KWPN.
Waarom het wiel (lees: longeren van te keuren hengsten) dat door onze oosterburen al lang is uitgevonden, toch proberen nogmaals zelf uit te vinden...?
Hoe moeilijk is het ;)

Ik vind longeren voor de keuring echt nul meerwaarde hebben. Bovendien doen ze dat tijdens de verrichting iedere dag.

Arrogantie ten top? Waarom? We staan in de WBFSH over het algemeen redelijk boven de Duitse stamboeken. Wij hoeven het niet meer uit te vinden hoor alleen zijn we een vereniging met een ledenraad met wensen en een fokkerijraad en die adviseren hoe de keuring gedaan moet worden. En dan proberen we eens iets dat voor ons nieuw is maar dat kan ook zomaar weer veranderen volgend jaar.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:04

Als ze het meenemen als extra keuringsmoment vind ik het wel een meerwaarde hebben.
Anders is het idd gewoon tijdsverdrijf...

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:14

Denk dat longeren voor de keuring best meerwaarde kan hebben, zeker zo "vroeg". Geeft toch ook wel enige indruk van de hengst en werkwilligheid van de hengst, maar daarentegen is de invloed van kundige, maar vooral onkundige mensen erg groot.

Er werd voor een deel echt heel erg slecht gelongeerd en nee daar hebben jonge opgefokte hengsten helemaal niets mee te maken. Maar lijn in een frotje veel te lang (tot zelfs op de grond) in een hand houden, zweep omhoog in de verkeerde hand (er voor) omhoog voor de hengst, blijven jagen met de zweep terwijl beest al volledig over de zeik is, of gewoon helemaal niets doen als ze op de plek staan te springen, enz, enz. Ook veel erg kort bijgezet inderdaad.
Aantal die wel heel fijn longeerde en dat was ook goed te zien hoe de hengsten dan rond lopen. Zelfs extreem opgefokte, gingen redelijk snel fijn lopen. Maar deze hengsten leken vaak ook gewoon te "weten" wat ze moesten doen.

Ook de invloed van training is zo dus wel heel duidelijk te zien.

Hoop in ieder geval dat voor een deel van de hengsten het longeren toch niet te veel mee genomen gaat worden... Voor een aantal juist heel positief te zien hoe ze rond lopen ondanks de onduidelijke signalen van degene in het midden.

Het is een indrukwekkende omgeving voor die jonkies en het geeft wel veel informatie hoe ze te trainen zijn hierin (deels ook of ze al veel gezien hebben in de training, paarden die niet regelmatig weg geweest zijn of die juist veel mee genomen zijn). Ze mogen best onder de indruk zijn, maar verschil tussen zich volledig af sluiten, compleet in protest gaan of juist toch proberen om aan het werk te gaan, is wel belangrijk naar mijn idee (instelling en werkwillend).



Welke hengsten vonden jullie positief opvallen na de eerste bez en nu longeren?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:07

s0173957 schreef:
Als ze het meenemen als extra keuringsmoment vind ik het wel een meerwaarde hebben.
Anders is het idd gewoon tijdsverdrijf...

Het is geen extra keuringsmoment heb ik begrepen.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:25

Zeggen ze... ze doen het niet voor niets...

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:13

s0173957 schreef:
Zeggen ze... ze doen het niet voor niets...


Of om de geïnteresseerden/toekomstige gebruikers iets meer info te verschaffen.
Voorkom je wellicht op voorhand iets minder de discussie zoals nu met Le Formidable, die ik ook niet helemaal mee vind vallen onder het zadel.
In het werk kunnen de dieren wel degelijk anders tonen dan los of aan de hand, maar dat is geen nieuws

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:23

Kriel schreef:
Le Formidable, die ik ook niet helemaal mee vind vallen onder het zadel.

En toch heeft hij 80+ punten gekregen ,en daar is echt niets mis mee.

Ik vraag me dus af ;is het nu zo dat de paarden extreem veel beter zijn geworden de laatste 5 jaar ,of wordt er gewoon erg hoog gepunt om de schijn hoog te houden dat de nieuwste lichtingen veel vooruitgang hebben geboekt tov zeg 10 jaar geleden?

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:26

Als je niet kunt zien dat de paarden de laatste 5 - 10 jaar (weer!!) flink beter zijn geworden...

het is alleen zo dat je nooit weet of deze mega bewegers ook de talenten voor de gp hebben. over huidige generatie gp paarden zei ook iedereen als jong paard dat het onmogelijk leek. paarden worden in de breedte beter, steeds meer paarden kunnen de gp aan.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:50

KahluaB schreef:
Kriel schreef:
Le Formidable, die ik ook niet helemaal mee vind vallen onder het zadel.

En toch heeft hij 80+ punten gekregen ,en daar is echt niets mis mee.

Ik vraag me dus af ;is het nu zo dat de paarden extreem veel beter zijn geworden de laatste 5 jaar ,of wordt er gewoon erg hoog gepunt om de schijn hoog te houden dat de nieuwste lichtingen veel vooruitgang hebben geboekt tov zeg 10 jaar geleden?

Heb je de punten van bijvoorbeeld United wel eens bekeken?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:07

Of Zhivago...

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:36

United..En hiermee heb je meteen een voor mij wat onbegrijpelijke opeenvolging van oorzaak en gevolg.
Fokwaarde gemiddeld, want dat vind ik van 134. Maar wel een hele rij beste sportpaarden voortgebracht en ook nog eens een volgende stempelhengst, zijn zoon Bordeaux. En die heeft ook alweer een mooi lijntje opgezet.
United is wat dat betreft een goede zoon van zijn vader. Een goede fokwaarde maar niet goed genoeg voor een predicaat terwijl Krack C. een grotere invloed krijgt in de fokkerij dan een andere bekende stempelhengst.
Zhivago heeft niet veel nagelaten.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:53

Ik doelde op zijn punten destijds..

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 08:12

Enige wat ik met het voorbeeld van United wilde aangeven is dat er nu niet hoger gepunt wordt dan 10-15 jaar geleden.