Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:33

waar de kennis ophoud.. dat verhaal kennen we allemaal wel denk.
het is denk ook nog weleens een kwestie van onkunde dan wel onwilligheid..
ff snel dat beest in de krul, ff door die proef scheuren en we gaan weer naar huis want we hebben nog meer te doen.

zaken die je zelf niet weet op te lossen, proberen op te lossen door naar een ander te kijken, maar dan zonder uitleg erbij waarom dat zo is of gaat.

dus bijv. ik krijg dat beest niet in de krul, dan doen we die kinketting maar wat strakker en zak maar een gaatje, dat deed hij ook en dat ging super, vervolgens wordt er niet anders meer gereden omdat hij zo lekker loopt, niet wetende dat het bit bijv. maar een hoek van 5 graden kan maken onder sterke druk.. en dus een tijdje later zn hele mond kapot is, paard loopt weer niet goed en zo beginnen we weer van vooraf aan
dat zou dus kunnen gebeuren.

mijn mening is overigens dat 2e wel acceptabel is, afhankelijk wie ermee rijd en hoe, en de 3e zet je aan het nadenken, buiten dat het zeer onvriendelijk kan zijn, kan je natuurlijk ook nog goed gaan twijfelen over de rijvaardigheid van deze persoon, danwel de geschiktheid van dit paard. een kleine vraag waarom dit paard zo wordt gereden zou niet misplaatst zijn denk (in wedstrijdverband als recreatief)

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:34

Everest schreef:
@ joyce: Als ik het goed begrijp (correct me if i'm wrong..) vind jij dus dat 2e sleuf kan, mits het paard op t moment vervelend is, maar 1e sleuf(of zelfs bril) eigenlijk als 'standaard' ziet.. ?


Dat heb je op zich wel goed begrepen ja Lachen Ik bekijk het nu trouwens vanuit mijn eigen situatie hoor. Voor de merrie die ik rijdt zie ik eerste sleuf of bril als standaard, 2e sleuf is voor mij tevens 'het scherpste' zal ik maar zeggen, wat ik met dit bit kan rijden. Ligt niet alleen aan 'vervelend' zijn van het paard, maar als ze écht zich te heet maakt tijdens de galop omdat ze het allemaal zo leuk vind, dan zorg ik gerust eventjes dat de leidsels in de 2e sleuf worden gegespt ja, vind het dan wel even belangrijker om haar toch weer ook álla minute terug te kunnen krijgen naar stap, mocht dat nodig zijn.

Wat ik over het algemeen vind: denk dat men zich tot doel moet stellen om zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen met zo min mogelijk hulpen. Dat is ook echt mijn trainingsdoel; dat ik haar 'in de krul' kan krijgen met de 2e sleuf vind ik geen kunst, vind het wel kunst om haar uiteindelijk na lange tijd serieus trainen echt lekker te laten lopen, mooi nagevelijk en dan natuurlijk het liefst op de bril.

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:48

palousa_boy schreef:
waar de kennis ophoud.. dat verhaal kennen we allemaal wel denk.
het is denk ook nog weleens een kwestie van onkunde dan wel onwilligheid..


In mijn geval is dat overigens hopelijk niet zo.. Ben namelijk zo gaan rijden op advies van de instructeur.. In hoeverre is dit dan onkunde.. ?
Verder is het bij mij ook geen kwestie van 'even vlug', want ben er naar mijn inziens wel serieus mee bezig!

Ik gok daarom dus ook dat je bericht over de stelling in zijn algemeenheid gaat? Dan kan ik me nl. zeker wel vinden in hetgeen dat je zegt.. Ja

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:54

JoyCiej007 schreef:
Everest schreef:
Wat ik over het algemeen vind: denk dat men zich tot doel moet stellen om zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen met zo min mogelijk hulpen. Dat is ook echt mijn trainingsdoel; dat ik haar 'in de krul' kan krijgen met de 2e sleuf vind ik geen kunst, vind het wel kunst om haar uiteindelijk na lange tijd serieus trainen echt lekker te laten lopen, mooi nagevelijk en dan natuurlijk het liefst op de bril.


Maar hier(dikgedrukte) zeg jij in principe... Dat je de training wat dat betreft idd moet opbouwen. Denk jij dan ook dat je wel met bijv. de 2e sleuf(derde is namelijk voor mij uit den boze en moet mn vader nog ff lief aankijken, zodat hij hm dr nog n keer af'zaagt') door kan trainen en zo uiteindelijk het kan bereiken dat je paard ook in de 1e sleuf of lichter nageeflijk loopt?

Of gaat het rijden met een grotere hefboomwerking in jullie ogen eigenlijk vrijwel automatisch gepaard met het steeds harder worden van de mond? (ongeacht even welke mennershand erachter zit.. )

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:00

Echwel schreef:
Je hebt alleen gewicht in je handen als je paard niet op de achterhand loopt en dus op de voorhand gaat hangen
Zodra je de achterhand eronder hebt loopt hij niet op de voorhand en draag hij zijn gewicht van achteren
Dus je hoort niet meer dan een klein gewicht in je handen te hebben, net dat beetje wat het paard
opzoekt.
Heeft dus niets met reactie op het bit te maken alswel met actie op de achterhand


Dit merk ik inderdaad zelf ook. Mijne was soms eerst echt zwaar in de hand, maar liep dan ook op de voorhand. Nu ik meer en meer serieus dressuurmatig aan het trainen ben, brengt ze de achterhand dus meer onder, en is het overgrote deel van het probleem 'te zwaar in de hand' ook opgelost, en heb ik stukken minder gewicht in mijn hand, ze is dan inderdaad echt op de pinken te rijden Lachen

Everest schreef:
Maar hier(dikgedrukte) zeg jij in principe... Dat je de training wat dat betreft idd moet opbouwen. Denk jij dan ook dat je wel met bijv. de 2e sleuf(derde is namelijk voor mij uit den boze en moet mn vader nog ff lief aankijken, zodat hij hm dr nog n keer af'zaagt') door kan trainen en zo uiteindelijk het kan bereiken dat je paard ook in de 1e sleuf of lichter nageeflijk loopt?

Of gaat het rijden met een grotere hefboomwerking in jullie ogen eigenlijk vrijwel automatisch gepaard met het steeds harder worden van de mond? (ongeacht even welke mennershand erachter zit.. )


Bovenstaande (opbouwen) pas ik inderdaad wel toe, ik merk dat het voor mijzelf en de pony dus wel werkt; als ik 3 dagen in de week achter elkaar train, loopt ze op dag 1 nog niet helemaal lekker op de bril of eerste sleuf. Ze moet dan écht wel vervelend zijn wil ik hem op de 2e sleuf gespen. Dag 2 loopt ze wat beter, en heb ik minder tijd nodig om te bereiken wat ik wil, en vergesp ik vaak halverwege van de eerste sleuf naar de bril. Dag 3 loopt ze eigenlijk over het algemeen zoals ik het ongeveer wil hebben, en kan ik grotendeels in de bril rijden.

Nogmaals; ik denk dat het heel erg afhangt van paard/menner/situatie combinatie. Het opbouwen naar minder scherp werkt voor mij wel. Echter denk ik als je té lang blijft vasthouden aan de 2e sleuf bijv. je dan inderdaad een harde mond in de hand gaat werken.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:09

Everest schreef:
palousa_boy schreef:
waar de kennis ophoud.. dat verhaal kennen we allemaal wel denk.
het is denk ook nog weleens een kwestie van onkunde dan wel onwilligheid..


In mijn geval is dat overigens hopelijk niet zo.. Ben namelijk zo gaan rijden op advies van de instructeur.. In hoeverre is dit dan onkunde.. ?
Verder is het bij mij ook geen kwestie van 'even vlug', want ben er naar mijn inziens wel serieus mee bezig!

Ik gok daarom dus ook dat je bericht over de stelling in zijn algemeenheid gaat? Dan kan ik me nl. zeker wel vinden in hetgeen dat je zegt.. Ja


haha nee gaat niet over jou hoor, vind het alleen maar goed dat je er hier over begint, dan kunnen er nogmeer mensen van leren mochten ze geinteresseerd zijn en dit topic volgen

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:02

Mijn vriend is instructeur en ik heb hem dit ook even voor gelegd. Hij zegt dat de 2de sleuf voor meerspannen is...niet voor enkelspan...
De ruiterhand maakt in welke sleuf de leidsels moeten. Om een paard in de 2de sleuf te zetten omdat hij niet naar beneden wil komen is een grove fout en zal in de loop der tijd problemen opleveren. Ik ben er ook trots op om te kunnen zeggen dat mijn vriend "moeilijke" (lees "verpestte") paarden gewoon op een trensje ment en ook los krijgt in de rug. Overigens hebben wij in de winter les van Gerrit (achternaam schiet mij even niet te binnen....). Hij is military rijder geweest en ment de laatste jaren...(misschien dat iemand hem herkent..)

Sjonniej schreef:
Naar mijn gevoel wordt er in de dressuursport nauwelijks naar gekeken. Nu zijn er sowieso erg weinig juryleden die kijken hoe het paard loopt en hoe gemakkelijk dit gaat, maar kijken alleen naar het plaatje. Dus als jij je paard op het 2e gat netjes in die krul krijgt, zal je gerust je punten krijgen. Net als dat ik ook een 7 of 8 krijg voor de middendraf als mijn pony alleen maar wegvlucht en toevallig in draf blijft, dat ik daarna alle zeilen bij moet zetten om hem weer in het gareel te krijgen, maakt blijkbaar niet uit.


Dit is waar wij ook vaak tegenaan lopen in de dressuur: zolang de paarden maar in de krul lopen , of ze daarbij de rug volledig vasthouden maakt niet uit,, krijg je goede punten. Een paard wat los in zijn lichaam loopt, maar nog niet mooi in oprichtin is, krijgt minder punten...helaas...

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:06

Waarom zou je een tweespan scherper instellen dan een enkelspan.
Hebben wij nog nooit gedaan, omdat alle paarden goed enkelspan beleerd en gereden werden
zo kun je de dressuur oefenen.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:23

Is ook geen moeten en wij doen het ook niet, maar het kan dat je bv bij een vierspan dan wat meer controle hebt over de paarden. (maar inderdaad, bij goed getrainde paarden is dit niet nodig, net zoals een 3de sleuf eigenlijk onnodig is...))

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:28

Ik rij in principe in de bril, alleen is ze op het moment vrij drammerig waardoor hij ter correctie even op de 1e sleuf gaat (heb 2 sleuven btw)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:53

Waarom buigt en stelt een paard wel in bij een bit op de 2e sleuf en niet bij een bit op de 1e sleuf?
Naar mijn gevoel is dat niets anders dan de dwang van de 2e sleuf. En dwang is niet het streven van dressuur.

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:56

Echwel schreef:
Dat heeft niets met dressuurmatig rijden te maken, dat moet zelfs op een trensje kunnen.


Dan moet mennen ook gewoon op de eerste sleuf kunnen..

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:24

.
kimmysan schreef:
Dan moet mennen ook gewoon op de eerste sleuf kunnen..

Daar gaat het hier toch ook over, toch niet over ohz of zie ik nu scheel

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:29

Echwel schreef:
of zie ik nu scheel

Dan zul je eerst even een fototje moeten plaatsen anders kunnen wij hierover niet oordelen.
Maar volgens mij niet... Haha!

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:33

Na de Pimm's vrijdag avond op het wk wel dus Haha! Haha!

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 15:18

Okee bedankt allemaal voor jullie antwoorden Lachen Stiekem toch best een interessante discussie zo..

Ik heb in ieder geval besloten om voorlopig gewoon weer lekker met de 1e sleuf door te gaan oefenen.. Krijg vrijdag ook les(ditmaal van iemand anders overigens) en zal hem ook eens volledig ondervragen Lachen

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:53

Heel veel aan de longeerlijnen oefenen wil vaak heel goed werken eventueel met een pessoa erbij

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:56

Doe wat jou goed lijkt, jij hebt ook de uitleg van je instructeur in je achterhoofd. En kies dan wat jou het beste lijkt.

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 18:40

Ik ben idd al veel aan het longeren sinds een tijdje, bijgezet met touwtjes.. Langzaamaan zie ik idd steeds meer vooruitgang! Dan moet dat met mennen ook wel lukken Knipoog .. Ik gaf in mn openingspost ook al aan dat die 2e sleuf me gewoon niet helemaal lekker zat..
Ik ga gewoon lekker oefenen, een beetje spelen met wat kleine veranderinkjes en dan hoop ik dat we er wel uitkomen.. Mocht ik nog meer dingen tegenkomen die ik nog niet helemaal snap, dan zal ik jullie wel weer even gaan stalken Bloos Knipoog
Laatst bijgewerkt door Everest op 01-07-08 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:40

zoals al gezecht is op wedstrijden kijken ze niet naar in welke sleuf de leidsels zitten of met wat voor bit je rijd.
Ik ben 2 weken geleden overgestapt van een bokkebitje naar een liverpool.

Ik heb mij pony beleerd op een bokkebitje in het bovenste gat met het op de weg rijden ging het prima hoor maar nu hij goed beleerd is en ik verder wil in de dressuur werk een bokkebitje niet. In het bovenste gat trek je als het ware alleen maar het bit achter in zijn mond zonder hefboomwerking. En in het onderste gat is hij veel te scherp.

Rijd nu met een liverpool hellaas is mijn ponys mond te klein en mijn leidsel te dik om de leidsels door de bril te halen vandaar dat ze in de eerste sleuf zitten. Mijn pony loopt heel snel in een krul en ik moet hem juist weer ophoogwerken scherper dan het 1e gat gaat en hoeft hij dus ook niet.

Onze haflinger werd op het 2e gad gereden daar liep hij veel lekkerder op dan op het 1e maar ja dan is bij ieder paard anders en kan je zo niet zien. Van wie krijg je les als ik vragen mag ?

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:06

Echwel schreef:
.
kimmysan schreef:
Dan moet mennen ook gewoon op de eerste sleuf kunnen..

Daar gaat het hier toch ook over, toch niet over ohz of zie ik nu scheel


Er zei iemand dat hij in de bak met een trens reed en buiten met een pessoa; als ik het goed heb. Toen zei Echwel: Dat dat ook gewoon op een trensje moet kunnen... Dus toen zei ik dat mennen dat ook gewoon op de eerste sleuf moet kunnen. Snap je?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:18

Mennen zou ook op een trens moeten kunnen, met het zicht op veiligheid wordt er echter vaak met een stang gereden. Maar het dressuurmatig correct rijden van een paard, zou net zo goed op een trens moeten kunnen.

Sammykuh; Waarom kan je niet op een bokkebitje verder in het dressuurwerk????

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:33

Sjonniej schreef:
Mennen zou ook op een trens moeten kunnen, met het zicht op veiligheid wordt er echter vaak met een stang gereden. Maar het dressuurmatig correct rijden van een paard, zou net zo goed op een trens moeten kunnen.

Sammykuh; Waarom kan je niet op een bokkebitje verder in het dressuurwerk????


zoals ik al zij trek ik hem op het eerste gat naar achter in zijn mond en stuurt hij niet fijn. ook gaat hij heel de tijd met zijn mond open omdat het hem gewoon irriteerd.
In het onderste gat is hij te scherp voor mijn pony. Hij is vrij gevoelig in zijn mond en zodra ik de leidsels aanneem staat hij al in de krul. Met de liverpool heb ik een zachtere inwerking zonder dat ik het bit achter in zijn mond trek en rijd hij prima op :J

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:34

Maar waarom rijdt iedereen ohz dan met een trens, waarbij je ook het bit naar achteren trekt, zoals jij dat noemt??

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Discussie: Leidsels in de 2e en 3e sleuf = onvriendelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:39

Sjonniej schreef:
Maar waarom rijdt iedereen ohz dan met een trens, waarbij je ook het bit naar achteren trekt, zoals jij dat noemt??


mijn pony komt erbij in verzet en gaat heel de tijd met zijn mond open dicht met zijn tong kwalle hoofd schudden en met een liverpool is er niets aan de hand dan licht het toch aan het bit neem ik aan? Op de weg had ik er nooit problemen mee omdat ik dan niet tot weinig in zijn mond zat maar met het dressuurwerk zit je constant in zijn mond met de bochten maken enz. Met het bokkebitje en de leidsels is het onderste gat was er ook niets aan de hand hoor maar daar had hij te veel hefboomwerking en in wil hem zo zacht mogelijk in zijn mond laten Knipoog