WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:28

Dat vind ik ook bijzonder, alloewel van olst is de beroerste niet. Toen mijn vorige paard 6 weken te vroeg beviel van everdale (positief getest op rhino), kregen we een gratis dekking van everdale. Terwijl hun er niets aan konden doen.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:31

Jester_ schreef:
Dat vind ik ook bijzonder, alloewel van olst is de beroerste niet. Toen mijn vorige paard 6 weken te vroeg beviel van everdale (positief getest op rhino), kregen we een gratis dekking van everdale. Terwijl hun er niets aan konden doen.


Dat is zeker netjes gereageerd van hen! Maar in jou geval boden ze het zelf aan en ben je er niet zelf om gaan vragen. Ik vind dat daar een groot verschil is zit.

esje01

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:40

Ik zou kijken wat de natuur doet.
Maar ik snap je twijfels

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:52

Zo moeilijk, ik kan me zo voorstellen dat het je nachtmerrie is om over 11 maand een veulen te moeten euthanaseren, omdat je nu geen keuze kon maken. Een veulen dat dan veel pijn en geen kwaliteit van leven heeft.
Al was het 99% kans dat er niets aan de hand gaat zijn, dan nog zou die kleine kans dat het wel een lijder van WFFS is, je grootste nachtmerrie zijn.

Heel moeilijk wat te doen, ik kan je alleen sterkte wensen met het nemen van een besluit.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:06

Zo, dat berichtje komt nogal aanvallend over mocht ze het laten zitten. Er zit een nare ondertoon in

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:28

Jester_ schreef:
Zo, dat berichtje komt nogal aanvallend over mocht ze het laten zitten. Er zit een nare ondertoon in


Ik weet niet of dit voor mij bedoeld is, maar het is totaal niet aanvallend bedoeld en het spijt mij dat het zo op jou over komt. Ik bedoel gewoon te zeggen dat als ik nu in dezelfde situatie zou zitten dit mijn ergste nachtmerrie zou zijn in het geval dat ik (heel begrijpelijk) de keuze zou maken om het te laten zitten.
Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten doen in dezelfde situatie... volgens mij zeg ik dat ook gewoon. Ik respecteer elke keuze die ze maakt en ben blij dat ik de keuze niet hoef te maken.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 13:03

Ik zou die Dracht zeker niet afkappen. De kans op een gezond veulen is groter.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:45

Uit eerdere berichten werd de indruk gewekt dat bij een groot deel van de 'lijders' het vermoedelijk al in een heel vroeg stadium van de dracht misgaat; merries die ogenschijnlijk gust blijven. Is dat inderdaad het geval, dan klopt de redenering (die hierboven staat) dat er nu voor jouw merrie een kans van 25% is dat het misgaat niet. Immers, je merrie is al drachtig gescand, dat allervroegste stadium is dus al goed gegaan. Het geeft je geen enkele garantie natuurlijk, maar het is wellicht wel iets om in je achterhoofd te houden. Het is een hele moeilijke beslissing... :(:)

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:00

Wat moeilijk ts, sterkte hoor.

Ik zou in ieder geval bij het nemen van een beslissing het welzijn van merrie en veulen ver voorop stellen en ten aanzien van hen geen enkel risico willen nemen.
De rest zou voor mij echt hoe jammer ook bijzaak zijn.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:37

Nu een dracht beëindigen zou ik zelf waarschijnlijk niet doen. Je krijgt die merrie toch niet snel weer drachtig van iets anders, simpelweg omdat haar lijf voorlopig nog wel even denkt dat het drachtig is.
En bovendien: de kans dat het gewoon goed gaat is echt veel groter dan de kans dat het mis gaat. Per saldo is dat nog net zo als 4 weken geleden: 90% van alle drachten gaat goed. In geval van drager x drager gaat het in 75% van de gevallen goed.

Ik ging eens praten met Van Olst. Zoals Suzanne al voorstelt, dekgeld betalen bij leven, gezond veulen en tot die tijd even geen euro. Maar dan moet je wel de persoonlijkheid hebben om er niet 11 maanden over in de rats te gaan zitten. Die keuze kan alleen jij voor jezelf maken.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:39

@ angelpam: heel eerlijk? Ik zou de drachtigheid af laten kappen en sowieso niet meer met de merrie fokken. Ik zou zelf namelijk niet bewust het risico willen lopen dat er alleen maar nog meer dragers komen.
We kunnen nu wel roepen; het valt wel mee, je hebt nog steeds 75 % op een gezond veulen....feitelijk is het 25% want de rest van die 75% is kans op een drager en dus nog een drager extra.




ontopic:
Juist nu, nu het nog klein lijkt (ik zeg expres lijkt, want we weten de omvang pas echt als alles getest is: merries en hengsten) doen fokkers er verstandig aan om het zo snel mogelijk er weer proberen uit te fokken.
Want wat gaan we over 30 jaar doen bv? Als bv het aantal dragers dan vele malen groter is dan niet-dragers? Dan fok je een diersoort kapot.

Het gejammer over dat de genenpoel te klein wordt is enigszins lachwekkend te noemen: KWPN is een en al inteelt...o pardon; lijnenteelt :+
Fokkers kunnen het een leuk klinkende naam geven maar feit blijft dat we het over bewuste inteelt hebben met lijnenteelt.
En met al die inteelt verspreiden we het nog sneller.
De warmbloedfokkerij zou juist lering moeten trekken uit hoe het gegaan is met de quarters in Amerika en de koppen uit het zand halen ipv hopen dat het meevalt en bewust met dragers fokken; zo is het ook bijna misgegaan met diezelfde quarters.

We willen tenslotte allemaal toch een gezond paard.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:04

Hanmar schreef:
Uit eerdere berichten werd de indruk gewekt dat bij een groot deel van de 'lijders' het vermoedelijk al in een heel vroeg stadium van de dracht misgaat; merries die ogenschijnlijk gust blijven. Is dat inderdaad het geval, dan klopt de redenering (die hierboven staat) dat er nu voor jouw merrie een kans van 25% is dat het misgaat niet. Immers, je merrie is al drachtig gescand, dat allervroegste stadium is dus al goed gegaan. Het geeft je geen enkele garantie natuurlijk, maar het is wellicht wel iets om in je achterhoofd te houden. Het is een hele moeilijke beslissing... :(:)


Dit dus, dat betekent dat je waarschijnlijk ruim meer dan 75% kans hebt op een gezond veulen. En dan in de toekomst kiezen met de kennis die je nu hebt.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:38

Het is een grote misvatting dat een drager-merrie een ongezonde merrie is.
Ook een drager-merrie is een gezond paard.
Het is een gen en nadrukkelijk geen ziekte. In de fokkerij is het drager-zijn helemaal geen bezwaar, enkel iets om rekening mee te houden.

Reken er maar op dat 30-40% van de hedendaagse paardenpopulatie drager is. Zomaar een gok, we zullen het snel weten maar reken er maar op dat drager-zijn geen uitzondering is.
Al die dieren maar uitsluiten van fokkerij dan?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:40

Phoe ik kan moeilijk advies geven over de lastige situatie waar je nu in zit Angelpam. Er is nog zo weinig bekend hier over...

Ik ben wel geneigd de dierenarts te volgen, maar goed..voor beide is wat te zeggen. Heel veel sterkte met deze lastige beslissing.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:11

Dees schreef:
Het is een grote misvatting dat een drager-merrie een ongezonde merrie is.
Ook een drager-merrie is een gezond paard.
Het is een gen en nadrukkelijk geen ziekte. In de fokkerij is het drager-zijn helemaal geen bezwaar, enkel iets om rekening mee te houden.

Reken er maar op dat 30-40% van de hedendaagse paardenpopulatie drager is. Zomaar een gok, we zullen het snel weten maar reken er maar op dat drager-zijn geen uitzondering is.
Al die dieren maar uitsluiten van fokkerij dan?



Ik zeg ook niet dat een drager niet gezond is....maar uiteindelijk, als er genoeg dragers zijn, verziekt het wel de diersoort. Dus in die zin is een drager niet 100% gezond te noemen, genetisch gezien dan he.
De drager zelf mankeert idd niets en is gezond.


Uiteindelijk zal je de dragers wel moeten gaan uitsluiten als je het defect weer uit de populatie wil fokken. En de dragers hebben ook een flink percentage aan niet genetisch belaste dieren voort gebracht; die fokkers die toch de populaire lijnen willen behouden kunnen toch dan met die nakomelingen verder fokken?
Heb je nog steeds de gewilde lijnen.

Maar de beslissing nemen om toch het risico te nemen, omdat er anders te weinig dieren overblijven voor bloedspreiding, kan pas echt genomen worden als duidelijk is hoe groot het percentage dragers nu werkelijk is.
Als het idd praktisch de helft van de populatie is, zit de paardenwereld met een groot probleem. Ze allemaal uitsluiten zou dan idd niet slim zijn, maar je zou dan wel kunnen denken aan een deklimiet voor de dragerhengsten.
En uiteindelijk met de niet dragende nakomelingen de lijnen verder voort te zetten.
En daarnaast hebben de niet dragende hengsten ondertussen ook hun inbreng om het gehalte niet dragers verder te verhogen.
Er zal toch ergens begonnen moeten worden om het er weer uit te fokken en dat kan dan maar beter nu direct gebeuren dan wanneer de groep dragers vele malen groter is dan de groep niet dragers. Want dan ontkom je er niet meer aan om de genenpool flink te versmallen

Umeo
Berichten: 2232
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:19


xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:31

De eerste uitslagen zijn in elk geval allemaal negatief, dus dat is al goed nieuws voor desbetreffende eigenaren.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 21:46

Wat ik niet goed begrijp ... bij navragen aan een genetica laboratorium (!) werd ik verteld dat monsters die ouder waren dan +/- 3 jaar, niet meer betrouwbaar waren. En dan gaan ze in Nederland monsters controleren van ??? jaren oud????

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:54

Zouden ze niet met de jongste hengsten beginnen? En neem aan dat als het niet meet goed is ze nieuw materiaal gaan regelen.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:16

Peterina schreef:
Wat ik niet goed begrijp ... bij navragen aan een genetica laboratorium (!) werd ik verteld dat monsters die ouder waren dan +/- 3 jaar, niet meer betrouwbaar waren. En dan gaan ze in Nederland monsters controleren van ??? jaren oud????

Ja, we zijn wat simpel in Nederland.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:20

Als je dna netjes opslaat (koelkast, vriezer) dan kan je het tig jaar later prima testen. Maar ik weet niet in hoeverre ze het kunnen of mogen bewaren.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:25

Haarmonsters die oud zijn zou ik niet perse meer vertrouwen, maar zoals hierboven ook staat is geprepareerd DNA niet zo snel ‚onbruikbaar‘.
Ligt er dus aan wat ze daarvoor gebruiken. Een origineel haarzakje van Jazz of Houston is misschien niet het beste materiaal :P

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:14


Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 07:03

Interessant artikel. Er kunnen dus ook een soort symptomen voorkomen bij volwassen paarden? Dat heb ik nog nooit gezien trouwens, van die huid.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 07:22

Dat veulen is dus al 9 dagen oud, benieuwd of die positief word getest voor WFFS. En of er dan verschillende mate van ernstigheid kan zijn?