Wat is de ideale leeftijd voor een eerste veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Wat is de ideale leeftijd voor een eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 22:50

Dat zat ik me zo eens af te vragen. Vroeger was het heel normaal om een 2 of driejarige eerst te laten dekken en nadat het veulen eraf was onder het zadel te beleren. Tegenwoordig zijn de gedachten hierover volgens mij best gewijzigd dus ik vroeg me af hoe men dat nu ziet?

Aan de ene kant moet de merrie de dracht en het zogen goed aankunnen, dus te vroeg is niet goed. Aan de andere kant is het ook niet goed om te oud aan een eerste veulen te beginnen.

Ik heb bijvoorbeeld zelf een merrie die dit jaar 4 wordt. Ze is afgelopen jaar zachtjes aan beleerd en ik wil haar in de sport gaan uitbrengen, maar het is ook zeker de bedoeling om ermee te gaan fokken.

Anoniem

Re: Wat is de ideale leeftijd voor een eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:51

Ben ook erg benieuwd! Hier een merrie die deze zomer 5 wordt, ik wil haar dit jaar laten dekken :)

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Wat is de ideale leeftijd voor een eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:57

Ik volg ook.. voor de toekomst. Mijn merrie is nog veel te jong, maar ik wil haar ook nog eerst op wedstrijden uitbrengen en denk dat ze rond d’r 6e voor het eerst gedekt zal worden :j

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:11

Ik denk dat er heel veel punten zijn om te overwegen, ten eerste uiteraard:
- Is je merrie volledig gezond (en getest evt op erfelijke ziektes)
- En direct daaropvolgend eigenlijk, is je veulen interessant voor de verkoop, of voor jezelf?
- Het schijnt ook dat merries na het veulenen niet of weinig groeien, maar dat heb ik van horen zeggen.

Ik vraag me zelf af of een merrie van 2 jaar niet wat te jong is, maar er is tegenwoordig ook veel discussie over wanneer ze wel of niet ingereden kunnen worden. 3 jaar wordt tegenwoordig als jong geacht (en persoonlijk denk ik ook dat 3 jaar destijds de norm was omdat het paard een gebruiksdier was, niet een hobby). Persoonlijk zou ik ook een paard pas rond 4 jaar inrijden (mits warm- of volbloed), een koudbloed bij 5 jaar. M.a.w. dat laat een mooie marge tussen de 3 en de 4 a 5 jaar voor een veulen.

Ik zou dus een paard dat (bijna) 3 of 4 is en voldoende op maat laten dekken door een hengst vroeg in de lente, zo kan de merrie rustig haar dracht door, kan je er zelf lekker mee aanrommelen tijdens de dracht, en als het veulen er dan vroeg in de lente is kan deze ook bijtijds afgespeend worden en kan de merrie ingereden worden.

Dat is hoe ik het idealiter zou doen, met de andere punten in acht genomen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:21

Het ligt denk ik ontzettend aan de factoren die meespelen.

Wil je de merrie als fokmerrie gebruiken dan zou ik zeggen als 3 a 4 jarige voor het eerst. Kan ze mooi even stamboekopname doen en dan daarop gebaseerd eventueel laten dekken.

Wil je 1 veulen als opvolger zou ik eerst lekker gaan rijden en ervaren. Wat zijn dingen waar je tijdens het trainen en omgang tegenaan loopt? Kan je mooi allemaal meenemen in je hengstenkeuze en dan ergens tussen de 8-12 jaar een veulentje.

Wel vind ik het bijzonder om er een veulen in te duwen als ze nog niet of niet meer gereden kunnen worden. Vroeger snapte ik dat, economisch bekeken. Maar ik had het idee dat mijn merrie het tijdens haar dracht veel zwaarder had dan vergeleken met een jaar trainen. Kan natuurlijk een uiterste zijn geweest, maar ik denk wel dat de last van drachtig zijn wordt onderschat.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wat is de ideale leeftijd voor een eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 07:34

Xiris ik denk dat je andere overwegingen vanzelfsprekend zijn. Dat is punt 1.

In hoeverre zou het kloppen dat de groei stagneert bij een dracht? Ik zou het me goed kunnen voorstellen maar is dat echt zo of denken mensen dat?

Mooney ik snap je hoor, maar er zit nog een grijs gebied tussen een fokmerrie en 1 opvolger willen fokken.

Ik neem mezelf weer even als voorbeeld. Ik wil mijn merrie graag uitbrengen in de (basis) sport en het zou mooi zijn als we een sportpredikaat kunnen verdienen. Ook zou ik, mits het allemaal mag lukken, het ras graag wat in de kijker willen rijden. Maar daarnaast wil ik haar graag inzetten voor de (ras) fokkerij, dus wel meer dan een veulentje als opvolger..

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wat is de ideale leeftijd voor een eerste veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 08:12

Het probleem met die stagnatie van groei is dat je er (net zoals vroeg/laat castreren) geen gedegen onderzoek naar kan doen. Je weet namelijk niet hoe groot het dier zou zijn geworden als het niet drachtig zou zijn geweest. Normaal kan je 2 behandelingen doen met dieren met een gelijkwaardige achtergrond, maar stokmaat en het verloop van groei zijn dusdanig variabel dat het niet de moeite waard is om onderzoek te doen. Het blijft dus altijd een hypothese, het kan zowel kloppen als foutief zijn.

Persoonlijk zou ik met jouw casus eerst lekker gaan werken aan het sportpredicaat en als dat in de pocket is eens gaan kijken voor een hengst. Ik neem aan dat je de Groninger bedoelt als ras toch? Persoonlijk denk ik dat je het ras het meeste plezier doet door het in het zicht te brengen in de sport. Of je merrie significant bij kan dragen aan het type weet ik niet, ik vind het een leuke merrie maar ik vind haar in type wel ontzettend anders dan de meeste Groningers die ik ken. Maar ik heb me verder niet verdiept in het ras/type.
Maar dat hoor je vanzelf wel als je met het stamboek aan de slag gaat voor opname en predicaten.