Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 20:26

Zighenya schreef:
Wij waren de dag erna in Duitsland naar AT Schurf. Deze show bevestigde voor mij echt dat het vrij gejaagd ging de avond ervoor. Deze ponys werden stuk voor stuk met veel meer rust voorgebracht. Ook 3 jarige onder het zadel, maar er werd veel tijd genomen hun zo ontspannen mogelijk voor te brengen. Alle meerdere rondjes lang en laag gereden en naar beide tribunes voorgesteld. Natuurlijk ook een enkeling die het allemaal spannend vond maar uiteindelijk ging ook deze relaxed de baan uit. Ze stapte ook in de baan af en alle ponys stonden er ontspannen bij. Daarna konden we de stallen in en ook hier stonden alle hengsten en ook veel van het jonge grut gewoon te tukken tussen al het rumoer.


Ik kom toch even inhaken, ik behoor zelf namelijk niet tot de organisatie of wat dan ook.

Maar bij AT lopen die hengsten wel gewoon thuis, in de bak waar ze elke dag lopen tuurlijk dat voor hun daar stuk meer vertrouwen is dan andere locatie. Daarbij niet vergeten dat deze hengsten met vaak 2.5 al onder zadel lopen en vele locaties al af gaan juist omdat ze dan leren rust te krijgen op vreemde plekken. Ik ben bij nogal wat shows en stallen geweest en zit al behoorlijk tijdje in de Duitse Rijpony fokkerij.

#gaatweeronderhaarsteenlevenenblijzijnmetmijnveulentje

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:27

marjolein88 schreef:
ja klopt ! De nieuwe zadels zijn echt een lot uit de loterij voor mij! Ze liggen echt geweldig fijn en de ponys doen het er erg goed onder


Ben wel benieuwd naar deze zadels :D Weet als geen ander hoe moeilijk het is, met name voor de toch wel vaak kortere ruggetjes en rondgeribte pony's, om een fijn zadel te vinden.

Momenteel ligt er op Flor een Kingsley, maar mijn zadelservice (Akash) heeft al wel aangegeven tijdens de laatste controle en aanpassing dat we over een tijdje waarschijnlijk toch over moeten op iets anders .... zucht. Wel heel lastig, want ik weet ook niet hoe lang ik Flor nog zal hebben. Krijg steeds vaker de vraag of hij te koop is/komt, er gaat gewoon een keer een te goed bod komen.

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 00:05

lailapri schreef:
Haha dat is wel heel kort marjo.

Ik was gister aangekomen toen coca cola in de ring was en heb de paarden gekeken. Helaas waren gribali jr en t-nequeen er niet, erg jammer. Wel veel mooie anderen gezien.

Wat bij die dressuurpaarden in de avond mooi was dat alle paarden een rondje bak mochten rijden en de jongere paarden zelfs wel een aantal rondjes. Dat was echt top


jaa klopt ! hier de iets uitgebreidere versie:

Onze hengst Happy is verkocht voor de sport aan 2 getalenteerde ruiters. Hierdoor kwam er toch een beetje een gat in mijn hengstencollectie. Ik was al een tijdje op zoek naar nog een hengst met mooi vrij bloed voor onze eigen fokkerij, die me ook echt op alle punten aansprak. Deze heb ik gevonden in Next Champion MR

Afbeelding

Afbeelding

En dan ons nieuwe veulentje....


Afbeelding
Het 3e veulentje van dit jaar ! Onze bloedmooie Happy vd Ponderosahoeve x Deinhard B. Een prachtig en super lief hengstveulentje zwart (of smokey) met een grote kol en 4x wit.



Lailapri: klopt idd dat Gribaldi niet mee was. Ik was door de geboorte van het veulen en de verkoop en koop van de hengsten zo vermoeid dat ik het niet meer op kon brengen om weer opnieuw hele eind in de auto daar heen te rijden en de proef te rijden. Wel heel jammer, maar soms moet ik ook aan mn zelf denken en me niet voorbij lopen.

Quir: nogmaaals gefeliciteerd natuurlijk, maar ik had je zaterdag al IRL mogen feliciteren *\o/*
Kyrke: gefeliciteerd !!! wat zijn je plannen met hem?

Over de zadels.... ik sta naast mn eigen ervaringen ook steeds versteld hoe de klanten hun pony's en paarden er mee doen !! En daarnaast ook de houding van de ruiter verbeterd.
Het zadel is bij te passen of te bekijken of ik kan een afspraak voor je maken via Drunens

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:30

@Marjolein idee is om hem dit jaar indien er interesse is wat te laten dekken en ondertussen verder door te rijden zodat hij aankomend jaar de sport in kan.
Hoe dat precies gaat lopen weet ik nog niet precies gezien ik naar mijn idee niet de juiste ruitertjes op stal heb. Veel te groot, te jong en eentje waar de ouders er niet voldoende achter staan kwa hulp.
Wordt dus echt nog even puzzelen, want ik vind presteren in de sport het belangrijkste.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:30

Ik val even binnen. Wij zijn nieuw binnen de (Welsh) pony fokkerij en hebben enkele vragen m.b.t het gebruiken van een hengst buiten het eigen stamboek en de gevolgen daarvan. Zou iemand hier met mij eens naar willen kijken en kunnen uitleggen via pb? :) dankjewel alvast!

Ik wou het stamboek zelf bellen maar die zijn maar tot 12:30 bereikbaar helaas.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:34

Ik heb je een pb gestuurd ik wil je gerust even te woord staan.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:01

Heel erg bedankt iedereen!

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:43

Hoe gaat het met jullie hengstenkeuzes 2024? Ik heb de eerste al gemaakt. Binnenkort wil ik mijn hamlet's magnum xl x djamaï du bois merrie naar de kliniek brengen voor inseminatie met isala's white gold.

Ik denk dat dit de beste combi is met white gold van mijn huidige merries. Ik hoop met deze combi natuurlijk op stippen. Ik heb ook nog wel naar isala's white fox gekeken maar denk dat ik die nog even uitstel tot hij onder zadel is. Mijn merrie zelf heeft veel kracht in de gangen en ze heeft een goede sterke bovenlijn. White gold liet erg makkelijk zijn zijgangen zien en ik denk dat mijn merrie daar wat stugger in gaat zijn (ze wordt 3 dus nog niet gereden).

De 2e keuze is voor de merrie carmelina du bois (volle zus van hengstenmoeder char du bois). Zij heeft 2 fijne nakomelingen gegeven van mijn eigen hengst v. Don cremello du bois. Ik had don cremello zelf nu op het oog en ondanks dat ik nog meerdere hengsten bekeken heb blijf ik toch bij don cremello. De merrie zou meer lengte mogen pakken in haar lijf (drukt snel de onderhals eruit), wat ruimer mogen stappen en ik wil niet inleveren op karakter.

Voor mijn andere merries ben ik er nog niet helemaal uit.
Ze moeten eerst nog bevallen.
Ik heb de volgende hengsten op het oog:
De nieuwe van marjolein (voor mijn stermerrie danika v. Djamaï du bois en/of mijn jonge merrie djuhna v. Glamourdale)
Fs mr gold
Libenti's milargo (natuurlijk alleen maar dit jaar ter dekking in nl)
Oatje
Goldwinhoeve's dreamy

Ik heb gewoon te weinig merries ben ik al achter want ik zou ook nog graag een merrie naar cheyvano brengen (appaloosa door mij gefokt) en dan bij voorkeur mijn keur prestatiesport merrie devaney v. Don cremello du bois.

Ik kan niet wachten tot de jonge merries oud genoeg zijn, er is zoveel talent om uit te kiezen.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 16:08

Leuk lijstje, Lailapri,

Ik ben nog even aan het kijken wat er bij mij uit gaat vallen qua veulen. Mijn merrie krijgt nu een veulen van Gold Garant, waarmee het veulen 100% Duits is, om het zo maar te zeggen. Maar ik vind het misschien ook wel interessant om eens een Nederlandse hengst te kiezen. Eerst dus even kijken wat het gaat worden, en aan de hand daarvan een hengst kiezen.

Hoe loopt de handel in pony's momenteel? Is die ook zo moeizaam als bij de paarden?

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:13

Ik verkoop weinig, maar wel alle 3 mijn hengstveulens vorig jaar nog verkocht. Ik heb 3 van mijn merries ook te koop naar er komt niemand om.

Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:02

Ik dek dit jaar met Libenti's Milagro.

Ik heb hem al gevolgd vanaf dat hij 7 maanden is. Begin januari heb ik hem al een keer in het echt gezien en toen wist ik genoeg: mits hij goedgekeurd werd, wilde ik hem gebruiken. Nou, dat is natuurlijk dubbel en dwars gelukt!

Ik vind hem een prachtig ponytype hebben met een correct fundament, en fijne lengte. Carlijn heeft ook lengte, dus ik hoop dat te verankeren. Ook ponys worden in mijn ogen steeds korter. Daarnaast is zijn balans en schakelvermogen me echt heel positief opgevallen. Erg belangrijk onder het zadel.

Carlijn is inmiddels 306 dagen drachtig, dus ik denk nog 2-3 weken als ze doet wat ze normaal doet. Spannend. :):) Heel benieuwd wat daaruit komt. Nog steeds erg blij met Davinci als vader van dit veulen. Hij heeft zich fijn laten zien onder het zadel dit jaar (en dat had ik alleen nog op film gezien).

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 19:53

Ik ben er nog steeds niet uit óf ik wel weer ga dekken. Het hangt er enorm vanaf hoe de bevalling gaat en wat voor veulen eruit komt. En ik ben ook nog niet uit welke hengst dan. Dus nog enorme twijfel.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:31

Hier wordt verder voorlopig niet meer gedekt.
Hier op het moment dikke ellende. Quality heeft bijna zeker een breuk bovenin haar onderkaak opgelopen en heeft hier ontiegelijk veel pijn aan. Zelfs het eten van slobber met pijnstilling ging eigenlijk niet. Ze is dan ook gigantisch afgevallen. Morgenochtend wordt het geröntgend en dan gekeken hoe of wat.

Ondertussen wordt Treasure steeds serieuzer en heeft zij al een aardige uier. Ik vermoed binnen nu en een 2 tal weken.

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 00:11

Hier al 2 merries geinsemineerd:

Cassanova du Bois x irana du Bois
Next champion mr x white girl

Verder heb ik de volgende combo's in gedachten

Davinci du Bois x irma du Bois
Golden daim f x casharel
Happy v.d ponderosahoeve x vpower heavenly
Golden daim f x vpower Hailey
Happy vd ponderosahoeve x christal du Bois
Golden daim f x isabella du Bois
Next champion mr x Iggy du Bois

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:17

Het is vast niet mogelijk maar ik zet mezelf vast op de wachtlijst voor een veulen van iggy of irma :D

SylS
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-12-14

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:21

Ik ben er nog niet uit wat betreft hengstenkeuze. Ik twijfel nog of ik NWR of WPBR wil fokken. Mijn merrie is een Pippins Pride AT x Verona's BoGi.
Fokt mooie veulens, maar zie wel graag iets meer beweging. Verder fokt ze groot.
Als NWR hengst zat ik te denken aan Coelenhage's Chaplin.
Als WPBR vind ik de nieuwe hengst van Du Bois een optie. Of Golden Daim. Of de jonge Duitse hengst van stoeterij Turfhorst.
En dan nog even helemaal iets anders: King Georgio FE. Dit om wel Welsh te behouden, maar iets kleiner te fokken.
Moeilijk, Moeilijk.
Maar gelukkig heb ik nog even. De merrie is dit jaar bewust gust. Wil pas op zijn vroegst in mei dekken.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:15

kyrkelover schreef:
Hier wordt verder voorlopig niet meer gedekt.
Hier op het moment dikke ellende. Quality heeft bijna zeker een breuk bovenin haar onderkaak opgelopen en heeft hier ontiegelijk veel pijn aan. Zelfs het eten van slobber met pijnstilling ging eigenlijk niet. Ze is dan ook gigantisch afgevallen. Morgenochtend wordt het geröntgend en dan gekeken hoe of wat.

Ondertussen wordt Treasure steeds serieuzer en heeft zij al een aardige uier. Ik vermoed binnen nu en een 2 tal weken.



OPh jeetje wat naar en zeker pijnlijk. Wat is er uit de röntgen gekomen?

Marjolijn, mooie combi's!

Hier wordt voorlopig ook niet gedekt. Eerst gaat Phoebe weer lekker onder het zadel. Tegen de tijd dat Ivy 3 is, wil ik beide denk ik wel weer dekken. Dus nog 2 jaartjes.

Ondertussen is de 2 jarige FS Mr. Right best mooi aan het worden. Voor de foto wilde hij niet echt mooi staan. Hier bleef ie eindelijk goed staan, maar toch nog even een snoepje proberen te bietsen.
Wat vinden jullie van hem?

Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:53

@Setteli bedankt voor het vragen.
Helaas helemaal niks. Ook niet uit de echo. Volgende stap zou een mri zijn, maar dat overleefd ze momenteel sowieso niet. Heel eerlijk vraag ik mij af of ze het tot na pasen red.
Inslapen wil ik nog niet, want wil haar niet zomaar opgeven. Feit is echter wel dat haar kansen met de dag dalen.

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:07

Oh jeetje ! Zo heftig Kyrke!
Toch hoor ik wel succesverhalen na OP met kaken. Is dit niet toch een optie?


Lailapri: ik kan het zeker in mijn gedachten houden! Ik kan immers(helaas) niet alles aanhouden.

Setteli: zo die is leuk opgedroogd!


Even een foto van onze grote kleine trots! Afbeelding

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:23

kyrkelover schreef:
@Setteli bedankt voor het vragen.
Helaas helemaal niks. Ook niet uit de echo. Volgende stap zou een mri zijn, maar dat overleefd ze momenteel sowieso niet. Heel eerlijk vraag ik mij af of ze het tot na pasen red.
Inslapen wil ik nog niet, want wil haar niet zomaar opgeven. Feit is echter wel dat haar kansen met de dag dalen.


Jee dat klinkt heel heftig. Mijn duimen blijven draaien dat ze hier doorheen komt :(:)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:04

@Marjolijn probleem is vooral dat we dan moeten weten hoe en wat precies.
Helaas krijgen we momenteel dus nog niks "in beeld".
Wat wel nu voortaan duidelijk te zien is, is de zwelling boven haar rechteroog. Oog zelf is goed buiten dat het nu natuurlijk dik is. Tong kan ze verder wel goed bewegen.
Op onderstaande foto's is de verdikking heel goed te zien. Ze is nu natuurlijk gigantisch mager, maar ik denk dat men in dit topic begrijpt dat ze er zo normaal niet uit ziet. Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:50

Oh wat vervelend Kyrke. Veel sterkte ermee, hopelijk gaat ze weer wat eten.

Mooi veulen Marjolein. Is hij zwart of smokey?

Setteli leuke driejarige heb je.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:41

Pfff kyrke, wat een nare situatie. De paarden die ik hier heb gehad met een breuk in hun kaak aten wel gewoon.

Wat ik op mijn werk binnen de praktijk wel merk iscdat hry goed is om met meerde dierenartsen naar de foto's te kijken. Want het is maar net wat je als referentie heft en soms zie 2 meer dan 1. Het is hier ook wel eens zo dan de 1 zegt het is prima en de ander dan toch twijfeld, ookal is het maar minimaal wat er op de foto's te zien in.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:59

LaDonna75 schreef:
Setteli leuke driejarige heb je.


Dank je. Maar 11 april wordt ie pas 2

Sterkte kyrkelover. Zo vervelend dat je niet weet wat het is

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:12

Setteli schreef:
LaDonna75 schreef:
Setteli leuke driejarige heb je.


Dank je. Maar 11 april wordt ie pas 2

Sterkte kyrkelover. Zo vervelend dat je niet weet wat het is

Sorry, tweejarige :+ maar hij blijft leuk ;) misschien nog wel leuker haha.