WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:30

Het is een drastische maatregel, maar om het probleem op korte termijn volledig in kaart te brengen, moet dat ook wel. Nena Winand van de Cornell Universiteit die het WFFS-gen heeft geïdentificeerd, geeft aan: "Ik wil benadrukken dat het WFFS1-allel op grote schaal voorkomt bij paarden gefokt voor zowel springen als dressuur. Dit is een wereldwijd probleem dat voor alle praktische doeleinden van invloed is op alle WB-registers. Het goede nieuws is dat het defect kan worden getest en beheerd. De foto die door Eurodressage werd verspreid, was mijn foto (die ze waarschijnlijk van de Laboklin-site hebben gehaald). Het was een veulen speciaal gefokt voor het springen."
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 14-05-18 08:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:33

Ik vind het een goede ontwikkeling. :j

Zolang er in ieder geval nog maar niet lukraak alle drager paarden geëlimineerd gaan worden voor de fokkerij, zolang men niet weet hoe groot het daadwerkelijk is.

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:36

Ik vind het ook prima. Dragers behouden gewoon hun status, maar krijgen geen extra predicaat.
Niet testers worden wel flink afgestraft en dat is inderdaad de groep die je aan moet pakken. Niet testen zorgt ervoor dat je de schaal van het probleem niet duidelijk krijgt. Dus vind het heel terecht dat dat wordt 'bestraft'.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:43

En het is door een referendum onder de leden zo besloten.
Weet iemand of er inmiddels in Frankrijk ook iets bekend is

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:23

jobamara schreef:
Weet iemand of er inmiddels in Frankrijk ook iets bekend is



Daar blijft het wel heel erg stil.


Maar kan me ook indenken dat het in Frankrijk minder aanwezig is.

Het is nog niet zo lang dat Frankrijk de fokkerij heft opengesteld voor paarden van buiten af.

En als het inderdaad uit Duitsland lijkt te komen dan zou dat nu nog minder een problem kunnen zijn.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:02

Zover ik me verdiept heb erin komt het defecte gen in alle stamboeken voor, iets met inbreng vd volbloed en arabieren, dus veredeling. Kan het niet terugvinden maar zelfs ponyrassen.
Frankrijk zal misschien pas komen als blijkt dat er Frans bloed in andere stamboeken ook drager zijn dan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:04

jobamara schreef:
Zover ik me verdiept heb erin komt het defecte gen in alle stamboeken voor, iets met inbreng vd volbloed en arabieren, dus veredeling. Kan het niet terugvinden maar zelfs ponyrassen.
Frankrijk zal misschien pas komen als blijkt dat er Frans bloed in andere stamboeken ook drager zijn dan.


Ohh ok.. dat wist ik niet.

Nou volbloed inbreng en Arabische inbreng hebben ze daar juist genoeg van.

Dan is het inderdaad heel stil dan.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:09

Bij het BWP bv. is het ook stil.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:17

Zodra de eerste resultaten van dragers binnen de verschillende stamboeken bekend worden, gaat dit veranderen. Dat zal nu wel niet lang meer duren. Een aantal dragers wordt nu nog onder de pet gehouden, ook bij het springen, maar er wordt overal getest en dan komt het vroeg of laat naar buiten. Je kunt er maar beter open in zijn denk ik, anders gaat het tegen je werken. In dit tijdperk van social media gaat nieuws in een mum van tijd de hele wereld over. De afstamming van dat springgefokte veulen is nog niet bekend gemaakt.., maar hoe meer er wordt getest, hoe minder je het kunt tegenhouden, mocht daar al sprake van zijn.

Bij het Iers stamboek is wegkijken in ieder geval geen optie meer. Dus dat heeft ook gevolgen voor de paardenhandel en volgens de berichtgevingen zijn paarden in ieder geval in Nederland een belangrijk exportproduct. In 2014 exporteerde ons land voor 298 miljoen dollar (273 miljoen euro) aan paarden naar de rest van de wereld,Volgens NRC. Dat is niet minder geworden, denk ik. Bekijk de anders landen maar eens..
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 14-05-18 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:31

jobamara schreef:
Zover ik me verdiept heb erin komt het defecte gen in alle stamboeken voor, iets met inbreng vd volbloed en arabieren, dus veredeling. Kan het niet terugvinden maar zelfs ponyrassen.
Frankrijk zal misschien pas komen als blijkt dat er Frans bloed in andere stamboeken ook drager zijn dan.


Ik kende dat wel van pssm (p2, p3, p4 en px; komen allen bij de arabische en/of engelse volbloed voor), maar had dat nog niet van wffs gehoord.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:44


Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:31


Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:36


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 15:35

Daphara schreef:
Peterina schreef:
Volgens de uitvindster van deze gen en haar onderzoek werk zou het gen al +/- 170 jaar in het paarden bestand aanwezig zijn en dat het wereld-wijd aanwezig is in dressuur en spring bloedlijnen.


Bron?


Nena Winand van de Cornell Universiteit die het WFFS-gen heeft geïdentificeerd

Mizora schreef:
jobamara schreef:
Zover ik me verdiept heb erin komt het defecte gen in alle stamboeken voor, iets met inbreng vd volbloed en arabieren, dus veredeling. Kan het niet terugvinden maar zelfs ponyrassen.
Frankrijk zal misschien pas komen als blijkt dat er Frans bloed in andere stamboeken ook drager zijn dan.


Ik kende dat wel van pssm (p2, p3, p4 en px; komen allen bij de arabische en/of engelse volbloed voor), maar had dat nog niet van wffs gehoord.


Omdat het niet bewezen is ... iedereen zoekt een schuldige en het makkelijkste is om het op een 'buiten' ras te steken.
Nena Winand heeft al jaren onderzoek gedaan achter de 'herkomst' en stelde als antwoord op de vraag of het van engelse volbloeden kwam dat het hoogst onwaarschijnlijk was.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:50

Peterina schreef:
Volgens de uitvindster van deze gen en haar onderzoek werk zou het gen al +/- 170 jaar in het paarden bestand aanwezig zijn en dat het wereld-wijd aanwezig is in dressuur en spring bloedlijnen.


Daphara schreef:
Bron?


Peterina schreef:
Nena Winand van de Cornell Universiteit die het WFFS-gen heeft geïdentificeerd


Mizora schreef:
jobamara schreef:
Zover ik me verdiept heb erin komt het defecte gen in alle stamboeken voor, iets met inbreng vd volbloed en arabieren, dus veredeling. Kan het niet terugvinden maar zelfs ponyrassen.
Frankrijk zal misschien pas komen als blijkt dat er Frans bloed in andere stamboeken ook drager zijn dan.


Ik kende dat wel van pssm (p2, p3, p4 en px; komen allen bij de arabische en/of engelse volbloed voor), maar had dat nog niet van wffs gehoord.


Peterina schreef:
Omdat het niet bewezen is ... iedereen zoekt een schuldige en het makkelijkste is om het op een 'buiten' ras te steken.
Nena Winand heeft al jaren onderzoek gedaan achter de 'herkomst' en stelde als antwoord op de vraag of het van engelse volbloeden kwam dat het hoogst onwaarschijnlijk was.


Blijkbaar was ik niet duidelijk... Kun je een link naar je bronnen geven? Informatie zonder bronvermelding kan simpelweg de interpretatie van jou zijn en ik lees dat soort dingen liever zelf even na.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:09

Daphara, ik heb het stukje tekst wat Peterina aanhaalt van Nena Winand ook gelezen, en helaas is het geen artikel oid waar het in staat, maar schrijft ze het in een reactie op een FB post in de besloten WFFS groep.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:14

Allemaal quotes van Nena Winand:

“I'd like to state emphatically that the WFFS1 allele exists at significant levels in horses bred for both jumping and dressage. This is a world-wide problem that for all practical purposes affects all WB registries. The good news is that the defect can be tested for and managed. The photo circulated by Eurodressage was my photo (which they likely took from the Laboklin site). It was a foal bred specifically for jumping.”

En als reactie op een vraag naar de herkomst:
“I have that information as far as can be ascertained. I think for now I would rather not discuss it publicly except to say that the mutation is almost certainly 170ish years old and has spread widely because of that and the way these horses were bred long ago in Europe.”

Over volbloeden:
“I have no reason to believe that this is present at any significant level in modern TBs. That said, I'd recommend testing any TB that is of EU lineage before breeding to a WFFS1 carrier. I can evaluate pedigrees and make suggestions, but these would be the exception, rather than the norm.”

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:35

Supertje schreef:
Daphara, ik heb het stukje tekst wat Peterina aanhaalt van Nena Winand ook gelezen, en helaas is het geen artikel oid waar het in staat, maar schrijft ze het in een reactie op een FB post in de besloten WFFS groep.


Ik wou ook toegang tot de groep maar nog steeds niet geaccepteerd. Zal wel een overrompeling zijn :Y)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 18:31

Umeo schreef:
Supertje schreef:
Daphara, ik heb het stukje tekst wat Peterina aanhaalt van Nena Winand ook gelezen, en helaas is het geen artikel oid waar het in staat, maar schrijft ze het in een reactie op een FB post in de besloten WFFS groep.


Ik wou ook toegang tot de groep maar nog steeds niet geaccepteerd. Zal wel een overrompeling zijn :Y)


Omdat er wereldwijd zoooo veel aanmeldingen komen voor de pagina accepteren ze geen nieuwe leden.
Ze willen de informatie overzichtelijk houden.
Wel zijn via bestaande leden links mogelijk of aanmeldingen (van bijv. de resultaten van geteste paarden).
Dit laatste zou trouwens misschien een achterdeurtje om alsnog geaccepteerd te worden.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:54

mooney schreef:
Ik vind het ook prima. Dragers behouden gewoon hun status, maar krijgen geen extra predicaat.
Niet testers worden wel flink afgestraft en dat is inderdaad de groep die je aan moet pakken. Niet testen zorgt ervoor dat je de schaal van het probleem niet duidelijk krijgt. Dus vind het heel terecht dat dat wordt 'bestraft'.


Dan zou dat wel beperkt moeten worden tot fokkende niet testers.
Ik heb bijvoorbeeld geen enkel plan om met mijn huidige merrie te fokken, dus interesseerd het me nu weinig of ze drager zou zijn. Zelfde status als een ruin.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:58

Sizzle schreef:
mooney schreef:
Ik vind het ook prima. Dragers behouden gewoon hun status, maar krijgen geen extra predicaat.
Niet testers worden wel flink afgestraft en dat is inderdaad de groep die je aan moet pakken. Niet testen zorgt ervoor dat je de schaal van het probleem niet duidelijk krijgt. Dus vind het heel terecht dat dat wordt 'bestraft'.


Dan zou dat wel beperkt moeten worden tot fokkende niet testers.
Ik heb bijvoorbeeld geen enkel plan om met mijn huidige merrie te fokken, dus interesseerd het me nu weinig of ze drager zou zijn. Zelfde status als een ruin.


Eens, maar voor de wetenschap is het natuurlijk wel interessant om te weten

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:05

Tja, maar ik heb zulke oude veel gebruikte bloedlijnen in mijn dier dat het weinig gaat bijdragen, die puzzle valt vanzelf wel inelkaar. De vader dekt theoretisch nog wel, maar is nog amper gevraagd.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:21

Na een heel weekeind nadenken. Mensen bellen informatie inwinnen en alle voor en tegen tegenover elkaar gezet te hebben heb ik eindelijk een beslissing gemaakt.


Vrijdag word het vruchtje eraf gehaald en word ze hengstig gespoten. Dan kunnen we hopelijk volgende week weer insemineren met een andere hengst.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:41

angelpam schreef:
Na een heel weekeind nadenken. Mensen bellen informatie inwinnen en alle voor en tegen tegenover elkaar gezet te hebben heb ik eindelijk een beslissing gemaakt.


Vrijdag word het vruchtje eraf gehaald en word ze hengstig gespoten. Dan kunnen we hopelijk volgende week weer insemineren met een andere hengst.


Moedig besluit! Heel veel sterkte ermee!

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:51

Moedige beslissing.
Ik hoop voor je dat de merrie snel weer 'pakt'.