Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37839
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:04

JeanneV schreef:
Elisa2 schreef:
Maar rontgenlogisch gekeurd met twee chips die er uit moeten is toch niet goedgekeurd voor de sport?

Ik weet dat de markt getikt is momenteel, maar daar zou ik ook zeker niet de hoofdprijs voor gaan betalen..

Als de chip ingekapseld is en er niet uit hoeft vind ik het een ander verhaal.

Met 2 chips kun je nog steeds goedkeuring krijgen voor sport.. Met 3 of 4 ook nog wel... Hangt helemaal af van gebruiks doel, dierenarts, klinische beeld... hoe gretig een koper wil kopen...

Eruit moeten of een operatie die alleen gebeurd om een paard met schone xrays te hebben... Dat maakt verschil. Er zijn in verhouding maar weinig chips die noodzakelijk geopereerd hoeven te worden


Ik heb nog nooit gehoord dat een paard ggk wordt voor de sport bij chips die er uit moeten omdat ze anders schade aanrichten.
Ingekapseld ja dan wel...maar dan richten ze ook geen schade aan. Daar zou ik me dan ook niet druk over maken.

_Lorette_

Berichten: 12128
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:28

Bij mijn merrie werd al een verhoogd risico opgetekend, omdat we niet wisten of ze ooit belast was geweest en hoe de chip zich dan zou houden. Dat werd pas anders na meerdere controlefoto's (bleef keurig zitten op mooie afstand) en paard was inmiddels een tijd aan het werk.

Een echt veel lagere prijs voor een fijn paard met 2 chips vind ik ook niet realistisch, maar wel een duidelijk verschil t.o.v. een hetzelfde paard zonder chips. Het is aan de verkoper om het paard voor minder te koop te zetten met dit risico of te laten opereren + revalideren en dan een normale prijs te vragen. Wil je het risico als koper niet lopen, wat ik me best kan voorstellen, dan kijk je verder.

Wij kopen geen hengsten. Ik wil ze namelijk zelf liever niet laten castreren. Wat hier geboren wordt al hengst is natuurlijk een ander verhaal. Mijn ruin was atactisch meteen na het castreren. Kan volledig los staan van elkaar, maar het maakt me wel huiverig. En als je ziet hoeveel ruinen er zijn, dan is dat geen reële angst.

MariekeS_

Berichten: 4711
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:44

Is de aangepaste prijs realistisch, is ook anders vanuit koper/verkoper. Als verkoper kan je denken dat je paard zonder de chips 20k waard is, dus met chips wil je 10 en zeg je erbij dat de prijs al heel erg gunstig is. Maar misschien was ze zonder chips voor 15 niet eens zo simpel verkocht en dat is wat de kopers zien. Stel ze zou helemaal goed zijn, zou je haar dan kunnen/willen kopen?

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf is een bekende, maar juist daarom kan je nog zo'n perfect beest kopen... je krijgt vanzelf gezeik :') Heb je dan het gevoel dat je te duur gekocht hebt of ben je ondanks de tegenslagen ontzettend blij met je beestje... Dat kan je alleen zelf inschatten.

Suzanne F.

Berichten: 49549
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:22

Persoonlijk zou ik ze als verkoper er zelf uit laten halen maar goed. Blijkbaar is de markt nu zo overspannen dat je zelfs een paard met 2 chips nog voor een goede prijs kan verkopen.
Kost je zo een paar duizend euro om ze eruit te laten halen. Het risico zou ik wel aandurven. Verzekeren voor narcose zou ik wel doen. Vraag is gewoon; is het paard het waard om er nog een paar duizend euro bij op te tellen? Zo ja, dan doen. En als het een merrie is zou ik het niet doen, want fokken is geen slim plan hiermee.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:35

Het is inderdaad maar net wat je eigen ervaringen zijn en wat je ‘aandurft’ mbt risico’s. Sommige mensen hebben meer geluk dan anderen lijkt het. Als de prijs er naar is en je er extra geld en moeite er voor over hebt, zou je het kunnen overwegen. Een vorige merrie van mij had chipje in spronggewricht, was meest simpele van de operaties die ze heeft gehad. Toch zou ik er zelf niet aan beginnen, ga er geen problemen bij kopen..

mavantos

Berichten: 3655
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:30

Chips verwijderen is een routineklus voor de gemiddelde kliniek. Ik zou persoonlijk de foto's nog eens laten checken bij m'n dierenarts en advies vragen wat zij zouden doen.

Operaties zijn altijd een risico, maar als je al zo lang zoekt, dit hét perfecte paard voor je is, de prijs acceptabel en je dierenarts groen licht geeft mbt de operatie zou ik 'm niet laten staan om 2 chips.

Tenzij dierenarts zegt dat ze op een lastig te opereren plek oid zitten, dan laten staan. Operatie zelf kost je denk ik €1.000-€2.000

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:43

Als je het perfecte paard hebt gevonden voor < € 10 000 zou ik de chipjes voor lief nemen.... Ze liggen niet voor het oprapen momenteel. Als je een goed gevoel hebt bij dit paard moet je het altijd doen als je het kan betalen... Een droom paard word niet fijner of leuker van €2000 meer of minder.

Suzanne F. schreef:
Persoonlijk zou ik ze als verkoper er zelf uit laten halen maar goed. Blijkbaar is de markt nu zo overspannen dat je zelfs een paard met 2 chips nog voor een goede prijs kan verkopen.
Kost je zo een paar duizend euro om ze eruit te laten halen. Het risico zou ik wel aandurven. Verzekeren voor narcose zou ik wel doen. Vraag is gewoon; is het paard het waard om er nog een paar duizend euro bij op te tellen? Zo ja, dan doen. En als het een merrie is zou ik het niet doen, want fokken is geen slim plan hiermee.


Wat verdiend een professionele verkoper nou op zo een goedkoop paard? Gaat geen risico nemen voor dat percentage van de verkoopwaarde. Zo weer doorverkocht aan een ander in deze markt.

MRIIIS

Berichten: 5366
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:52

mavantos schreef:
Chips verwijderen is een routineklus voor de gemiddelde kliniek. Ik zou persoonlijk de foto's nog eens laten checken bij m'n dierenarts en advies vragen wat zij zouden doen.

Operaties zijn altijd een risico, maar als je al zo lang zoekt, dit hét perfecte paard voor je is, de prijs acceptabel en je dierenarts groen licht geeft mbt de operatie zou ik 'm niet laten staan om 2 chips.

Tenzij dierenarts zegt dat ze op een lastig te opereren plek oid zitten, dan laten staan. Operatie zelf kost je denk ik €1.000-€2.000


Mijn da heeft de foto's idd bekeken en zegt dat ze op een gunstige plek zitten en dus goed te verwijderen zijn.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:21

En anders sluit je een verzekering af.. Het grootste risico zit in het opstaan, kost je rond de 150 euro, zo'n narcose verzekering..

MRIIIS

Berichten: 5366
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:22

Ja, dat is idd het plan, heb contact gehad met Equipe.

Echt heel fijn zoveel reacties :)

mavantos

Berichten: 3655
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:33

MRIIIS schreef:
mavantos schreef:
Chips verwijderen is een routineklus voor de gemiddelde kliniek. Ik zou persoonlijk de foto's nog eens laten checken bij m'n dierenarts en advies vragen wat zij zouden doen.

Operaties zijn altijd een risico, maar als je al zo lang zoekt, dit hét perfecte paard voor je is, de prijs acceptabel en je dierenarts groen licht geeft mbt de operatie zou ik 'm niet laten staan om 2 chips.

Tenzij dierenarts zegt dat ze op een lastig te opereren plek oid zitten, dan laten staan. Operatie zelf kost je denk ik €1.000-€2.000


Mijn da heeft de foto's idd bekeken en zegt dat ze op een gunstige plek zitten en dus goed te verwijderen zijn.


Dan zou ik het persoonlijk gewoon doen. Er worden zoveel paarden geopereerd. Tuurlijk gaat het wel eens mis, maar in veel meer gevallen gaat het gewoon goed. Gewoon goede kliniek kiezen die dit vaker doet en waar je vertrouwen in hebt.

carola

Berichten: 8697
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:42

Inderdaad, als dit je droompaard is zou ik hem daar dan ook niet op laten staan. Het operatierisico is ook te verzekeren.
En een rondje bellen langs verschillende klinieken kan ook schelen. Zelf heb ik goede ervaringen met Wolvega voor chipjes. Nette praktijk, professioneel, goed en een redelijke factuur achteraf.

MRIIIS

Berichten: 5366
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:43

Dat is idd een goede. Ik heb nu contact gehad met de Landhorst (Rob Heijmans).

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:13

Als je eigen DA aangeeft dat ze op een gunstige en gemakkelijk te opereren plek zitten, dan zou ik geen bezwaar zien. Inderdaad een narcose verzekering afsluiten. Ik heb zelf minder goede ervaring met Wolvega. Paar keer van dichtbij mee gemaakt dat Wolvega toch een aantal chips over het hoofd heeft gezien die ze in Emmeloord gelijk zagen. En dan in één geval niet 1 chip, maar 4 in hetzelfde been.
Mijn paard is in Emmeloord geopereerd. Kosten waren ongeveer € 1200,-.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 21:33

Ik heb er een paar jaar geleden eentje gekocht met chip.
3 dierenartsen gevraagd naar de mening, alle zeiden, kun je gerust doen, weinig kans dat het paard er last van krijgt.

Ik had er nog geen 3 maanden lol van of het werd dik.

Heb het eruit laten halen, maar baalde gigantisch.

Zou het nooit weer doen!!

koend
Berichten: 1268
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:45

Misschien off-topic maar toch wil ik iedereen hier bedanken voor de vele kleine dingetjes die ik van jullie bijleerde in 2020 en vooral ook voor de vele momenten van afleiding van de coronashit.
Dat 2021 weer meer real life mag worden, ook in de paardenwereld.
Gelukkig nieuwjaar!

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:08

MRIIIS schreef:
Dat is idd een goede. Ik heb nu contact gehad met de Landhorst (Rob Heijmans).

Als je in die hoek zit kun je ook over de grens naar Riemersma. Scheelt normaal gesproken in prijs en zijn heel kundig

Elisa2

Berichten: 37839
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:09

koend schreef:
Misschien off-topic maar toch wil ik iedereen hier bedanken voor de vele kleine dingetjes die ik van jullie bijleerde in 2020 en vooral ook voor de vele momenten van afleiding van de coronashit.
Dat 2021 weer meer real life mag worden, ook in de paardenwereld.
Gelukkig nieuwjaar!


Wat een fijne optimische nieuwjaarswens.

Dankjewel, ik ben ook dankbaar voor dit waardevolle topic en wensen jullie allemaal een goed, gezond en fijn nieuw paardenjaar.

kevinsky

Berichten: 1984
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:17

Hopelijk word het dit jaar weer wat meer 'in teal life' ipv online. Ik heb ook zeker, als stille mee lezer, heel wat van jullie mogen leren.

Hopelijk kunnen we hier dit jaar weer een aantal gezonden veulentjes verwachten en gezellig door filosoferen over hengsten en de altijd lastige hengsten keuzes :)

Philaina is ondertussen één bolletje wol en nogal uit verhouding als kers verse Naarling :')

Afbeelding

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:43

Hallo allen,

Mag ik jullie discussies volgen?
Ben al een tijdje aan het puzzelen welke hengst ik ga gebruiken voor mijn merrie. Daardoor kwam ik in deze topic terecht.

Vind mega interessant in ieder geval.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:24

Beste wensen iedereen :)
Op naar gezonde veulens!
De eerste is hier over 2 maand uitgerekend, de 2de 3 weken later. Ben alweer erg benieuwd :j

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:36

Ben ook erg benieuwd naar alle veulentjes die dit jaar gaan komen, maar ook de hengsten discussies/keuzes die volgen. Ben zelf ook weer een shortlist aan het maken.

carola

Berichten: 8697
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:41

ja, opeens gaat het dan ook weer snel he? Ik verwacht rond 10 maart het eerste veulentje.
Zijn er hier ook al mensen die in februari of zelfs januari een veulen verwachten?

En de hengstenkeuzes voor volgend jaar heb ik ook echt nog niet rond. Ik zoek een hengst met maat, formaat en front. Eigenlijk hebben mijn beide merries ongeveer hetzelfde nodig. Liefst jongere hengst en wel wat commercieel, zodat ik een evt hengstje ook makkelijk kan verkopen.
Ik heb My Blue Hors Santiano, Livius (verwacht ik er dit jaar ook een van), Lennox, Las Vegas en More Legends op mijn lijstje staan tot nu toe. Hebben jullie nog suggesties?

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:38

carola schreef:
ja, opeens gaat het dan ook weer snel he? Ik verwacht rond 10 maart het eerste veulentje.
Zijn er hier ook al mensen die in februari of zelfs januari een veulen verwachten?

En de hengstenkeuzes voor volgend jaar heb ik ook echt nog niet rond. Ik zoek een hengst met maat, formaat en front. Eigenlijk hebben mijn beide merries ongeveer hetzelfde nodig. Liefst jongere hengst en wel wat commercieel, zodat ik een evt hengstje ook makkelijk kan verkopen.
Ik heb My Blue Hors Santiano, Livius (verwacht ik er dit jaar ook een van), Lennox, Las Vegas en More Legends op mijn lijstje staan tot nu toe. Hebben jullie nog suggesties?

Moeilijk hoor, om een ander te adviseren. Ik vind het al moeilijk genoeg om de hengsten voor mijn merries te selecteren. Ik laat me wel adviseren. Door mensen die thuis zijn in de sport en mijn merries wat kennen.
Vivaldi staat erop, als hij weer vers beschikbaar is. Voor een paar jonge merries en misschien ook voor Zantana, de moeder van Harrold en Danza, haar beide Vivaldi's.. Livius waarschijnlijk weer. Misschien More Legends. Even afwachten hoe de veulens van Fynch Hatton zich presenteren. En een paar oude vertrouwde hengsten, For Romance, J.Wimphof en uiteraard Electron. Maar niets staat nog vast.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15951
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:49

misterA schreef:
carola schreef:
ja, opeens gaat het dan ook weer snel he? Ik verwacht rond 10 maart het eerste veulentje.
Zijn er hier ook al mensen die in februari of zelfs januari een veulen verwachten?

En de hengstenkeuzes voor volgend jaar heb ik ook echt nog niet rond. Ik zoek een hengst met maat, formaat en front. Eigenlijk hebben mijn beide merries ongeveer hetzelfde nodig. Liefst jongere hengst en wel wat commercieel, zodat ik een evt hengstje ook makkelijk kan verkopen.
Ik heb My Blue Hors Santiano, Livius (verwacht ik er dit jaar ook een van), Lennox, Las Vegas en More Legends op mijn lijstje staan tot nu toe. Hebben jullie nog suggesties?

Moeilijk hoor, om een ander te adviseren. Ik vind het al moeilijk genoeg om de hengsten voor mijn merries te selecteren. Ik laat me wel adviseren. Door mensen die thuis zijn in de sport en mijn merries wat kennen.
Vivaldi staat erop, als hij weer vers beschikbaar is. Voor een paar jonge merries en misschien ook voor Zantana, de moeder van Harrold en Danza, haar beide Vivaldi's.. Livius waarschijnlijk weer. Misschien More Legends. Even afwachten hoe de veulens van Fynch Hatton zich presenteren. En een paar oude vertrouwde hengsten, For Romance, J.Wimphof en uiteraard Electron. Maar niets staat nog vast.

Staat Vivaldi niet in Denemarken?