Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denisesilver

Berichten: 2992
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:52

Hele blonde vraag misschien, maar wat is de meerwaarde van drie ggk halfbroers? Genetisch gezien dan

Hindo2
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:49


baudyh

Berichten: 4300
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:53

Ja er zijn al best veel veulens van Fiji. Heeft in Duitsland veel gedekt vorig jaar. Leuke veulens hoor.

Als ik moest kiezen tussen extreme en succesion , ging ik voor sucession.
Extreme word heel veel gebruikt maar ik zie meer gewone veulens dan hele goede. En hij dekt enorm.

Balko

Berichten: 1143
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:30

baudyh schreef:
Ja er zijn al best veel veulens van Fiji. Heeft in Duitsland veel gedekt vorig jaar. Leuke veulens hoor.

Als ik moest kiezen tussen extreme en succesion , ging ik voor sucession.
Extreme word heel veel gebruikt maar ik zie meer gewone veulens dan hele goede. En hij dekt enorm.


Komt wellicht ook omdat hij ook veel op ‘gewone’ merries wordt gebruikt.
Vind ik vaak lastig oordelen met die hengsten die zo enorm veel gebruikt worden.
Ik vind hem zelf wel allemaal veulens met veel front geven. Daarom heb ik er toch op gegokt.

Suzanne F.

Berichten: 49498
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:31

Waarom hebben ze weer een hengst gekeurd uit dezelfde moeder? Over bloedspreiding gesproken.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:19

Suzanne F. schreef:
Waarom hebben ze weer een hengst gekeurd uit dezelfde moeder? Over bloedspreiding gesproken.

En uit de oma van Extreme..

Suzanne F.

Berichten: 49498
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:22

GJ9 schreef:
Suzanne F. schreef:
Waarom hebben ze weer een hengst gekeurd uit dezelfde moeder? Over bloedspreiding gesproken.

En uit de oma van Extreme..


Ja de vijfde uit die lijn en de vierde uit die moeder dacht ik. Echt waarom?

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:25

Ze hebben dezelfde oma als ik me niet vergis. Dus de moeder van extreme is een halfzus van de moeder van Mister, Total, Lamborghini en Dante.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:37

Suzanne F. schreef:
Waarom hebben ze weer een hengst gekeurd uit dezelfde moeder? Over bloedspreiding gesproken.


Die merrie geeft echt veel kwaliteit door. Ik snap het wel.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:42

Hopelijk geeft ze niks door wat je moet wijdverbreid in je populatie wilt hebben. Dus vanuit polulatie perspectief snap ik het niet.

kiko

Berichten: 811
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:34

Hindo dank je wel voor de link. Heb even doorgestuurd en ze was er blij mee.

Baudyh ik zat even te kijken en waren inderdaad leuke veulens.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:22

Wat is er anders dan om 3 of meer goedgekeurde zonen van dezelfde vader te hebben? Van Glamourdale bijv. lopen er wel meer dan 3 ggk hengsten inmiddels.

karinna
Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:32

Suzanne F. schreef:
Waarom hebben ze weer een hengst gekeurd uit dezelfde moeder? Over bloedspreiding gesproken.

Is mij ook een raadsel.

Én (die discussie zal al wel eens gevoerd zijn)... waarom een drager gebruiken?
Ik weet dat men vindt dat je dan je merrie moet laten testen op dat gen en bij negatief dat het dan wel kan, deze mening deel ik persoonlijk niet.
Voor mij een reden om hem te laten staan en een andere te kiezen.

baudyh

Berichten: 4300
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:14

Balko schreef:
baudyh schreef:
Ja er zijn al best veel veulens van Fiji. Heeft in Duitsland veel gedekt vorig jaar. Leuke veulens hoor.

Als ik moest kiezen tussen extreme en succesion , ging ik voor sucession.
Extreme word heel veel gebruikt maar ik zie meer gewone veulens dan hele goede. En hij dekt enorm.


Komt wellicht ook omdat hij ook veel op ‘gewone’ merries wordt gebruikt.
Vind ik vaak lastig oordelen met die hengsten die zo enorm veel gebruikt worden.
Ik vind hem zelf wel allemaal veulens met veel front geven. Daarom heb ik er toch op gegokt.


Dat zou kunnen. Maar je zou verwachten dat je je beste veulen laat zien op de hengstenshow en die vond ik ook niet geweldig. Het veulen van one Million was mooier.

Marjolein

Berichten: 11647
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:30

Het is in elk geval meer bloedspreiding dan wanneer er 3000 merries bij Secret worden gedekt in een paar jaar tijd. En diens zonen dekken ook behoorlijk wat merries.

Als fokker moet je zelf de keuze maken of je voor een vrijere bloedvoering gaat. En het is niet dat er maar een beperkt aantal hengsten goedgekeurd kunnen worden per jaar en er een andere hengst daardoor is afgevallen.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:53

Suzanne F. schreef:
Waarom hebben ze weer een hengst gekeurd uit dezelfde moeder? Over bloedspreiding gesproken.


Als het paard goed genoeg is moet hij toch gewoon goedgekeurd worden.

Esplendido
Berichten: 3142
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:54

Een te smalle genenpoel gaat voor problemen zorgen. Dragers uitsluiten is daarom erg onverstandig. Want ieder dier is drager van meerdere ‘kapotte/zieke’ genen. De meesten daarvan kan helemaal niet op getest worden. Maar hoe meer dieren je uit gaat sluiten voor de fokkerij hoe groter de kans dat twee dragers van hetzelfde kapotte gen elkaar tegen gaan komen en er dus een lijder geboren wordt. Bovendien heeft een drager ook heel veel waardevolle genen het met beleid inzetten van dragers is op den duur veel beter voor een populatie dan het uitsluiten.

Onderstaande link gaat niet over paarden maar over honden maar het geeft wel goed inzicht over het belang van een grote genenpoel.
https://youtu.be/0dTtq0DnnrE?si=mlrB3YpgH4qWkFrZ

karinna
Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:09

Esplendido schreef:
Een te smalle genenpoel gaat voor problemen zorgen. Dragers uitsluiten is daarom erg onverstandig. Want ieder dier is drager van meerdere ‘kapotte/zieke’ genen. De meesten daarvan kan helemaal niet op getest worden. Maar hoe meer dieren je uit gaat sluiten voor de fokkerij hoe groter de kans dat twee dragers van hetzelfde kapotte gen elkaar tegen gaan komen en er dus een lijder geboren wordt. Bovendien heeft een drager ook heel veel waardevolle genen het met beleid inzetten van dragers is op den duur veel beter voor een populatie dan het uitsluiten.

Onderstaande link gaat niet over paarden maar over honden maar het geeft wel goed inzicht over het belang van een grote genenpoel.
https://youtu.be/0dTtq0DnnrE?si=mlrB3YpgH4qWkFrZ

Stof tot nadenken voor mij.. kan je uiteenzetting wel volgen.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:25

fokfanaat schreef:
Suzanne F. schreef:
Waarom hebben ze weer een hengst gekeurd uit dezelfde moeder? Over bloedspreiding gesproken.


Als het paard goed genoeg is moet hij toch gewoon goedgekeurd worden.


Dat is te simpel gedacht in mijn optiek. We moeten simpelweg rekening houden met de afstamming en het verwantschap. Hoe nauwer je basis, hoe meer risico je neemt binnen de fokkerij.

Marjolein

Berichten: 11647
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:38

Maar de bloedspreiding wordt toch alleen maar groter als je een extra hengst goedkeurt? Het is niet dat er een andere hengst wordt afgekeurd omdat deze is goedgekeurd.

Een hengst die goed is moet je mijn inziens goedkeuren. Als een hengst ietsje minder is maar wel een vrije bloedvoering heeft dan zou je hem mijn inziens moeten overwegen om goed te keuren.

shadow33
Berichten: 151
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 14:28

Er zijn ook wel veel hengsten goed gekeurd die in de 2,3e of 4e generatie jazz bloed voeren. Dat maakt het ook niet gemakkelijker.

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:04

Hengsten genoeg toch, zonder dat bloed?
Kijk gewoon eens over de grenzen... en er zijn toch genoeg hengstenstations (bv Reesink, maar ook Stoeterij Turfhorst) die investeringen doen in buitenlandse hengsten?

Donier, uit de Finlanderin stam, Total Diamond, Red Viper, ...

shadow33
Berichten: 151
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:16

Ja dat klopt, maar vanuit het KWPN stamboek snap ik het niet, want die zorgen er op deze manier voor dat je idd over de grenzen of bij andere stamboeken moet kijken.

carola

Berichten: 8696
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 16:57

shadow33 schreef:
Ja dat klopt, maar vanuit het KWPN stamboek snap ik het niet, want die zorgen er op deze manier voor dat je idd over de grenzen of bij andere stamboeken moet kijken.


Maar het KWPN kan er toch niets aan doen welke hengsten aan hun aangeboden worden? Als hengstenhouders hun buitenlands gefokte hengst aanbieden, kunnen ze ook zeker KWPN goedgekeurd worden. Kijk onlangs naar Vaderland bijvoorbeeld. Maar veel mensen bieden hun hengst gewoon niet aan bij het KWPN.

Ik denk dat het prima is dat er weer een hengst is goedgekeurd uit die merrie. Van veel dekhengsten lopen er al véél meer goedgekeurde zonen rond. En het is ook aan de fokker om dan te bepalen wélke nakomeling het beste is en of ze daar mee willen dekken. En ik vind het ook aan de fokker om te kijken of de verwantschap en bloedspreiding acceptabel blijft.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:22

SophievdV schreef:
fokfanaat schreef:

Als het paard goed genoeg is moet hij toch gewoon goedgekeurd worden.


Dat is te simpel gedacht in mijn optiek. We moeten simpelweg rekening houden met de afstamming en het verwantschap. Hoe nauwer je basis, hoe meer risico je neemt binnen de fokkerij.


Dat moet de fokker doen en niet het stamboek. Als een hengst goed genoeg is en de moederlijn ook moeten ze gewoon ggk worden zou toch anders ook niet eerlijk zijn voor een eigenaar.