Merrie wil niet gedekt worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
troi
Berichten: 16981
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:05

xyzutu2 schreef:
Ik zou eens contact opnemen met Cambiar.
Cambiar fokt net als jij Lusitano's in Belgie, heeft net als jij naast deze Lusitano's ook een Berber (orientaals paard) en een Mustang (Sorraia), en worstelt er net als jij mee mee dat haar paarden snel te dik worden.
In het boomloze zadel-topic lees ik bovendien dat jij net als zij zelf tuig maakt en dat jullie allebei van plan waren/zijn om onder begeleiding van een niet-Nederlandse westernzadelmaker een zadel op een zelf ontworpen boom te maken.
Mogelijk heeft zij dus eenzelfde probleem met een merrie die niet gedekt wil worden, maar misschien heeft zij al wel een oplossing gevonden. 8-)


Klinkt als een dreamteam :')

@ts: Ook mij is het echt onduidelijk wat je zoekt met dit topic. Ook reageer je enkel plezierig op de reacties die in je straatje passen. Misschien helpt het als je je vraag duidelijker stelt? Daarbij kan het helpen om ook de reacties die je niet bevallen toch serieus te nemen. Ik vermoed dat je er verbazend veel van kan opsteken.


Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:12

Yenni schreef:
Dus het moraal van het verhaal is dat je je merrie niet meer laat dekken want dat wil ze volgens jou niet.. Dan is het probleem toch opgelost?

Neen, dat is niet opgelost, als jij niets zinnigs in te brengen hebt, reageer niet. Dat is verdomd vervelend. Ik zoek uit wat de eventuele reden kan zijn waarom ze zich niet wil laten dekken.
Vind je me maar een dom zweverig mens of vind je dit topic maar niets, waarom reageer je dan?
Ik zoek naar de reden waarom ze zich zo gedraagt. Deels omdat ik kuddes observeer, paardegedrag, interesseert me dat enorm. Dat jullie dat niet begrijpen, jullie verstand overstijgt, bon, tot daar, maar reageer dan niet met domme antwoorden. Dat is om het schijnt van te krijgen.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:15

Oh wat reageer jij naar zeg, wat een nare toon.
Ok. Ff kort en inhoudelijk: jij zegt dat je het aan je paard gevraagd hebt. Paard zegt “nee”.
Jij hebt zo’n band met je paard dat je haar keuze respecteert.
Dus: niet fokken.
Wat wil je nou?

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:17

troi schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik zou eens contact opnemen met Cambiar.
Cambiar fokt net als jij Lusitano's in Belgie, heeft net als jij naast deze Lusitano's ook een Berber (orientaals paard) en een Mustang (Sorraia), en worstelt er net als jij mee mee dat haar paarden snel te dik worden.
In het boomloze zadel-topic lees ik bovendien dat jij net als zij zelf tuig maakt en dat jullie allebei van plan waren/zijn om onder begeleiding van een niet-Nederlandse westernzadelmaker een zadel op een zelf ontworpen boom te maken.
Mogelijk heeft zij dus eenzelfde probleem met een merrie die niet gedekt wil worden, maar misschien heeft zij al wel een oplossing gevonden. 8-)


Klinkt als een dreamteam :')

@ts: Ook mij is het echt onduidelijk wat je zoekt met dit topic. Ook reageer je enkel plezierig op de reacties die in je straatje passen. Misschien helpt het als je je vraag duidelijker stelt? Daarbij kan het helpen om ook de reacties die je niet bevallen toch serieus te nemen. Ik vermoed dat je er verbazend veel van kan opsteken.

Nogmaals
Ik wil graag begrijpen waarom mijn merrie, die aanvankelijk zo n goede moeder was, na haar eerste zoon zich niet meer wil laten dekken.
Men heeft mij al doen beseffen in dit tooic dat ik haar best laat onderzoeken, waarvoor dank.
Ga dat komende week laten doen ondanks dat mijn merrie dat niet wil.
Echter, leek me interessant om andere ervaringen te horen, zoals al iemand reageerde dat het bij haar pony ook niet meer lukte ondanks dat die gezond was. Waarvoor ook dank, maar laat die onnozele reactie s aub achterwege, dat werkt frustratie op

luxxJarig
Berichten: 3502
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:18

Deze vraag is een emotionele, bijzonder om te zien hoe daarop gereageerd word. Heel hard. En dit is typisch een vraag waarmee je op Google niet verder komt, daar vind je alle straight forward antwoorden op alle straight forward vragen die je hebt. Maar ga je in het gevoel, dan ga je met echte mensen praten, op bokt. Ik begrijp heel goed dat de ts af en toe geïrriteerd raakt, hoog afbrand gehalte in de antwoorden. Ts heeft een vraag, een echte, en er wordt gevraagd waar ze met dit topic heen wil, ik ga er vanuit dat ze daar geen idee van heeft, ze stelt een open vraag en zoekt een open antwoord, geen dooddoeners

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

gerpiegorp
Berichten: 1585
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:19

Maar je zegt dat je merrie niks bij de achterhand wil hebben, heeft ze dan niet gewoon pijn daar? Door de vorige dekking/dracht of een val oid waardoor ze misschien ergens daar vast zit. Misschien iets heel anders, lijkt me waarschijnlijker dan dat ze geen veulen wil :=

...
Ik ben gerpiegorp

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:21

rien10 schreef:
Oh wat reageer jij naar zeg, wat een nare toon.
Ok. Ff kort en inhoudelijk: jij zegt dat je het aan je paard gevraagd hebt. Paard zegt “nee”.
Jij hebt zo’n band met je paard dat je haar keuze respecteert.
Dus: niet fokken.
Wat wil je nou?

Je kon lezen, wat ik daarover geschreven heb. Dat dit heel vaag is en niet zeker weet of ik hier kan op voortgaan, maar het wel frappant vind dat ze na dit gebaar, zich al 2 jaar niet meer wil laten dekken. Dan begin je toch te twijfelen aan dit zweverig gebaar. My excuses for that :D

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:21

Op zich is het ook niet een hele normale situatie dat haar zoon nog steeds bij haar loopt en dat er continue(tenminste dat begrijp ik) een hengst bij loopt. Bij paarden werkt het toch net Iets anders als mensen veulens afspelen en ergens anders onder brengen gebeurt meestal tussen een half jaar en een jaar.
Maar hier zal je ook wel weer een tegen antwoord op hebben ...

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:22

luxx schreef:
Deze vraag is een emotionele, bijzonder om te zien hoe daarop gereageerd word. Heel hard. En dit is typisch een vraag waarmee je op Google niet verder komt, daar vind je alle straight forward antwoorden op alle straight forward vragen die je hebt. Maar ga je in het gevoel, dan ga je met echte mensen praten, op bokt. Ik begrijp heel goed dat de ts af en toe geïrriteerd raakt, hoog afbrand gehalte in de antwoorden. Ts heeft een vraag, een echte, en er wordt gevraagd waar ze met dit topic heen wil, ik ga er vanuit dat ze daar geen idee van heeft, ze stelt een open vraag en zoekt een open antwoord, geen dooddoeners

Nou, omdat ik uit de OP opmaakte dat zij het antwoord van haar merrie zou respecteren/opvolgen.

luxxJarig
Berichten: 3502
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:24

Ik maak uit de OP op dat ts vraagtekens heeft en dat ze zich afvraagt hoe andere mensen dat bekijken

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:25

Carl123 schreef:
rien10 schreef:
Oh wat reageer jij naar zeg, wat een nare toon.
Ok. Ff kort en inhoudelijk: jij zegt dat je het aan je paard gevraagd hebt. Paard zegt “nee”.
Jij hebt zo’n band met je paard dat je haar keuze respecteert.
Dus: niet fokken.
Wat wil je nou?

Je kon lezen, wat ik daarover geschreven heb. Dat dit heel vaag is en niet zeker weet of ik hier kan op voortgaan, maar het wel frappant vind dat ze na dit gebaar, zich al 2 jaar niet meer wil laten dekken. Dan begin je toch te twijfelen aan dit zweverig gebaar. My excuses for that :D

Je moet/hoeft je niet te excuseren hoe jij met je paard omgaat. Het is niet wat ik zou doen, maar het is jouw paard.
En in de OP is het mij niet duidelijk geworden dat je haar “nee” eventueel niet zou accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:25

Carl123 schreef:
Ik zoek uit wat de eventuele reden kan zijn waarom ze zich niet wil laten dekken.


Misschien houdt ze niet zo van van seks. Viel het de laatste keer toch een beetje tegen. Of is je hengst haar type niet. Of heeft ze hoofdpijn. Je zou het haar allemaal eens kunnen vragen met je handen voor haar neus? Ik barst intussen ook van de nieuwsgierigheid.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:28

gerpiegorp schreef:
Maar je zegt dat je merrie niks bij de achterhand wil hebben, heeft ze dan niet gewoon pijn daar? Door de vorige dekking/dracht of een val oid waardoor ze misschien ergens daar vast zit. Misschien iets heel anders, lijkt me waarschijnlijker dan dat ze geen veulen wil :=

Bedankt om te helpen meedenken. Is vooral als je haar staart wil opheffen, dan reageert ze furieus, was van in begin een probleem. Ze is Uber sensitief. Mijn parelli instructrice is het ook niet gelukt om dit te desensibiliseren...
Dominante Alfa merrie, ze vindt dat je daar geen zaken hebt, thermometer is ook onmogelijk

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:31

Klinkt niet zozeer dominant als wel rugpijn of zo iets.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:32

safina schreef:
Carl123 schreef:
Ik zoek uit wat de eventuele reden kan zijn waarom ze zich niet wil laten dekken.


Misschien houdt ze niet zo van van seks. Viel het de laatste keer toch een beetje tegen. Of is je hengst haar type niet. Of heeft ze hoofdpijn. Je zou het haar allemaal eens kunnen vragen met je handen voor haar neus? Ik barst intussen ook van de nieuwsgierigheid.

Ik eigenlijk ook. Dat is het nu net. Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Ik weet dat ik rare dingen zeg, maar het houdt me bezig.
Ik heb énorme band met deze merrie en we hebben veel zelfde kenmerken.
Raar om zeggen, maar wat jij nu zegt dacht ik ook, ik ben net zo.
Als je Uber gevoelig bent, word je niet graag aangeraakt door gelijk wie. Misschien is het dat wat er speelt.... Ik weet het niet. Ik was gewoon nieuwsgierig
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 24-05-19 22:34, in het totaal 2 keer bewerkt

luxxJarig
Berichten: 3502
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:32

safina schreef:
Carl123 schreef:
Ik zoek uit wat de eventuele reden kan zijn waarom ze zich niet wil laten dekken.


Misschien houdt ze niet zo van van seks. Viel het de laatste keer toch een beetje tegen. Of is je hengst haar type niet. Of heeft ze hoofdpijn. Je zou het haar allemaal eens kunnen vragen met je handen voor haar neus? Ik barst intussen ook van de nieuwsgierigheid.

Oh jeetje wat een aardig antwoord, de liefde druipt eraf, very, very nice, beetje rot in je vel ofzo? Take it from experience, je kunt iedereen ongelukkig maken, daar voel je je niet gelukkiger van helaas, dat lijkt alleen maar heel eventjes zo, de twintig seconden nadat je op versturen hebt gedrukt, daarna voel je je weer net zo poedersuiker als ervoor. Wanneer je met liefde reageert is het langduriger, trust me, ook uit experience

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:35

rien10 schreef:
Klinkt niet zozeer dominant als wel rugpijn of zo iets.

Nee, geen rugpijn. Controle van fysio

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:37

Mmmm fysio is geen arts en heeft geen röntgen ogen.

Cowgirl
Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:37

genja schreef:
Op zich is het ook niet een hele normale situatie dat haar zoon nog steeds bij haar loopt en dat er continue(tenminste dat begrijp ik) een hengst bij loopt. Bij paarden werkt het toch net Iets anders als mensen veulens afspelen en ergens anders onder brengen gebeurt meestal tussen een half jaar en een jaar.
Maar hier zal je ook wel weer een tegen antwoord op hebben ...


Hoeveel mensen fokken er wel niet een veulen en houden deze zelf en blijft gewoon in hun eigen kudde lopen.?

Het paard laten onderzoeken is denk ik stap 1. Ik vermoed zomaar dat er aan de achterkant iets niet goed zit waardoor ze zich niet laat dekken en dat niemand aan de achterkant mag komen. 600 kg op je pijnlijke rug is natuurlijk niet fijn.
Is dat allemaal goed dan is het een speling van moeder natuur waarom dit paard niet meer gedekt word.

Normaal gesproken schreeuwt heel bokt dat het paard eerst naar 6 klinieken en een osteopaat moet maar nu is het gewoon : paard wil niet gedekt, accepteer dat maar. terwijl ts duidelijk aangeeft dat er iets is.
Dat staart probleem is echt wel een dingetje. Daar zou ik zeker naar laten kijken. Als een paard zo reageert is er wat aan de hand.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:37

Citaat:
En in de OP is het mij niet duidelijk geworden dat je haar “nee” eventueel niet zou accepteren.

Dan is lezen de boodschap

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:39

Carl123 schreef:
Ik wou haar eventueel via ki laten dekken, maar ik wil ook geen paard forceren tot iets wat ze zelf niet wil.

Dat las ik hier uit.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:43

Cowgirl schreef:
genja schreef:
Op zich is het ook niet een hele normale situatie dat haar zoon nog steeds bij haar loopt en dat er continue(tenminste dat begrijp ik) een hengst bij loopt. Bij paarden werkt het toch net Iets anders als mensen veulens afspelen en ergens anders onder brengen gebeurt meestal tussen een half jaar en een jaar.
Maar hier zal je ook wel weer een tegen antwoord op hebben ...


Hoeveel mensen fokken er wel niet een veulen en houden deze zelf en blijft gewoon in hun eigen kudde lopen.?

Het paard laten onderzoeken is denk ik stap 1. Ik vermoed zomaar dat er aan de achterkant iets niet goed zit waardoor ze zich niet laat dekken en dat niemand aan de achterkant mag komen. 600 kg op je pijnlijke rug is natuurlijk niet fijn.
Is dat allemaal goed dan is het een speling van moeder natuur waarom dit paard niet meer gedekt word.

Normaal gesproken schreeuwt heel bokt dat het paard eerst naar 6 klinieken en een osteopaat moet maar nu is het gewoon : paard wil niet gedekt, accepteer dat maar. terwijl ts duidelijk aangeeft dat er iets is.
Dat staart probleem is echt wel een dingetje. Daar zou ik zeker naar laten kijken. Als een paard zo reageert is er wat aan de hand.

Ze is enorm kleinzerig, op extreme af. Schreef ik ook al. Heel erg defensief op haar lichaam. Voor een inspuiting viel ze de veearts aan. Men had mij aangeraden nadat ik haar wou laten zadelmak maken bij een Voest trainer om haar te verkopen omdat ze gevaarlijk uit de hoek kon komen. Ze viel de Voest trainer aan toen die haar wou trainen.
Ik heb haar met veel geduld behandeld en deze merrie doet nu alles, is mijn braafste paard. Ze weet dat ik respect heb voor haar. Daarom wil ik dat nu ook hebben in dit geval, maar zoals met alles bij haar, wil ik het wel uitzoeken.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:44

rien10 schreef:
Carl123 schreef:
Ik wou haar eventueel via ki laten dekken, maar ik wil ook geen paard forceren tot iets wat ze zelf niet wil.

Dat las ik hier uit.

Dan heb je niet goed gelezen. Weet niet hoeveel duidelijker je het nog wil hebben. Ongelofelijk dit

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:46

Cowgirl schreef:
genja schreef:
Op zich is het ook niet een hele normale situatie dat haar zoon nog steeds bij haar loopt en dat er continue(tenminste dat begrijp ik) een hengst bij loopt. Bij paarden werkt het toch net Iets anders als mensen veulens afspelen en ergens anders onder brengen gebeurt meestal tussen een half jaar en een jaar.
Maar hier zal je ook wel weer een tegen antwoord op hebben ...


Hoeveel mensen fokken er wel niet een veulen en houden deze zelf en blijft gewoon in hun eigen kudde lopen.?

Het paard laten onderzoeken is denk ik stap 1. Ik vermoed zomaar dat er aan de achterkant iets niet goed zit waardoor ze zich niet laat dekken en dat niemand aan de achterkant mag komen. 600 kg op je pijnlijke rug is natuurlijk niet fijn.
Is dat allemaal goed dan is het een speling van moeder natuur waarom dit paard niet meer gedekt word.

Normaal gesproken schreeuwt heel bokt dat het paard eerst naar 6 klinieken en een osteopaat moet maar nu is het gewoon : paard wil niet gedekt, accepteer dat maar. terwijl ts duidelijk aangeeft dat er iets is.
Dat staart probleem is echt wel een dingetje. Daar zou ik zeker naar laten kijken. Als een paard zo reageert is er wat aan de hand.


Haar zoon is gespeend, heeft in hengstenkudde gestaan en staat nu weer in mijn kudde, dus ook waar zijn moeder loopt, dit, voor de duidelijkheid.

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:47

Weer zo’n nare reactie.
Ik probeer uit alle macht te begrijpen wat je bedoelt. Ik blijf beleefd, in tegenstelling tot sommige anderen. Ik leg uit waar mijn gedachten / kennelijke foute aannames van komen.
Dikke doei met je topic.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Oehlala, s0173957 en 10 bezoekers