WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:43

Quir schreef:
[naam verwijderd] schreef:
7,8% carrier of horses they have tested so far.

2 uit de 16 onderzochte paarden.

Dat is onzinnige statistiek.


Rekenen is niet je sterkste punt, (Engels) lezen ook niet. :+

Overigens heeft een WFFS veulen wel degelijk een groter risico op beschadigen van de merrie bij de bevalling dan een niet WFFS veulen.


Laat ik voor mijn rekenvaardigheden nou net boven modaal beloond worden in het dagelijks leven := Zeg. Lezen is ook een vak. Er staan 2 regels, beide uit de tekst. Maar nergens staat dat die 2 van de 16 7,8% vertegenwoordigt. Dat lees jij erin.

Statistiek heeft pas waarde als de onderzoekspopulatie groter is dan 200 én als de omvang van de totale populatie bekend is.

Daarnaast - als de haard in West-Europa zit (bakermat voor warmbloedpaarden), wat voor toegevoegde waarde heeft een uitkomst in de VS of Australie dan?

Derhalve: onzinnige statistiek.

De claim over merries die meer risico lopen op beschadigingen bij een WFFS-lijdend veulen dan bij ieder ander veulen, is totaal onbewezen en behoort daarom nu tot de categorie 'bangmakerij'. Hoeveel echt aantoonbare WFFS-gevallen zijn er nu werkelijk bekend en hoeveel daarvan hebben de merries beschadigd en hoe laat zich dat verhouden tot andere al dan niet succesvolle geboortes? Roepen is zo makkelijk, maar weten...? Laten we eerst maar écht wat meer weten over WFFS voordat we weer dat soort claims gaan lopen roepen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:50

Laat ieder zijn mening daar over hebben.

Quir

Berichten: 17356
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:22

Ik blijf erbij Dees, niet je sterkste punt. Het zegt ook wel degelijk iets.

Boras
Berichten: 9952
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:32

Boeiend en relevant voor het topic dat iemand bovenmodaal verdient.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:33

baudyh schreef:
Tweeling dracht is iets heel anders. Niet met elkaar te vergelijken vind ik.


Waarom niet, dan knijp je toch ook een foetus dood?
Maar misschien snap ik dat emotionele niet zo heel goed omtrent een foetus afknijpen.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:58

Quir schreef:
Ik blijf erbij [naam verwijderd], niet je sterkste punt. Het zegt ook wel degelijk iets.


Ach, jouw mening.

Quir

Berichten: 17356
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:04

Dees schreef:
Quir schreef:
Ik blijf erbij Dees, niet je sterkste punt. Het zegt ook wel degelijk iets.


Ach, jouw mening.


Je bent vreselijk sneu en je hoeft geen pb's meer te sturen. :r

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:29

Dees, ik kan je meestal goed volgen. Over meer problemen bij geboorten van dode of mismaakte veulens dus niet. Die ervaring heb ik namelijk wel, vooral met koeien. Tijdens de geboorte strekken de voorbenen zich, bij een dood veulen of kalf, gebeurt dat niet vanzelf, gevolg is vaak dat één of beide voorbenen niet gestrekt zijn, hoofd niet meekomt enz, met als gevolg dat de merrie of de koe bij niet tijdig ingrijpen, doorperst met mogelijk hele nare gevolgen. Statistisch misschien niet hard te maken maar wel uit ervaring.

Roodvos

Berichten: 6670
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:01

Ik heb vorig jaar voor het eerst, en misschien wel voor het laatst, een veulentje gefokt. En door dit topic krijg ik nu het gevoel dat ik toen door het oog van de naald ben gekropen met een prachtig en gezond veulen. Maar laten we niet vergeten dat dit gelukkig nog steeds de norm is en niet de uitzondering.

En ik heb dan wel mijn paarden om te rijden en niet om te fokken, maar ik heb de afgelopen 30 jaar in mijn omgeving wel echt heel veel veulens gezien en geboren zien worden. En ja, daar zat ook wel eens een veulen tussen dat niet goed was en geëuthanaseerd moest worden. Maar dat ging dan voornamelijk om mismaakte veulens. Maar niet eentje waarvan je nu zou zeggen “dat zou wel eens WFFS geweest kunnen zijn”.

Dus of de overlevingskans van een WFFS-embryo is echt héél laag of de aandoening is echt heel zeldzaam (of beide).

En ik heb voorlopig geen fokplannen, maar ja, het vorige fokplan kwam ook onverwachts door een blessure. Dus ik wil wel voorbereid zijn en komende najaar/winter mijn beide merries (moeder en dochter) laten testen.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:58

Moderatoropmerking:
Dames, graag bij het oorspronkelijk onderwerp blijven. Persoonlijk worden of iemand nu goed rekent of niet is nu niet op zijn plaats.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:31

Is er eigenlijk bekend van welke ouder Everdale het gen heeft? Is lord leatherdale getest?

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:37

Lord leatherdale is getest en vrij. Afbeelding

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:40

Dankje!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 13:07

Bij Everdale komt het hoogst waarschijnlijk via de moederlijn.

Maar nav onderzoek door de gen's 'ontdekster' blijkt dat het al +170 jaren in het paarden bestaan al zit en dat het hoogst waarschijnlijk NIET van 'moderne' engels volbloeden komt.

Reden dat ik dit nog een keer herhaal ? …… Omdat het absoluut geen zin heeft om te proberen een vinger te wijze naar een bepaalde bloedlijn of paard. Het is dubbel en dik verspreid onder de moderne warmbloed rassen, zij het dressuur of spring gefokt.


En een percentage op hangen is ook geografisch verbonden ... in US blijkt het dichter bij 11.6% te zitten, DL (2014 onderzoek) 9.6%, Australia (totaal aantal paarden getest nog niet op 200) 12.5%.

Tot er echt openheid komt .... hopelijk van de Stamboeken ... wat betreft de resultaten van getested paarden zal het gis werk blijven.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:11

Peterina schreef:
zal het gis werk blijven.

Dan is het ook gissen dat het niet van de moderne volbloed af komt.

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:30

Coca2018 schreef:
baudyh schreef:
Tweeling dracht is iets heel anders. Niet met elkaar te vergelijken vind ik.


Waarom niet, dan knijp je toch ook een foetus dood?
Maar misschien snap ik dat emotionele niet zo heel goed omtrent een foetus afknijpen.


Een tweeling is gewoon voor 98% of zo niet levensvatbaar. Dus doe je het niet dan gaan ze vaak allebei dood of de merrie overkomt wat. Dat is heel anders dan dit.
Hier heb je 75% kans op een gezond veulen.
En daarbij komt ook als je een dracht afbreekt krijg je ze niet altijd weer zomaar drachtig.
Het heeft imo niet te maken met het afknijpen of weg spuiten.

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:05

baudyh schreef:
Coca2018 schreef:

Waarom niet, dan knijp je toch ook een foetus dood?
Maar misschien snap ik dat emotionele niet zo heel goed omtrent een foetus afknijpen.


Een tweeling is gewoon voor 98% of zo niet levensvatbaar. Dus doe je het niet dan gaan ze vaak allebei dood of de merrie overkomt wat. Dat is heel anders dan dit.
Hier heb je 75% kans op een gezond veulen.
En daarbij komt ook als je een dracht afbreekt krijg je ze niet altijd weer zomaar drachtig.
Het heeft imo niet te maken met het afknijpen of weg spuiten.

Toch heb je met lethal white, dwergen en waterhoofden ook 75% kans op een gezond veulen. En daar gaan we daar niet met twee dragers fokken. Die laatste twee is er misschien wat meer kans op beschadigingen aan je merrie, maar lethal white is qua risico redelijk gelijk.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:11

baudyh schreef:
Een tweeling is gewoon voor 98% of zo niet levensvatbaar. Dus doe je het niet dan gaan ze vaak allebei dood of de merrie overkomt wat. Dat is heel anders dan dit.
Hier heb je 75% kans op een gezond veulen.
En daarbij komt ook als je een dracht afbreekt krijg je ze niet altijd weer zomaar drachtig.
Het heeft imo niet te maken met het afknijpen of weg spuiten.


Ik heb al meerdere keren een tweelingdracht af laten knijpen dus weet wel hoe dat werkt.
Je hebt 25% kans op een dood/wffs veulen, dat is 1 op 4.

Er zijn zat merrie's die na het afknijpen gewoon weer drachtig worden dus dat is mijn inziens geen reden om deze foetus te laten zitten.

Ik kan geen goede reden bedenken om deze foetus te laten zitten.

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:06

Ik wel er kan een donders goed sportpaard uit komen. Een paard wat later olympische spelen kan lopen of waar je buurvrouw heerlijk mee gaat crossen. Noem maar wat. Ook al komt er een drager uit zolang je die niet voor de fok gebruikt is er niks aan de hand. Ze heeft ook niet bewust voor dit gekozen het is haar overkomen dat is wel iets heel anders.

Het gaat er niet om of je weet of het werkt.
Hoeveel kans is er op een gezond veulen dat is 75 % dat red je niet bij een tweeling dracht. Daar ging het om.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 19:34

Coca2018 schreef:
Peterina schreef:
zal het gis werk blijven.

Dan is het ook gissen dat het niet van de moderne volbloed af komt.


Het is niet 'gissen' als blijkt uit de resultaten van onderzoek door de persoon die het gen heeft ontdekt dat het gen al ouder is dan 170 jaar. Niet bepaald wat je modern zou noemen.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:53

baudyh schreef:
Ik wel er kan een donders goed sportpaard uit komen. Een paard wat later olympische spelen kan lopen of waar je buurvrouw heerlijk mee gaat crossen. Noem maar wat. Ook al komt er een drager uit zolang je die niet voor de fok gebruikt is er niks aan de hand. Ze heeft ook niet bewust voor dit gekozen het is haar overkomen dat is wel iets heel anders.

Het gaat er niet om of je weet of het werkt.
Hoeveel kans is er op een gezond veulen dat is 75 % dat red je niet bij een tweeling dracht. Daar ging het om.


Dat klopt. Toch denk ik dat, als straks bekend is wat dragers zijn, ik daar in mijn fokkerij wel rekening mee ga houden. Ik hoop dat mijn merries geen drager zijn. Maar als dat wel zo is, ga ik niet dekken bij hengsten die dat wel zijn.... Dan zoek ik wel even door, denk niet dat er geen hengsten meer te vinden zijn dan. Zo mendel je het er héél langzaam uit, want ook een drager + gezonde geeft nog altijd 50% kans op een drager.
Wij houden nu ook serieus rekening met de OCD-scores, in mijn ogen alleen maar handig om te weten.

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:55

Oh maar dat is iets anders. Ik zou er ook niet mee dekken. Tenminste niet tot ik weet of mijn merrie drager is. Dat is iets anders. Dan heb je keus

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:36

Wij hebben hier in Nederland voldoende keus, maar als je ergens buitenaf woont is het toch wel een stuk lastiger. In Zweden is de verrichtingskampioen springen van 2016, een Bernini x Collino x Voltaire, WFFS-drager getest en in Australië een hengst uit een dressuurlijn. In zulke landen zal het een stuk lastiger zijn. Breng je dan je merrie naar een middelmatige hengst of kies je de beste? Tot nu toe hebben we naar ons gevoel, ook in Nederland altijd voor het beste gekozen. Het zou zomaar kunnen zijn dat je het gen er dus bij hebt gekregen (ik vind overigens dat het akelig stil blijft bij de stamboeken en hengstenhouders..). Is dan je totale paardenstapel waardeloos geworden? Ik vind van niet. Je hebt tenslotte 100% kans op een gezond paard bij een drager x niet-drager. Als je dan voor de fokkerij de beste dieren aanhoudt, bij voorkeur niet-drager, dan wordt het ook steeds minder. Gewoon met beleid doen en voor de sport maakt het niet uit.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:23

Sperma gaat de hele wereld over dus ook daar voldoende keus. Maar heel zonde voor de hengstenhouders die een positieve test krijgen.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:49

jobamara schreef:
Sperma gaat de hele wereld over dus ook daar voldoende keus..
Ik zie graag de kandidaten in het echt en er zijn er zat die minder ver kijken, in plaats vanaf een papiertje te kiezen, geloof dat maar.