Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:51

En ik denk trouwens ook totaal niet haalbaar.. Dan schrijf je je veulen toch in bij een ander stamboek?
Het wordt toch al een grote Europese fokkerij ipv landelijk. Als ik een bepaalde hengst erg graag wil en ik ben nummer 201, dan schrijf ik mn veulen wel in bij een ander stamboek.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 22:56

Ja dat klopt. Daar hebben ze bij de Friezen geen last van.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:57

NatasjavE schreef:
Ja dat klopt. Daar hebben ze bij de Friezen geen last van.

Jawel, er is een Duitse afsplitsing.

https://www.fpzv-ev.de

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:48

Die dekbeperking voor jonge hengsten vind ik geen slecht idee, worden de hengsten nu eigenlijk nog definitief afgekeurd of goedgekeurd of op wacht gezet zoals het vroeger ging op basis hun nakomelingen en fokkerijresultaten?
Of heet dat nu export?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 09:59

Elisa2 schreef:
Of heet dat nu export?


Dat heet in gevallen export ja.Maar dat was vroeger ook al et geval. Soms ook een zakbreuk en daarom castratie. :D

Maar op veulens worden hengsten in principe niet meer op wacht gezet. Bij te weinig prestatie vererving kunnen hengsten afgekeurd worden. Een te lage dressuurindex dus.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:05

Haha, oke dankje.

Ik wist niet meer hoe dat nu gaat, uiteindelijk filtert de fokkerij natuurlijk ook zichzelf en komen hengsten die goed fokken maar als jonge hengst misschien niet zo populair waren vanzelf bovendrijven.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:11

De hengsten die als jong paard populair en veelbelovend waren, kun je er vanuit gaan dat als ze de top niet redden, ze hét dan toch net niet hadden?

Hoe vaak speelt er 'pech' mee, dat zo'n paard niet op een bekende stal staat en geen grote naam in het zadel heeft?

En dan zijn er vast nog die het op alle leeftijden prima doen, maar voor geen meter vererven.

Wanneer spreek je van een goede hengst?
Als hij veel prijzen wint?
Als hij veel dekkingen heeft?
Als hij veel succesvolle nakomelingen heeft?
Hoeveel hengsten hebben dat allemaal en na hoeveel jaar kun je dan zeggen dat een hengst succesvol is en veel betekend voor de fokkerij?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:17

LBLGypsyCobs schreef:
De hengsten die als jong paard populair en veelbelovend waren, kun je er vanuit gaan dat als ze de top niet redden, ze hét dan toch net niet hadden?

Hoe vaak speelt er 'pech' mee, dat zo'n paard niet op een bekende stal staat en geen grote naam in het zadel heeft?


Ik denk niet dat het “pech” is maar “marketing en management”.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:29

Johnson is zo'n hengst die en zelf heel goed gepresteerd heeft en zichzelf in de fokkerij bewezen heeft.

Voor een dekhengst is het, het allerbelangrijkste hoe hij vererft en wat zijn nakomelingen doen. Eigen sportprestaties zijn mooi meegenomen want dat betekent dat papa gezond genoeg is en ook wil werken. Maar..er zijn ook genoeg "goede" hengsten van het toneel verdwenen omdat ze simpelweg kapot gereden werden. Dus wat Jan zegt, management en marketing spelen ook een belangrijke rol.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:54

janderegelaa schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
De hengsten die als jong paard populair en veelbelovend waren, kun je er vanuit gaan dat als ze de top niet redden, ze hét dan toch net niet hadden?

Hoe vaak speelt er 'pech' mee, dat zo'n paard niet op een bekende stal staat en geen grote naam in het zadel heeft?


Ik denk niet dat het “pech” is maar “marketing en management”.

En als je die middelen niet hebt of niet de juiste mensen kent, maar je hebt wel een kneitergoede jonge hengst staan.
Kun je stellen dat de fokkerij daardoor hengsten misloopt?

Juist die kleine hobby fokker die misschien niet veel paarden heeft, maar wat hij heeft wel uit goede lijnen heeft gefokt.
Misschien zelfs lijnen die voor de fokkerij heel interessant kunnen zijn.

Komt een goede hengst van zo'n fokker 'vanzelf' een keer bovendrijven of loop je die gewoon mis?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 11:00

LBLGypsyCobs schreef:
De hengsten die als jong paard populair en veelbelovend waren, kun je er vanuit gaan dat als ze de top niet redden, ze hét dan toch net niet hadden?

Hoe vaak speelt er 'pech' mee, dat zo'n paard niet op een bekende stal staat en geen grote naam in het zadel heeft?


Daar geef je zelf het antwoord al een klein beetje.

Ja het speelt erg mee als een hengst alle kansen krijgt bij een topruiter. Aan de andere kant heeft een topruiter ook weinig zin om in een hele matige tijd te investeren. Maar ja...deze jonge hengsten zijn natuurlijk al door het stamboek geselecteerd. Je zou er van uit moeten kunnen gaan dat ze allemaal beter zouden moeten presteren dan het gemiddelde van de jaargang.


LBLGypsyCobs schreef:
Hoeveel hengsten hebben dat allemaal en na hoeveel jaar kun je dan zeggen dat een hengst succesvol is en veel betekend voor de fokkerij?


De echte grote verervers zijn natuurlijk zeldzaam. Er zit niet in iedere jaargang zo'n grote. En hoe je het went of keert het hangt allemaal samen met de kansen die een hengst gekregen heeft. En of hij oud genoeg wordt.

De echte grote zijn natuurlijk die hengsten die ondanks dat ze weinig dekken later toch grote verervers bleken te zijn.

Cabochon is er wel zo een geweest. Vos en leek meer op een Gelderse dan een dressuurpaard en toch heel lang heel hoog in de dressuurindex gestaan.
Doruto viste men eigenlijk ook achter het net.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:05

LBLGypsyCobs schreef:
De hengsten die als jong paard populair en veelbelovend waren, kun je er vanuit gaan dat als ze de top niet redden, ze hét dan toch net niet hadden?

Hoe vaak speelt er 'pech' mee, dat zo'n paard niet op een bekende stal staat en geen grote naam in het zadel heeft?


Ik denk niet dat het “pech” is maar “marketing en management”.
En als je die middelen niet hebt of niet de juiste mensen kent, maar je hebt wel een kneitergoede jonge hengst staan.
Kun je stellen dat de fokkerij daardoor hengsten misloopt?

Juist die kleine hobby fokker die misschien niet veel paarden heeft, maar wat hij heeft wel uit goede lijnen heeft gefokt.
Misschien zelfs lijnen die voor de fokkerij heel interessant kunnen zijn.

Komt een goede hengst van zo'n fokker 'vanzelf' een keer bovendrijven of loop je die gewoon mis?


Een hengst ggk krijgen is een erg kostbaar proces, meestal zie je dat hengstenhouders zich gedeeltelijk inkopen in zo'n hengst. En dat de mensen die een goede hebben staan, maar niet de juiste middelen hebben de HH benaderen.

Of ze houden hem aan, hij gaat presteren in de sport en word later "erkend" of ggk. Of via een ander stamboek..er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. En als een hengst echt talentvol is komt hij vanzelf wel een keer bovendrijven.

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:22

Ik denk dat er wel hengsten zijn bij kleine fokkers die je mis loopt. Dat zie je bijvoorbeeld aan heel talentvolle ruinen die in de sport lopen. Vaak laten kleine fokkers de hengsten al vroeg castreren, rijden ze aan en dan worden ze verkocht. Of de dochter gaat ermee rijden.
Maar meestal pikken de hengstenhouders er wel uit. Die gaan vaak kijken bij de nakomelingen en als ze echt denken dat het een aparte is dan kopen ze hem of voor de helft. Maar er zullen vast ook hele groten castreerd zijn of in de wei lopen. Maar dat laatste geldt voor merries en ruinen ook. Er zullen best wereldtoppers door het bos crossen. Vaak komt het talent er pas in het werk uit.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:42

Ik vind het ergens ook wel de charme van fokken.

Aan de ene kant heb je 'harde' feiten, zoals de afstamming, indexen, scores.

Aan de andere kant zijn er nog zoveel invloeden, geld, bekende namen.
Sommige paarden hebben een heel management nodig om ze langere tijd op hoog niveau te laten schitteren.
Daar zit een team van dierenartsen, hoefsmeden etc. bovenop.

En ergens staat een hengst in een wat minder mooie stal met interessant bloed en een gestel wat op hoog niveau veel minder management nodig zou hebben, maar die komt niet in beeld.
Of pas later waardoor mensen inderdaad mis grijpen.

Het blijft toch een wereldje waar je mensen moet kennen en geld moet hebben om je hengst in de spotlights te krijgen.
Een hengst moet echt wel goed zijn hoor, ook met alle grote namen en miljoenen van de wereld kun je een slechte hengst niet 'maken'.
Maar ik denk dat het echt wel voorkomt dat een mindere hengst op de juiste plek verder komt dan een goede hengst op de verkeerde plek.

Het voelt oneerlijk naar de eigenaren van zo'n hengst, maar ook voor de fokkers die zo'n hengst prima zouden kunnen gebruiken.
Maar verzin maar eens iets om dat te voorkomen.

Het opvolgen van nakomelingen is iets wat veel hengstenhouders al doen, maar dan blijf je wel in de lijn van je eigen hengsten.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:51

Ik denk dat er veel meer goede paarden zijn (die GP zouden kunnen halen) dan dat er goede ruiters zijn. Wat een goed paard is merk je pas als je erop gaat zitten. Niet als hij als veulen of jong paard spectaculair los beweegt.

En andersom, degenen die wel getraind worden en er door ‘pech’ uit liggen en daarom het hoogste niveau niet halen.. Ik denk dat dat geen pech is. Die paarden hebben bijna allemaal dezelfde peesblessure, omdat ze niet gebouwd zijn om het zwaardere werk aan te kunnen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 11:55

GJ9 schreef:
En andersom, degenen die wel getraind worden en er door ‘pech’ uit liggen en daarom het hoogste niveau niet halen.. Ik denk dat dat geen pech is. Die paarden hebben bijna allemaal dezelfde peesblessure, omdat ze niet gebouwd zijn om het zwaardere werk aan te kunnen.


Denk dat dit zeker een punt is om in het achterhoofd te houden.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:08

GJ9 schreef:
I

En andersom, degenen die wel getraind worden en er door ‘pech’ uit liggen en daarom het hoogste niveau niet halen.. Ik denk dat dat geen pech is. Die paarden hebben bijna allemaal dezelfde peesblessure, omdat ze niet gebouwd zijn om het zwaardere werk aan te kunnen.

Ik denk dat het gros eruit ligt omdat ze verkeerd getraind worden. Er zit toch een clubje martelaars behoorlijk hoog in de Nederlandse sport en dat is buigen of barsten als paard zijnde als je daar terecht komt.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:11

Malle1970 schreef:
GJ9 schreef:
I

En andersom, degenen die wel getraind worden en er door ‘pech’ uit liggen en daarom het hoogste niveau niet halen.. Ik denk dat dat geen pech is. Die paarden hebben bijna allemaal dezelfde peesblessure, omdat ze niet gebouwd zijn om het zwaardere werk aan te kunnen.

Ik denk dat het gros eruit ligt omdat ze verkeerd getraind worden. Er zit toch een clubje martelaars behoorlijk hoog in de Nederlandse sport en dat is buigen of barsten als paard zijnde als je daar terecht komt.


Je kunt in ieder geval stellen dat training en paard niet bij elkaar passen.
Er zijn ook paarden die wel gezond blijven bij dezelfde training, dat zijn de paarden die sterker gebouwd zijn.
Er zijn typische ‘dressuurpaardenblessures’, die bij paarden met lange weke koten, lange pijpen veel voorkomen en bij springers en eventers gewoon niet.
En andersom zijn de beste dressuurpaarden aller tijden niet degenen met lange weke koten en lange pijpen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:09

Malle1970 schreef:
Ik denk dat het gros eruit ligt omdat ze verkeerd getraind worden. Er zit toch een clubje martelaars behoorlijk hoog in de Nederlandse sport en dat is buigen of barsten als paard zijnde als je daar terecht komt.


:Y)
En ze barsten allemaal. Alleen bij de ene herstellen de (pees)blessures beter dan bij de ander en het ene paard zit sneller in de learned helplesness-modus dan de andere.

Voor de bloedspreiding ben ik eigenlijk minder negatief. Het is natuurlijk nogal logisch dat de bloedspreiding vanuit een smalle bloedbasis niet groter gaat worden, tenzij niet-dressuurpaard-gefokte paarden zich ontpoppen als dressuurpaarden. Revolution bijvoorbeeld, Lord Leatherdale brengt ook ander bloed, Benetton dream en bloedverwanten.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:18

Malle1970 schreef:
GJ9 schreef:
I

En andersom, degenen die wel getraind worden en er door ‘pech’ uit liggen en daarom het hoogste niveau niet halen.. Ik denk dat dat geen pech is. Die paarden hebben bijna allemaal dezelfde peesblessure, omdat ze niet gebouwd zijn om het zwaardere werk aan te kunnen.

Ik denk dat het gros eruit ligt omdat ze verkeerd getraind worden. Er zit toch een clubje martelaars behoorlijk hoog in de Nederlandse sport en dat is buigen of barsten als paard zijnde als je daar terecht komt.


Hier ben ik het mee eens, ken er teveel met "nek" blessures..of mentaal stuk gereden. Maar feit is inderdaad dat er ook paarden gezond blijven met diezelfde trainingsmethodes dus als je het zo bekijkt is het wellicht juist een goede selectie methode. :Y)

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:23

Malle1970 schreef:
GJ9 schreef:
I

En andersom, degenen die wel getraind worden en er door ‘pech’ uit liggen en daarom het hoogste niveau niet halen.. Ik denk dat dat geen pech is. Die paarden hebben bijna allemaal dezelfde peesblessure, omdat ze niet gebouwd zijn om het zwaardere werk aan te kunnen.

Ik denk dat het gros eruit ligt omdat ze verkeerd getraind worden. Er zit toch een clubje martelaars behoorlijk hoog in de Nederlandse sport en dat is buigen of barsten als paard zijnde als je daar terecht komt.


Niet alleen in de NL hoge dressuursport, ik moet even denken aan de hengst Approved van Adelinde die afgekeurd werd op karakter bij het kwpn. Een kwaliteitsvolle maar sensibele hengst waar ze in het VO niks mee konden omdat ze hem op druk en met de slof probeerden te dwingen ipv gewoon correct rijden. Deze hengst accepteerde dat gepruts gewoon niet.
Is dat per definitie een slecht karakter, ik denk het niet en zo dachten de eigenaren er zelf ook niet over.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... vette.html

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:28

Elisa2 schreef:
Hier ben ik het mee eens, ken er teveel met "nek" blessures..of mentaal stuk gereden. Maar feit is inderdaad dat er ook paarden gezond blijven met diezelfde trainingsmethodes dus als je het zo bekijkt is het wellicht juist een goede selectie methode. :Y)


Is dat een feit? Ik heb toch op heel wat topstallen rondgelopen en ik ken geen paard dat blessurevrij bleef, behalve Bonfire en ik denk dat Valegro ook blessurevrij is gebleven.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:36

Ik doelde op wat CJ9 schreef, voor wat mij betreft..hij sport en topsport komen blessures voor. Dat houd je niet tegen. Er zit alleen wel in verschil in de aard van de blessures.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:38

Heel interessant topic, ik heb er niet zoveel verstand van maar ik lees wel graag mee!

Eerder werd overigens genoemd dat tuigpaarden misschien een goede toevoeging zouden zijn, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens (ondanks mijn voorliefde). Tuigpaarden hebben toch vaak een hele andere bouw en werkinstelling, en hebben niet dezelfde 'bewerkbaarheid' als een dressuurpaard.

Daarnaast is de bloedspreiding bij de tuigers ook niet al te best :')

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:39

Elisa2 schreef:
Ik doelde op wat CJ9 schreef, voor wat mij betreft..hij sport en topsport komen blessures voor. Dat houd je niet tegen. Er zit alleen wel in verschil in de aard van de blessures.


Verschil in de aard van de blessures? Nee hoor, allemaal één pot nat.