WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:56

misterA, je hebt volledig gelijk. Het overgrote deel van de fokkers komt in het geheel niet op Bokt :D
En inderdaad wordt er waarschijnlijk heel veel getest de komende weken.

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:05

Pff denk dat ik er gewoon een Lusitano op zet dit jaar... Wacht wel een jaartje voordat ik weer een warmbloed hengst gebruik en er iets meer duidelijkheid is wbt dragers...

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:23

Hallo, ik volg dit topic, en andere info op fb etc, al even. Ik vroeg mij af of er ook op WFFS dragerschap getest kan worden op het al beschikbare DNA materiaal dat het KWPN heeft van mijn merries.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 00:06

Hindo2 schreef:
Hallo, ik volg dit topic, en andere info op fb etc, al even. Ik vroeg mij af of er ook op WFFS dragerschap getest kan worden op het al beschikbare DNA materiaal dat het KWPN heeft van mijn merries.

Mail naar Van Haeringen Instituut, die zullen die vraag vast beter kunnen beantwoorden dan Bokt.

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 01:00

Antonius schreef:
Peterina schreef:
Bij de oorspronkelijk testen in Duitsland ging het over een veel gebruikte dressuur hengst, een ggk zoon van hem en een zeer bekende springhengst.
Dus het is niet zalig makend dat het alleen dressuur bloed betreft.


Over welke springhengst zou het gaan, hier iets over bekend?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Plukje manen van mij springmerrie is in ieder geval onderweg naar Van Haeringen.

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:15

Hindo2 schreef:
Hallo, ik volg dit topic, en andere info op fb etc, al even. Ik vroeg mij af of er ook op WFFS dragerschap getest kan worden op het al beschikbare DNA materiaal dat het KWPN heeft van mijn merries.

KWPN-NA heeft aangegeven dat voor $30 ze de test kunnen doen, en er hoeft niets opgestuurd te worden. Dus ik neem aan dat dat in NL dan ook moet kunnen?

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:46

Dat is wel een goede service.

Even goed navragen dus. Eerder werd vermeld dat er 40 haren nodig zijn maar die hoeveelheid trekken ze er bij de veulens niet uit hoor. Tenminste hier niet.

Nessie

Berichten: 8582
Geregistreerd: 29-03-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:52

Misschien een domme vraag, zijn dat manen of haren van zijn vacht die ik moet gaan verzamelen?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:02

Nessie schreef:
Misschien een domme vraag, zijn dat manen of haren van zijn vacht die ik moet gaan verzamelen?


Manen met haarzakjes, dus er uit trekken en niet knippen. :)

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:03

Libera schreef:
Hindo2 schreef:
Hallo, ik volg dit topic, en andere info op fb etc, al even. Ik vroeg mij af of er ook op WFFS dragerschap getest kan worden op het al beschikbare DNA materiaal dat het KWPN heeft van mijn merries.

KWPN-NA heeft aangegeven dat voor $30 ze de test kunnen doen, en er hoeft niets opgestuurd te worden. Dus ik neem aan dat dat in NL dan ook moet kunnen?


Dat leek mij idd ook maar ik hoorde er niemand over. Ivm genoomfokwaarde bepaling zou volgens mij het volledige dna profiel beschikbaar moeten zijn. Ga er maandag even over bellen.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:46

Van mijn oude fokmerrie hebben ze bij het NRPS ook al het dna patroon omdat een van haar zonen gekeurd was en ze daarvoor het dna nodig hadden maar of ze dan ook testen op WFFS is iets anders.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:58

Het NRPS hoefde volgens mij van geen enkele hengst nieuwe haren op te sturen omdat het DNA profiel van de hengsten al vast ligt, dus dat kunnen ze gewoon gebruiken. Ik verwacht dat het bij het KWPN hetzelfde is maar als je belt weet je het zeker.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:09

Dan ga ik eens mailen naar het NRPS of ik zo te weten kan komen of mijn stammoeder drager is of niet.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 14:59

Antonius schreef:
Peterina schreef:
Bij de oorspronkelijk testen in Duitsland ging het over een veel gebruikte dressuur hengst, een ggk zoon van hem en een zeer bekende springhengst.
Dus het is niet zalig makend dat het alleen dressuur bloed betreft.


Over welke springhengst zou het gaan, hier iets over bekend?


De oorspronkelijke testen in DUITSLAND zijn op 500 paarden geweest. Uit die testen zijn verschillende veel gebruikte dekhengsten als drager uitgekomen.

Wegens de wetgeving in Duitsland mocht de onderzoeken niet de namen vrijgeven van de onderzochtte hengsten, maar zij kon wel vermelden dat het oa om een Westfalen hengst ging met verschillende ggk zonen die ook dragers waren EN een internationale springend dekhengst.

Na deze verslag zijn de liniën in Duitsland bij de HH min of meer gesloten rond deze onderwerp. >;)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 20:08

Leider van het Landgestüts Celle, Dr. Brockmann, heeft laten weten dat al de hengsten van deze stoeterij tzt getest zullen worden.

Ook een schone voorbeeld!

Lanoca
Berichten: 389
Geregistreerd: 09-02-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 00:26

Gelukkig maar, als Alderman I inderdaad de eerste hengst met dit gen is geweest zal de mogelijkheid dat twee genen elkaar juist in dat gebied vaker zullen treffen.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:47

Lanoca schreef:
Gelukkig maar, als Alderman I inderdaad de eerste hengst met dit gen is geweest zal de mogelijkheid dat twee genen elkaar juist in dat gebied vaker zullen treffen.
Overigens had Alderman I 108 goedgekeurde zonen en 210 dochters die in het stamboek zijn ingeschreven.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:22

Wat een vreemde verhouding, 1 goedgekeurde hengst op elke 2 merries

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:37

Hij had wel meer nakomelingen waarschijnlijk. Vroeger werden niet alle paarden geregistreerd.
Wel alle goedgekeurde hengsten en merries die ter keuring aangeboden en of uit reeds geregistreerde merries.

Dat effect zag je bij wel meer hengsten uit die tijd.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:53

Voor de NRPS fokkers die in het verleden haar hebben bezorgd van hun veulens en of fokmerries voor een eventueel dna onderzoek kan deze haren laten opsturen voor wffs onderzoek via het nrps naar Van Haeringen. Kosten zijn wel door jou te betalen maar dat kreeg vandaag van het NRPS gemaild. Helaas werden in het verleden in het dna profiel niet onderzocht of die paarden drager zijn van wffs of niet. Dus ook al hebben ze het profiel van mijn oude fokmerrie kunnen ze hieraan niet weten of ze drager is van wffs of niet. Mocht haar dochter drager zijn laat ik haar ook nog eens testen om te weten of het niet van haar kant komt.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:56

Dat zou wel wat te makkelijk geweest zijn, het KWPN heeft van al onze veulens ook haren/DNA, maar daar zal wel niets mee gedaan kunnen worden... :(

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:09

Ik weet ook niet of ik er blij van wordt als het stamboek dat allemaal gaat regelen, die haren opsturen. Wie gaat die extra personeelskosten betalen? Denk dat het voordeliger is als je zelf even wat haren opstuurt als je dat wil.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:21

Ik baal ontzettend van de enorm lakse houding van het KWPN. Heel jammer!

Janine1990

Berichten: 43806
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:28

Stral schreef:
Dat zou wel wat te makkelijk geweest zijn, het KWPN heeft van al onze veulens ook haren/DNA, maar daar zal wel niets mee gedaan kunnen worden... :(


Volgens mij is het zo dat voor dergelijke onderzoeken het aangeleverde materiaal 'kapot' gaat. Weet niet of er een residu is, maar dat zou onbruikbaar zijn voor verder of volgend onderzoek.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:02

Blijkbaar houdt het NRPS de haren bij van de veulens van degene die niet bij een steekproef gebruikt worden voor dna onderzoek. Dus als dat bij het kwpn ook zo is kunnen die wel gebruikt worden. Ik wacht nog op mijn testpakket.