Merrie wil niet gedekt worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Merrie wil niet gedekt worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 00:13

Mijn merrie heeft vier jaar geleden een veulen gehad, maar wil sedertdien niet meer gedekt worden door mijn hengsten.
Ze is een echte fighter, daagt uit, lijkt henhstig, maar gaat dan in de aanval.
Wil dit zeggen dat zij geen veulen wil?
Ik wou haar eventueel via ki laten dekken, maar ik wil ook geen paard forceren tot iets wat ze zelf niet wil. Ze is wel Alfa, dominant, ook defensief over haar achterhand, de veearts kan dus onmogelijk tasten, misschien heeft het daar wat mee te maken.
Iemand advies aub?


Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 11:54

Maureen95 schreef:
Hoe is die eerste dekking gegaan? Lijkt wel alsof ze een trauma aan het dekken heeft.

Wel goed dat je om je merrie denkt!

BA neen, trauma, helemaal niet. Zij is de baas en degene die haar gedekt heeft liep erbij in de weide. Was een tweejarig veulen die gek was op haar en altijd met haar stond te eten maar helemaal onder haar gezag stond. Er moet een klik geweest zijn waardoor ze het wel toe liet.
Raar, maar ik denk soms in beelden bij haar. We hebben nauwe band.
Op een dag vroeg ik in gedachten of ze nog een veulen wou.
Ik toonde mijn beide handen. Ene was ja, andere neen. Ze was gulzig aan het eten toen ik mijn vraag stelde, maar keek toch op en tikte zonder twijfel de hand aan die neen symboliseerde.
Ik weet dat dit crap is, maar ze wil zich echt ook niet meer laten dekken. Ze is heel gelukkig met haar zoon, die loopt nog in de wei. Lijkt of ze geen kind meer wil. Ik wil haar dus niet verplichten, maar wou graag nog een veulen van mijn mooie hengst met haar, de zoon van de papa van haar eerste veulen. Ze heeft hem getrapt, dus ze is nu uit de wei.
Ik zit nu moreel wat in de knoop hierover.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 12:21

Mara2000 schreef:
Jij gelooft in je gesprek met haar (wat wij daarvan vinden doet er niet toe...). Dan heb je toch je antwoord. Ze laat zich niet dekken, ze zegt duidelijk nee als je het vraagt. Wat wil je dan nog meer horen. Nee dus.
Jee, mannen snappen het nog sneller...

Tja, of dat ook gebaseerd is op de realiteit, daarvoor is dit te vaag.
Gaat niet om snappen, de vraag is of ze de daad niet leuk vindt of gewoon geen kind meer wil. Ik vind het vreemd omdat ze zo n goede moeder was.


Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 12:25

Babootje schreef:
Als je je paatd niet vermenselijkt hoef je moreel ook niet in de knoop te raken. :D Het is zoals Ibbel zegt, als ze zich niet wil laten dekken is ze niet (voldoende) hengstig. En dat kan heel goed een medische reden hebben zoals bv een tumor op de eierstokken.

Ibbel schreef:
Paarden hebben geen benul of ze een veulen willen of niet. Ze leggen de link niet tussen dekken en 11 maanden later een veulen.
Als een merrie zich niet wil laten dekken is ze niet hengstig. Als ze al 4 jaar niet echt hengstig is geweest, is er hormonaal of lichamelijk iets mis. Ik zou dat na laten kijken door een goede DA/kliniek met een opvoelbox, want het kan iets zijn wat je toch maar beter wél wilt laten behandelen. Los van of je er nog een veulen uit wilt of niet.

Ze heeft idd twee jaar geleden een probleem gehad. Lijkt nu wel opgelost, maar ik ga haar toch even laten checken. Vreemde ook is dat ze de veearts absoluut niet toelaat, ze is al altijd heel defensief geweest op haar achterhand. Niemand komt aan haar poep.
Ze zal dus verdoofd moeten worden voor onderzoek. Daarom had ik het er moeilijk mee, maar ga nu toch doorzetten, al denk ik dat ze best nooit meer gedekt wordt als ze mij dit zo aangeeft.
Bedankt voor de raad

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 14:29

purny schreef:
Als je merrie via de natuurlijke weg niet gedekt wil worden waarom dan perse een veulen erin willen?

Omdat ik graag een veulen had, maar niet ten koste van haar, als ze niet wil dan wil ze niet.
Haar vorige zoon is een slank, fier, atletisch, heel speciaal mooi paard geworden, eerder te slank dan te dik. Mijn merrie eet heel graag en wordt snel dik. Ik kan haar moeilijk op het gras zetten met de kudde, als ik een graasmadker aan doe staat ze ganse tijd stokstijf en vindt dit vreselijk.
Toen ze zwanger was van haar eerste veulen, kon ze eten wat ze wou en liep gelukkig mee in de kudde.
Is nu vijf jaar geleden en is het zo verkeerd dat ik graag nog een veulen van haar had?, ik geef toch al aan dat haar mening op de eerste plaats komt?
Mijn hengst is qua match ongelofelijk, qua bouw perfect, precies een grote mustang. Mijn merrie geeft fier, stevig, groot veulen . Dat zou een prachtig veulen zijn.
De vraag is dus, wil ze niet gedekt worden of wil ze gewoon geen veulen meer

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:00

Eponastable schreef:
Ik heb even je merrie aangesproken, ze wil niet meer gedekt worden.
Djeezes

Mijn merrie en ik zijn nauw verbonden met elkaar. Mooi van je om iemand uit te lachen die in respect probeert te achterhalen hoe zijn lievelingsdier zich voelt.
Mooi mens ben je, je mag trots zijn op jezelf. Ik gaf zelf al aan dat ik hier niet zeker over ben en dat het allemaal vaag is, maar is een gevoel dat je hebt bij een situatie en pardon dat ik er eens wil over praten.
Iemand uitlachen openbaar bewijst alleen maar wat voor zielig mens je bent.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:05

hagelslag schreef:
Wij wouden 3 jaar geleden de pony van mijn zusje nog een x laten dekken.
Ze is een dominante merrie die al 3 veulens gehad heeft.
We wouden heel graag nog 1x het proberen.dus hengst uitgezocht en de merrie mocht uit longeren.
Helaas bij de eerste cyclus, nope... Ze was echt pishengstig maar net op het laatste moment werd de hengst eraf getrapt.
Volgende cyclus afgewacht, ze was weer erg erg hengstig maar nee. Weer niet.
Dus hoppa op na de kliniek en laten scannen.
Alles zag er top uit, ze zou binnen nu en 24 uur de eisprong krijgen.
Dus we hadden met de HH afgesproken, oke we proberen het nog 1 x.
Zo gezegd, trapt ze hem weer op het laatste moment eraf.

Oftewel, nee ze wou niet.
En hierbij hebben wij het gelaten.
Qua baarmoeder etc was alles prima maar ze wou niet dus dan laten wij het zo.
Erg jammer aangezien ze nu 20 is maar het is niet anders.

Thx voor je post. Is krek hetzelfde zoals jij omschrijft. Ze staat te gillen en te plassen, maar op laatste moment draait ze zich, ofwel loopt ze weg ofwel gaat ze in de aanval. Is een bijzondere Alfa merrie, bijzonder Alfa naar andere paarden toe.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:11

Kabayo schreef:
Eponastable schreef:
Ik heb even je merrie aangesproken, ze wil niet meer gedekt worden.
Djeezes

Nuttige post +:)+

Ts ik zou even laten opvoelen op de kliniek. Praam erop en in de opvoelbox inderdaad. Wellicht ook kluisteren? Kan je ook niet aan de hand dekken? Dan voor de veiligheid kluisteren?

Wat voor pony is het? Wellicht andere hengst proberen. Is ze ook wel echt hengstig? Plast ze er over? Kan ook zijn dat de baarmoeder niet goed hengstig is.

Veel redenen. Makkelijkste is om eerst even te scannen

Edit. Graasmasker is voor een paard echt wennen. Ja ze kijken even sneu maar het leert snel. Lekker graasmasker op en de weide op ermee!

Thx, ga ze toch eens laten nakijken. Kan ook iets fout zijn.
Ja, ze is echt hengstig, maar maakt er een gevecht van. Dat wil ik niet. Mijn mannetje heeft een trap gekregen en heeft zich verwond, lelijke wond aan zijn achterbeen. Was pas na een week samenzijn, had dit niet verwacht, maar heb haar meteen uit de weide gedaan.
Graasmasker lukt niet, ik ga nu de greenguard eens proberen.
Ras is Lusitano, ze is maar 1m50, maar is een hele dame :)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:48

Mondy schreef:
Maar waarom perse een veulen willen als ze zich niet natuurlijk laat deken... en als t dan perse moet ,ondanks dat je denkt dat ze t niet wil, dan via ki.
Simpel. Niet vermenselijken of moeilijker maken dan t is.

Wil je een veulen van dr koste wat t kost. Dan niet natuurlijk dekken.
Denk je dat ze t niet wil. En wil je daarnaar luisteren. Dan niet doen.

Pardon ????? Persé ??? Kun jij niet lezen??? Hoeveel keren moet ik nu nog herhalen dat ik respect heb voor haar wil, dat ik het jammer vind maar dat ik het niet tegen haar wil wil laten gebeuren, dat ik zelfs zo tureluut zot ben om te proberen een soort gesprek met haar aan te gaan, op intuïtieve basis via beelden? Dat ik haar niet wil forceren?, waarom komt men telkens af met dat ze persé?
Een forum dient om vragen te stellen. Ik wil hierover praten of mag dit soms niet? Is dat ook al verboden?
Ja ik wil het graag en neen als zij niet wil, moet het niet persé, maar laat me aub de vrijheid om hierover eens de mening van andere te vragen en niet om aangevallen te worden. Ik ben geen dieren beul.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:52

Mondy schreef:
Maar waarom perse een veulen willen als ze zich niet natuurlijk laat deken... en als t dan perse moet ,ondanks dat je denkt dat ze t niet wil, dan via ki.
Simpel. Niet vermenselijken of moeilijker maken dan t is.

Wil je een veulen van dr koste wat t kost. Dan niet natuurlijk dekken.
Denk je dat ze t niet wil. En wil je daarnaar luisteren. Dan niet doen.

Komaan, natuurlijk kan ze juist wel aangeven wat ze wil, KI WORDT ze juist geforceerd. Mijn merrie is opperbaas, tis mijn hengst die de klap gekregen heeft. Heb ik allemaal uitgebreid beschreven. Leren lezen is een kunst

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:53

rien10 schreef:
Nou simpel. Geen veulen. Probleem opgelost.

Dat is mijn vraag niet. Je hoeft zo geen onnozele post te plaatsen. Leer lezen wat er gevraagd wordt.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 16:54

luxx schreef:
Ibbel schreef:
Paarden hebben geen benul of ze een veulen willen of niet. Ze leggen de link niet tussen dekken en 11 maanden later een veulen.

Daar heb ik vraagtekens bij, ze weten doorgaans ook instinctief wat te doen als ze een veulen krijgen, zoals alle dieren. Zat laatst our planet op Netflix te kijken, een dekking van een zeldzame roofdiersoort kwam daarin voorbij, leven solitair, vrouwtje kwam het mannetje opzoeken, dekking vond plaats, mannetje grauwde nog even naar haar en ze gingen weer beiden hunsweegs. Zag er niet uit als een plezierige ervaring, maar blijkbaar zit dat in het DNA, hun instinct drijft ze ertoe dat op te zoeken en te doen. Ze zullen niet denken, oké dan heb ik over 11 maanden een veulen, maar ergens zal er toch wel een 'weten' zijn in een ander soort bewustzijn dan wij ons kunnen voorstellen of in kunnen verplaatsen. Weet niet hoe dat in kuddes wilde paarden gaat eigenlijk, maar ik neem aan dat wanneer daar hele oude merries tussen lopen dat die niet tot het eind van hun leven elk jaar een veilen aan de voet hebben? Heb ik me nooit in verdiept en daar heb ik geen idee van... Stellen dat ze die link niet kunnen leggen vind ik nogal kort door de bocht, maar ik weet natuurlijk ook niet of dat wel of niet zo is

Dit is een verstandige, leerrijke post. Ik ben ook van mening dat ze ergens meer weten dan we denken. Bedankt om mee te redeneren.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 21:32

bigone schreef:
Of je nu zweverig of niet bent, op het moment dat je merrie gewoon gedekt is door een tweejarige die JIJ er als hengst bij liet lopen zonder uit te kijken of het een goede combi was dan ben je niet geschikt om te fokken met dieren, of ze je nu in drievoud een aangetekende brief stuurt of de pendel laat ronddraaien, niet doen!!

Pardon ? Zonder uit te kijken? Ik zou nog effe de post herlezen moest ik jou zijn. Die is aangekocht om mijn merries te dekken. Dit is de laatste zoon van een van de bekendste Franse oriëntaalse hengsten, aangekocht met oog op fokken met deze merrie, waarom denk je dat hij er anders bij zat? Die is qua match gewoon perfect. Ga ik daar nu ook nog op aangevallen worden ook??
Dat is verdorie niet de vraag. Lees de eerste openingspost. Ik ben fokker en al meer dan 30 jaar ervaring. Verdiep me in morphologie. Ga jij mij aanvallen? Ik zit met een morele kwestie. Je kan me best blijven aanvallen dat ik vaag ben. Doe maar gerust, maar ik vind het ongelofelijk laf nadat ik zelf gezegd heb dat ik hier niet zeker over ben.
Wat ik wil weten staat in de openingspost. Heb je geen idee, scroll verder en antwoord dan niet.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 21:59

Peterina schreef:
Je merrie is Alpha, en (volgens een antwoord) loopt haar 'veulen' van 2 jaar nog bij haar in de wei, en zij reageert af op de hengst.

Ooit gedacht dat zij misschien in verdediging gaat om haar 'veulen' te beschermen?

Verwijder het 'veulen' uit de wei.
Laat de merrie is grondig controleren door de DA met bijvoorbeeld een scan zodat je zeker bent dat alles goed is van binnen. Als zich niet gewoon laat controleren, is verdoving zeer makkelijk een oplossing!

Laat het 'veulen' niet meer in de wei, tot ze gedekt is.
Als het echt niet natuurlijk lukt, omdat zij de hengst half vermoord (er zijn merries die dit echt doen), dan kan met de DA, via scan en inseminatie, EN verdoving, het wel lukken. Kost alleen wat meer geld en moeite.

Nee, toen ze samen zat met de hengst zat haar 'veulen' , ik schreef 4 jaar, geen 2, niet bij haar.
Die zat ernaast'
Ja idd, had al eerder aangegeven dat ik haar zal laten onderzoeken, niet om opnieuw te laten dekken, maar om te weten of mijn schat geen problemen heeft.
Ik vraag raad omdat ik denk dat er psychologisch wat scheelt. Ze is enorm close met haar enige zoon, die zijn moeder echt als zijn bezit ziet. Misschien wil ze gewoon geen andere hengst meer aanvaarden. Zijn papa is haar vaste man in de wei, ondertussen heeft ze al twee hengsten verrot geslegen.
Ik weet me daar niet zo goed raad mee. Volgens mij is het puur een psychologische kwestie en neen, kom niet af dat paarden dom zijn, ik heb al zaken gezien waar ik verstomd van ben. Ik wil respect hebben voor wat zij voelt, maar zoek naar het waarom.
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 24-05-19 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:12

Yenni schreef:
Dus het moraal van het verhaal is dat je je merrie niet meer laat dekken want dat wil ze volgens jou niet.. Dan is het probleem toch opgelost?

Neen, dat is niet opgelost, als jij niets zinnigs in te brengen hebt, reageer niet. Dat is verdomd vervelend. Ik zoek uit wat de eventuele reden kan zijn waarom ze zich niet wil laten dekken.
Vind je me maar een dom zweverig mens of vind je dit topic maar niets, waarom reageer je dan?
Ik zoek naar de reden waarom ze zich zo gedraagt. Deels omdat ik kuddes observeer, paardegedrag, interesseert me dat enorm. Dat jullie dat niet begrijpen, jullie verstand overstijgt, bon, tot daar, maar reageer dan niet met domme antwoorden. Dat is om het schijnt van te krijgen.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:17

troi schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik zou eens contact opnemen met Cambiar.
Cambiar fokt net als jij Lusitano's in Belgie, heeft net als jij naast deze Lusitano's ook een Berber (orientaals paard) en een Mustang (Sorraia), en worstelt er net als jij mee mee dat haar paarden snel te dik worden.
In het boomloze zadel-topic lees ik bovendien dat jij net als zij zelf tuig maakt en dat jullie allebei van plan waren/zijn om onder begeleiding van een niet-Nederlandse westernzadelmaker een zadel op een zelf ontworpen boom te maken.
Mogelijk heeft zij dus eenzelfde probleem met een merrie die niet gedekt wil worden, maar misschien heeft zij al wel een oplossing gevonden. 8-)


Klinkt als een dreamteam :')

@ts: Ook mij is het echt onduidelijk wat je zoekt met dit topic. Ook reageer je enkel plezierig op de reacties die in je straatje passen. Misschien helpt het als je je vraag duidelijker stelt? Daarbij kan het helpen om ook de reacties die je niet bevallen toch serieus te nemen. Ik vermoed dat je er verbazend veel van kan opsteken.

Nogmaals
Ik wil graag begrijpen waarom mijn merrie, die aanvankelijk zo n goede moeder was, na haar eerste zoon zich niet meer wil laten dekken.
Men heeft mij al doen beseffen in dit tooic dat ik haar best laat onderzoeken, waarvoor dank.
Ga dat komende week laten doen ondanks dat mijn merrie dat niet wil.
Echter, leek me interessant om andere ervaringen te horen, zoals al iemand reageerde dat het bij haar pony ook niet meer lukte ondanks dat die gezond was. Waarvoor ook dank, maar laat die onnozele reactie s aub achterwege, dat werkt frustratie op

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:21

rien10 schreef:
Oh wat reageer jij naar zeg, wat een nare toon.
Ok. Ff kort en inhoudelijk: jij zegt dat je het aan je paard gevraagd hebt. Paard zegt “nee”.
Jij hebt zo’n band met je paard dat je haar keuze respecteert.
Dus: niet fokken.
Wat wil je nou?

Je kon lezen, wat ik daarover geschreven heb. Dat dit heel vaag is en niet zeker weet of ik hier kan op voortgaan, maar het wel frappant vind dat ze na dit gebaar, zich al 2 jaar niet meer wil laten dekken. Dan begin je toch te twijfelen aan dit zweverig gebaar. My excuses for that :D

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:28

gerpiegorp schreef:
Maar je zegt dat je merrie niks bij de achterhand wil hebben, heeft ze dan niet gewoon pijn daar? Door de vorige dekking/dracht of een val oid waardoor ze misschien ergens daar vast zit. Misschien iets heel anders, lijkt me waarschijnlijker dan dat ze geen veulen wil :=

Bedankt om te helpen meedenken. Is vooral als je haar staart wil opheffen, dan reageert ze furieus, was van in begin een probleem. Ze is Uber sensitief. Mijn parelli instructrice is het ook niet gelukt om dit te desensibiliseren...
Dominante Alfa merrie, ze vindt dat je daar geen zaken hebt, thermometer is ook onmogelijk

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:32

safina schreef:
Carl123 schreef:
Ik zoek uit wat de eventuele reden kan zijn waarom ze zich niet wil laten dekken.


Misschien houdt ze niet zo van van seks. Viel het de laatste keer toch een beetje tegen. Of is je hengst haar type niet. Of heeft ze hoofdpijn. Je zou het haar allemaal eens kunnen vragen met je handen voor haar neus? Ik barst intussen ook van de nieuwsgierigheid.

Ik eigenlijk ook. Dat is het nu net. Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Ik weet dat ik rare dingen zeg, maar het houdt me bezig.
Ik heb énorme band met deze merrie en we hebben veel zelfde kenmerken.
Raar om zeggen, maar wat jij nu zegt dacht ik ook, ik ben net zo.
Als je Uber gevoelig bent, word je niet graag aangeraakt door gelijk wie. Misschien is het dat wat er speelt.... Ik weet het niet. Ik was gewoon nieuwsgierig
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 24-05-19 22:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:35

rien10 schreef:
Klinkt niet zozeer dominant als wel rugpijn of zo iets.

Nee, geen rugpijn. Controle van fysio

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:37

Citaat:
En in de OP is het mij niet duidelijk geworden dat je haar “nee” eventueel niet zou accepteren.

Dan is lezen de boodschap

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:43

Cowgirl schreef:
genja schreef:
Op zich is het ook niet een hele normale situatie dat haar zoon nog steeds bij haar loopt en dat er continue(tenminste dat begrijp ik) een hengst bij loopt. Bij paarden werkt het toch net Iets anders als mensen veulens afspelen en ergens anders onder brengen gebeurt meestal tussen een half jaar en een jaar.
Maar hier zal je ook wel weer een tegen antwoord op hebben ...


Hoeveel mensen fokken er wel niet een veulen en houden deze zelf en blijft gewoon in hun eigen kudde lopen.?

Het paard laten onderzoeken is denk ik stap 1. Ik vermoed zomaar dat er aan de achterkant iets niet goed zit waardoor ze zich niet laat dekken en dat niemand aan de achterkant mag komen. 600 kg op je pijnlijke rug is natuurlijk niet fijn.
Is dat allemaal goed dan is het een speling van moeder natuur waarom dit paard niet meer gedekt word.

Normaal gesproken schreeuwt heel bokt dat het paard eerst naar 6 klinieken en een osteopaat moet maar nu is het gewoon : paard wil niet gedekt, accepteer dat maar. terwijl ts duidelijk aangeeft dat er iets is.
Dat staart probleem is echt wel een dingetje. Daar zou ik zeker naar laten kijken. Als een paard zo reageert is er wat aan de hand.

Ze is enorm kleinzerig, op extreme af. Schreef ik ook al. Heel erg defensief op haar lichaam. Voor een inspuiting viel ze de veearts aan. Men had mij aangeraden nadat ik haar wou laten zadelmak maken bij een Voest trainer om haar te verkopen omdat ze gevaarlijk uit de hoek kon komen. Ze viel de Voest trainer aan toen die haar wou trainen.
Ik heb haar met veel geduld behandeld en deze merrie doet nu alles, is mijn braafste paard. Ze weet dat ik respect heb voor haar. Daarom wil ik dat nu ook hebben in dit geval, maar zoals met alles bij haar, wil ik het wel uitzoeken.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:44

rien10 schreef:
Carl123 schreef:
Ik wou haar eventueel via ki laten dekken, maar ik wil ook geen paard forceren tot iets wat ze zelf niet wil.

Dat las ik hier uit.

Dan heb je niet goed gelezen. Weet niet hoeveel duidelijker je het nog wil hebben. Ongelofelijk dit

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:46

Cowgirl schreef:
genja schreef:
Op zich is het ook niet een hele normale situatie dat haar zoon nog steeds bij haar loopt en dat er continue(tenminste dat begrijp ik) een hengst bij loopt. Bij paarden werkt het toch net Iets anders als mensen veulens afspelen en ergens anders onder brengen gebeurt meestal tussen een half jaar en een jaar.
Maar hier zal je ook wel weer een tegen antwoord op hebben ...


Hoeveel mensen fokken er wel niet een veulen en houden deze zelf en blijft gewoon in hun eigen kudde lopen.?

Het paard laten onderzoeken is denk ik stap 1. Ik vermoed zomaar dat er aan de achterkant iets niet goed zit waardoor ze zich niet laat dekken en dat niemand aan de achterkant mag komen. 600 kg op je pijnlijke rug is natuurlijk niet fijn.
Is dat allemaal goed dan is het een speling van moeder natuur waarom dit paard niet meer gedekt word.

Normaal gesproken schreeuwt heel bokt dat het paard eerst naar 6 klinieken en een osteopaat moet maar nu is het gewoon : paard wil niet gedekt, accepteer dat maar. terwijl ts duidelijk aangeeft dat er iets is.
Dat staart probleem is echt wel een dingetje. Daar zou ik zeker naar laten kijken. Als een paard zo reageert is er wat aan de hand.


Haar zoon is gespeend, heeft in hengstenkudde gestaan en staat nu weer in mijn kudde, dus ook waar zijn moeder loopt, dit, voor de duidelijkheid.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:52

rien10 schreef:
Weer zo’n nare reactie.
Ik probeer uit alle macht te begrijpen wat je bedoelt. Ik blijf beleefd, in tegenstelling tot sommige anderen. Ik leg uit waar mijn gedachten / kennelijke foute aannames van komen.
Dikke doei met je topic.

Dikke dikke foei met sommige antwoorden. Ook die van jou. Als er staat:maar ik wil ook een paard niet forceren die ze niet wil, hoeveel duidelijker wil je nog hebben dan?
Dat mensen niet lezen wat er staat is erg, maar mij hier dan nog over aanvallen is nog erger. Dikke foei met de menselijkheid hier.
Ik probeer gewoon te snappen wat mijn paard voelt en word hier over uitgelachen en uitgemaakt. Ongelofelijk dit. Laat ook maar. Sluit dit topic maar. Heb er genoeg van.
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 24-05-19 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 8 bezoekers