WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:05

Eef_Bam bedankt voor de statistische toelichting! Heel helder!

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:37

Janine1990 schreef:
Elisa, wat als blijkt dat er wel fouten zijn gemaakt door overhaast resultaten te willen geven?
Ik hoop van harte dat hij er naast zit, maar ik begrijp zijn punt heel goed.

Ben ook enigszins sceptisch en verrast door het lage aantal dragers binnen de geteste populatie.
Dus ja, ik hoop dat we Sjef een azijnzeikerd kunnen noemen... Zou het beste zijn voor de fokkerij. Maar een gen dat van horen zeggen al 170 jaar rondwaart, zou volgens mij veel meer 'schade' moeten aanrichten.


Als er fouten zijn gemaakt dan is het terecht als hij DAARNA aan de bel trekt..maar kom dan eerst met bewijs dat er fouten zijn gemaakt. Andere HH hebben zelf getest en verantwoordelijkheid genomen, dat had Sjef ook kunnen doen. Dan was de test van het kwpn alleen een bevestiging geweest..of een bewijs dat er iets niet klopt.

Ik vraag me ook af hoe groot de "schade" is van dit gen en dat we er nu pas van horen terwijl het al zo lang rond waart.
Het is uiteraard goed om het er uit te willen fokken, maar ik vraag me ook af of het allemaal niet een beetje doorslaat.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:39

Weet van vorig jaar wel een Guardian in mijn kennissenkring die mismaakt geboren was, wellicht heeft dat hier ook wel mee te maken.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:23

Het slaat niet door, Elisa. Het valt in Nederland gelukkig erg mee. Elimineren is nu ook veel makkelijker. Geen dragers meer goedkeuren. Dat wat de hengstenkant betreft. Als de fokkers ook hun verantwoordelijkheid nemen dan zijn we er in een generatie vanaf. En kunnen we ons focussen op het volgende defect.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:56

misterA schreef:
En kunnen we ons focussen op het volgende defect.


Dat. Met de toenemende kennis zal er steeds meer aan het licht komen. En daar waar je een euvel denkt te hebben verslagen, ontwikkelt zich weer iets nieuws.
Het is van alle dag. Alleen een gek denkt alles onder controle te kunnen krijgen.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:07

En daarom dus ook geen draconische maatregelen.
Dit als basiscriterium voor je fokkerij nemen betekent dat ook heel veel waardevolle eigenschappen verloren gaan. Iets met kind en badwater...
Gewoon fokken met verstand dus.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:23

Nou dat is dus ook wat ik bedoel met "doorslaan", what's next...?

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:32

Niet mee eens. Volgens mij is het allereerste doel om gezonde veulens te fokken, en daarna pas een goed sportpaard. In mijn ogen mag de gezondheid nooit ten koste gaan van "waardevolle" sport eigenschappen.

Ik vind het een goede ontwikkeling dat hengsten en merries voor het fokken gecontroleerd worden op gen afwijkingen. Gezondheid boven alles voor mij.

Mijn horrorbeeld zijn sommige rashonden fokkerijen waar sommige 'gewenste' eigenschappen gefokt worden ten koste van de gezondheid van de pups.
Laatst bijgewerkt door janouk op 27-05-18 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:34

Vraagje... zag het laatst al in dit topic voorbij komen maar kan het niet terugvinden. Er was 1 laboratorium die als enige de test officieel doet. Welke is dat?

Gister ochtend is ons Total US veulen geboren en wil haar toch graag gaan testen.

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:34


mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:40


Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:40

janouk schreef:
Niet mee eens. Volgens mij is het allereerste doel om gezonde veulens te fokken, en daarna pas een goed sportpaard. In mijn ogen mag de gezondheid nooit ten koste gaan van "waardevolle" sport eigenschappen.

Ik vind het een goede ontwikkeling dat hengsten en merries voor het fokken gecontroleerd worden op gen afwijkingen. Gezondheid boven alles voor mij.

Mijn horrorbeeld zijn sommige rashonden fokkerijen waar sommige 'gewenste' eigenschappen gefokt worden ten koste van de gezondheid van de pups.


Ik ben het ermee eens dat gezondheid voorop moet staan, zonder gezondheid heb je niets. Ook lijkt het me een goed idee om dit uit de fokkerij te fokken. Maar met goed en doordacht testen en fokken lijkt me dat ook makkelijk kunnen zonder dat je direct bepaalde hengsten helemaal uitsluit.

Want wat ga/ moet je anders nog meer uitsluiten? hengsten met ocd, hengsten die bijv. veel luchtzuigers geven, hengsten die KS vererven etc. etc. Natuurlijk is het wenselijk om dat allemaal niet te fokken maar HET perfecte paard bestaat nog niet. En het perfect gezonde paard ook niet helaas..

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:43


Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:45

janouk schreef:
Niet mee eens. Volgens mij is het allereerste doel om gezonde veulens te fokken, en daarna pas een goed sportpaard. In mijn ogen mag de gezondheid nooit ten koste gaan van "waardevolle" sport eigenschappen.


Je maakt een denkfout. Een drager is niet ongezond.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:01

Cardy schreef:
Bedankt beide, dan kan ik het beste deze aanhouden toch:

http://www.laboklin.co.uk/laboklin/show ... stID=8305H


Ja daar is die van mij ook getest en had snel de resultaten binnen.


Mijn merrie is vrijdag geinsemineerd met Inverness.

Heel eerlijk ik ben blij dat er eigenlijk maar zo weinig hengsten drager zijn. Al vraag ik het me wel af hoeveel er meer zouden zijn als ze de oudere hengsten ook zouden testen. Zoals bv Donnerhall

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:13


Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:16

Paul Schockemohle is gecontacteerd door een vriendin van me met de vraag of ze gaan testen. Zij heeft een merrie die het gen draagt dus voor haar is het vrij belangrijk. Ze hebben haar 5x doorverbonden en uiteindelijk weet ze nog niks. Waarschijnlijk gaat het dus gewoon niet gebeuren... in Duitsland hebben ze het vermoeden dat 2 van zijn veelgebruikte hengsten drager zijn. Zou veel verklaren natuurlijk.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:24

Tja..maar met je kop in het zand steken kom je er ook niet volgens mij als HH, beter gewoon eerlijkheid en duidelijkheid dan kan ieder zelf de keuze maken.
Ik vind wat Glock heeft gedaan wel goed, de dragerhengst alleen beschikbaar stellen als de merriehouder kan aantonen dat de merrie geen drager is.

Ik denk dat de fokkers ook {terecht} voor duidelijkheid kiezen hier in.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:41

Umeo schreef:
Paul Schockemohle is gecontacteerd door een vriendin van me met de vraag of ze gaan testen. Zij heeft een merrie die het gen draagt dus voor haar is het vrij belangrijk. Ze hebben haar 5x doorverbonden en uiteindelijk weet ze nog niks. Waarschijnlijk gaat het dus gewoon niet gebeuren... in Duitsland hebben ze het vermoeden dat 2 van zijn veelgebruikte hengsten drager zijn. Zou veel verklaren natuurlijk.


Geen slimme actie van PS... Maar ik verwacht dat hij uiteindelijk wel moet gaan testen. Hij werkt veel samen met Flyinge in Zweden, daar staan ook zijn hengsten ter dekking, en hier in Zweden wordt het verplicht. Wettelijk zelfs.

Daarnaast gaat het er toch vanzelf uit komen. Als mensen gaan testen en uit niet-drager merries komen dragers, weet je genoeg...

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:20

Even een vraag als dat mag :D .

Stel je hebt een merrie waarvan de vader én de moeder drager zijn. Merrie zelf heeft mazzel want ze is geen lijder. Als je met zo'n merrie fokt, loop je dan extra risico's ervan uit gaande dat je bij de hengstenkeuze uiteraard een hengst uitzoekt die geen drager is? Ik denk dat het veulen dan alleen uiteindelijk drager kan zijn maar geen lijder. Of zie ik iets over het hoofd?

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:24

volgens mij heb je gewoon 50% kans op een drager en 50% kans op een niet drager. Lijder kan enkel als allebei de ouders het gen dragen. (net als dat mucovisidose bij mensen enkel kan optreden als beide ouders het gen hiervoor hebben.)

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:24

LDRD schreef:
Even een vraag als dat mag :D .

Stel je hebt een merrie waarvan de vader én de moeder drager zijn. Merrie zelf heeft mazzel want ze is geen lijder. Als je met zo'n merrie fokt, loop je dan extra risico's ervan uit gaande dat je bij de hengstenkeuze uiteraard een hengst uitzoekt die geen drager is? Ik denk dat het veulen dan alleen uiteindelijk drager kan zijn maar geen lijder. Of zie ik iets over het hoofd?

Het is natuurlijk sowieso handig om die merrie dan te testen, want de kans is 50% dat ze een drager is, maar er was ook een 25% kans dat ze gewoon vrij is. In dat laatste geval fok je met een vrije hengst zelfs altijd vrije veulens.
Als de merrie wel drager is en je pakt altijd een vrije hengst dan heb je 50% kans op een drager, 50% kans op een niet-drager/vrij veulen. Zolang de hengst vrij is heb je nooit kans op een lijder nakomeling.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:25

LDRD schreef:
Even een vraag als dat mag :D .

Stel je hebt een merrie waarvan de vader én de moeder drager zijn. Merrie zelf heeft mazzel want ze is geen lijder. Als je met zo'n merrie fokt, loop je dan extra risico's ervan uit gaande dat je bij de hengstenkeuze uiteraard een hengst uitzoekt die geen drager is? Ik denk dat het veulen dan alleen uiteindelijk drager kan zijn maar geen lijder. Of zie ik iets over het hoofd?

De merrie zelf hoeft geen eens een drager te zijn ookal zijn beide ouders drager. ;)
Door een niet drager te kruisen met een andere niet drager loop je helemaal geen risico. :P

Maar een drager (uit drager x drager) kruisen met een niet drager geeft geen extra risico’s dan een drager (uit een combinatie drager x niet drager) te kruisen met een niet drager.

Als ik je vraag zo goed begrepen hebt.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:38

LDRD schreef:
Stel je hebt een merrie waarvan de vader én de moeder drager zijn. Merrie zelf heeft mazzel want ze is geen lijder. Als je met zo'n merrie fokt, loop je dan extra risico's ervan uit gaande dat je bij de hengstenkeuze uiteraard een hengst uitzoekt die geen drager is? Ik denk dat het veulen dan alleen uiteindelijk drager kan zijn maar geen lijder. Of zie ik iets over het hoofd?

Een lijder is niet levensvatbaar, dus daar kun je sowieso al geen veulen uit krijgen.

Misschien maakt dit het duidelijk...
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:42

mooney schreef:
LDRD schreef:
Even een vraag als dat mag :D .

Stel je hebt een merrie waarvan de vader én de moeder drager zijn. Merrie zelf heeft mazzel want ze is geen lijder. Als je met zo'n merrie fokt, loop je dan extra risico's ervan uit gaande dat je bij de hengstenkeuze uiteraard een hengst uitzoekt die geen drager is? Ik denk dat het veulen dan alleen uiteindelijk drager kan zijn maar geen lijder. Of zie ik iets over het hoofd?

Het is natuurlijk sowieso handig om die merrie dan te testen, want de kans is 50% dat ze een drager is, maar er was ook een 25% kans dat ze gewoon vrij is. In dat laatste geval fok je met een vrije hengst zelfs altijd vrije veulens.
Als de merrie wel drager is en je pakt altijd een vrije hengst dan heb je 50% kans op een drager, 50% kans op een niet-drager/vrij veulen. Zolang de hengst vrij is heb je nooit kans op een lijder nakomeling.


Feitelijk is ze geen lijder, dus is de kans dat ze drager is 66,6% en vrij 33,3%