Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:14

Idd in dat filmpje echt ook gewoon brute pech met die stamp recht tussen zijn ogen.

Maar dat risico is er altijd, of op de benen met serieuze blessures tot gevolg.

Of op de mensen die de paarden hanteren bij het in de hand dekken.

Tis toch niet meer van deze tijd om zo’n onnodige risico’s te nemen... met ki weet je meteen of je op een goede follikel zit te dekken, hoe de kwaliteit van het zaad is, dat er geen hoop viezigheid mee naar binnen gaat,.. etc

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:26

Sigrid72, ook ik stam uit die tijd :D
Heb nog nooit een merrie gekluisterd zien worden daarbij.
Vond het altijd erg indrukwekkend, zo'n grote stoere hengst die als een echte showbink naar de merrie toe danste. Dieren waren overigens prima te hanteren.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:50

Als je een merrie moet kluisteren voordat ze de hengst toelaat kun je net zo goed niet dekken. Dan zit er simpelweg geen goed ei op. Dat hele kluisteren heb ik echt nooit begrepen. Goed schouwen is gewoon heel belangrijk, en een hengst die weet wat-ie moet doen.

Ik ben absoluut geen voorstander van KI, en als het dan toch moet, dan met de merrie naar de hengst, zodat er gewoon geschouwd kan worden, en geinsemineerd wordt op geleide van het schouwbeeld, en niet op geleide van wat de DA vindt. Daar zit soms een groot verschil tussen.

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:52

Het filmpje is echt een voorbeeld van nonchalance. Die merrie had stil moeten staan, de hengst had een goed hengstenbit in moeten hebben en had eveneens bij de les moeten zijn. Het is voor een reden dat de hengst de merrie eerst langs de zijkant moet benaderen. Een dekhengst moet je opvoeden en leren hoe hij veilig dekt. Eerst altijd snuffelen langs de zijkant en met de neus de liezen en staart besnuffelen. Gaat ze dan stokstijf staan met de benen wijdt en plassen, dan weet de hengst dat hij weinig risico loopt (maar dan nog heb je soms merries die beslissen alsnog te gaan slaan).

Droef dus, dat die mensen een mooi paard hebben laten sterven door onkunde.

En ja, in de goede oude tijd (midden jaren '80, aan de vooravond van de KI) was er inderdaad ook altijd iets sterks in of naast de koffie :)

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:55

Sigrid72 schreef:
Het filmpje is echt een voorbeeld van nonchalance. Die merrie had stil moeten staan, de hengst had een goed hengstenbit in moeten hebben en had eveneens bij de les moeten zijn. Het is voor een reden dat de hengst de merrie eerst langs de zijkant moet benaderen. Een dekhengst moet je opvoeden en leren hoe hij veilig dekt. Eerst altijd snuffelen langs de zijkant en met de neus de liezen en staart besnuffelen. Gaat ze dan stokstijf staan met de benen wijdt en plassen, dan weet de hengst dat hij weinig risico loopt (maar dan nog heb je soms merries die beslissen alsnog te gaan slaan).

Droef dus, dat die mensen een mooi paard hebben laten sterven door onkunde.

En ja, in de goede oude tijd (midden jaren '80, aan de vooravond van de KI) was er inderdaad ook altijd iets sterks in of naast de koffie :)


en ze hadden het veulen erbij moeten houden.. de merrie was daardoor extra gestresst

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:59

Ik denk idd dat de aanwezigheid van het veulen een grote rol speelde. Die loop ook specifiek aan die kant van het hek waar de hengst ook stond. Ik denk dat de merrie het veulen wilde beschermen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:14

Op Facebook staat er inderdaad ook bij het filmpje vermeld dat er veel onkunde was

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:11

Een vriend van me wilde zijn merrie laten dekken terwijl het veulen erbij was. de merrie sloeg toen naar de hengst en raakte haar veulen,wat stierf!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:14

Adjepatatje8 schreef:
Hoi, bokkers

Voor een verslag moet ik het hebben over hengstenhouders. Nou vroeg ik mij af waarom de meeste hengsten houders niet kiezen om natuurlijk te dekken. Ik weet niet of het hier mag anders mag het worden verwijderd... Het is gewoon een vraag die bij mij opeens opkwam. :D Ik hoop dat iemand mij hier goede info over kan geven, zodat ik het in mijn eigen woorden in mijn verslag kan zetten.

groetjes van mij

Zag vd week toevallig een filmpje waarin de hengst een trap kreeg vd merrie en doodneer viel. Ik had toen zo iets van O,daarom doen ze K I.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:15

Paarden trappen elkaar ook "gewoon" in de wei dood helaas, maar ik kan me zeer goed voorstellen dat een hengstenhouder niet op het extra risico zit te wachten.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:17

Ik moet altijd weer aan die arme pony denken hier op bokt waar zo ongeveer de halve manenkam in stukken lag door de hengst en merrie samen op de wei te laten.

Een paard dat naar een ander paard uithaald vind ik geen reden om niet te fokken. Het is nou eenmaal een paard en paarden kunnen slaan en hard ook.
Ik heb eigenlijk wel graag een paard die een beetje voor zichzelf opkomt.

Natuurlijk dekken zal vast ook voordelen hebben maar ik zie nog de haflinger merrie voor me op een vorige stal die half uitgescheurd was door een romantisch uitje met haar vriendje.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 30-04-19 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:18

Renee_S schreef:
Sow, ik wist wel dat merries wel eens wilden uithalen tijdens het dekken maar damn... Ik werd behoorlijk naar van dat filmpje zeg :(

Voor mijn gevoel gaat het vooral fout wanneer mensen besluiten 'zo maar even' natuurlijk te dekken. Dus zonder goede voorbereidingen (zoals eerder genoemd) 2 paarden die elkaar niet kennen in elkaars ruimte forceren.
Wanneer 2 paarden samen in een kudde staan gaat zoiets waarschijnlijk al weer heel anders...


Ja idd als je het natuurlijk wilt doen, dan doe het natuurlijk, of niet.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:29

anjali schreef:
Ik vind het superonnatuurlijk. Als ik een merrie had (helaas alleen een ruin momenteel) dan werd die alleen natuurlijk gedekt. Tenzij het zou gaan om een heel goede hengst die al overleden was en waarvan ik zou vinden dat de bloedlijn moet worden voortgezet.

Weet je wat lekker natuurlijk is? Loslaten en de merrie zelf een hengst laten kiezen.

Het argument moet niet zijn of het natuurlijk is, maar of het goed is voor je paard. Minder risico op verwondingen, minder ziektes en meer keuze.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:34

Maar hoe dan ook vind ik wel dat voortplanting een natuurlijk iets is .Tegenwoordig wordt het steeds meer gemedicaliseerd en ermee geknoeid. Al die embryotransplantaties en klonen.Het wordt steeds erger.Trouwens alles wat nu in de veeteelt wordt gedaan wordt ook al toegepast bij mensen.Ook daar zijn steeds minder remmingen bij. Vandaar dat ik vind dat zo dicht mogelijk bij de natuur blijven het beste is. De hier beschreven ongelukken zijn toch wel voornamelijk de schuld van mensen die de situatie niet goed ingeschat hadden.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:45

In dat filmpje is het voornamelijk verkeerd handelen van de mensen. Hengst heeft een ketting over de neus en een mens die eraan trekt waardoor die zijn hoofd niet omhoog kan doen. Merrie geeft een waarschuwingstrap, maar kan door de korte cirkel waarop zij gezet is niet zien waarheen. Als de hengst zijn hoofd gewoon omhoog had kunnen doen was hij op borsthoogte geraakt, wat een hele normale plek is voor zo'n trap. De paarden deden in deze dus niks verkeerd. Maar de mensen mogen ze een levenslang verbod op het houden van paarden geven wat mij betreft |o

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:48

Als een hengst goed opgevoed is vind ik natuurlijk dekken wel iets moois hebben. 'Vroeger' reed ik als veertienjarig meisje mijn verzorgpony gewoon naar merries toe. Bij de merriehouder aangekomen werd hij dan afgezadeld, dekte hij de merrie en daarna kon ik weer terugrijden. Was wel een ontzettend brave hengst.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:23

@Toffeltje: Dat was zeker een Newforester? Zo iets braafs....

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:27

jaaaa....New Forest hengst Oleander, wat een lieverd was dat. Na het dekken bleef hij nog even op mijn merrie hangen, kon hij mooi ff om zich heen kijken :D

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:29

de buurman liet zijn merries dekken door o.a. Willow Cratic en Notaris schiet me nu opeens te binnen.
Hij sprak geen woord Engels en noemde hem Willie Caraat :D

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:25

Sophie_Wind schreef:
Hier is een video van een natuurlijke dekking die nogal fout loopt, hengst is door de klap van de merrie uiteindelijk ook gestorven. Dus moet je zelf maar weten of je hem wilt kijken:

https://www.vkmag.com/magazine/paard_mo ... achtvelden

(heb de link trouwens van een ander topic, maar had de video eerder al op telefoon gezien, daar kon ik hem alleen niet opsturen)


Sjemig wat een geklungel zeg..paarden zijn allemaal zeer gestresst, geen wonder dat het zo afloopt.. :(

Natuurlijk dekken heb ik ook nog mee mogen maken vroeger, maar de merries werden wel gekluisterd uit voorzorg! en niet onterecht blijkt wel uit dit filmpje.
Overigens lijkt het dan nog op een halve verkrachting in sommige gevallen.
Volgens mij is KI zowel veiliger als vriendelijker.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:09

waar ik reed werden de merries ook gekluisterd en dat was zeker bij 1 van hun merries bepaald geen overbodige luxe; die haalde uit op het moment dat de hengst zich van de merrie liet afglijden en die schopte net zo smerig hoog als de merrie in dat nare filmpje.
Met hun ene hengst doen ze nu alleen nog KI. Die hengst wordt zo gestoord als die mag, dat je als begeleiders een bodyprotector en een cap op moest zetten en dan nog stond je er niet lekker bij. Gewoon levensgevaarlijk (letterlijk) om met die hengst natuurlijk te dekken.
De bok is die dan wel heel hanteerbaar en verder ook een brave. lieve hengst, maar met natuurlijk dekken; nee, dan lijkt er wel een monster te ontwaken.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:29

Ik snap beide.

Voor mijn merrie de voorkeur voor natuurlijk, want die vindt scannen (terecht) erg stressvol. Maar dan wel netjes idd.
Dus schouwen met een goede wand ertussen, en pas als ze goed hengstig zijn netjes zonder kluisters dekken. Nu heb ik wel pony's, snap dat je met 600 kg dier liever ki doet.
Op die manier hoef je in het beste geval enkel te scannen om de dracht te bevestigen, dat scheelt voor mijn merrie veel stress. Op mijn vorige werk ook merries vastgehouden bij het dekken, dat was nooit gedonder als je goed had geschouwd.

KI is inderdaad prettig ivm hygiëne, transport en dosering. Eventueel in de toekomst ook interessant voor gesekst sperma.

Over het filmpje: daar gaat ook wel alles zo beroerd als het maar kan. Hengst niet onder controle, merrie niet onder controle, veulen dat onhandig weg gehaald wordt. Garantie voor ongelukken

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:36

Ik vind persoonlijk natuurlijk dekken niks. KI lijkt me beter met betrekking tot behoud van zowel merrie als hengst, uitsluiten van soa's en andere viezigheid dat naar binnen zou kunnen gaan, bescherming van de mensen eromheen en de controle van het zaad. En dan noem ik niet eens het hele economische plaatje wat er achter zit.
Ik weet eerlijk gezegd niet echt een voordeel te noemen van het natuurlijk dekken (dat het "natuurlijker" zou zijn is ook te beargumenteren, je gaat immers met een voor de merrie onbekende hengst heen)

Overigens, klonen is in de EU strikt verboden, evenals GMO, etc.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Waarom kiezen hengstenhouders niet voor natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:39

Idd denissilver, voor de meeste mensen is het voornaamste argument gewoon dat het zo goedkoop mogelijk moet zijn heb ik de indruk en ervaring... maar dat willen ze dan weer niet luidop zeggen.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:58

Ibbel schreef:
Als je een merrie moet kluisteren voordat ze de hengst toelaat kun je net zo goed niet dekken. Dan zit er simpelweg geen goed ei op. Dat hele kluisteren heb ik echt nooit begrepen. Goed schouwen is gewoon heel belangrijk, en een hengst die weet wat-ie moet doen.

Ik ben absoluut geen voorstander van KI, en als het dan toch moet, dan met de merrie naar de hengst, zodat er gewoon geschouwd kan worden, en geinsemineerd wordt op geleide van het schouwbeeld, en niet op geleide van wat de DA vindt. Daar zit soms een groot verschil tussen.


Mijn eerste veulen was een E-pilot. E-pilot dekte alleen natuurlijk.
Mijn merrie werd niet gekluisterd. Er werd alleen gekeken naar het gedrag tijdens schouwen. Dat gaf aan dat de merrie goed hengstig was. 1ste hengstigheid geen veulen. 2de hengstigheid was raak.


Hierna alleen KI aan huis gehad.
Ik ging van te voren met de merrie naar de DA. Deze berekende wanneer het ei groot genoeg zou moeten zijn. Meestal was dit na 24 of 48 uur.
Deze insiminaties waren altijd 100% raak in een keer.

Overigens wel eens een insiminator aan huis gehad die ook een schouwhengstje bij zich had.