Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:57

Shalimar schreef:
En dan hebben ze een redelijk papiertje, kunnen ze niet met het paard omgaan. Zelfkennis is ook een ding. Veel basissport ruiters zouden eigenlijk veel gelukkiger worden van wat simpeler paarden denk ik.


Citaat:
Komen we toch weer bij die Geldersen en Groningers uit :P Maar ik snap het punt hoor, je wil toch een beetje een los, ruim lopend, elastisch dier. Maar meer basisbloed erin, iets meer terug naar allround en gezond, stevig fundament, lijkt me een goed uitgangspunt. Weer wat meer degelijk bloed in plaats van hypes. Ik vind dat de Gelderse paarden hierin echt meerwaarde zouden kunnen hebben.

Een Groninger gooit je 30 jaar terug in de tijd. En waar nou het verhaal vandaan komt dat Geldersen zo makkelijk zijn weet ik niet want die zijn soms ook behoorlijk pittig en ik kan het weten.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:36

Aimee schreef:
Lante schreef:
En dan hebben ze een redelijk papiertje, kunnen ze niet met het paard omgaan. Zelfkennis is ook een ding. Veel basissport ruiters zouden eigenlijk veel gelukkiger worden van wat simpeler paarden denk ik.


Daar ben ik het niet mee eens. Basisruiters worden gelukkig van paarden die ook zonder rijkunstige hoogstandjes veel bewegingspotentieel laten zien. Paarden waar ze op kunnen gaan zitten en dan lopen ze 'gewoon' zo, zodat zij er met opgeheven hoofd op kunnen zitten: kijk mij eens fantastisch rijden *D


Haha, daar zeg je ook weer zoiets..! :')
Dan moeten er nog zadels op waar je lekker klem in zit om ze uit te kunnen zitten en gaan met die banaan. :+

Inderdaad zijn Gelderse paarden ook zeker geen halve dooien, daar zit voor veel mensen ook nog (te) veel power in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:08

Toch is dat anders
Ik heb Gelderse en rijpaarden thuis maar als amateur durf ik gerust op een hete Gelderse naar het strand, maar mijn rijpaard gefokte merries zijn mij te snel, daar durf ik niet meer op die gaan gelijk naar een prof als ze de sport in moeten

Groot misverstand is ook dat braaf sloom zou zijn. Een sloom paard is niet perse braaf, eigenlijk het tegenovergestelde. En met werklust worden ze heus niet ineens minder braaf.

Ik snap niet dat er steeds Groningers genoemd worden, dat zijn recreatiepaarden en hebben niks met het fokdoel van het huidige KWPN te maken. Bovendien hebben die zelf al een heel smalle bloedbasis. We zetten ook geen tinkers in voor de bloedspreiding. Die in mijn ogen toch al geen probleem is, meer iets om in de gaten te houden

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:31

Met de stelling dat de bloedspreiding in de (KWPN)dressuur paardenfokkerij een probleem is, ben ik het slechts deels mee eens.
Het is meer het probleem van de fokkers zelf. Die maken toch zelf hun(mode) keuzes ?
Naar mijn idee is er meer dan genoeg keuze binnen (en buiten) het KWPN aan (goed verervende en passende)hengsten.Dat iemand perse met een zwarte, beknopte , voorbeen zwaaiende hengst wil fokken ,dat is dan toch zijn probleem?! -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:33

KahluaB schreef:
Met de stelling dat de bloedspreiding in de (KWPN)dressuur paardenfokkerij een probleem is, ben ik het slechts deels mee eens.
Het is meer het probleem van de fokkers zelf. Die maken toch zelf hun(mode) keuzes ?
Naar mijn idee is er meer dan genoeg keuze binnen (en buiten) het KWPN aan (goed verervende en passende)hengsten.Dat iemand perse met een zwarte, beknopte , voorbeen zwaaiende hengst wil fokken ,dat is dan toch zijn probleem?! -O-

Niet helemaal, als daaruit voortkomt dat alleen de nakomelingen van die zwarte beknopte voorbeenzwaaier voor de keuring komen.

Zo ga je je populatie genetisch materiaal snel verkleind zien.

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:23

Maar zien jullie zoveel voorbeenzwaaiers dan bij het KWPN? Ja, ok, ik zie wel eens een zwaaivoet, maar zo extreem en veelvuldig als bij die Iberische paarden die zo sympathiek naar je zwaaien als ze recht op je af komen zie je over het algemeen toch niet bij het KWPN? Of zoals een bevriend menner het ooit uitdrukte: ze tikken zelf met de voorvoeten de ballen van de kegels. (En ooit eens op gelet: het is waar.) Zo extreem zie ik ze toch zelden lopen.

Ik hou trouwens juist van een wat compact paard en heb dan weer niets met die lange “Heemskinderen” paarden :o .

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:01

Inteelt is (nog) geen probleem binnen de sportpaarden fokkerij. We moetenn het ook niet zo ver laten komen. Er wordt zeker veel aandacht aan besteed en ook inderdaad aan gewerkt. Bij de hengstenselectie hebben hengsten met een lager verwantschaps% sowieso een voorrangspositie. De fokkers zullen zelf uiteraard beslissen of ze daarmee gaan fokken.
Verder vind ik dit een heel eenzijdig topic met het veelvuldig ge(mis)bruik van popi termen als voorbeenzwaaiers, karakters enz.. Binnen het KWPN en aanverwante stamboeken is er een heel ruime keuze van hengsten van zeer ril tot zeer rustig, van heel veel beweging tot trage sloffers. Veelvuldig wordt hier ook de Gelderse fokkerij als dé redder voorgesteld. Over verwantschap gesproken. En wat wordt eraan gedaan? "Ander" bloed zoals een zoon van Charmeur of Wynton keuren?????????? Dan is de Dante Weltino een veel beter voorbeeld van hoe het ook kan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:01

Roodvos schreef:
Maar zien jullie zoveel voorbeenzwaaiers dan bij het KWPN? Ja, ok, ik zie wel eens een zwaaivoet, maar zo extreem en veelvuldig als bij die Iberische paarden die zo sympathiek naar je zwaaien als ze recht op je af komen zie je over het algemeen toch niet bij het KWPN? Of zoals een bevriend menner het ooit uitdrukte: ze tikken zelf met de voorvoeten de ballen van de kegels. (En ooit eens op gelet: het is waar.) Zo extreem zie ik ze toch zelden lopen.

Ik hou trouwens juist van een wat compact paard en heb dan weer niets met die lange “Heemskinderen” paarden :o .

Dat is niet wat er met voorbeenzwaaiers bedoelt wordt denk ik.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:03

Volgens mij worden er nu wat voorbeenzwaaiers door elkaar gegooid ;-b
PRE's staan bekend om het maaien, PSL over het algemeen minder tot niet..niet alle iberische paarden over 1 kam scheren.
Duitse paarden kunnen er ook wat van..

Geldersen zijn idd niet per definitie braaf, en voor sommige mensen ook gewoon teveel paard (te sterk).

De meeste kwpn'ers hebben een prima karakter, als je soms ziet hoe ermee om gegaan word. Sommige hengsten/ lijnen vererven wat meer sensibele paarden. Voor ieder wat wils.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:17

Volbloeden zijn uitermate ongeschikt om in te zetten, in het verre verleden veelvuldig ingezet , dat heeft toen wel gewerkt maar daarna is dat ras ver weg gefokt van wat wij in onze sportpaardenfokkerij wenselijk vinden. 10 Jaar geleden werd de slogan "bloed moet" nog maar eens van stal gehaald. Werd door de fokkers veelal genegeerd en terecht. (Laat de buurman het maar proberen en dan volg ik het resultaat wel) Enkele volbloeden kregen een kans, er is niks van over.
Waar nog wel kansen zijn voor bloedspreiding, bij de Trakehners, en dan uiteraard geen zoons/kleinzoons van Gribaldi.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:23

Elisa2 schreef:
Geldersen zijn idd niet per definitie braaf, en voor sommige mensen ook gewoon teveel paard (te sterk).

De meeste kwpn'ers hebben een prima karakter, als je soms ziet hoe ermee om gegaan word. Sommige hengsten/ lijnen vererven wat meer sensibele paarden. Voor ieder wat wils.

Ik denk inderdaad dat het te zwart / wit gezien wordt, een braaf paard kan niet veel meer dan leuk recreatie lopen, een paard met potentie voor sport (niet per sé Olympische Spelen maar zeg lichte tour) is alleen door een professionele ruiter te rijden.

Ze zullen er echt wel zijn, maar er zijn ook recreatiepaarden waar een rotkop op zit en dressuurpaarden met goede bouw en prima beweging waar heel fijn mee te werken is.

On topic heeft bloedspreiding vooral ook te maken met de keuze van de merriehouder. Dat slechts vijf hengsten 20% van de merries dekt (bron) zal zowel een technische als commerciële reden hebben. Het zijn goede hengsten dus voor een deel van de fokkers de beste keuze voor hun merrie. En het zijn populaire hengsten dus voor een deel van de fokkers de beste keuze voor een goed verkoopbaar veulen. En voor de nodige fokkers zal het samenvallen, kiezen ze op deze manier voor de beste kans op een goed én goed verkoopbaar veulen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:27

[***]: wat een bijzondere uitspraak "Groningers zijn recreatiepaarden". Er zijn meerdere lijnen in de springpaarden zeer groot geworden, mede door het Groninger-aandeel. En als ik zo rondkijk op de gemiddelde landelijke dressuurwedstrijd zie ik die zgn KWPN sportpaarden toch echt ongelofelijk slecht bewegen, en dat zonder Groninger-bloed in de aderen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:30

Das war einmal

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:32

Dus eigenlijk, kort door de bocht: De kopers van dressuurpaarden zorgen voor een smallere genetische basis?

Was dit vroegah ook al zo? Zeg 30/40 jaar geleden? Of is het nu meer door een groter marketing bereik door bijvoorbeeld social media?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:33

Nee, Janneke dat is nog steeds: Concorde, het Roelofsbloed en er zijn er nog meer. Hardheid en een enorme werkwilligheid, kom daar maar eens om bij een groot gedeelte van de KWPN-ers.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:37

Het Roelofsbloed is toch vooral veel Groninger in combinatie met volbloed toch?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:37

hoogendroog schreef:
[***]: wat een bijzondere uitspraak "Groningers zijn recreatiepaarden". Er zijn meerdere lijnen in de springpaarden zeer groot geworden, mede door het Groninger-aandeel. En als ik zo rondkijk op de gemiddelde landelijke dressuurwedstrijd zie ik die zgn KWPN sportpaarden toch echt ongelofelijk slecht bewegen, en dat zonder Groninger-bloed in de aderen ...


Gambo zelf is er natuurlijk niet meer maar er is vast wel een mooie Percheron beschikbaar die je kunt gebruiken :D


Afbeelding
Gambo


Afbeelding

Percheron
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 21-01-19 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:40

Ilse_123 schreef:
Was dit vroegah ook al zo? Zeg 30/40 jaar geleden? Of is het nu meer door een groter marketing bereik door bijvoorbeeld social media?

Door toename K.I. en snel vervoer is er nu veel meer keuze dan alleen "de hengst van de buren". Wat er paradoxaal genoeg dus voor zorgt dat er minder spreiding is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:46

Wat een onzin hoogendroog. Noem eens een paar Groningers die nu op dit moment Grand Prix lopen, dressuur en springen. Ik hoef er geen 2 keer om te vragen toch?

Het is jezelf voor de gek houden om te denken dat Groningers net zo goed als de huidige sportpaarden zijn omdat ze vroeger voor de omvorming zijn gebruikt. Echt flauwekul. Het is een immense stap terug in kwaliteit als je een Groninger zou gebruiken op een warmbloed.
En ik ken een heleboel Groningers van heel dichtbij en zo braaf en werkwillig zijn ze niet! En dan nog een mooie slag lomper ook met dat gedrag

Ik word er een beetje moe van dat als het gaat om bloedspreiding in de warmbloedfokkerij deze discussie steeds begint. De Groningers zelf hebben pas een bloedspreidingsprobleem. Veeg eerst je eigen straatje schoon

En als warmbloedfokker kunnen we tegenwoordig door KI kiezen uit zo’n beetje alle mondiale topsporthengsten dus snap echt niet wat die Groningers toe zouden moeten voegen

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:48

Roodvos schreef:
Ik hou trouwens juist van een wat compact paard en heb dan weer niets met die lange “Heemskinderen” paarden :o .

Dat is dan jouw smaak, maar een rechthoeksmodel is volgens het(KWPN) protocol,gewenst.

Met " voorbeenzwaaier" wordt een paard bedoeld dat met zijn voorbenen extreem hoog naar voren ,uit de schouder komt,en niet een "maaier".
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 21-01-19 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:49

Elisa2 schreef:
Geldersen zijn idd niet per definitie braaf, en voor sommige mensen ook gewoon teveel paard (te sterk).


Bedoel je met te sterk, sterk in de mond?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:41

Malle1970 schreef:
Elisa2 schreef:
Geldersen zijn idd niet per definitie braaf, en voor sommige mensen ook gewoon teveel paard (te sterk).


Bedoel je met te sterk, sterk in de mond?


Te machtig, te veel paard.
Ik denk dat iedereen die zowel bloedjes als klassiekere dieren gereden heeft wel weet hoe verschillend dat voelt. Dat zit niet perse in de mond. De een explodeert gemiddeld wat sneller, de ander zet veel meer de massa in.

Ik denk dat er nog voldoende bloed te halen is overal zonder met totaal andere rassen aan te komen. Het is aan de fokker om dat bloed ook daadwerkelijk te gebruiken en een uitstapje te maken. Het stamboek kan zijn fokkers moeilijk dwingen.
Er zijn altijd wel weer anders gefokte paarden die via de sport in de picture komen. Het is dan alleen wel te hopen dat die dan nog hengst zijn.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:45

Eens, maar voor ik ergens op antwoord wil ik wel zeker weten of dat bedoeld wordt. Communiceren via het geschreven woord is niet het makkelijkste.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:48

Wat is "bloed"?

De een vindt het een voorwaarts(vlug) paard dat gevoelig aan de hulpen is,en de ander vindt het een fijngebouwd paard met veel uitstraling,of beide.

Dat hoeft nl niet samen te gaan.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:00

Ik vind werklust een beter woord.