Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:52

Sizzle schreef:
Kostalany heeft in Duitsland nog veel meer gebracht naast Gribraldi. Gek genoeg liep het in NL niet zo storm.
Silvermoon is ook nooit populair geworden.
Michelangelo ook niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:00

Suzanne F. schreef:
Toch heeft Stravinsky xx best goede sportpaarden gegeven hoor. Misschien doet hij het in de 2e of 3e generatie nog wel beter.

En we hadden vroeger Mytens xx en vergeet Lucky Boy xx niet. En Abgar xx. En Le val blanc xx.
In de Trakehner fokkerij is nog veel volbloed te vinden. Daar kan je zeker bloedspreiding vandaan halen zonder veel toe te geven op kwaliteit.

Stravinsky is er ook niet uitgegaan op de aanleg van de veulens maar op de kwaliteit van het beenwerk. Overigens dan wel weer opmerkelijk dat het KWPN dat niet gezien heeft bij de nakomelingen die ze gezien hebben in het buitenland...

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:34

Ik denk dat meer volbloed voor de hedendaagse dressuurfokkerij niet echt van belang is, hoewel ik leuke kruisigen met volbloed zie die het goed doen in de eventing, wat ook een tak van sport is waar we in Nederland echt wel in groeien. Dus helemaal niet raar om wat meer met volbloed te fokken om te voldoen aan de huidige markt.
Overigens zijn de meeste paarden die ik ken met een hoop volbloed in de laatste generaties eerder lui dan werkwillig en alleen snel als het ze zelf uitkomt (inclusief die van mezelf). Wel fijne, gemakkelijke paarden.

Volbloed deed het leuk om de Nederlandse werkpaarden te veredelen, maar is voor de dressuur in mijn ogen nu niet nodig, maar om leuke allround dieren te fokken des te meer.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:16

Als ik nog een merrie uit mijn fokkerij had aangehouden, dan was ik zeker niet voor een volbloed gegaan, omdat de dressuurpaarden in mijn ogen genoeg bloed hebben. Genoemde volbloeden hebben destijds veel goeds gedaan bij merries uit die tijd. Mijn laatste fokproduct was een Alexandro P uit mijn Duitste prestatiemerrie. Ik werd voor gek uitgemaakt om een Gelderse hengst te gebruiken op die merrie. Maar.. het was naar mijn mening wel meteen het beste paard wat ik gefokt heb. Ik geloof dus echt dat je nu juist weer wat bot en massa terug zou kunnen fokken bij veel dressuurpaarden (en heb daar dus ook naar gehandeld 9 jaar geleden).

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:27

In het topic in de openingspost wordt er over alexandro als net gekeurde hengst gesproken, nu 10 jaar later blijkt dat hij toch veel goede dingen heeft gedaan en toch wordt er door de meesten lacherig over dat paard gedaan. En ik ken toch best wat gp ruiters die verzot zijn op zijn nakomelingen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:31

Het was in die tijd nog niet zo geaccepteerd inderdaad, maar kijk eens wat zijn zoon Henkie nu dekt aan rijpaardmerries, en niet alleen in NL, maar ook in Duitsland! :D

Laat ze maar lachen. *D

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:01

NatasjavE schreef:
GJ9 schreef:
[Pak de PAVO cup uitslagen van 8 jaar geleden er eens bij en zoek op hoeveel van de beste paarden nu Grand Prix lopen... Ik denk dat het flink tegenvalt.


2010
4 jarige

1. Borencio --> Prix st George/inter I
2. Bretton Woods Prix st George/inter I
3. Bordeaux -->Grand prix

5 jarige
1. Amazing Star -->Prix st George/Inter I
2. Apache --> Grand Prix
3. Avanti -->Grand prix

2011
4 Jarige
1. Charmeur--> Grand prix
2. Chinook --> Grand prix
3. Connaisseur --> Prix st George/Inter I

5 jarige
1. Borencio -->Prix st George/Inter I
2. I.P.S. Bon Bravour -->ZI dressuur.
3. Boston STH --> Grand Prix

Moet zeggen....valt mij mee.

Maar dat springpaarden fokkers langer wachten en voor een bewezen vererver gaan geloof ik inderdaad wel.

Het is overigens door het KWPN ook een tijdlang erg gepromoot om met de jonge hengsten te dekken.


Als die jonge hengsten op hoog niveau dressuur rijden vindt dat ik best wel triest eigenlijk. Hun benen zijn met 14 jaar versleten

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:10

[***] schreef:
Ik heb 2 jonge tuigpaardmerries die ik straks in ga zetten in de rijpaardfokkerij. Een Eebert en een Indiana. Beide mooie moderne modellen met een hele goede galop. De Eebert laten we vaak springen dat vindt ze geweldig om te doen.
Dat iemand hierboven zegt dat ze niet het juiste karakter hebben voor een dressuurpaard is niet waar, tegenovergestelde juist, ze zijn intelligent, sensibel, hard en onbeperkt looplust. Je moet alleen wel de goede uitkiezen die de juiste manier van bewegen hebben



In heel veel dressuur paarden zit juist tuigpaard bloed in. Ivm de draf

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:22

Lante schreef:
Het was in die tijd nog niet zo geaccepteerd inderdaad, maar kijk eens wat zijn zoon Henkie nu dekt aan rijpaardmerries, en niet alleen in NL, maar ook in Duitsland! :D

Laat ze maar lachen. *D

Henkie dekt niet zoveel hoor. 148 nakomelingen tot nu toe bij het KWPN. En hij is in 2015 goedgekeurd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:23

pompadour schreef:
[***] schreef:
Ik heb 2 jonge tuigpaardmerries die ik straks in ga zetten in de rijpaardfokkerij. Een Eebert en een Indiana. Beide mooie moderne modellen met een hele goede galop. De Eebert laten we vaak springen dat vindt ze geweldig om te doen.
Dat iemand hierboven zegt dat ze niet het juiste karakter hebben voor een dressuurpaard is niet waar, tegenovergestelde juist, ze zijn intelligent, sensibel, hard en onbeperkt looplust. Je moet alleen wel de goede uitkiezen die de juiste manier van bewegen hebben



In heel veel dressuur paarden zit juist tuigpaard bloed in. Ivm de draf

Nee dat is niet waar, er zijn niet veel dressuurpaarden met tuigpaardbloed. De draf van een tuigpaard is anders dan de draf van een rijpaard.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 22-01-19 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:24

Lante schreef:
Als ik nog een merrie uit mijn fokkerij had aangehouden, dan was ik zeker niet voor een volbloed gegaan, omdat de dressuurpaarden in mijn ogen genoeg bloed hebben. Genoemde volbloeden hebben destijds veel goeds gedaan bij merries uit die tijd. Mijn laatste fokproduct was een Alexandro P uit mijn Duitste prestatiemerrie. Ik werd voor gek uitgemaakt om een Gelderse hengst te gebruiken op die merrie. Maar.. het was naar mijn mening wel meteen het beste paard wat ik gefokt heb. Ik geloof dus echt dat je nu juist weer wat bot en massa terug zou kunnen fokken bij veel dressuurpaarden (en heb daar dus ook naar gehandeld 9 jaar geleden).

Mijn mooiste is ook een Alexandro P (zie profiel) uit een Balzflug merrie.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:35

Henkie dekte voor zijn goedkeuring al merrie's van schockemohle. Hij dekt in Duitsland genoeg.
Hoeveel dekken zijn jaargenoten btw?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:58

janderegelaa schreef:
Lante schreef:
Het was in die tijd nog niet zo geaccepteerd inderdaad, maar kijk eens wat zijn zoon Henkie nu dekt aan rijpaardmerries, en niet alleen in NL, maar ook in Duitsland! :D

Laat ze maar lachen. *D

Henkie dekt niet zoveel hoor. 148 nakomelingen tot nu toe bij het KWPN. En hij is in 2015 goedgekeurd.


Ik heb het over het percentage rijpaardmerries (Nederland en Duitsland), niet over wat hij in totaal dekt.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:03

janderegelaa schreef:
Mijn mooiste is ook een Alexandro P (zie profiel) uit een Balzflug merrie.


Bijzonder mooi paard ook weer inderdaad.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 08:47

Lante schreef:
Ik heb het over het percentage rijpaardmerries (Nederland en Duitsland), niet over wat hij in totaal dekt.


Die 148 zijn het total aantal bij het KWPN geregistreerde nakomelingen.

Niet het totaal aantal dekkingen. De Duitse veulens staan hier niet bij genoemd. :)

Hij heeft dacht ik meer rijpaarden dan Gelderse gedekt. Er valt naar verhouding natuurlijk ook weinig te dekken bij Gelderse omdat daar veel Alexandro, Koss en Parcival merries zijn.

Hennesy 388
Habanna 68
Hermes 35
High Five 236
Hitmaker 115
Hometown 136
Hummer 0
Trafalgar 105

Zit ie naar verhouding niet zo afwijkend.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:02

Malle1970 schreef:
Henkie dekte voor zijn goedkeuring al merrie's van schockemohle. Hij dekt in Duitsland genoeg.
Hoeveel dekken zijn jaargenoten btw?

Nee, dat deed hij niet. Althans niet voor een Duits stamboek want die hebben speciaal de regels moeten veranderen om Henkie te kunnen accepteren.

Henkie had geen even oude jaargenoot.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:10

Alexandro is een goede hengst, maar ik zie hem nog niet zo snel GP dressuurpaarden geven. Henkie's nafok is afwachten wat dat gaat doen.

Pompadour, kennelijk zijn hun benen nog niet versleten..anders zouden ze niet presteren meer. ;-) zegt ook iets over de hardheid van een hengst.

Michelangelo was niet zo populair omdat hij niet zulke brave paarden gaf, rijdbaarheid is nog weleens een aandachtspuntje in de trakhener fokkerij.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 09:21

janderegelaa schreef:
Henkie had geen even oude jaargenoot.


Ja zeker wel....de andere H hengsten. Alle hengsten uit 2012 zijn zijn jaargenoten.

Andere fokrichting wellicht. Maar daar gaat het in deze nu niet over.

High Five heeft ook buiten zijn fokrichting gedekt.(bij de Gelderse behoorlijk wat)

Ook voor zijn goedkeuring in Oldenburg heeft Henkie gedekt in Duitsland. Hoe dat met de registratie is gegaan weet ik niet. Maar die hieronder zijn uit 2016 (dus in 2015 gedekt)

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2018957/h
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2018959/h

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:13

NatasjavE schreef:
janderegelaa schreef:
Henkie had geen even oude jaargenoot.


Ja zeker wel....de andere H hengsten. Alle hengsten uit 2012 zijn zijn jaargenoten.

Andere fokrichting wellicht. Maar daar gaat het in deze nu niet over.

High Five heeft ook buiten zijn fokrichting gedekt.(bij de Gelderse behoorlijk wat)

Ook voor zijn goedkeuring in Oldenburg heeft Henkie gedekt in Duitsland. Hoe dat met de registratie is gegaan weet ik niet. Maar die hieronder zijn uit 2016 (dus in 2015 gedekt)

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2018957/h
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2018959/h


Neem dan ook de tuigpaarden mee van die jaargang, dan denkt Henkie er pas echt veel.

Ok, we hebben 2 dekkingen bij PS in Duitsland want ze hebben ze zelf toegevoegd.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:13

Zoveel merries heeft Henkie ook in Duitsland niet gehad hoor...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:16

Elisa2 schreef:
Alexandro is een goede hengst, maar ik zie hem nog niet zo snel GP dressuurpaarden geven. Henkie's nafok is afwachten wat dat gaat doen.

Ze hebben ook nog een moeder...Fillemon doet alle oefeningen al en die is pas 9.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 10:24

Ik heb de Duitse dekkingen van Horse telex nu gehaald. Heb een ander overzicht gezien waar hij er in het eerste jaar zo'n 16 gedekt had. Die staan niet allemaal op horsetelex. Zoals ook niet alle KWPNers daarop staan.

Ik heb net geturft.(snel dus er zullen een paar fouten in staan)

Maar de rijpaarden zijn echt heel veel meer dan de Tuigers en de Gelderse bij elkaar opgetelt. 105 om 50 Gelders en Tuigpaard bij elkaar gedaan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 10:25

Maar goed...het gaat niet om de populariteit van Henkie natuurlijk....

Het onderwerp is bloedspreiding.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:30

Elisa2 schreef:
Alexandro is een goede hengst, maar ik zie hem nog niet zo snel GP dressuurpaarden geven. .

En welke argumenten heb jij dat je denkt dat hij dat niet geeft?

Anoniem

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:17

Hij loopt zelf ook geen Grand Prix