WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 12:42

Coca2018 schreef:
De WBSH moet met een goed protocol naar buiten komen en dat is niet in 1 dag gedaan.


Waarom moeten de fokkers wachten op de WBFSH ?

IK beslis wat er met mijn merries gebeurt, met wie zij gedekt worden ... niet een organisatie die mijlen ver van huis is en die weinig voor mij als fokker doet.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:50

Coca2018 schreef:
jobamara schreef:
Als jij een goede merrielijn hebt wil jij dan door met een drager te fokken het risico nemen om zelf een drager op stal te krijgen???


Kom op zeg, laten we een beetje nuchter blijven nadenken! Hoe vaak is dit de afgelopen 30 jaar voorgekomen? Amper, dus laten we niet zo vreselijk veel paniek maken.

De WBSH moet met een goed protocol naar buiten komen en dat is niet in 1 dag gedaan.


Hoeveel mensen laten een necropsie doen?
Vind dit wel heel gemakkelijk en naïef gedacht...

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:51

Iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Daarom mag ik ook vinden dat er iets teveel vanuit emotie en paniek gereageerd wordt.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:55

Coca2018 schreef:
Iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Daarom mag ik ook vinden dat er iets teveel vanuit emotie en paniek gereageerd wordt.


Maar die emotie en paniek vind je raar als stamboeken zo terughoudend blijven?

Paniekreacties zie ik meer in reacties die gaan over verplichte castratie voor drager hengsten. Daaruit spreekt voornamelijk angst en onwetendheid. De rest lees ik meer als bezorgdheid tegenover de fokkerij omdat er zo geheimzinnig wordt gedaan door de grote spelers in het spel.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:55

Ik reageer totaal niet uit paniek, bij new forest vind ik op dit moment te weinig echt goede springhengsten. Kantjes Ronaldo heeft enkele zonen met dragerschap van myotonie als fokker heb ik dus de keus om toch te kiezen voor een hengst die drager is. Maar ik weet het wel en weeg zelf het risico

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:00

Janine1990 schreef:
Paniekreacties zie ik meer in reacties die gaan over verplichte castratie voor drager hengsten. Daaruit spreekt voornamelijk angst en onwetendheid. .....

Toch kunnen landen besluiten tot dergelijke maatregelen. M.n. Zweden is hier sterk in aangezien het daar gewoon strafbaar is om een Frame Overo hengst ter dekking aan te bieden, terwijl het officiële stamboek (APHA) daar totaal geen restricties op heeft.

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:06

DubbelDun schreef:
Janine1990 schreef:
Paniekreacties zie ik meer in reacties die gaan over verplichte castratie voor drager hengsten. Daaruit spreekt voornamelijk angst en onwetendheid. .....

Toch kunnen landen besluiten tot dergelijke maatregelen. M.n. Zweden is hier sterk in aangezien het daar gewoon strafbaar is om een Frame Overo hengst ter dekking aan te bieden, terwijl het officiële stamboek (APHA) daar totaal geen restricties op heeft.


Vast voorgelegd door een soort van pvdd daar. Hoop 10e verdieping gelul... maar geen greintje ervaring met de werkelijkheid.

Wat ik zei, angst en onwetendheid. Door een dergelijke partij gesterkt door emotie. Ja dat landt wel...

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:28

Janine1990 schreef:
[

Paniekreacties zie ik meer in reacties die gaan over verplichte castratie voor drager hengsten. Daaruit spreekt voornamelijk angst en onwetendheid. De rest lees ik meer als bezorgdheid tegenover de fokkerij omdat er zo geheimzinnig wordt gedaan door de grote spelers in het spel.


Denk je niet dat die geheimzinnigheid gedaan wordt omdat er gewoon heel weinig bekend is? Zoals door veterinairen al aangegeven is?

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:39

Coca2018 schreef:
Janine1990 schreef:
[

Paniekreacties zie ik meer in reacties die gaan over verplichte castratie voor drager hengsten. Daaruit spreekt voornamelijk angst en onwetendheid. De rest lees ik meer als bezorgdheid tegenover de fokkerij omdat er zo geheimzinnig wordt gedaan door de grote spelers in het spel.


Denk je niet dat die geheimzinnigheid gedaan wordt omdat er gewoon heel weinig bekend is? Zoals door veterinairen al aangegeven is?


Heb ik al meerdere keren over geschreven in dit topic. In het kort: er is niks mis met transparantie, ook als transparantie betekent dat je aangeeft dat je nog niet weet wat je er mee moet.

De maatschappij verandert, er zijn nog maar weinig bedrijven die daar in hun communicatie op kunnen anticiperen, getuige een kwestie als deze maar weer

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:52

Persoonlijk denk ik dat het niet haalbaar is ( praktisch gezien) om binnen een maand de gehele sportpaardenpopulatie te laten testen. Hoe graag we dat ook zouden willen.

Dan is er nog de vraag: Wat gaan we ermee doen, gaan we alle dragers uit onze fokkerij halen? Gaan we bij de aankeuring van de jonge hengsten alle hengsten die drager zijn niet goedkeuren? Gooien we dan niet heel veel goede hengsten weg? Of gaan we wel testen en geef je de fokker de keuze om met een hengst te dekken als deze drager is?

Dit laatste lijkt mij de beste optie. Wel testen, wel goedkeuren, maar transparant zijn in de bevindingen en de fokker zelf laten kiezen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:53

Zweden is hier helemaal niet streng in of iets, absoluut niet zelfs. :=

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:55

Coca2018 schreef:
Persoonlijk denk ik dat het niet haalbaar is ( praktisch gezien) om binnen een maand de gehele sportpaardenpopulatie te laten testen. Hoe graag we dat ook zouden willen.

Dan is er nog de vraag: Wat gaan we ermee doen, gaan we alle dragers uit onze fokkerij halen? Gaan we bij de aankeuring van de jonge hengsten alle hengsten die drager zijn niet goedkeuren? Gooien we dan niet heel veel goede hengsten weg? Of gaan we wel testen en geef je de fokker de keuze om met een hengst te dekken als deze drager is?

Dit laatste lijkt mij de beste optie. Wel testen, wel goedkeuren, maar transparant zijn in de bevindingen en de fokker zelf laten kiezen.


Dit heeft toch niets te maken met een gebrek aan communicatie :?

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:55

Janine1990 schreef:
Coca2018 schreef:
Persoonlijk denk ik dat het niet haalbaar is ( praktisch gezien) om binnen een maand de gehele sportpaardenpopulatie te laten testen. Hoe graag we dat ook zouden willen.

Dan is er nog de vraag: Wat gaan we ermee doen, gaan we alle dragers uit onze fokkerij halen? Gaan we bij de aankeuring van de jonge hengsten alle hengsten die drager zijn niet goedkeuren? Gooien we dan niet heel veel goede hengsten weg? Of gaan we wel testen en geef je de fokker de keuze om met een hengst te dekken als deze drager is?

Dit laatste lijkt mij de beste optie. Wel testen, wel goedkeuren, maar transparant zijn in de bevindingen en de fokker zelf laten kiezen.


Dit heeft toch niets te maken met een gebrek aan communicatie :?

Ik reageer helemaal niet op jouw stuk van communicatie. Ik reageer gewoon in het algemeen. Hoe nu verder........

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:57

Ah vandaar... ik begreep de reactie al niet.

Jan Schuil gaat voor de behoorlijk heftige oplossing van het volledig uitsluiten van dragers voor de fokkerij. Zoiets zou ik pas durven zeggen als de omvang van het probleem bekend is.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:03

Coca, kijk nu snappen we elkaar, helemaal eens!! Heeft niets met paniek te maken maar gewoon als fokker weten wat je doet, laat hun de keus zelf maken. Gewoon lijst met dragers, klaar!!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:07

jobamara schreef:
Coca, kijk nu snappen we elkaar, helemaal eens!! Heeft niets met paniek te maken maar gewoon als fokker weten wat je doet, laat hun de keus zelf maken. Gewoon lijst met dragers, klaar!!
Dat lijkt me niet afdoende. Een stamboek heeft als doel gezonde paarden te fokken. Je zult dus dit gen eruit moeten gaan mendelen. Dat doe je door de hengsten, de merries en de nakomelingen die niet-drager zijn te onderscheiden van de dragers. Dus in ieder geval alle nieuwe aanwas een soort keurmerk te geven.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:11

jobamara schreef:
Coca, kijk nu snappen we elkaar, helemaal eens!! Heeft niets met paniek te maken maar gewoon als fokker weten wat je doet, laat hun de keus zelf maken. Gewoon lijst met dragers, klaar!!


Het is niet altijd makkelijk om op papier je te verwoorden wat je eigenlijk bedoelt ;) Ik ben beter in gewoon praten dan mij op papier te verwoorden.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:13

Coca2018 schreef:
Persoonlijk denk ik dat het niet haalbaar is ( praktisch gezien) om binnen een maand de gehele sportpaardenpopulatie te laten testen. Hoe graag we dat ook zouden willen.

Dan is er nog de vraag: Wat gaan we ermee doen, gaan we alle dragers uit onze fokkerij halen? Gaan we bij de aankeuring van de jonge hengsten alle hengsten die drager zijn niet goedkeuren? Gooien we dan niet heel veel goede hengsten weg? Of gaan we wel testen en geef je de fokker de keuze om met een hengst te dekken als deze drager is?

Dit laatste lijkt mij de beste optie. Wel testen, wel goedkeuren, maar transparant zijn in de bevindingen en de fokker zelf laten kiezen.


Wat er mee gedaan moet worden hangt imo af van hoeveel hengsten er drager zijn. Als er 1 op de 100 hengsten drager is (gewoon puur als voorbeeld) dan kan je denk ik best die ene eruit gooien. Zijn er van die 100 hengsten 60 drager dan wordt het een ander verhaal en zou ik de keuze bij de fokker laten want als je al die hengsten eruit gooit krijg je straks weer problemen met inteelt enzo.

De enige goede manier om hier mee om te gaan is, tenminste dat vind ik, zoveel mogelijk dieren testen zodat er tenminste inzicht komt in hoe groot het probleem is en op basis daarvan kijken hoe dit aangepakt moet worden.

Het is in ieder geval goed dat sommige al testen, zowel merriehouders als hengstenhouders. Ik had verwacht dat het KWPN wel zou volgen na dat het NRPS hier wel echt actie in ondernam, maar dat ze achterblijven valt mij echt vies tegen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:18

fokfanaat schreef:
Jester_ schreef:
Misschien zit je merrielijn wel onder de dragers en heb je al wel tig keer met een drager gefokt en nog nooit problemem gehad.
Misschien is het probleem wel niet zo ernstig als iedereen denkt

drager x drager is 25% lijder, dat lijkt me buiten discussie toch?

Ja is dat bewezen? Dan zou de chaos toch al enorm moeten zijn, zoals hier geschetst word?

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:22

Jester_ schreef:
fokfanaat schreef:

drager x drager is 25% lijder, dat lijkt me buiten discussie toch?

Ja is dat bewezen? Dan zou de chaos toch al enorm moeten zijn, zoals hier geschetst word?

Dat uit zich niet enkel in voldragen veulens maar waarschijnlijk meer in maar korte tijd drachtig zijn of gust blijven bij gebruik van een bepaalde hengst.
Dingen die je ook aan andere zaken toe kan schrijven dan dit gen.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:24

Ja dus hoeveel komt nou echt van dit gen? Als je merrie niet meteen drahtig word van een insiminatie, is die dan drager? Een mens word toch ook niet meteen zwanger? Dat heeft met zoveel dingen te maken. Niet elke abortus is ook te wijten aan dit gen toch?

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:38

Jester_ schreef:
Ja dus hoeveel komt nou echt van dit gen? Als je merrie niet meteen drahtig word van een insiminatie, is die dan drager? Een mens word toch ook niet meteen zwanger? Dat heeft met zoveel dingen te maken. Niet elke abortus is ook te wijten aan dit gen toch?

Ik snap niet helemaal waar jij nu eigenlijk heen wil. De meeste mensen hier willen duidelijkheid en al dan niet uitselecteren. Bij jou krijg ik een beetje een gevoel dat je recht wil praten, wat krom is. Ben je je er wel van bewust hoeveel tijd, energie, geld en emotie een fokker spendeert aan zijn merries en veulens? Heb je het verhaal in de Hoefslag wel goed gelezen, zodat je weet in welke staat een voldragen WFFS veulen ter wereld komt?

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:41

Jester_ schreef:
Ja dus hoeveel komt nou echt van dit gen? Als je merrie niet meteen drahtig word van een insiminatie, is die dan drager? Een mens word toch ook niet meteen zwanger? Dat heeft met zoveel dingen te maken. Niet elke abortus is ook te wijten aan dit gen toch?


Een merrie die vaak niet makkelijk drachtig wordt zou ik iig sneller op dit gen laten testen. Zou mooi zijn als je weet dat wanneer je die met hengst X (geen drager) kruis meer kans hebt op een drachtige merrie dan met de populaire hengst Y (die drager is).

In het lab is met ICSI ed “makkelijk” te zien denk ik hoeveel % lijders worden bij combi drager x drager. Iig daar ga ik met mijn simpele brein van uit.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:45

Kaja schreef:
Jester_ schreef:
Ja dus hoeveel komt nou echt van dit gen? Als je merrie niet meteen drahtig word van een insiminatie, is die dan drager? Een mens word toch ook niet meteen zwanger? Dat heeft met zoveel dingen te maken. Niet elke abortus is ook te wijten aan dit gen toch?

Ik snap niet helemaal waar jij nu eigenlijk heen wil. De meeste mensen hier willen duidelijkheid en al dan niet uitselecteren. Bij jou krijg ik een beetje een gevoel dat je recht wil praten, wat krom is. Ben je je er wel van bewust hoeveel tijd, energie, geld en emotie een fokker spendeert aan zijn merries en veulens? Heb je het verhaal in de Hoefslag wel goed gelezen, zodat je weet in welke staat een voldragen WFFS veulen ter wereld komt?


Inderdaad...

En ja drager x drager is bewezen 25% lijder, 50% drager en 25% gezond/niet-drager.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:55

Coca, is ook niet altijd makkelijk praten is handiger zie je direct de reactie vd ander.

Bucephalus, dat zal op den duur vanzelf verdwijnen, met 1 drager x een niet drager, worden er meer niet dragers geboren. En stamboeken kunnen besluiten om voor goedkeuring een niet dragerschap vd hengst te verlangen.
Maar voor nu zou ik denken, test alle gk hengsten en breng het naar buiten. Voor fokkende merriehouders test je merrie. Een merriehouder kan dan met een vrije merrie zelf de keus maken om toch voor die geweldige drager te gaan omdat het veulen in principe voor de sport is en mocht het geen drager zijn dan is dat mooi meegenomen.

Wat ik het vreemdste vind is dat er al 3 jaar een test beschikbaar is, hoe kan dit zolang stil gebleven zijn. Hoop echt dat de hengstenhouders gewoon open en eerlijk gaan zijn, zonder dwang van hun stamboeken(want die hebben er toch wel iets van mee gekregen vermoed ik). Daarom echt respect voor van Olst en ook het NRPS