last-minute koudbloedhengst gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
har166
Berichten: 2029
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 18:56

Hallo allemaal,

Nadat mijn merrie enige tijd te koop had gestaan hadden we de perfecte match gevonden. Afgelopen maandag zijn we naar de d.a geweest voor een klinische keuring, alles was perfect maar helaas kwam ze niet lekker uit de buigproef. Daarom zijn we woensdag terug gegaan en heeft de d.a haar onder het zadel gezien en foto's gemaakt. Op de foto kwam een röntgenologische bemerking aan het licht, hierdoor was er een matige verhoogd risico voor gebruik in de sport en is de pony niet verkocht.

Zowel de koper als ik waren zeer verbaasd en hevig teleurgesteld aangezien het een super leuke 6,5 jarige pony is die nog nooit kreupel is geweest. Mij vraag aan de d.a was dan ook: ik rij hier ritten van 15 km mee enzo moet ik ermee stoppen? wat mag ik nog met deze pony? kan ik er mee fokken? De reactie van de d.a was: ze heeft er geen last van, gewoon doen wat je nu doet en je kunt er rustig mee fokken.

Het heeft me altijd leuk geleken om met haar een veulentje te fokken en dan het veulen ook te houden maar vond haar toentertijd te jong en wou trainen voor lange afstanden, maar goed we hebben nu toch geen andere plannen -O-

Maar dan... de hengstenkeuze. Ik zal er vaart achter moeten zetten en heb nu 2 avonden zitten googlen maar ik kom er niet uit. Wellicht heeft er iemand de gouden tip?!

Mijn pony is een fjord x fries van 1.50. Ik vind haar bouw prima en er is niets wat ik aan de merrie zelf zou willen verbeteren, al zou ik het fijn vinden als het veulen uiteindelijk ietsje groter wordt 1.53/ 1.55 zou mooi zijn, flink rond en robuust.
[ img ]

[ img ]


Ik hou van het 'type tank' en ben zeer gecharmeerd van koudbloeden/trekpaarden, denk aan Zuid Duits koudbloed, Noriker, Schwarzwalder Fuchs. Ook de Haflinger spreekt me aan, maar dan wel het ouderwetse model en niet de moderne sporthaflinger.

Wat wordt het sowieso niet:
- Tinker ( sorry, er zijn veel liefhebbers op bokt )
- volle Fries of volle Fjord, ik denk dat het veulen dan een net geen fries/fjord model krijgt.

Ik ga graag de hengst in het echt bewonderen dus het zou super handig zijn als hij een beetje in de omgeving Groningen/ Friesland/ Drenthe/ kop van Overijssel staat. Als de merrie tijdelijk kan worden gestald voor de dekking is dat een pre.

Heeft/ kent er iemand een hengst die een bezoekje waard is?

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.


troi
Berichten: 16981
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:58

Puur uit nieuwsgierigheid, wat spreekt je minder aan in de tinker?

Sizzle
Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:01

Je kan de pony toch nog steeds met den kleine bemerking verkopen?
Ik begrijp niet helemaal waarom je van verkoop naar 2 ponies gaat, ik neem aan dat er een reden was dat ze te koop stond :o?
Is de bedoeling dat het veulen voor jezelf wordt?

har166
Berichten: 2029
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 19:08

@ Sizzle, de d.a heeft een negatief aankoopadvies gegeven, zou jij een 6 jarige kopen met een dergelijk advies?

Reden van verkoop was geen zin hebben om haar verder door te rijden, het plan was om een oudere pony te kopen waarmee ik in mijn eentje wat bosritjes kon maken, deze merrie gaat niet graag alleen op pad. Het veulen is voor mijzelf, staat ook hierboven beschreven. Heb deze pony als 1,5 jarige gekocht.

@troi, ik wil geen pony met flinke sokken en ben nog nooit een tinker tegegekomen die ik een leuk karakter vond hebben. Matcht gewoon niet met mijn karakter.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

lizy29
Berichten: 6231
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:19

Kijk eens naar een Comtois. Denk dat dat heel leuk kan uitpakken.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Amber_
Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:22

Jammer dat mijn Gio niet kan haha :=
Mocht je hem eventueel willen zien, hij dekt in Hijken.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

har166
Berichten: 2029
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 19:28

lizy29 schreef:
Kijk eens naar een Comtois. Denk dat dat heel leuk kan uitpakken.


Vind ik ook zeker een leuk ras.

Ik hoop met dit topic iets specifieker een hengst te vinden, niet zozeer een ras met daarin 4 keuzes die allemaal in Belgie staan o.i.d :') Bijvoorbeeld iemand die zegt ' oh ik heb met Kees gedekt, dat is een Ardenner ( of weet ik veel ) en die staat in Groningen.

Ik vind Gio een hele mooie hengst en lekker dichtbij, maar dat zou een 'net geen fjord' opleveren.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Sizzle
Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:32

Zou een kleine maat Groniger wat voor je zijn? Dan ben je iedergeval wat zekerder van de stokmaat.

Weet wel waar je aan begint he, met een veulen. Kan je minstens de komende 4 jaar ook niet lekker mee buitenrijden :P

har166
Berichten: 2029
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 19:37

Oh echt?? O:)

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Sizzle
Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:45


Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:47

Sizzle schreef:
Zou een kleine maat Groniger wat voor je zijn? Dan ben je iedergeval wat zekerder van de stokmaat.

Weet wel waar je aan begint he, met een veulen. Kan je minstens de komende 4 jaar ook niet lekker mee buitenrijden :P

In het kader van Groninger over de grens: https://www.ostfriesen-alt-oldenburger. ... splan.html

Mijn merrie wordt (als het allemaal goed gaat) komende week door Laurin gedekt. Die is maar 1.64m maar aangezien mijn merrie 1,75m is durfde ik dat wel (ik wil juist een grote).

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

lizy29
Berichten: 6231
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:50

Mocht je inderdaad de Comtois wat vinden raad ik je aan om je aan te melden op de Comtois Nederland FB pagina en daar je vraag te stellen. Daar kunnen ze je zo vertellen of en waar er hengsten staan in Nederland.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Kabayo
Berichten: 13701
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:53

Waarom geen fries?
Is de barokke fries Wessel van kimmie op bokt niet iets? Die dekt ook zo ver ik weet

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

sanso
Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:57

Kabayo schreef:
Waarom geen fries?
Is de barokke fries Wessel van kimmie op bokt niet iets? Die dekt ook zo ver ik weet


Dat zou een gave combi zijn!
Een van de weinige friesen die mij aanspreken.

har166
Berichten: 2029
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-19 20:11

Er zijn ontzettend veel leuke rassen, met ieder zijn eigen eigenschappen en talenten. Qua karakter merk ik dan ook de eigenschappen van beide rassen in mijn merrie. Fjord x fries oftewel eigenwijs x diva. Ik denk niet dat ik meer temperament moet fokken,mede daarom geen warmbloed. Ze heeft al een aardig Friezenloopje, mede daarom geen Fries. Ik wil niet, zoals in de openingspost staat, een nét geen raspaard van haar ouders.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Xyris
Berichten: 9440
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:27

Grove barock pinto misschien? Dan ga je de hoogte in en kom je met het veulen enigzins terecht bij het uiterlijk van een barock pinto, en dat is op dit moment nogal breed... Moet je alleen even kijken naar een stevige grote zonder sokken, dan tackle je ook het probleem van het hebben van een 'net niet ras'. De meeste andere rassen die in aanmerking komen zijn al genoemd.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:21

Je wil een merrie met een röntgenologische bemerking laten dekken?

Wat voor een bemerking? Want sommige zaken zijn erfelijk.(wat zeg ik,...het meeste is erfelijk.)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Esther28
Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:27

NatasjavE schreef:
Je wil een merrie met een röntgenologische bemerking laten dekken?

Wat voor een bemerking? Want sommige zaken zijn erfelijk.(wat zeg ik,...het meeste is erfelijk.)


Ja ik wou net zeggen. Is er uitgezocht of die bemerking erfelijk is? Eerlijk gezegd vind ik het nogal ondoordacht...
Bij 1 mijn vorige paarden bleek afwijking in het HK gedeelte na onderzoek erfelijk belast te zijn (na zijn overlijden ben ik uit pure nieuwsgierigheid dit gaan uitzoeken en wat bleek: zowel moeder als volle zus allebei al eerder hemelen vanwege kapot hk.) Er had dus met die merrie nooit gefokt mogen worden..

har166
Berichten: 2029
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 15:10

Als de dierenarts zegt dat dat kan dan geloof ik hem.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:15


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:08

har166 schreef:
Als de dierenarts zegt dat dat kan dan geloof ik hem.


Wat is dan voor een bemerking?

Want hoefkatrolontsteking, spat, artrose, OCD noem maar op is allemaal erfelijk.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:13

Artrose.

Ik zou dan eerlijk gezegd ook niet fokken. De kans is nou eenmaal groot dat je het veulen er ook mee opzadeld.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

har166
Berichten: 2029
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 17:36

Atrose door trauma is niet erfelijk dames...

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: last-minute koudbloedhengst gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:58

Ze heeft een artrose door een trauma maar is nog nooit kreupel geweest? Ok...lijkt mij onwaarschijnlijk maar goed.

Blijft dat dit een merrie is waar ik niet mee zou fokken. Het is al een mengelmoes en daar nog een 3e ras of type bij? Je weet dan gewoon niet wat je aan exterieurkenmerken bij het veulen kan verwachten.

Ik zou lekker een veulen kopen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:02

Is er een manier om voor de zekerheid uit te sluiten dat de merrie geen artrose kan overdragen? Voor je dadelijk met een veulen zit die diezelfde problemen gaat ontwikkelen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers