Merrie wil niet gedekt worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Babootje
Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:09

Als je je paatd niet vermenselijkt hoef je moreel ook niet in de knoop te raken. :D Het is zoals Ibbel zegt, als ze zich niet wil laten dekken is ze niet (voldoende) hengstig. En dat kan heel goed een medische reden hebben zoals bv een tumor op de eierstokken.

Ibbel schreef:
Paarden hebben geen benul of ze een veulen willen of niet. Ze leggen de link niet tussen dekken en 11 maanden later een veulen.
Als een merrie zich niet wil laten dekken is ze niet hengstig. Als ze al 4 jaar niet echt hengstig is geweest, is er hormonaal of lichamelijk iets mis. Ik zou dat na laten kijken door een goede DA/kliniek met een opvoelbox, want het kan iets zijn wat je toch maar beter wél wilt laten behandelen. Los van of je er nog een veulen uit wilt of niet.


Babootje
Berichten: 25953
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:39

Carl123 schreef:
Ik zeg ook Nergens dat ze haar staart niet kan liften, maar dat ze defensief is op haar achterhand, zo wil ze niet dat iemand anders haar staart opheft. Zo deed ze aanvankelijk over alles heel moeilijk, bvb voet geven. Ze steigerde en kapte in begin. Longeren, ze viel aan als er iets van haar gevraagd werd. Ze kon enorm explosief uit de hoek komen.
Ik heb in alle stilte en met veel geduld een paar jaar enkel aan de hand gewerkt, totdat zij vertrouwen kreeg in mij. Ik negeerde de waarschuwingen van trainers die me zegden dat deze merrie gevaarlijk was omdat ze geen band konden krijgen met haar.
Dat ik hier nu zo als een vreselijk onmens afgeschilderd word terwijl ik zielsveel van deze merrie hou en haar alleen maar probeer te begrijpen en elk stukje begrijpen van haar bijzondere, sterke karakter, dat is zielig.


Heb je je nooit afgevraagd waarom de merrie zo enorm moeilijk is? Mischien heeft ze enorm veel pijn. Of er is hormonaal iets aan de hand waardoor ze dit gedrag vertoont. Dit gedrag + het niet meer (vodoende) hengstig worden zouden bij mij alle bellen laten rinkelen (en dan ben ik nog geen fokker)
Ik heb een merrie van een vriendin van mij zien veranderen van een braaf lief dier in een moorddadig monster en de oorzaak was een tumor aan de eierstokken. Ik zou toch echt naar de veearts gaan met dat paard.

Hoe moet ik die 30 jaar ervaring van jou zien Carl123. Je bent 40.

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Manny en 9 bezoekers