Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurentii

Berichten: 2084
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:06

eilander schreef:
Ik sta voor een lastige beslissing.
De Chin blijft maar vocht aanmaken in de baarmoeder en wil na een boel gedokter niet drachtig.
We gaan het nog 1x proberen maar na een gesprek met de kliniek zijn we niet heel positief.
De redbag delivery die ze afgelopen jaar al had wijst waarschijnlijk ook al op een placentitus.
De kans is dus groot dat als ze al drachtig wordt het halverwege de dracht nog mis gaat.
Nog maar 14 jaar...
Ik heb bedrijven met pleegmerries gebeld maar aangezien ze alleen op een dubbele plek los op de vrachtwagen kan reizen heeft niemand daar belang bij.
Dus er hangt haar inslapen boven het hoofd :(
Of zien jullie nog een oplossing?
Ik wil beslist niet dat ze het circuit in raakt en weidemaatje vind ik ook nogal vaag


Ik weet niet of een jaar op de wei laten lopen een mogelijkheid is?
Soms trekt de natuur zichzelf heel goed recht.
Of haar zelf houden als draagmerrie ...

Revali

Berichten: 1200
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:21

Luie dames vandaag <3

Afbeelding

Afbeelding

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:27

Wat een dilemma Eilander. Ik heb geen advies voor je....

Ik heb mijn Up to Date vandaag hengstig gespoten, want die toont het niet met een veulen aan de voet. Maar ja, ga ik dat fokken nog doorzetten met al die pech? Nou ja, ik kan er nog een paar dagen over nadenken...

lexa

Berichten: 743
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:16

Pas 2 drachtig van de 6 … volgende week weer met 2 scannen dus blijft spannend!

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:48

Hier pas 1 van de 3 kunnen insemineren...

besita
Berichten: 6788
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:53

S017 weet jij waarom begijnhoeve 2.0 alweer tekoop staat in Mol :?
Die zij daar toch nog maar pas in ?

Afbeelding

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:57

besita schreef:
S017 weet jij waarom begijnhoeve 2.0 alweer tekoop staat in Mol :?
Die zij daar toch nog maar pas in ?

[ [url=m/H4D6fJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat vertellen ze in de laatste vlog.

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 20:29

caro29 schreef:
besita schreef:
S017 weet jij waarom begijnhoeve 2.0 alweer tekoop staat in Mol :?
Die zij daar toch nog maar pas in ?

[ [url=m/H4D6fJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat vertellen ze in de laatste vlog.


vertel! korte samenvatting :)

Vervelend Eilander, ben zelf van mening als niks meer wilt is inslapen/ slacht de enige optie. Heb er vorige week toevallig 1 weggebracht, niet handig met rijden, niet handig in de omgang, niet drachtig te krijgen, 17 jaar, maar wel een plaatje om te zien. Zijn bezig geweest met plaatsen waar ze heen kon, maar uiteindelijk durfde wij het risico niet te nemen. Dus wij hebben de beslissing gemaakt haar in te slapen.

ja ik dek terug met Blue op de ene merrie. De andere heeft nu een veulen van Mr. Idols aan de voet en heb ik nu gedekt met Don't Touch. Volgende week scannen op dracht.

Snap ik wel Mieke, maar geef niet op. Wij hebben dit jaar ook pech met de beesten, maar gaat vast helemaal goed komen.

leuke plaatjes Revali! Hoeveelste cyclus is het nu met dekken?

s0173957

Berichten: 5390
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 22:56

Zou zijn omdat ze het gezet hebben als projectontwikkeling...

Marijkeeee
Berichten: 6296
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:22

@Eilander: Dilemma zeg! Lastig wat voor keus je dan moet maken. Ik heb toen voor mijn oude merrie ervoor gekozen om haar gewoon te laten lopen en nog ouder worden. Niet dat ze niet te laden is oid ;) maar wou haar niet meer drachtig doen. Laatste keer bacterie in de baarmoeder en steeds spoelen. Vond het wel best geweest. Ze voed nu mooi de jonge paarden op in de kudde.
Maar die van jou is een stuk jonger! nog maar 14 jaar. Lastig hoor wat je dan moet doen. Ze kan niet meer gereden worden?

Marijkeeee
Berichten: 6296
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:25

@Mieke: wat een pech met je veulens! Hopelijk knapt deze ook goed op.
@Revali: dat is een domper zeg nog niets drachtig!

eilander

Berichten: 3234
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:45

Marijkeeee schreef:
@Eilander: Dilemma zeg! Lastig wat voor keus je dan moet maken. Ik heb toen voor mijn oude merrie ervoor gekozen om haar gewoon te laten lopen en nog ouder worden. Niet dat ze niet te laden is oid ;) maar wou haar niet meer drachtig doen. Laatste keer bacterie in de baarmoeder en steeds spoelen. Vond het wel best geweest. Ze voed nu mooi de jonge paarden op in de kudde.
Maar die van jou is een stuk jonger! nog maar 14 jaar. Lastig hoor wat je dan moet doen. Ze kan niet meer gereden worden?

Ja, een buitenrit zou nog prima gaan als ze voor op n ijzertje staat.
Maar het is nou ook bepaald geen doetje.
En de mensen die vaak een buitenrij paard zoeken zijn meestal echte recreatieruiters. Ik geloof niet dat zo iemand hier blij van wordt.
Ik heb oude Lavendel ook tot het laatst gehouden maar dat was een iets ander verhaal. Die was idd 21 toen we besloten om haar niet meer te dekken omdat ze te slecht werd. Ze heeft toen nog 2 jaar van haar pensioen kunnen genieten

eilander

Berichten: 3234
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:46

Revali schreef:
Ik heb nog niks dragend -O-

Das mooi kl ote!
Het is veel kommer en kwel dit jaar hoor ik wel.
Ben benieuwd of de Harley gepakt heeft

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:29

voor buitenrijden zou ze ook regelmatig vervoerd moeten worden en dat ging wat moeilijk toch.

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:40

Dat is niet evident Eilander.
Ik heb ooit een berichtje geplaatst op Bokt toen mijn oudje op pensioen ging. Ik heb ze toen weliswaar gratis weggegeven maar ze heeft nog echt een fijne oude dag gehad.
Je kan het altijd eens proberen?

19 miljoen euro voor Begijnhoeve 2.0 :Y) Benieuwd wie daar gaat wonen :D

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:42

Moeilijk Eilander, maar met zo'n paard misschien wel het meest eerlijk om te laten inslapen. Hier ook mijn oude merrie weggegeven en daar is nog zoveel mee gesleept. Uiteindelijk goed gekomen maar garantie heb je nooit :n

Iorrr

Berichten: 4041
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:18

De Goodtimes is (3e keer eindelijk scheepsrecht) drachtig van Comme il Faut

De numero uno heeft voor de tweede keer de Colman eruit gegooid voor dag 35. Aldus da genetische afwijking dus schakelen… maar naar wat?

besita
Berichten: 6788
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:25

Er is een goeie zoon van Colman maar kan er niet opkomen
Ik ga effe zoeken

Selene_p
Berichten: 96
Geregistreerd: 20-01-21
Woonplaats: Limburg, NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:32

Dat is mooi klote dat het nog niet echt wil lukken met het dragend worden.
Hopelijk gaat het bij iedereen nu wel lukken nu het weer beter is.

Maar ik weet ook dat bij ons in de regio vorig jaar ook een paar merries helemaal niet drachtig zijn geworden. Heb wel het idee dat je het dit jaar meer hoort.

hebben jullie tussendoor nog gekozen voor een andere hegnst of nog met dezelfde?

Mieke, ik begrijp je twijfel. iedereen heeft wel van die pech jaren er tussen zitten helaas. Maar ik verwacht en hoop voor je dat het volgend jaar allemaal beter gaat.

Oehlala, wat leuk dat je terug gedekt hebt. ik hoop dat het pakt en dat je meer geluk hebt. Wij hebben ook terug gedekt met blue diamond (eergister geinsimineerd). Hopelijk pakt jouw andere merrie ook.

Eilander ik heb geen raad of advies voor je. kan alleen maar zeggen om goed naar je gevoel te luisteren.

Revali het is ook wel lekker weer om gewoon niets te doen en in de zon te slapen. zo denkt mijn veulen er ook over.
Iemand ervaring met verbrande neusjes en wat doen jullie daarmee?

besita
Berichten: 6788
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:37

Lb convall ,contagio en Emir zijn de belangrijkste
De eerste vind ik top maar dat sperma is niet super en de condities ook niet want buitenlanders moeten vooraf betalen
Is Cicero dan niets Ior ,dat is toch redelijk vergelijkbaar qua model en bloedvoering alleen zijn er van Cicero veel meer goede nakomelingen

Laurentii

Berichten: 2084
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:39

IK hoor van vele dat het moeizaam gaat. Ik denk door het wisselvallige weer, maar nu het warmer wordt hoor ik wel meer succesverhalen. Het is juni, dus nog even tijd.

Hier 2 drachtig van de eerste keer en ook beide nog eens gescand op 30-40 dagen.
nummer 3 wordt zondag gespoeld en ik hoop haar nog eens te kunnen dekken.
en nummer 4 mag ik hopelijk vandaag eindelijk ophalen uit de kliniek, maar die blijft leeg tot volgend seizoen.

eilander, ik ben ook altijd bang waar ze inderdaad dan terecht komen. Ik heb ooit eentje weggegeven uit liefdadigheid en heb achteraf spijt gehad van wat ze er allemaal mee gedaan hebben. Als je er echt geen oplossing meer voor hebt, denk ik dat inslapen misschien inderdaad nog niet zo slecht is ...

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:50

Hopenlijk gaat het nu met het mooie weer wat beter om de merries drachtig te krijgen. Die van ons was drachtig maar vrucht zat op baarmoedermond, dus afgestoten. Afgelopen zondag opnieuw geinsimineerd

En ik werd gister even heel blij van het for friendship veulen

Afbeelding

Filmpje: https://youtu.be/9A7yCeC5YZ4

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:13

besita schreef:
Er is een goeie zoon van Colman maar kan er niet opkomen
Ik ga effe zoeken


Contagio

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 17:17

eilander schreef:
Ik sta voor een lastige beslissing.
De Chin blijft maar vocht aanmaken in de baarmoeder en wil na een boel gedokter niet drachtig.
We gaan het nog 1x proberen maar na een gesprek met de kliniek zijn we niet heel positief.
De redbag delivery die ze afgelopen jaar al had wijst waarschijnlijk ook al op een placentitus.
De kans is dus groot dat als ze al drachtig wordt het halverwege de dracht nog mis gaat.
Nog maar 14 jaar...
Ik heb bedrijven met pleegmerries gebeld maar aangezien ze alleen op een dubbele plek los op de vrachtwagen kan reizen heeft niemand daar belang bij.
Dus er hangt haar inslapen boven het hoofd :(
Of zien jullie nog een oplossing?
Ik wil beslist niet dat ze het circuit in raakt en weidemaatje vind ik ook nogal vaag


Jeetje wat balen.. Ik ken jullie paarden nog niet zo omdat ik sinds kort in het topic zit :o maar is ze niet te berijden?

Edit: had eerst door moeten lezen :Y)

Mieke wat een pech dit jaar met je veulentjes. Hopelijk is deze snel weer terug uit de kliniek. Hoe is het met je andere veulen?

Hier nog op het wachtbankje tot de 22ste. Hopelijk is het gelukt. Wachten duurt altijd zo lang :+

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:17

Eilander: waarom wil je ze niet gewoon op de wei? Ik vind inslapen nogal heftig precies... Misschien een jaar overslaan ook een idee? De natuur lost veel op soms...

Hier is de Tobago geboren! Heel sjeik hengstje, veel lengte en front ! Volgende zaterdag is de laatste uitgeteld, een cassanova de la pomme.

Morgen de merrie controleren, hopelijk zondag of maandag dekken.

Hier 3 drachtig, nog 3 te gaan normaal als alles lukt.