WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:54

jannico schreef:
Ik volg dit vanaf de zijlijn

https://www.ad.nl/binnenland/minstens-1 ... ~ac781bd0/

Citaat:
Ondanks hun afwijking blijven de hengsten ingezet worden voor de fokkerij. 'Het zou zonde zijn als de talenten van deze hengsten niet meer worden doorgegeven'.


Dit vind ik dus een onbegrijpelijke houding..

Hoezo? Als fokker kun je toch zelf kiezen of je met een drager wilt dekken ja of nee. Als je merrie geen drager is, is het geen probleem.
Een drager is niet ziek, het is alleen een extra punt om rekening mee te houden.
Daarnaast denk ik dat veel fokkers sowieso de voorkeur geven aan een hengst die geen drager is.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:04

Omdat ook als je merrie geen drager is er 50% kans is dat het veulen dat wel is. Ik snap niet dat je met een dergelijk gen verder wil. Ervaring leert, kijk naar de paint en quarter wereld bijvoorbeeld, dat fokkers in geval van 'talent' best die gok willen nemen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:08

jannico schreef:
Omdat ook als je merrie geen drager is er 50% kans is dat het veulen dat wel is. Ik snap niet dat je met een dergelijk gen verder wil. Ervaring leert, kijk naar de paint en quarter wereld bijvoorbeeld, dat fokkers in geval van 'talent' best die gok willen nemen.


Wat is je voorstel dan? Alle dragers in de ban doen?

IMO
Zo zonde van de potentie en het genetische materiaal, terwijl er even goed 50% kans is dat er geen drager uit komt. Ervaring leert ook dat men in de toekomst steeds selectiever gaat worden en er over 5 jaar waarschijnlijk geen eens WFFS dragers meer voor de hengstenkeuring aangeboden worden, omdat men weet dat de animo voor een dergelijke hengst minder zal zijn dan voor een WFFS vrij hengst.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:22

Het is een begrijpelijke reactie om niet meer te fokken met dragers, en er is ook wel iets voor te zeggen, maar bedenk je ook dat er geen garantie is dat dit de enige problematische recessieve mutatie is in de genenpoel. Zeker in populaties met relatief weinig bloedspreiding en veel inteelt is het zeker niet ondenkbaar dat er meer mutaties zijn die een potentieel schadelijk effect hebben. Pas op een gegeven moment wordt de frequentie zo hoog dat het op gaat vallen, of het wordt in de tussentijd 'per toeval' gevonden. Nog meer dieren uitsluiten van de fok is nadelig voor de toch al nauwe bloedspreiding, zeker als het dekhengsten betreft, omdat dat toch al een heel kleine groep dieren is met een heel groot stempel op de populatie als geheel. Die groep nog verder verkleinen heeft ook nadelen.

Alle individuen hebben wel een paar 'nadelige' mutaties, maar kunnen aan de andere kant ook eigenschappen dragen die juist positief zijn. Het is zelfs niet uit te sluiten dat er andere eigenschappen genetisch gezien 'gelinkt' zijn aan het gen dat toevallig, indien gemuteerd, voor WFFS zorgt. Je kunt dus ook andere aspecten kwijtraken als je alle dragers zou uitsluiten van de fokkerij.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:27

Het woord 'talent' valt in de paardenwereld werkelijk veel, maar dan ook echt véél te vaak.
Geen enkel talent is zo broodnodig, dat er geen alternatief voor is. Zelfs met gelijkwaardige genen is dat er wel. Ik geloof er niet in. Haak ook inmiddels stelselmatig af als men het heeft over "talent".

Maar dragers van het gen zijn niet ziek en er is imo ook helemaal niets mis met fokken met dieren die toevallig het gen aan boord hebben. Zolang je het maar met kennis (en liefst ook verstand) van zaken doet. Natuurlijk kruisen we vanaf dit jaar geen dragers met dragers meer!

Besef echter: dit gen hebben we nu in de smiezen. Hoeveel bestaan er waar we nog helemaal geen weet van hebben?
En tel daar dan bij op het risico dat er feitelijk wordt gelopen. Vroeger ging ook al 10% van alle drachten fout. Waarom zou dat dan nu ineens een probleem zijn?
Omdat er teveel geld mee gemoeid is? Misschien is dan het probleem wel dat het dekgeld gewoon veel te hoog is van sommige hengsten.

Ik denk overigens dat het dektarief van drager-hengsten behoorlijk naar beneden gaat. Denk net als Daphara dat ze zeer weinig zullen gaan dekken en dat het aanbod van dergelijke hengsten vanzelf stopt. Dat alleen hengsten die écht hoog in de sport lopen, het dragerschap mogelijk vergeven zal worden door de merriehouder.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 19:04

Bucephalus schreef:
Wat een flauwekul en een overspannen reactie. Informatie die openbaar is en correct mag gewoon worden gedeeld. Gaan we nou Roomser dan de Paus worden? Volgens mij is het onderhand wel duidelijk dat je verantwoord fokt met geteste merries. Informatie over hengsten en lijnen is gewoon erg belangrijk, dat past in het deelgebied fokkerij ook op dit forum.. Daarnaast is het ook een soort van wake up call voor mensen die het gewoon niet allemaal op de voet volgen en die misschien die por wel even nodig hebben. Het zit namelijk niet alleen in de dressuur.


Erg vriendelijk hoor!

Dat de info openbaar moet worden is van zelf sprekend … maar ik denk dat deze topic zeer snel 'over vol' gaat raken als iedereen hengsten … en dan veelal dezelfde hengsten! … gaat melden als dragers. Dat was de opzet van mijn commentaar.

jobamara schreef:
Peterina, jij bent het topic begonnen en begrijp dat je geen gespeculeer wilt.
Maar bewezen items vind ik zeker interessant.
Misschien een idee om met degene die dat wel willen een nieuw topic te openen, waar we wel linkjes plaatsen van dragers??


Dit vind ik een betere opmerking!

Maar hoe ga je dan controleren dat effectieve geteste dragers vermeld worden en niet 'ik heb gehoord dat xx ook een dode veulen heeft gegeven'-hengst wordt aangemeld? Dat is het gevaar van zo'n lijstje.


Stamboek geteste hengsten, Stoeterij geteste hengsten, eigen geteste hengsten, Hengstenhouders geteste hengsten ... ja.

De oorspronkelijk bron documenten waarop alle geteste en vermelde paarden op genoteerd waren is tijdlijk off-line genomen omdat er misbruik van gemaakt is. Dit heeft gevolg dat er mensen niet meer geneigd waren om de status van hun geteste paarden te melden ... en het is juist deze transparantie dat zeer gewenst is.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:31

Peterina schreef:
Erg vriendelijk hoor!
Dat de info openbaar moet worden is van zelf sprekend … maar ik denk dat deze topic zeer snel 'over vol' gaat raken als iedereen hengsten … en dan veelal dezelfde hengsten! … gaat melden als dragers. Dat was de opzet van mijn commentaar.
Doorgaans ben ik inderdaad erg vriendelijk. Het gebruik van uitroeptekens en schrijven in hoofdletters is, conform de internetetiquette hetzelfde als schreeuwen, vandaar mijn wat scherpe reactie. Overigens was de opzet van je commentaar iets anders dan wat er stond, maar soit.

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:59

Peterina schreef:
Het is ECHT niet de bedoeling dat deze topic omgetoverd wordt tot het benoemen van dragers!
Dit informatie is elders beschikbaar .... Stamboek sites, FB, noem het maar op !

Dat de hengsten getest worden is een goede zaak maar dit is maar een stuk van de puzzel.
Een Verantwoord fokker test zijn merries!!!!


Je komt hier toch echt heel fel over Peterina. En meerdere andere topoc gebruikers geven aan dat ze het wel prettig vinden als dragers hier genoemd worden. Ik vond het tot nu toe een heel prettig topic.
Deze laatste discussie ontneemt mijn animo juist om dit hier verder te volgen. Jammer.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:33

Ik word getriggerd door dit stukje tekst op de website van van Uytert onder het kopje nieuws:
Citaat:
Onder actieve hengsten worden hengsten verstaan waarvan in één van de afgelopen vijf jaar veulens zijn geregistreerd, tenzij bij het KWPN bekend is dat zij nu niet meer voor de fokkerij worden ingezet.
Is dit nu een nuancering die het KWPN in haar berichtgeving ook heeft aangebracht of niet? Ik kan het mis hebben, maar herinner me alleen dat het ging om alle actieve hengsten van de laatste 5 jaar. Tuschinski had bijvoorbeeld in 2016 nog een paar dekkingen..

Ik vind het sowieso vtreemd.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:58

Lees net op FB dat Laboklin Duitsland een voorlopige score van 19% N/WFFS1-dragers heeft...

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 06:49

Oeps, Duitsland lijkt het issue echt fors groter.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:01

Bucephalus, die regel is volgens mij vooral bedoeld om hengsten die geruind of dood zijn niet te hoeven controleren.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:14

Bucephalus schreef:
Ik word getriggerd door dit stukje tekst op de website van van Uytert onder het kopje nieuws:
Citaat:
Onder actieve hengsten worden hengsten verstaan waarvan in één van de afgelopen vijf jaar veulens zijn geregistreerd, tenzij bij het KWPN bekend is dat zij nu niet meer voor de fokkerij worden ingezet.
Is dit nu een nuancering die het KWPN in haar berichtgeving ook heeft aangebracht of niet? Ik kan het mis hebben, maar herinner me alleen dat het ging om alle actieve hengsten van de laatste 5 jaar. Tuschinski had bijvoorbeeld in 2016 nog een paar dekkingen..

Ik vind het sowieso vtreemd.


Wat is er vreemd aan? Het stamboek heeft gezorgt dat van alle nu beschikbare hengsten uit de KWPN fokkerij de gegevens beschikbaar zijn. Met als doel het voorkomen van veulens met deze aandoening.

De niet meer beschikbare hengsten testen is niet zo zinvol. Die gaat de aandoening niet meer verder verspreiden.

Nu zijn inderdaad de merriehouders aan zet. Want zelf testen is echt de enige manier om er achter te komen of je merrie vrij is.

Want uit onderzoeks oogpunt hebben ze nu echt wel genoeg informative om de oorsprong van dit gen te onderzoeken denk ik.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:44

Nou, ja, alle hengsten die de afgelopen 5 jaar actief waren, zijn dus niet alle hengsten, dat vind ik vreemd. Daarnaast zou het naar mijn mening alle hengsten moeten betreffen waarvan nog DNA beschikbaar is. Dat zou een wijs besluit zijn. Je krijgt nu dat een eigenaar van sperma kan laten testen en dan komen die resultaten via andere kanalen naar buiten of via eigenaren die een WFFS veulen hebben, dat zorgt alleen voor onrust.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:07

Bucephalus schreef:
Ik word getriggerd door dit stukje tekst op de website van van Uytert onder het kopje nieuws:
Citaat:
Onder actieve hengsten worden hengsten verstaan waarvan in één van de afgelopen vijf jaar veulens zijn geregistreerd, tenzij bij het KWPN bekend is dat zij nu niet meer voor de fokkerij worden ingezet.
Is dit nu een nuancering die het KWPN in haar berichtgeving ook heeft aangebracht of niet? Ik kan het mis hebben, maar herinner me alleen dat het ging om alle actieve hengsten van de laatste 5 jaar. Tuschinski had bijvoorbeeld in 2016 nog een paar dekkingen..

Ik vind het sowieso vtreemd.


Dat is vanuit het KWPN zo benoemd, niet door Joop zelf.

Zweden komen er best wel wat positieve paarden voorbij... Die testen overigens ook bij laboklin Duitsland.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:08

Kwpn kiest ervoor om de actieve hengsten te laten testen.
Als ze ook alle aanwezige diepvries sperma zouden moeten testen van hengsten die niet meer dekken wordt het gewoon een groot zoekplaatje. Bij het kwpn is echt niet bekend hoeveel diepvries sperma van welke hengsten nog in omloop zijn.

De invloed van dat diepvries is waarschijnlijk op een populatie gezien echt niet groot.

Als merriehouder kan je altijd bij de hengstenhouder informeren wat de wffs status van die hengst is indien het nog niet bekend gemaakt is.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:11

Wat willen we nog meer?Aan de hand van deze testresultaten wordt er verder gezocht, en ik verwacht dat de puzzelstukjes compleet zijn om ook de oudere hengsten in beeld te krijgen. Terecht wordt hier al meerdere keren gezegd dat nu de merriehouders aan zet zijn. Ga ik ook zeker doen. Dekken met dragers is er bij mij niet meer bij.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:17

Wat nu?"Ik ben voor een iets harde aanpak, géén dragers meer goedkeuren. Als ik zie hoe de Friezen doormodderen. Probleem is daar vele malen groter, % dragers van de diverse erfelijke aandoeningen ook. En zo krijg je het nooit weg, hoogstens voorkom je nieuwe gevallen maar dat is voor mij niet voldoende. Met de stand van nu is WFFS nog heel beheersbaar en dus heel goed te elimineren. Gaan ook geen waardevolle genen verloren hoor. De hengsten waarvan nu bekend is dat ze drager zijn hebben zich al behoorlijk kunnen voortplanten.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:37

Het lijkt wel alsof een aantal mensen hier denkt dat de gemiddelde (KWPN-)fokker enorm betutteld moet worden... alle dragers er uit en álle hengsten (ook die van voor 1900) testen.
Fokkers hebben een eigen verantwoordelijkheid en volgens mij kunnen ze dat best aan.
Er is veel informatie en je kunt altijd je merries (of een paard dat je koopt) zelf laten testen.

Het gaat niet om een krom achterbeen, maar om een dood veulen. De gemiddelde dekking kost toch snel rond de 1000 euro, dus ik verwacht niet dat veel fokkers dit risico gaan nemen. Plus de ellende en het verdriet van een dood veulen,dat wil je echt niet.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:38

WFFS is geen ziekte. Een drager is een perfect gezond sportpaard.

Ik denk dat je gewoon je gezond verstand moet gebruiken en ervoor moet zorgen dat je 2 dragers niet met elkaar kruist.
Je moet ook geen problemen maken die er niet zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 10:53

" … samples sent to Laboklin Germany in 2018 showed 19% N/WFFS carrier so far. Samples came from 11 European countries. … "
"... Samples were from western, southern, northern and middle Europe …"

Dus niet alleen Duitsland.


Afbeelding

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:21

Zo... Mijn Total US veulenmerrie wordt ook getest, gister bloed laten afnemen. Ben benieuwd.

Als ze drager blijkt te zijn zouden we alsnog in de toekomst met haar willen fokken. Uiteraard kiezen we dan voor een hengst die vrij is van het gen.

Zou zonde zijn als we alleen door zo'n gen gelijk niet meer mogen fokken. Zelfde denk ik over de dekhengsten die drager zijn.

Ze zijn niet ziek, wel drager.

Ben benieuwd wat het in de toekomst gaat doen, wat voor impact het gaat hebben

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:29

Umeo schreef:
WFFS is geen ziekte. Een drager is een perfect gezond sportpaard.

Ik denk dat je gewoon je gezond verstand moet gebruiken en ervoor moet zorgen dat je 2 dragers niet met elkaar kruist.
Je moet ook geen problemen maken die er niet zijn.

Nee, er is tot nu toe (want amper getest en niet naar gekeken) geen verband gevonden tussen gezondheidsproblemen/blessuregevoeligheid/etc. en WFFS dragers. Die conclusie kan je dus op dit moment helemaal niet trekken, komt nog bij dat het niet de eerste genetische aandoening zou zijn die gelinkt blijkt aan een gewenste eigenschap en er dus met drager is doorgefokt.

Enige is en blijft alles testen, ongeacht ruin/sport/toch niet willen fokken zodat er zowel een duidelijk beeld komt van hoe verspreid het is en of er verbanden zijn met aandoeningen waar de mens voordeel van heeft of de oplossingen voor accepteerd als hoort bij de gewone verzorging en risico's van een warmbloed paard.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:21

Net melding op WFFS facebookgroep dat De Niro N/N getest is.
Iemand heeft zn diepvries sperma wat hij nog had van De Niro laten testen.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:23

Kendra schreef:
Het gaat niet om een krom achterbeen, maar om een dood veulen. De gemiddelde dekking kost toch snel rond de 1000 euro, dus ik verwacht niet dat veel fokkers dit risico gaan nemen. Plus de ellende en het verdriet van een dood veulen,dat wil je echt niet.


De schade van een krom achterbeen is bij kans vele malen groter en het komt ook vele malen voor dan die 1-2% van de jaarlijkse dekkingen die door WFFS teniet worden gedaan. Waarbij in veel gevallen het domweg niet eens tot een dracht komt dus er afgezien van een verloren dekseizoen en gustgeld (altijd te hoog!), feitelijk geen dekgeld verloren gaat.

Als je dan toch zo weloverwogen wilt fokken: ga je eens richten op peesaandoeningen en rugproblemen. In veel gevallen ook erfelijk en die zorgen voor materieel meer uitval dan WFFS vooralsnog gedaan heeft. Dáár heb je als koper pas een miskoop aan.

Laten we van de WFFS-mug aub geen olifant maken.