WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:35

Hindo2 schreef:
Zojuist een vreemd mailtje van het kwpn ontvangen.... Ik had gevraagd of de nakomelingen uit een WFFS vrije vader en WFFS vrije moeder ook direct als WFFS vrij geregistreerd werden in de database.
Ik kreeg het volgende antwoord:

Citaat:
Een veulen uit een vader en moeder dat WFFS vrij is zal niet automatisch ook WFFS vrij zijn.

Hierom wordt een veulen niet in de database gezet als WFFS vrij als er geen onderzoek naar gedaan is.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,


Dat is toch onjuist? Of zit ik verkeerd? Ik dacht dat er altijd 1 van de ouders drager moest zijn om het WFFS gen door te geven aan een nakomeling.

Kan iemand mij misschien opheldering geven?


Klopt, twee vrije ouders geven een vrij veulen.
Al is er theoretisch een hele kleine kans dat er een spontane mutatie plaats vind op precies die plek. Andere kant, zo is het ook ooit ontstaan.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:36

Citaat:
Dat is toch onjuist? Of zit ik verkeerd? Ik dacht dat er altijd 1 van de ouders drager moest zijn om het WFFS gen door te geven aan een nakomeling.

Kan iemand mij misschien opheldering geven?
Het een sluit het ander niet uit. Alleen de geteste paarden krijgen een WFFS-vermelding in het stamboek, dus een niet-geteste nakomeling wordt niet automatisch opgenomen, het stamboek wil de controle houden.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:43

Ik snap de verwarring wel. KWPN schrijft dit:

Citaat:
Een veulen uit een vader en moeder dat WFFS vrij is zal niet automatisch ook WFFS vrij zijn.

Dat is toch feitelijk onjuist?

Dat ze zelf de regie over registratie etc. willen houden is logisch... maar dit klopt toch gewoon niet? Een veulen uit WFFS-vrije ouders is toch altijd WFFS-vrij?

(meelezer kruipt weer weg)

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:44

Quir schreef:
Klopt, twee vrije ouders geven een vrij veulen.
Al is er theoretisch een hele kleine kans dat er een spontane mutatie plaats vind op precies die plek. Andere kant, zo is het ook ooit ontstaan.

Die kans is zó klein, daar wil ik niet eens een kansberekening op los laten :)

Beetje doorgeschoten en mensen op kosten jagen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:44

Nee. Het is ooit ergens onstaat uit 2 vrije ouders. Wie weer gebeurd dat vaker dan je denkt en is er niet maar 1 schuldige

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:49

Persoonlijk vind ik dat dieren met WFFS vrij geteste ouders gewoon ook dat predicaatje/vermelding moeten krijgen.
Ja in theorie zou het ooit kunnen voorkomen dat een dier weer die mutatie ontwikkelt (en dan dus op precies de 'goede' plek de 'goede' mutatie), maar die kans is zo miniem. Als je twee vossen kruist gaan we er ook vanuit dat er geen zwarte uitkomt, terwijl dat theoretisch dan ook mogelijk is bij een spontane mutatie. Laat die dieren gewoon het stickertje vrij krijgen en doe af en toe steekproeven onder de veulens die vrij zijn door status ouders. Heb je toch nog wat controle, maar is het voor fokkers ook de moeite waard om hun ouderdieren te testen (want eenmaal vrij geteste ouderdieren, ben je klaar). Werkt bij andere recessieve aandoeningen ook prima.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:51

Zolang het slechts bij 1 ras(type) voor komt, is de kans heel groot dat het een zeer zeldzame mutatie betreft en dus dat het niet terugkomt bij vrije veulens. Als ze het echt anders willen benoemen, zou WFFS-onverdacht een redelijke term zijn. En dan elke 2e of 3e generatie weer verplicht testen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:25

DubbelDun schreef:
Quir schreef:
Klopt, twee vrije ouders geven een vrij veulen.
Al is er theoretisch een hele kleine kans dat er een spontane mutatie plaats vind op precies die plek. Andere kant, zo is het ook ooit ontstaan.

Die kans is zó klein, daar wil ik niet eens een kansberekening op los laten :)

Beetje doorgeschoten en mensen op kosten jagen.


Ja, dat bedoelde ik inderdaad ook. :D

Mjelleke
Berichten: 695
Geregistreerd: 07-01-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:44

Bij andere stamboeken (ik ken het van honden) hanteren ze in zo'n geval ook wel een aparte vermelding ('probably clear by parentage'). Dan kun je duidelijk zien of een dier zelf getest is, of dat de resultaten voorspeld kunnen worden vanuit de gegevens van de ouderdieren.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:04

In mensen is de kans op een spontane mutatie op een bepaalde plek on het dna rond de 10^-8 toch? Als dat bij paarden net zo is dan betekent dit dat 1 op de 100 miljoen veulens (toch? Of zit ik nu met het aantal nullen te knoeien?) de mutatie spontaan krijgt. Beetje zonde om al die andere veulens voor niets re testen lijkt me..

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:09

Zonde voor de portemonnee van de eigenaren... niet voor het stamboek misschien...

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:16

Als het stamboek een deal sluit met het bedrijf dat de testen uitvoert dan lopen ze lekker binnen ja..

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:30

Zouden ze niet eerst via DNA wilen weten of veulen wel uit die 2 ouders komt?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 06:33

Dat kan ook. Je zou niet de eerste zijn met verkeerd sperma in je merrie

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:39

tamary schreef:
Zouden ze niet eerst via DNA wilen weten of veulen wel uit die 2 ouders komt?

Als er aanleiding voor is om dat te vermoeden is een ouderschapstest natuurlijk zo gedaan als het DNA 'on file' is.
Dit is bij de Quarters al jaren standaard. En die lijst is langer als ik dacht:
Citaat:
Parentage verification is required if:
Your horse's sire or dam was under the age of 2 at the time a foal was conceived.
Your horse was the result of embryo/oocyte transfer.
Your horse was conceived by the use of frozen semen or cooled semen that was transported.
Your horse is more than 48 months of age at the time the application for registration is received by AQHA.
Your horse's dam was exposed to more than one stallion within a 30-day time period.
Your horse has excessive white markings, as specified in Rule REG109.8.
Your horse is foaled after January 1, 2007, and is a descendant of the stallion Impressive 0767246 (see Rule REG109.3.3).
Your horse is going to be raced.
Your weanling is going to be entered into an AQHA world championship show.
The AQHA Executive Committee deems parentage verification is necessary.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:29

Bij het arabierenstamboek moet ook elk veulen verplicht op scid en ca getest worden ookal zijn de ouders al vrij getest. Bij het chippen trekken ze de haren en je krijgt gewoon de rekening. Ik heb ook wel eens gevraagd waarom dat verplicht gedaan wordt ondanks vrije ouders, ze hadden het over muteren.... maar die kans is zo verwaarloosbaar klein...
Zelf denk ik dat het misschien nu zo gedaan wordt omdat vroeger toen het nog niet verplicht was en nog niet door de chipper zelf haren getrokken zijn voor de test en mensen dus net als nu bij het wffs de haren zelf getrokken hebben, het nog niet 100% betrouwbaar is ivm fraude, zijn genoeg van die mensen helaas.
Maar als bij beide ouderdieren door de chipper van het stamboek de haren zijn getrokken en vrij getest zijn dan is het echt onzin om nog de veulens daarvan verplicht te testen, dat is dan echt geldklopperij....

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:49

Manda schreef:
Bij het arabierenstamboek moet ook elk veulen verplicht op scid en ca getest worden ookal zijn de ouders al vrij getest. Bij het chippen trekken ze de haren en je krijgt gewoon de rekening. Ik heb ook wel eens gevraagd waarom dat verplicht gedaan wordt ondanks vrije ouders, ze hadden het over muteren.... maar die kans is zo verwaarloosbaar klein...
Zelf denk ik dat het misschien nu zo gedaan wordt omdat vroeger toen het nog niet verplicht was en nog niet door de chipper zelf haren getrokken zijn voor de test en mensen dus net als nu bij het wffs de haren zelf getrokken hebben, het nog niet 100% betrouwbaar is ivm fraude, zijn genoeg van die mensen helaas.
Maar als bij beide ouderdieren door de chipper van het stamboek de haren zijn getrokken en vrij getest zijn dan is het echt onzin om nog de veulens daarvan verplicht te testen, dat is dan echt geldklopperij....



Ja en nee. :) Ook bij laboratoria worden fouten gemaakt en dan zou je zomaar weer een hele lijn kunnen krijgen waarin er toch weer WFFS wordt doorgegeven. Ik vind het wel goed dat ze het op die manier doen. Is echt waterdicht zo. Of liever, zoveel mogelijk waterdicht.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:34

Ja, dat is ook wel weer zo... niet direct aan gedacht, komt dit veel voor dan?
Dan ben ik wel nog het meest voor de manier van het arabieren stamboek, om dit (al dan niet als keuze), bij het chippen te laten uitvoeren, in plaats van eigenaren zelf de haren te laten trekken voor registratie in de database.
Bij de arabieren wordt trouwens ook standaard DNA ouderschapscontrole gedaan bij elk veulen. Je bent zo'n 177 euro kwijt voor chippen, testen op dragerschap van oaam, ca, scid en lfs en dna ouderschapscontrole. Kost even wat maar je hebt dan ook een volledig correct getest veulen.

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:07


Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:10

Maar dan komt het gewoon van de moeder weg. Ik vind het raar dat ze dan telkens apache blijven noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:11


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:12

Maar dat kan ook heel goed gezien de moederlijn.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:14

In principe zou het dus van de moeder moeten komen, omdat Apache vrij is. Wat natuurlijk altijd kan!
De moeder van Apache is overigens ook drager.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:14

Ja kan zeker.
Maar ook wel een beetje vreemd gezien de moeder van Apache...

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:14

Dat was op hetzelfde moment gepost :+