KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:43

Hoi, ik meld me ook hier. Zag al leuke merries voorbij komen! Wij hebben een 3-jarige Grand Galaxy Win x Sorento waarmee we komend jaar naar de stamboekkeuring willen. Laatst is een oud-KWPN-inspecteur even wezen kijken en hij was positief. Mooi, jeugdig paard, fijn lopen. Wel wat rauw nog, maar ja, heb haar nu nog gewoon lekker in wintervacht staan. Wel al paar keer gelongeerd aan halster en dat doet ze braaf. Ik vind het hele keuringstraject heel erg leuk om te doen. Wil zelf longeren ed, en dan laatste paar weken haar bij stal neerzetten, zodat ze zo optimaal mogelijk wordt voorgesteld.

Ben benieuwd hoe jullie naar de keuring werken. Hebben jullie soort schema? Of op gevoel?


Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:30

@ajesca123, ik heb onze 3-jarige paar keer aan de longe gehad. komende week wordt haar gebit nagekeken en dan wil ik rustig met bitje in gaan longeren, 2x per week of zo. De keuring is hier eind juni, laatste weken gaat ze waarschijnlijk naar trainingsstal. Herkenbaar wat je zegt qua groeispurt! Ik dacht laatst dat onze merrie helemaal niet meer kon draven. Ze is ook nog zo jeugdig en smalletjes van alle kanten. Maar jeugd willen ze volgens mij best graag zien, toch? De moeder was juist helemaal niet jeugdig en groeide trouwens ook lang door (tot 1.80m haha).

@Pantykous, mooie merrie (en veulen) zeg!

@Rytm en Mosh, leuk jonge Toto's. Heb ik jullie foto's gemist?

@seven, mooi front heeft je merrie Seven! Wat is het voor één?

@Libera: je ziet ook wel eens hengsten in Den Bosch met zo'n 'deuk', dus zo heel zwaar zullen ze er misschien niet aan tillen?

@cheytjuh, leuk een Gelderse! Ze mag inderdaad wel wat kilootjes kwijt nog

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:10

Leuk Mosh! Hier was de meneer van de trainingsstal ook enthousiast over onze Grand Galaxy Win. Ze is nog wel heel jeugdig, dus moet er wel twee maanden naartoe. Hoopte dat ik zelf wat meer aan de voorbereidingen kon doen, maar snap ook wel dat ze haar er zo top mogelijk voor willen zetten. Dan gaat ze half april al weg, best snel!

Bobje, denk dat het niet geldt voor veulen uit jouw merrie gezien het register A-papier van de merrie?

Diortje: mooi paard! Idd nog wat groen voor de Ibop als ik het zo hoor. Je moet ze dan al behoorlijk voor elkaar hebben, weet ik uit eigen ervaring. Ik heb destijds onze vijfjarige grote merrie uitbesteed aan een professionele amazone (2 weken daar gestaan ter voorbereiding) voor de Ibop en toen is ze geslaagd.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:20

@Betuwe, ga je dan voor de Ibop optie met stamboekopname erachteraan?

@Diortje, ja klopt, Sorento x Fidermark, uit de moederlijn van de hengst Westpoint. Deze merrie rijd ik nu in het M2.

Oef, woensdag röntgenfoto's maken (ook voor prok). Vind het best spannend!!
Wel erg leuk om meer met het jonkie aan de slag te zijn. Ze is echt fijn in de omgang. Ook grappig om kenmerken van haar moeder in haar terug te zien. Heb bijna het idee dat ik de moeder sta te longeren als ik met het jonkie bezig ben, reageert vaak op dezelfde manier en zo.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:35

Dat ziet er goed uit Mosh! Ook nog wel jeugdig, net als die van mij. Wil je dan nog wel dit jaar naar de stamboekkeuring?

Wat VValar zegt doe ik denk ik: na die 2 maanden op een trainingsstal kunnen ze er vast zo een zadeltje opleggen. Weet niet of ik dan meteen doorrijd, maar dan is ze in elk geval zadelmak.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:03

De verschillende mogelijkheden om predicaten te halen zijn inderdaad mooi. De moeder van mijn driejarige had 65/70 op de stamboekkeuring. Ze is heel groot, geen touwtjespaard en laat zich onder het zadel veel beter zien dan los. Daarom hebben we haar als vijfjarige IBOP laten lopen (met professionele amazone, had ik zelf nooit gekund op die manier). Ze kreeg 75 voor beweging en op de aansluitende exterieurbeoordeling 70, dus ster. Nu hoop ik nog het sportpredikaat met haar te halen.

De driejarige doet het super hier! Ze is zo makkelijk in de omgang, bitje, singel, dekentje op, afspuiten: gaat allemaal heel relaxed. Ik heb haar de laatste tijd twee keer per week gelongeerd met bijzet, pakt ze goed op en ze lijkt al iets spieren te ontwikkelen. Ook heeft ze inmiddels voor een ijzertje onder. Morgen brengen we haar weg naar de trainingsstal, heel benieuwd hoe dat allemaal gaat! Vind het rijden (uur) nog wel een dingetje, ze is nog niet zo vaak mee geweest in de trailer, maar komt vast goed.

Hoe is het met jullie merries? En naar welke keuringen gaan jullie? Wij Kootwijkerbroek (omdat de merrie daar ook in training staat)

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:49

Oei Rytm, vind ze water zo eng? Inderdaad lekker doorprutsen, komt vast goed. Ga je het helemaal zelf doen? (sorry, ben kwijt of je dat al hebt geschreven hier).

Firegirl, ik moest even terugzoeken maar jij bent op de IBOP geweest? Had je haar zelf gereden? Het is inderdaad een momentopname, volgende keer doet ze het vast beter!

Wij hebben het jonkie vrijdag weggebracht! Ging allemaal super, ze stond als een blok in de trailer, braaf paard. Was alleen wel druk op de snelweg, moest nog keer aardig remmen, jekkie, zo vervelend met onervaren paard in de trailer. Op de trainingsstal waren ze positief over haar, ook al weer meer ontwikkeld. Moet zeggen dat ik daar ook met een soort 'frisse blik' naar haar kon kijken, en het lijkt dan toch wel goed. Nou ja, nu is het uit mijn handen, ook wel lekker rustig ;-)

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:20

Mirjam beterschap met je merrie! Komt vast helemaal goed, beenwonden kunnen vreselijk lijken maar soms later hard meevallen en mooi genezen. Onze merrie had als veulen hele winkelhaak op de voorknie, leek vreselijk maar zie je nu niets meer van.

Venthe, gefeliciteerd!!! Mooie merrie zeg, en mooie punten. Jammer van de stap, maar het is ook heel wat voor die jonkies. Mooi front heeft ze zeg <3

Seven wat voor bloed is jouw merrie ook alweer? Dat ze zo hard gegroeid was joh! Hoe lang had je haar niet gezien?

Onze merrie (Grand Galaxy Win x Sorento) staat nu 1,5 maand op de trainingsstal. De eerste maand wilde ze amper eten, heimwee... Paar keer wezen knuffelen en in overleg haar in andere stalgang gezet en met ander paard elke dag paar uurtjes in de wei. Toen ging het gelukkig beter. Nu al paar weken niet geweest, dus ben heel benieuwd hoe ze het doet. Zaterdag is er een open/oefendag waarbij ze alle merries laten vrijbewegen. We gaan het zien, ook hoe ze in de groep lijkt.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 12:54

Nou, zeg dat wel!! Dan ben ik heel benieuwd of onze merrie ook zo veranderd is... Training en voer kan een hoop doen, en onze keuring is 22 juni dus nog even tijd.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:24

Ik vind goed paarden voorbrengen nog wel een hele kunst hoor. Ik begin er in elk geval niet zelf aan ;-)

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:16

Rytm, ik had het filmpje al wel even gezien voordat ie op prive ging. Heel leuk paard, vind het moeilijk om verder goed te beoordelen op een video. Bovendien: als ze gespannen zijn, kan het opeens allemaal stuk minder fijn lijken. Hadden wij zaterdag ook, toen we bij onze merrie op de trainingsstal gingen kijken. Alle merries werden paar rondjes aan de hand voorgedraafd, vanwege het slechte weer in de binnenbak. Ze vond het echt enorm eng, met al die mensen langs de kant. Ontspanning en losgelaten bewegen (wat echt een sterk punt van haar is vind ik) was daardoor ver te zoeken. Mijn pa en ik hadden dus wel een beetje een kater achteraf en vragen ons af hoe het op de keuring zelf zal gaan. Nou ja, ze heeft al wel enorm veel geleerd door van huis te zijn en ze zag er verder ook top uit hoor. Gelukkig eet ze weer goed en ze blonk als een glimworm.

Libera wat ben je nu met haar ge (oefen) start dan? Zijn die klasses (of eisen voor sport) heel anders dan hier?

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:05

Hallo, daar ben ik ook weer. We zaten ruim twee weken in Frankrijk. Heb wel beetje bijgelezen, in elk geval van harte gefeliciteerd aan iedereen met een kersverse stermerrie!! En als het niet is gelukt, gelukkig heb je je eigen fijne paard nog en er zijn meer wegen die naar Rome (of een predikaat) leiden. Weet ik uit ervaring!

Onze merrie is in Kootwijkerbroek ster geworden! Ze was toch weer erg gespannen, het is wel een portretje hoor. Mede daardoor vielen de punten iets tegen, toch nog wel 80 voor draf. Exterieur hadden we (en van de trainingsstal ook) wat hoger verwacht dan 70. Ze heeft echt een goed model, maar nog wel wat jeugdig en arm bespierd. Ook zal ze nog wel een cm of vijf groeien. Jammer dat daar niet doorheen werd gekeken.

Nu op naar de CK Gelderland zaterdag, wie gaat daar ook alweer nog meer heen hier? Heb nog wel even getwijfeld. Ze laat zich namelijk aan de hand niet best zien, kruipt in elkaar van spanning. Denk dus niet dat ze voorlopig keur wordt, maar awel, we zijn nu deze weg ingeslagen dus laten we maar kijken wat het wordt.

Volgende week gaan ze haar zadelmak maken, dus met beetje geluk zit ik over een maandje op mijn eigen stoere jonkie!! Kan het bijna niet geloven, lijkt wel gisteren dat ze werd geboren...

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:44

Gefeliciteerd Seven! Mooie merrie inderdaad, al goed ontwikkeld. Wat is het voor bloed (sorry, kan het niet zo goed bijhouden hier) Bij ons keurden Floor en Bart. Zouden er dan op de CK andere keurmeesters zijn?

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:23

Bedankt allemaal! Elisa, de mijne is een Grand Galaxy Win x Sorento. Heb jij er ook één voor de CK zaterdag?

Oh ja Seven, de Ferdeaux. Klinkt een beetje als mijne, laat aan de longe echt goede dingen zien, maar heeft nog wel jaartje tijd nodig om te groeien en ontwikkelen. Dan wordt ze echt ruig denk ik.
Maar voor zaterdag hoop ik maar niet teveel op het voorlopig keurpredikaat. Heb jij wel het idee dat het erin zit? Vind het ook erg lastig, ben natuurlijk niet op de stamboekkeuring geweest, en in Kootwijkerbroek liep sowieso enorm sterke groep. Dertig dressuurpaarden of zo, allemaal ster met goede punten

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:41

In elk geval veel succes Seven, ik duim voor je! Ligt inderdaad ook aan de vorm van de dag. Mijne draaft ook extra, maar dus niet aan de hand :n .

Elisa je hebt helemaal gelijk hoor. En keuringsresultaten worden ook steeds minder van belang, sport zegt toch meer. Maar het spelletje is wel erg leuk vind ik, en sowieso belangrijk om een correct paard te hebben, voor fokkerij maar ook met het oog op duurzaamheid. We hebben er al best veel geld ingestoken, dus daarom is het beetje jammer dat het er niet helemaal uitkomt maar hee, ze heeft al enorm veel geleerd en is natuurlijk wel gewoon ster geworden (en gaat straks lekker weer mee naar huis, waar we van haar kunnen genieten)

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:03

Gefeliciteerd Rytm! Veel stermerries hier, leuk zeg.

Ik ben gistern weer even bij onze merrie wezen kijken. Ze staat er echt top voor, ongelooflijk wat ze zich in die paar maanden (waarvan een maand niet eten door heimwee) heeft ontwikkeld. Alleen die angst en spanning blijft een ding. Op stal daar gaat het prima, maar ze zijn bang dat ze bij veel prikkels, zoals op de CK, in paniek raakt en een negatieve ervaring opdoet. Daarom hebben we besloten om niet naar de CK te gaan zaterdag. Ze heeft gewoon wat meer tijd en ervaring nodig, dan komt ze ook veel beter uit de verf. Lastige beslissing, maar wel het beste voor haar en de lange termijn, denken we...

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:27

Gefeliciteerd Ajesca, Rythm en Seven, mooie merrie zeg!

Hier ook een mijlpaal: kreeg net een filmpje dat ze op onze merrie zaten, echt gaaf. Zal eens kijken of ik het hier kan posten.

Edit: volgens mij moet het zo lukken. https://youtu.be/dr1UCRUtu4c

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:19

Thanks, ik was er ook erg blij mee. De merrie is 1.69m gemeten maar wordt nog wel een cm of 5 groter denk ik. Mams is ongeveer 1.80 maar minder chique.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:53

Misschien komt het ook doordat ze een mooi front heeft, lange en opwaartse hals. 1.80 is idd groot zat maar in de 1.70 vind ik voor de dressuurbaan toch wel mooi. Maar je kunt ze niet bestellen zoals je ze hebben wilt natuurlijk ;-) Seven, jouw paard lijkt op de foto's wel een kapitale merrie vind ik! Ga je haar zelf IBOP rijden of laat je het doen?


Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:42

Wauw, mooie foto's Seven! echt stoere merrie zeg.
Stral, geen idee, ik zou even de KWPN-site en de regiosite in de gaten houden voor nieuws.
Het is overal in Nederland heet... Mijn dressuurwedstrijd komende zaterdag is overgegaan op tropenrooster, 's morgens vroeg starten. Benieuwd hoe het volgende week is, dan hebben we Gelders kampioenschap. Voorspelling is nu 24 graden, dat is bijna koud in vergelijking met dit ;-)

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:08

Wat goed Martichr, gefeliciteerd!!

Haaksbergen heeft ook altijd een leuke jongepaardenwedstrijd.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:19

Gefeliciteerd Stral, mooie punten zeg! Wie heeft haar gereden?

Sky_As, denk dat je een punt hebt over de EPTM. Wij hebben ook zo'n iets 'apartere'. Dat ging bij de trainingsstal voor de stamboekkeuring al niet helemaal lekker, een EPTM was echt teveel van het goede geweest. Terwijl ik er nu thuis, alles op ons dooie gemakje, alles eigenlijk mee kan. De één heeft inderdaad wat meer tijd nodig dan de ander. Neemt niet weg dat de EPTM wel een heel mooie optie kan zijn.

Gaat er iemand hier nog naar de Gelderland Cup in Brummen met zijn jonge paard komende zaterdag?
Ik heb heel even getwijfeld een tijdje terug om op te geven, maar blij dat ik het niet heb gedaan. Ze is er simpelweg nog niet klaar genoeg voor en met dat slechte weer de laatste tijd (en modderige bak) ben ik blij dat ik haar gewoon even kan laten staan. Ze is ook nog jong zat. Wil misschien wel even gaan kijken, mooi om zo'n hele groep jonkies te kunnen vergelijken.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:28

De ibop proef is voor alle leeftijden hetzelfde toch? Daar zitten geen moeilijkere oefeningen in. Bij het voorstellen in de groep na de individuele proef kunnen ze wel wat dingetjes vragen. Maar bij onze vijfjarige was dat destijds hooguit een pasje wijken. Wel moet een ouder paard logischerwijs wat verder in de africhting/ontwikkeling zijn dan een jonkie.

Maar verder vind ik de afweging wel of niet gaan ook moeilijk hoor. Ik heb een hele fijne vierjarige. Is vorig jaar ster geworden en doet het goed onder het zadel, maar nog wel heel jeugdig. Denk dat we in het najaar of komende winter een ibop meepakken, ze begint er nu namelijk echt mooi in te groeien.

Marie72
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:08

Het valt echt hard mee hoor, proef is altijd hetzelfde, ongeacht leeftijd. In de presentatie erna kan dus wel wat extra worden gevraagd. Zie uitleg op KWPN site:

Dressuurpaarden worden tijdens deze IBOP-proef gevraagd een individuele dressuurproef te rijden, gevolgd door een presentatie onder het zadel in een groep van twee tot vier combinaties. Hierin worden op aanwijzing van de jury de basisgangen getoond en ook worden een aantal tempowisselingen gevraagd. Voor vierjarigen wordt ook het wijken voor de kuit gevraagd en vijfjarige en oudere paarden moeten het schouderbinnenwaarts tonen. Er wordt gereden in een baan van 20 / 40 meter.

In totaal kunnen er maximaal 100 punten worden behaald, bij 75 punten of meer is een merrie geslaagd.

IBOP-proef
•A-F-B-M-C binnenkomen in arbeidsdraf op de linkerhand;
•Van H naar F van hand veranderen;
•Bij A slangevolte met 3 bogen;
•Tussen F en A arbeidsstap;
•Van K naar M van hand veranderen;
•Tussen K en A arbeidsdraf;
•Bij B grote volte éénmaal rond; daarna bij B de hoefslag volgen in arbeidsgalop;
•Bij A grote volte, op de volte enkele sprongen verruimen;
•Tussen C en H arbeidsdraf;
•Van F naar H van hand veranderen in middendraf;
•Bij B grote volte, daarbij het paard de hals laten strekken;
•Bij F overgang naar stap;
•Bij K overgang naar draf;
•Bij E grote volte éénmaal rond, daarna bij E de hoefslag volgen in arbeidsgalop;
•Bij A grote volte, op de volte enkele sprongen verruimen;
•Tussen C en M arbeidsdraf;
•Van K naar M van hand veranderen in middendraf;
•Tussen K en A arbeidsstap;
•Bij A afwenden tussen X en G halthouden en groeten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Feanyth en 13 bezoekers