Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janientje

Berichten: 934
Geregistreerd: 28-05-06

Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:13

Mijn vader + instructeur zijn bezig onze friese ruin Thys van 4 jaar voor de kar te beleren. Hij heeft al ontalbare keren de band gesleept en heeft nu 2 keer echt voor de wagen gelopen. Wij hebben nog een 8 jarige fries Dunker die al sinds zijn derde voor de kar loopt en ontzettend braaf is. Nu is mijn vraag, wanneer kunnen ze met zijn tweeen?

Is het verstandig om Thys nog een paar keer alleen te laten trekken, of is het juist goed voor zijn zelfvertrouwen om Dunker er meteen bij te zetten? Het is de bedoeling dat ze altijd met zijn tweeen gaan, niet meer in het enkelspan.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:23

Eerst lekker doorrijden op enkelspan tot hij goed op eigen benen kan lopen en fijn aan de hulpen staat. En dan nog is het goed om hem ook op enkelspan te blijven mennen om goed te trainen.

Stphnie

Berichten: 56
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Zuid-holland Rotterdam Capelle a/d ijssel

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:48

eerst gewoon eventjes oefenen nog met thys tot dat hij het geleerd heeft en zig er gemakkelijk bij voelt en dan kan je Dunker erbij zettten en dan ook nog eventjes dat oefenen.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:20

Zoals BlackDevils al zei is het in ieder geval goed om een paard in enkelspan te blijven rijden, zeker als je dressuurmatig verder wilt.
Aanspannen in 2-span kun je naar mijn mening gewoon mee beginnen. Houd er wel rekening mee dat het verstandig is het ervaren paard rechts in te spannen als je de weg op gaat.

Jela
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-08-08

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:39

Ik zou eerst er voor zorgen dat hij goed enkelspan kan en daarna pas 2-span gaan rijden.

enjoyjoyJarig

Berichten: 22
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: oss

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:23

Als je een wat onzeker paardje hebt kun je hem meteen inspannen in tweespan, je oudere paard helpt hem dan om te wennen.

DaantjeBente

Berichten: 53
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Barendrecht

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:38

Ik ga mee met enjoyjoy! Op die wijze zijn mijn eigen paarden beleerd, zo leren ze een beetje meelopen en wat er achter hun hangt en worden ze niet gelijk in het diepe gegooid.
En na een aantal keer ga je lekker verder in enkelspan.

Willeke12

Berichten: 419
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: noordwijk

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:59

mijn paardje is ook beleerd in 2-span en hij doet het nu in enkel super Haha!

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:59

Enkel- en tweespan hebben beide voordelen en nadelen, ik zou het afwisselen.
In het enkelspan kan je je paard beter dresuurmatig rijden, leert hij goed op zijn eigen benen te lopen en hij wordt er vaak wat trekvaster van.
In het tweespan is het vaak makkelijker om een ritme en tempo te houden en is het veiliger om in het verkeer te rijden.
Ik zou het gewoon afwisselen, af en toe enkelspan, maar je kan ze ook gewoon in het tweespan zetten

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:21

Apart, wij hebben altijd de paarden eerst in het dubbelspan te laten lopen voor de ervaring en daarna in het enkelspan.
Maar ik zou ook zorgen nu hij eenmaal in het enkelspan loopt ook wat kilometers in de benen heeft op die manier.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:56

waarom rechts ? het ervaren paard moet toch aan de weg kant lopen? ik zou idd eerst de ervaring enkelspan doen en dan dubbelspan

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:29

laura22 schreef:
waarom rechts ? het ervaren paard moet toch aan de weg kant lopen? ik zou idd eerst de ervaring enkelspan doen en dan dubbelspan


Ik heb juist vaak meegekregen dat als je met een groen en een ervaren paard in 2span de weg op gaat, het juist verstandiger kan zijn het groene paard links te zetten, dus aan de kant v/d weg. Dan zal hij enkel kunnen schrikken van wat er op de weg gebeurd en zal hij instinctief naar rechts springen/duwen. Rechts staat het ervaren paard en die houdt dat meestal wel tegen. Doe je het andersom dan kan het zijn dat het groene paard sneller de berm in vliegt, met alle gevolgen van dien: in de sloot, tegen een boom e.d.
Het ervaren paard wordt dan meegetrokken ipv. dat hij druk van het ervaren paard kan weerstaan en tegenhouden.

TS: ik persoonlijk zou ook eerst even wat op eigen benen laten lopen in enkelspan, dan (verkeers)ervaring opdoen in 2span maar altijd enkelspan blijven trainen, dat is zeer belangrijk, ookal vormen de 2 paarden op een gegeven moment een goed 2span samen.

StalPalousa

Berichten: 43
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Enkelspan ---> wanneer tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:10

laura22 schreef:
waarom rechts ? het ervaren paard moet toch aan de weg kant lopen? ik zou idd eerst de ervaring enkelspan doen en dan dubbelspan


Ja, dat zou ik ook doen.