Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:43

Bokkebit werkte voor mij en mijn pony ook niet echt meer hoor. Ze is er mee beleerd en heeft er dik 3 jaar mee voor de wagen gelopen, eigenlijk alleen puur recreatief, maar wel intensief.

In het begin ging het super, maar toen ik uiteindelijk toch wat serieuzer ging werken en wat meer ging vragen, voldeed het bokkebitje niet meer. Naar mijn idee was deze ook veels te dik (zie maar eens een dun bokkebitje in shettenmaat te krijgen, haast niet te verkrijgen of anders nogal onbetaalbaar) en die vaste 'scharen' was nou ook niet alles.

Met liverpool liep en loopt ze naar mijn idee veel fijner.

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:46

even ter verduidelijking met fotos

dit deed mijn pony met bokkebitje als ik meer ging vragen kwa wendingen (mond opensperren)
Afbeelding

Dit doet mijn pony nu (fotos schelen 3 maanden denk ik) hij houd nu netjes zijn mond dicht en is veel wendbaarder in zijn hald (valt ook niet naar binnen omdat hij de stelling beter aan kan nemen. (het komt minder hard aan in zijn mond Knipoog )
Afbeelding

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 20:06

Wat een verschil Sammykuh! En ik moet toch ook wel even toegeven dat je een prachtige kar hebt Ja

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:25

Everest schreef:
Wat een verschil Sammykuh! En ik moet toch ook wel even toegeven dat je een prachtige kar hebt Ja

bedankt Bloos kar heb ik sinds afgelopen vrijdag maar loopt perfect Haha!

en inderdaad een heel verschil met bokkebitje en liverpool vandaar ook mijn keuze Knipoog

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:41

Wat ik niet snap is dat je buiten niet dressuurmatig rijdt, iedere bocht rij je toch gewoon dressuurmatig.
Bij ons wordt buiten ook gewoon onder de rit dressuur getraind.
Nogal verwarrend voor de pony als hij buiten de bochten dus tegengesteld, met het hoofd in de lucht enz enz mag lopen

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:04

Echwel schreef:
Wat ik niet snap is dat je buiten niet dressuurmatig rijdt, iedere bocht rij je toch gewoon dressuurmatig.
Bij ons wordt buiten ook gewoon onder de rit dressuur getraind.
Nogal verwarrend voor de pony als hij buiten de bochten dus tegengesteld, met het hoofd in de lucht enz enz mag lopen


tuurlijk loopt hij buiten ook in de stelling door de bochten maar ik bedoel met dressuurmatig dus figuren rijden. En dat gaat niet gemakkelijk op straat Vork daarnaarst staat hij maar pas voor de wagen dus heb ik in het begin niet veel gedaan kwa bochtwerk hij moest eerst maar een verkeersmak worden en luisteren voordat ik in zijn mond ga hannesen.

als ik nu op straat rij neemt hij ook stelling aan in de bochten en verruim onderweg ook weleens van een drafje naar een middendrafje enz. Maar met dressuurtraining bedoel ik dus echt figuren rijden wat op straat niet gemakkelijk gaat Knipoog

daarnaarst loopt mijn pony nooit met zijn hoofd in de wolken moet hem namelijk omhoogwerken omdat hij veel te diep loopt Knipoog en daar is de weg wel goed voor om lekker voorwaarts te rijden Ja

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:12

Diep lopen is ontwijken van het bit, probeer het toch eens met een wat zachter evt gebogen bit.

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:47

Echwel schreef:
Diep lopen is ontwijken van het bit, probeer het toch eens met een wat zachter evt gebogen bit.

vandaar dat ik ook ben overgestapt van bokkebitje naar liverpool deze heeft hij nu een 6x ingehad dus probeer even hoe hij daarop reageerd. GA binnenkort langs mijn lesgever miss dat hij iets weet.

Hij heeft maar 11,5 van bit en een niet zon heel groot mondje dus hellaas zijn heel veel bitten te dik of niet in die maat. Wat voor bit zou je aanraden dan (foto) ?

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:50

Ik zou eens bij Letty gaan kijken die heeft werkelijk van alles in haar collectie.
Eventueel je paardentandarts even laten kijken die kan zijn mond en vorm daarvan het beste inschatten
en dan een bit kopen of evt zelf maken

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:01

Echwel schreef:
Ik zou eens bij Letty gaan kijken die heeft werkelijk van alles in haar collectie.
Eventueel je paardentandarts even laten kijken die kan zijn mond en vorm daarvan het beste inschatten
en dan een bit kopen of evt zelf maken

oke ik ga eerst volgende week naar mijn lesgever miss dat hij het zo wel weet te vertellen en anders laat ik er eens een paardentandarts bijkomen.

Het gekke is dat hij alleen heel diep loopt voor de wagen. Als ik met dubbele longe longeer heb k hem ook in mijn handen en loopt hij netjes op de loodlijn dus beetje raar haha. Maar ga er naar kijken wat het is wil hem namelijk zacht in zijn mond houden dus moet hij wel iets zachts in zijn mond krijgen Knipoog

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:23

Als ze dus niet op de achterhand lopen maar zich vol in het borstuig gooien wil dit ook
wel ens dit plaatje opleveren.
Zelf zou ik gewoon eens bij een goede instructeur kijken die zelf ook wedstrijdmatig dressuur rijdt en niet iemand die ooit
zelf zijn instructeursdiploma gehaald heeft en nog nooit een wedstrijd heeft gereden

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:39

Echwel schreef:
Als ze dus niet op de achterhand lopen maar zich vol in het borstuig gooien wil dit ook
wel ens dit plaatje opleveren.
Zelf zou ik gewoon eens bij een goede instructeur kijken die zelf ook wedstrijdmatig dressuur rijdt en niet iemand die ooit
zelf zijn instructeursdiploma gehaald heeft en nog nooit een wedstrijd heeft gereden


mijn instructeur rijd zelf zz aangespannen in de dressuur en kom ik dus ook regelmatig op wedstrijden tegen Knipoog Heb met deze pony nog niet bij hem gelest omdat hij nog maar pas voor de wagen staat en ik nu pas ga beginnen met dressuurmatige trainen. Dus binnenkort even langsgaan.

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 08:33

Ik wilde jullie nog even informeren over mijn les van vrijdag.. Ik heb echt een superfijne les gehad! Ik reed mijn pony in de 1e sleuf en van die instructeur kreeg ik zelfs te horen dat hij vond dat het bit zo eigenlijk 'te zwaar' was.. Hij heeft het een gaatje hoger gegespt in het hoofdstel.. En zelfs in de bril zou ook nog wel te proberen zijn volgens hem..

Tsja... Heel anders dus.. Lachen