welke breedte lamoen nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

welke breedte lamoen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:26

Kan een van jullie een idee geven van de breedte van het lamoen dat nodig is voor verschillende maten pony's?
Hoe meet je dat bij je pony/paard?

Ik heb een Fjord en wil weten hoe breed het lamoen voor haar zou moeten zijn. Ze is redelijk stevig maar niet superbreed voor een Fjord.

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: welke breedte lamoen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:57

En kan je een lamoen gemakkelijk (laten) verbreden als dat nodig is?

Anoniem

Re: welke breedte lamoen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:00

Een lamoen moet zo breed zijn dat het paard makkelijk kan wenden zonder met de achterhand de bomen te raken.
Het handigst is om eens binnen te lopen bij een rijtuigbouwer of handelaar, die kan je van deskundig advies voorzien.

piened

Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-07

Re: welke breedte lamoen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:03

Er is ook nog verschil of je een lamoen van een 4 wielige wagen hebt of van een 2 wielige wagen:

Bij een 4 wielige wagen zit er een draaikrans onder. Bij het draaien van de wagen is dan minder ruimte dan bij een 2 wielige. Bij de laatstgenoemde heeft het dier net wat meer ruimte nodig zodat het wat kan draaien in het lamoen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: welke breedte lamoen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:14

piened schreef:
Er is ook nog verschil of je een lamoen van een 4 wielige wagen hebt of van een 2 wielige wagen:

Bij een 4 wielige wagen zit er een draaikrans onder. Bij het draaien van de wagen is dan minder ruimte dan bij een 2 wielige. Bij de laatstgenoemde heeft het dier net wat meer ruimte nodig zodat het wat kan draaien in het lamoen.

Dat ben ik niet met je eens want als je de achteras wegdenkt is er weinig verschil. Veelal staat bij een tweewieler het paard/pony dichter op de as dan bij een vierwieler en kan dus makkelijker draaien.
Maar voor beide geldt eigenlijk dat een lamoen bijna niet te breed kan zijn. Ik zou dus de breedte van de wagen proberen te benutten.

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: welke breedte lamoen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:20

Ik heb een leuke 2ehands kar (4-wiel recreatiewagen) op het oog, maar daarvan is het lamoen te smal denk ik.
Kan dat makkelijk veranderd worden? Of moet ik er een ander lamoen bij zoeken dan?

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: welke breedte lamoen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:25

Of het makkelijk aan te passen is kun je zonder foto's niet beoordelen. Een ander lamoen er bij zoeken werk ook niet omdat het toch eigenlijk nooit direct past en je hem alsnog verbouwen moet. Maar een nieuw lamoen is redelijk eenvoudig te maken met het juiste materieel. Kijk maar eens een beetje rond en neem foto's en de maten van een goed lamoen.

Anoniem

Re: welke breedte lamoen nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:27

Iemand die ik ken heeft ook zelf een lamoen aangepast, in overleg met een ervaren meninstructeur. Er is een stuk tussen gezet zodat inderdaad de hele breedte van de wagen is benut en het past nu allemaal meer dan prima!!!