Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:58

denisesilver schreef:
Als een leek verder wbt fokken vind ik het heel apart dat uit jullie bevindingen blijkt dat een commerciëler vaderdier beter verkoopt dan een minder commerciële afstamming. Wat ik zie gebeuren in mijn directe omgeving is, dat men voornamelijk afgaat op qualitatief goede paarden en niet zo zeer paarden met een bekende vader. Heeft dit met een bepaalt segment te maken waarin de paarden worden verkocht (mensen die gericht zoeken op een subtop/grand prix troef) of is het wat anders?


Ik zie nog steeds dat wanneer iemand een (hele aansprekende) Alexandro P koopt, er gevraagd wordt of dat een bewuste keus was, een Gelders paard. Mensen kijken vaak toch naar afstamming in combinatie met het gebruiksdoel. Dat is mijn ervaring tenminste.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:02

Daarnaast is kopen van ‚iets anders’ voor eigen sport gebruik nog steeds meilen ver van het succesvol inzetten van ‚iets anders‘ in de fokkerij.
Het kan uiteraard, maar het kost veel geld voor veel risico, veel netwerken en gladde rug om de commentaren over je buitenbeentje van je af te laten glijden.

Ik zie hier een aantal mensen in dit topic die daar waarschijnlijk best wat ervaring hebben met de bijbehorende teleurstelling, vallen en toch doorgaan.

Mensen met een visie en vasthoudendheid zijn nou eenmaal niet dicht gezaaid.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:10

Ik hou van mensen die niet achter de modegrillen aanlopen, maar een eigen visie hebben. Die vind ik hier ook in dit topic, al zijn we het niet altijd eens. Eigen visies worden hier met ferve verdedigd en beargumenteerd met respect, fijn. Het kan best zijn dat ik over een paar jaar weer een mooie merrie aankoop voor de fokkerij, we zullen zien.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:08

denisesilver schreef:
Als een leek verder wbt fokken vind ik het heel apart dat uit jullie bevindingen blijkt dat een commerciëler vaderdier beter verkoopt dan een minder commerciële afstamming. Wat ik zie gebeuren in mijn directe omgeving is, dat men voornamelijk afgaat op qualitatief goede paarden en niet zo zeer paarden met een bekende vader. Heeft dit met een bepaalt segment te maken waarin de paarden worden verkocht (mensen die gericht zoeken op een subtop/grand prix troef) of is het wat anders?


Ik had dit jaar nog een hengstenhouder aan de telefoon, die had een filmpje van een veulen van ons gezien. Hij kocht hem niet, want de vader was niet bekend genoeg.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:45

KahluaB schreef:
Klopt Sizzle , een prestatie predicaat kun je bij wijze van spreken bijna "kopen"

Je paard moet alleen wel 6 zijn voordat hij Z mag starten en dan moet hij ook nog opgeleid worden die tijd.

Dus “kopen” is echt een onjuiste benaming. Door een juiste financiële investering in stalling en training kan jouw paard het sportpredikaat verdienen. Maar die investering begint al met het dekken van de moeder. Dus na 7 jaar heeft 1(!) nakomeling het het sportpredikaat. Maar je moet er minimaal 3 hebben. Dus na 9 jaar heb je voor de merrie het prestatie predikaat “gekocht”... :D

Je kunt het ook met de IBOP doen maar dan moeten er nog steeds 2 in het Z starten volgens mij. Want je moet 5 punten hebben met max 3 nakomelingen.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:59

Vulina schreef:
denisesilver schreef:
Als een leek verder wbt fokken vind ik het heel apart dat uit jullie bevindingen blijkt dat een commerciëler vaderdier beter verkoopt dan een minder commerciële afstamming. Wat ik zie gebeuren in mijn directe omgeving is, dat men voornamelijk afgaat op qualitatief goede paarden en niet zo zeer paarden met een bekende vader. Heeft dit met een bepaalt segment te maken waarin de paarden worden verkocht (mensen die gericht zoeken op een subtop/grand prix troef) of is het wat anders?


Ik had dit jaar nog een hengstenhouder aan de telefoon, die had een filmpje van een veulen van ons gezien. Hij kocht hem niet, want de vader was niet bekend genoeg.....

Heel apart wel. Kan dat ook te maken hebben met het feit dat op de hk gekeken wordt naar afstamming? Ik dacht dat dat meer met de prestaties van de merrielijn te maken had, maar ik kan er naast zitten

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 01:14

Dat zou kunnen.. Alleen heeft deze merrie al eerder een ggk zoon gebracht die PSG loopt, nog een ZZZ dochter en 2 broers-zussen die ook PSG lopen.

5 punten bij max 3 nakomelingen, ibop telt voor 1 punt, dus dan moeten de andere 2 minimaal Z2 lopen..
Laatst bijgewerkt door Vulina op 24-01-19 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 01:16

Vulina schreef:
Dat zou kunnen.. Alleen heeft deze merrie al eerder een ggk zoon gebracht die PSG loopt, nog een PSG dochter en een zzl dochter.

5 punten bij max 3 nakomelingen, ibop telt voor 1 punt, dus dan moeten de andere 2 minimaal Z2 lopen..

Wie was dan de vader van dat veulen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 01:19

denisesilver schreef:
Vulina schreef:

Ik had dit jaar nog een hengstenhouder aan de telefoon, die had een filmpje van een veulen van ons gezien. Hij kocht hem niet, want de vader was niet bekend genoeg.....

Heel apart wel. Kan dat ook te maken hebben met het feit dat op de hk gekeken wordt naar afstamming? Ik dacht dat dat meer met de prestaties van de merrielijn te maken had, maar ik kan er naast zitten


Sommige hengsten willen ze echt niet. Samber was daar een mooi voorbeeld van vanwege het bont. Elcaro wilden ze niets van weten. En hoeveel jaar heeft het wel niet geduurd voordat er een Gribaldi rechtstreeks goedgekeurd werd? Volgens mij was For Gribaldi de eerste.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 01:21

Formidable van Fidertanz :) 1 van de beste veulens (jaarling) die ik ooit heb gezien ;)

Heb mijn bericht beetje aangepast, was iets te enthousiast :7

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:15


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:24

Vulina schreef:
Formidable van Fidertanz :) 1 van de beste veulens (jaarling) die ik ooit heb gezien ;)

Heb mijn bericht beetje aangepast, was iets te enthousiast :7

En die was te onbekend? Goh. En al zou dat zo zijn, de opa's zijn toch meer dan genoeg bekend om mensen te trekken zou je denken?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:31

janderegelaa schreef:
Ik had dit jaar nog een hengstenhouder aan de telefoon, die had een filmpje van een veulen van ons gezien. Hij kocht hem niet, want de vader was niet bekend genoeg.....

Heel apart wel. Kan dat ook te maken hebben met het feit dat op de hk gekeken wordt naar afstamming? Ik dacht dat dat meer met de prestaties van de merrielijn te maken had, maar ik kan er naast zitten.

Sommige hengsten willen ze echt niet. Samber was daar een mooi voorbeeld van vanwege het bont. Elcaro wilden ze niets van weten. En hoeveel jaar heeft het wel niet geduurd voordat er een Gribaldi rechtstreeks goedgekeurd werd? Volgens mij was For Gribaldi de eerste.


En Negro was eerst ook uit de "mode" totdat Valegro ging presteren...

Ik vind veel sport in de merrielijn een teken van gezonde paarden en werkwillige karakters. Dat is imo het belangrijkste wat je nodig hebt in een paard.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:51

janderegelaa schreef:
KahluaB schreef:
Klopt Sizzle , een prestatie predicaat kun je bij wijze van spreken bijna "kopen"

Je paard moet alleen wel 6 zijn voordat hij Z mag starten en dan moet hij ook nog opgeleid worden die tijd.

Dus “kopen” is echt een onjuiste benaming. Door een juiste financiële investering in stalling en training kan jouw paard het sportpredikaat verdienen. Maar die investering begint al met het dekken van de moeder. Dus na 7 jaar heeft 1(!) nakomeling het het sportpredikaat. Maar je moet er minimaal 3 hebben. Dus na 9 jaar heb je voor de merrie het prestatie predikaat “gekocht”... :D

Je kunt het ook met de IBOP doen maar dan moeten er nog steeds 2 in het Z starten volgens mij. Want je moet 5 punten hebben met max 3 nakomelingen.
Dat had ik ook al wel uitgerekend hoor. :O

Daarom staat " kopen" ook tussen aanhalingstekens.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 24-01-19 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:57

_San87_ schreef:
Vulina schreef:
Formidable van Fidertanz :) 1 van de beste veulens (jaarling) die ik ooit heb gezien ;)

Heb mijn bericht beetje aangepast, was iets te enthousiast :7

En die was te onbekend? Goh. En al zou dat zo zijn, de opa's zijn toch meer dan genoeg bekend om mensen te trekken zou je denken?


Zo zie je dus maar. Hij heeft een volle broer die wel gekocht werd door een hengstenhouder, die zal eind dit jaar wel naar de HK gaan..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:04

Naast bloedlijn en commerciële hengstenkeuze heb ik toch ook de indruk dat wanneer er achter ‘fokker’ een grote naam staat, dit ook echt wel invloed heeft op dit soort dingen (verkoop, voordeel van de twijfel op keuringen etc). Het zou niet zo moeten zijn, maar een ‘fokker van het jaar’ waar ik ooit werkte, kreeg de kromste paarden nog ster. Zei hij zelf ook trouwens. :+

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:20

De opmerking dat je een prestatiepredicaat (of sportpredicaat) maar zo kan kopen stuit mij wel wat tegen de borst. Als het zo makkelijk is waarom doe je het dan niet even?
Ik heb een springmerrie naar een prof gebracht en uit laten brengen van de 1e sprong onder het zadel tot aan het sportpredicaat.
Netjes opgeleid, alle klassen doorlopen met wat dipjes maar ook overwinningen. Ze had genoeg talent en toen ze de leeftijd van 6 jaar had was ze klaar voor de Z en waren de benodigde winstpunten snel binnen en er was potentie voor meer.
Na het behalen van de doelstelling (het sportpredicaat) heb je er echt een flinke investering ingedaan en dat is voor een kleine fokker (zoals ik) een hele aderlating, maar ik wilde het beleven en meemaken en het was een mooie spannende tijd, maar daarna kwam ze toch naar huis om mee te fokken.
Ze heeft nu wel een mooie bagage van een sportcarriere vind ik zelf en als ik dan lees dat het allemaal zo makkelijk te kopen is stoort mij dat enorm, het is niet simpel als je ze zelf niet rijdt, om een passende ruiter te vinden die het hele traject van opleiden doet en dat ook vol te houden als het even tegen zit.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:28

Maar daar zit nu ook het probleem.
Mensen fokken paarden waarmee ze zelf niet overweg kunnen en klagen dan dat ze moeten investeren om ze te kunnen verkopen.

Als je topkwaliteit wilt dan moet je ofwel zelf kunnen rijden en ze dan tamelijk betaalbaar op niveau krijgen, of je blauw betalen aan stalling en ruiter.
Maar als je dat als fokker doet, wetende dat je zelf de opleiding niet kan, dan moet je ook echt niet klagen dat het je achteraf geld kost.

Wij fokken er gemiddeld eentje om de 2 jaar, soms om het jaar. Ik doe alles qua rijden zelf, ben alles behalve een toptalent maar heb ze al wel allemaal op 6jarige leeftijd weten klasseren in Z2 en ze ofwel dan verkocht ofwel aangereden tot de PSG.
Dat kost mij veel tijd, veel moeite, veel geld, maar dat betaalt zich meestal wel +/- terug. Omdat ik het ZELF kan en omdat mijn ouders mij ook helpen in stalmanagement (ja, zelfs als 31jarige is dat nodig).

Als je weet dat je dat niet zelf kan dan moet je ofwel niet fokken, ofwel ze verkopen als veulen, ofwel investeren. En daar niet over klagen.



Soit, wat dit te maken heeft met bloedspreiding is mij wel helemaal niet duidelijk, maar dat wilde ik toch even zeggen.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:36

valori schreef:
De opmerking dat je een prestatiepredicaat (of sportpredicaat) maar zo kan kopen stuit mij wel wat tegen de borst. Als het zo makkelijk is waarom doe je het dan niet even?
Ik heb een springmerrie naar een prof gebracht en uit laten brengen van de 1e sprong onder het zadel tot aan het sportpredicaat.
Netjes opgeleid, alle klassen doorlopen met wat dipjes maar ook overwinningen. Ze had genoeg talent en toen ze de leeftijd van 6 jaar had was ze klaar voor de Z en waren de benodigde winstpunten snel binnen en er was potentie voor meer.
Na het behalen van de doelstelling (het sportpredicaat) heb je er echt een flinke investering ingedaan en dat is voor een kleine fokker (zoals ik) een hele aderlating, maar ik wilde het beleven en meemaken en het was een mooie spannende tijd, maar daarna kwam ze toch naar huis om mee te fokken.
Ze heeft nu wel een mooie bagage van een sportcarriere vind ik zelf en als ik dan lees dat het allemaal zo makkelijk te kopen is stoort mij dat enorm, het is niet simpel als je ze zelf niet rijdt, om een passende ruiter te vinden die het hele traject van opleiden doet en dat ook vol te houden als het even tegen zit.

Waarom neem je dit zo letterlijk/persoonlijk?

Ik heb het juist over de kleine fokker tegenover de professionele fokker .
Ik ben zelf ook een kleine fokker(14 veulens in totaal waarvan 10 van 1 merrie), ik weet dus wel waar ik het over heb. Bijna alle veulens heb ik als veulen verkocht en je kunt dan alleen maar hopen dat ze bij de "juiste" ruiter terecht komen.

Als het allemaal zo eevoudig was hadden we allemaal een Elite Preferent ,Prestatie merrie toch ?! ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:46

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik had dit jaar nog een hengstenhouder aan de telefoon, die had een filmpje van een veulen van ons gezien. Hij kocht hem niet, want de vader was niet bekend genoeg.....

Heel apart wel. Kan dat ook te maken hebben met het feit dat op de hk gekeken wordt naar afstamming? Ik dacht dat dat meer met de prestaties van de merrielijn te maken had, maar ik kan er naast zitten.

Sommige hengsten willen ze echt niet. Samber was daar een mooi voorbeeld van vanwege het bont. Elcaro wilden ze niets van weten. En hoeveel jaar heeft het wel niet geduurd voordat er een Gribaldi rechtstreeks goedgekeurd werd? Volgens mij was For Gribaldi de eerste.


En Negro was eerst ook uit de "mode" totdat Valegro ging presteren...

Ik vind veel sport in de merrielijn een teken van gezonde paarden en werkwillige karakters. Dat is imo het belangrijkste wat je nodig hebt in een paard.

Wil je de quote wel goed doen? 3/4 van de tekst is niet van mij.

Negro is altijd populair geweest. Ook voor Valegro.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:20

s0173957 schreef:
Als je weet dat je dat niet zelf kan dan moet je ofwel niet fokken, ofwel ze verkopen als veulen, ofwel investeren. En daar niet over klagen.


De meeste succesvolle fokkers rijden niet zelf denk ik. En ze weten dit allemaal wat jij zegt, en hebben overwegingen en keuzes gemaakt.
Mijn punt in deze is, dat het niet aan jou is om hen op te leggen, dat ze hier niet mogen mogen beargumenteren waarom zij van mening zijn dat je die predikaten niet koopt, maar dat die wel degelijk verdient worden en wat het hen gekost heeft. Dat is geen klagen, maar voor hen de realiteit.

KahluaB schreef:
Als het allemaal zo eevoudig was hadden we allemaal een Elite Preferent ,Prestatie merrie toch ?! ;)


Precies.

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:34

Lante schreef:
s0173957 schreef:
Als je weet dat je dat niet zelf kan dan moet je ofwel niet fokken, ofwel ze verkopen als veulen, ofwel investeren. En daar niet over klagen.


De meeste succesvolle fokkers rijden niet zelf denk ik. En ze weten dit allemaal wat jij zegt, en hebben overwegingen en keuzes gemaakt.
Mijn punt in deze is, dat het niet aan jou is om hen op te leggen, dat ze hier niet mogen mogen beargumenteren waarom zij van mening zijn dat je die predikaten niet koopt, maar dat die wel degelijk verdient worden en wat het hen gekost heeft. Dat is geen klagen, maar voor hen de realiteit.

KahluaB schreef:
Als het allemaal zo eevoudig was hadden we allemaal een Elite Preferent ,Prestatie merrie toch ?! ;)


Precies.


De spijker op zijn kop Lante. Ik klaag niet en je zegt ook zelf dat het tijd geld en moeite kost S017...
En ja, we hopen allemaal dat onze fokprodukten op de juiste plaats komen, voor ons kleine fokker gaat dat alleen om een kleiner aantal.
Predicaten zijn niet zaligmakend, maar kosten zeker tijd, moeite, geld en inspanning zowel dressuur als springen en dan nog die bloedspreiding....

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:22

Ow, trouwens, ik doe totaal niet mee aan predikaten...
Bij mij tellen 2 dingen: goeie foto's en sportsportsport

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:50


s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:08