Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:01

Suzanne F. schreef:
Ze denken allemaal een goede merrie te hebben omdat de dochter er een oranje strik mee rijdt in de M1. En dan zetten ze er een Jazz op ...

Gelukkig zijn er altijd ruiters met genoeg zelfoverschatting om die Jazz aan te slijten :+


RR kijkt in stal, ziet kleinkind van ... :o

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:03

Ach op ieder concours herken je de Jazzen en zolang ik ze destijds van B tm Gp overal tegenkwam, en dan in de B met een jong grietje erop, denk ik nog steeds dat het wel meeviel met die karakters ( heb er zelf ook een zooitje gereden en ben geen toptalent).

Maar we banketstaaf mekaar altijd wel graag na in paardenland :D

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:36

De beste fokmerries: naar mijn mening is het vooral belangrijk dat er veel goede sportpaarden uit de betreffende merriestam komen en de merrie zelf verder een degelijk paard is. Goede genen die vaak tot uiting komen in de merriestam vind ik veel interessanter nog dan de eigen prestaties (handige ruiters zijn bijvoorbeeld niet erfelijk).

En ik vind dat ‘gezeur’ over de karakters en afstammingen altijd zoiets; een paard moet bij je passen. Niet iedereen kan een sensibel paard goed handelen. Dat is helemaal geen schande, als je er dan ook maar gewoon niet zo één aanschaft.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:44

Het probleem met focussen op nakomelingen de merrie is dat merries van gelegenheidsfokkers die 1 of 2 veulens krijgen, en niet professioneel in de sport zitten dus nooit zo‘n papier opbouwen, zelfs al zijn ze potentieel de nieuwe Totilas.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:23

Klopt Sizzle , een prestatie predicaat kun je bij wijze van spreken bijna "kopen"

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:26

KahluaB schreef:
Klopt Sizzle , een prestatie predicaat kun je bij wijze van spreken bijna "kopen"

Die moet je me eens uitleggen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:48

Zowel het sportpredikaat als het prestatie predikaat is te " kopen" alleen is die laatste wel duur :+

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:56

Een vriendin van mij heeft al 3 generaties van echt een prachtig vrij lijntje met kneitergoede atletische paarden. Vroeger heeft ze zelf veel in de sport gereden maar inmiddels heeft ze daar geen zin meer in.
Die paarden worden dus niet in publiek gezien en op de keuring vinden ze ze minder boeiend omdat er geen bekende lijntjes achter zitten. Daar gaan ze dan ook nooit heen. Dan worden ze ook nog eens betrekkelijk laat ingereden waardoor de gemiddelde sportruiter de advertentie al skipt.
Ofwel daar loopt echt super materiaal dat nooit getoond zal worden en hooguit bij de gemiddelde htk ruiter terecht komt.

Daarom sta ik dus niet zo achter het idee dat er nodig wat gedaan moet worden. Een ieder is vrij om te doen en te laten wat ze willen. Wil men commercie dan krijgt men commercie. Kijk je bij een onbekende hobby fokker om de hoek dan zul je best eens met iets verassends thuis kunnen komen.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:58

janderegelaa schreef:
KahluaB schreef:
Klopt Sizzle , een prestatie predicaat kun je bij wijze van spreken bijna "kopen"

Die moet je me eens uitleggen.

Wanneer je je eigen fokproducten aanhoudt en door goede(professionele)ruiters naar het Z of hoger laat rijden.
De kleine fokker zal niet zo makkelijk al zijn veulens aan kuunen houden en vast ook niet door profs kunnen laten rijden.
Die moet maar hopen dat zijn veulens bij de "goede"ruiters terecht komen.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 23-01-19 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:01

Zowel prestatie als exterieurpredikaten zijn bij dressuurpaarden afhankelijk van juryleden. Ik zie het verschil niet zo. Bij de prestatiepredikaten moeten er veel meer juryleden naar kijken dan bij de exterieurpredikaten.

Als je de paarden niet laat zien in de sport of op keuringen, dan is dat een keuze. Maar ik koop geen fokmerrie met alleen veulenboek voorouders zonder prestaties in de pedigree. Daar vind ik het fokken te duur voor. Ik mis dan te veel informatie.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:06

Daarmee zit je dus automatisch in degrote groep gebruikers die geen risico wil lopen en liever commercieel blijft.
Niets mis mee, maar dan moet er niet zo geschermt worden met: men moet nodig....in de hoop dat ‚men‘ wel zin heeft in een financieel risico.

Paarden kosten geld, bloedspreiding is een risico en zou in de verliezen kunnen lopen.
1+1

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:20

Dat vind ik geen vergelijking. Vb afstammingen hebben voor mij echt helemaal niks met bloedspreiding te maken.

Merries afstamming Jazz x Gribaldi x Flemmingh en dan uit VB moeders hoef je voor de bloedspreiding echt niet te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Lante op 23-01-19 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:21

Ik snap je helemaal Lante. Maar dat is dus wel waarom veel sport in de merrie lijn een self fulfilling prophecy is. Ruiter die paard voor hogere sport zoekt koopt uit lijn met veel sport, komt dit paard -mede door die ruiter- ook hoger in de sport.

Even goed paard met minder sport in de lijn komt bij een minder fanatieke wedstrijdruiter en blijft daardoor steken in de M1 of M2.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:22

Hoeveel juryleden moeten dat paard zien voor het sportpredikaat als je direct in het z2 mag starten....niet veel!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:28

Een merrielijn waar veel sport in zit die je dekt met vrij bloed (Gelders of Duits of Zweeds) verkoopt wel, maar is niet bijzonder commercieel. Deze merrie met een modehengst is supercommercieel.

Een merrielijn met VB merries ervoor en je dekt met vrij bloed, wordt lastiger. Totaal niet interessant. Met een mode hengst: redelijk commercieel.

Bloedspreiding is niet heel commercieel, maar met de juiste merrie kan het wel interessant genoeg zijn. Vind ik.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:31

Malle1970 schreef:
Hoeveel juryleden moeten dat paard zien voor het sportpredikaat als je direct in het z2 mag starten....niet veel!


Ik heb mijn paarden professioneel uit laten brengen, ze waren (helaas voor mijn spaarvarkentje) niet in één maand en één wedstrijd Z. Maar misschien hebben jullie andere ervaringen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:33

Dat klopt wat je zegt Lante.

Die vriendin heeft een keer 1 van haar hengsten uit een impulsreactie op de PAVO gereden omdat hij echt wel potentie had. Geplaatst werd hij niet maar kort erna had een grote naam in NL wel ineens interesse, kocht hem en kort erna is hij voor heel veel meer naar Amerika verkocht. Op eerdere advertenties in NL kwam eigenlijk niemand.

Ik geloof oprecht dat er zeer veel goed materiaal gewoon door de duinen huppelt zonder ooit in de sport te verschijnen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:35

Dat denk ik ook Sizzle hoor, maar ik zie de link naar de bloedspreiding niet.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:36

Lante schreef:
Dat denk ik ook Sizzle hoor, maar ik zie de link naar de bloedspreiding niet.


Die hobby fokkers fokken niet perse met commercieel bloed, die fokken naar hun eigen ideaal (dat echter nooit ontdekt wordt). Die hengst was daar een prachtig voorbeeld van, daar zat niets in wat als populair doorging.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-01-19 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:37

KahluaB schreef:
janderegelaa schreef:
Die moet je me eens uitleggen.

Wanneer je je eigen fokproducten aanhoudt en door goede(professionele)ruiters naar het Z of hoger laat rijden.
De kleine fokker zal niet zo makkelijk al zijn veulens aan kuunen houden en vast ook niet door profs kunnen laten rijden.
Die moet maar hopen dat zijn veulens bij de "goede"ruiters terecht komen.

Dat is dan toch de keuze van die kleine fokker? Ik deed in het begin mijn hengstveulens samen met een hengstenhouder, gaf ik de helft weg in ruil voor kosten van de opfok. Dan schoot ik er wel iets bij in maar als de hengst 3 jaar werd dan was ik spekkoper.

Een echt goed veulen raak je altijd kwijt. Ook voor goed geld. Maar de gelegenheidsfokkers die achter een modehengst aanrennen en dan een matig veulen krijgen omdat het gewoon niet past....nul medelijden mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:40

Sizzle schreef:
Lante schreef:
Dat denk ik ook Sizzle hoor, maar ik zie de link naar de bloedspreiding niet.


Die hobby fokkers fokken niet perse met commercieel bloed, die fokken naar hun eigen ideaal (dat echter nooit ontdekt wordt). Die hengst was daar een prachtig voorbeeld van, daar zat niets in wat als populair doorging.

Dus.....een goeie verkoop je altijd. Als je hem maar laat zien.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:43

Helemaal mee eens, maar als je gewoon leuk voor jezelf fokt dan wordt er niets commercieel getoond.
Dat is overigens geen verwijt maar meer wat er zo al afspeelt buiten de commerciele wereld terwijl binnen de commerciele wereld maar weinig Jandr rondlopen die er alles aan doen om eens wat ‚anders‘ in de picture te krijgen (waar ik niets anders dan respect voor heb). Dat komt heus niet aanwaaien, dat is een baan.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:44

Als een leek verder wbt fokken vind ik het heel apart dat uit jullie bevindingen blijkt dat een commerciëler vaderdier beter verkoopt dan een minder commerciële afstamming. Wat ik zie gebeuren in mijn directe omgeving is, dat men voornamelijk afgaat op qualitatief goede paarden en niet zo zeer paarden met een bekende vader. Heeft dit met een bepaalt segment te maken waarin de paarden worden verkocht (mensen die gericht zoeken op een subtop/grand prix troef) of is het wat anders?

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:46

Er staat volgens mij nergens dat een paard na 1 maand z met winst loopt.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:53

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:

Die hobby fokkers fokken niet perse met commercieel bloed, die fokken naar hun eigen ideaal (dat echter nooit ontdekt wordt). Die hengst was daar een prachtig voorbeeld van, daar zat niets in wat als populair doorging.

Dus.....een goeie verkoop je altijd. Als je hem maar laat zien.


Ik denk inderdaad dat een apart paard verkoopt, mits hij niet op de wei blijft staan. Ik kies het liefst voor een middenweg, maar die merrie kan ook een Duitse (zoals ik had) of Gelderse zijn uit een mooi lijntje. Dan begin je weer vrij.