2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12507
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:44

Gewoon tijdens de training, je hoeft niet steeds harder te slaan maar een tik om hem attent te houden.
Als je hem daarna aanroept gaat het vanzelf..

Sorry hns maar jouw stelling gaat niet op, een paard is een werkdier, als je geen geld hebt om er tig te houden zal het paard gewoon moeten doen waar jij plezier in het.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:49

Waarom een harde tik? Omdat je paard geen ontzag meer heeft voor de zweep. Dat gaat echt ontzettend snel.
Ik had 1 pony die al ging stuiteren van het touwtje van de zweep wat ik heel zachtjes tegen hem aan zwiepte. Waarom? Omdat die pony nooit een tik kreeg.
De ander had een iets harder tikje nodig, die kreeg er ook meer.

Als je dan begint met een enorme lel zul je steeds harder moeten gaan slaan voor een reactie naar mate je er meer geeft.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:51

Echwel schreef:
Sorry hns maar jouw stelling gaat niet op, een paard is een werkdier, als je geen geld hebt om er tig te houden zal het paard gewoon moeten doen waar jij plezier in het.


Binnen het redelijke, uiteraard Lachen

Echwel

Berichten: 12507
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:56

Tuurlijk A10 maar als je ieder paard in hun hart zou kijken zouden ze het liefst de hele dag niets doen, in wezen zijn het luie dieren, als ze niet verder hoeven dan van graspolletje naar graspolletje doen ze at ook niet.

Laura ik zeg niet dat je dit constant moet doen 1 of 2x en dan verder met je stem, dus je stem met die klap een bepaalde intonatie, dan weet hij bij de volgende keer die intonatie, oei het is menes..

Het is niet zo dat ik zeg zet de varkensprikker er maar op, maar hij moet met je stem horen dat je het meent

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:59

Een paard blijft toch een eigenwijs dier wat je wel vaker dan 1 keer op zijn plaats moet zetten.
Nou ja, hier hebben we dus een andere methode... kan gebeuren Knipoog
Ik ken trouwens meer mensen met jou methode en mijn ervaring (van zien en meerijden) is dat het niet goed genoeg werkt in mijn opzicht.

Echwel

Berichten: 12507
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:02

Bij mij werkt het wel ik hoef hem echt maar 1x heel boos aan te roepen en dan weet hij, baasje wordt enorm boos, laat ik maar gaan lopen..
Dat hij het bij anderen niet doet intresseert mij eerljk gezegd niet zo.

Voor mij doet hij het en dat is waarom ik hem heb.
Mocht het zo zijn dat hij nutteloos wordt, je dus geen motivatie meer kunt vinden om hem aan het werk te gaan, gaat hij eruit..

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:05

Is hij met longeren/werk aan de dubbele lijnen ook zo traag?
Is hij lichamelijk helemaal in orde? Eerst een lichamelijke oorzaak uitsluiten. Een goede osteopaat of fysiotherapeut kan helpen hem losser in zijn lichaam te maken.

Ik zou proberen hem actiever voor de stem en zweep te krijgen aan de longe. Dan heeft de andere pony er het minste last van. En daarna vaker in het enkelspan meenemen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:13

Citaat:
Wij noemen onze langzamere ook ons dieseltje, komt langzaam op gang en na een half uur loopt ze goed mee, de ander is een turbo, die start snel en blijft snel, ergens vinbden ze elkaar weer wel, alleen met dressuur komt het gewoon meer op het moment aan.


Haha, wat grappig. Nickey noemen wij namelijk ook turbodiesel. Moet eerst flink opwarmen en dan gaat de turbo aan en moeten we hem weer inhouden. Span lijkt wel op elkaar qua hoogte, karakter, samenstelling.
4 spannetje knopen?

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:38

, wat grappig. Nickey noemen wij namelijk ook turbodiesel. Moet eerst flink opwarmen en dan gaat de turbo aan en moeten we hem weer inhouden. Span lijkt wel op elkaar qua hoogte, karakter, samenstelling.
4 spannetje knopen?[/quote]

Dat is een goed plan, mijn man zou zo graag 4 span rijden.........

Enne, HNS, lezen is ook een kunst,hij heeft iedere week dressuurles, komt dit ook aan bod.........
Ik weet ook niet hoe je erbij komt dat de pony DUIDELIJK laat zien er geen plezier aan te beleven.........ik denk dan meer aan staken, steigeren, blokeren, niets van dit alles, alleen lopen ze niet gelijk op,er wordt niet gedwongen en niets geforceerd!!!!!!!!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:42

Ik ben het met Echwel eens; zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Het is de kunst een paard aan de hulpen te houden en op elke hulp moet reactie komen. Wanneer je dit consequent doorvoert zul je de hulp steeds zachter hoeven te geven. Ben het dus niet met Laura eens dat ze toch weer afstompen omdat je het dan blijkbaar nog te voorzichtig hebt gedaan. Natuurlijk moet je wel weten wat je doet en moeten er geen lichamelijke beperkingen zijn.
Ik heb jaren lang gereden met een luie en een heftige (kruising) shet en op het laatst had die luie toch heel goed door wat er van haar verwacht werd. Ook heb ik altijd met een losse evenaar gereden maar dan moet je nog blijven zorgen dat de luie aan het bit blijft lopen. Doordat je toch regelmatig het contact zou moeten blijven onderhouden zal wanneer je de luie naar het bit toe drijft dit ook een uitwerking hebben op het trekken van de hete en word deze ook gestoord. Mijns inziens is het dus beter om voor de dressuur gewoon te zorgen dat de luie leert meetrekken en dus een gat korter in de strengen en/of langer in de leidsels. Voor een lange bosrit oid kan die losse evenaar wel heel praktisch zijn.
En om even terug te komen op een forse tik bij een lui paard; het is geheel volgens de natuurwetten van de paardenwereld. Ook hier zal de baas geen lieve vragen stellen; gewoon luisteren!
Het belangrijkste is dat de hulp door komt.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:18

laura2span schreef:
Waarom een harde tik? Omdat je paard geen ontzag meer heeft voor de zweep. Dat gaat echt ontzettend snel.
Ik had 1 pony die al ging stuiteren van het touwtje van de zweep wat ik heel zachtjes tegen hem aan zwiepte. Waarom? Omdat die pony nooit een tik kreeg.
De ander had een iets harder tikje nodig, die kreeg er ook meer.

Als je dan begint met een enorme lel zul je steeds harder moeten gaan slaan voor een reactie naar mate je er meer geeft.


af en toe is het best even goed om hem flink aan te pakken. je zet hem even op zijn plek en hij weet waar hij aan toe is. meestal roep ik 1 keer zijn naam, reageert hij niet, dan roep ik nog een keer. nog geen reactie, direct een flinke tik er achteraan. dit hebben ze snel door. een voordeel hiervan is dat de pony die ik bij zijn naam roep, direct in de strengen komt. een keer met de achterkant van je zweep in zijn bil prikken geeft ook een goed effect, hier heeft zijn spangenoot ook minder last van.

de voornaamste oorzaak voor het immuun worden voor de zweep is het continu aaien er mee.

als een pony gaat stuiteren als hij alleen al het touwtje maar op zijn rug voelt is ook niet goed. de zweep is er niet alleen voor om het paard voorwaarts te drijven. hoe wil jij hem dressuurmatig corrigeren met je zweep als hij meteen begint te stuiteren bij een lichte aanraking?

cavellino
Berichten: 80
Geregistreerd: 04-05-06

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:53

Hallo

enkelspan rijden is een hele goede oplossing.

Onderstaande voor enkelspan:

Pony moet goed eigen naam weten
wanneer je naam roept moet er actie komen
Zo niet dan direct met zweep even goed onder handen nemen.
dit oefen je eerst super goed.
gebruik die zweep die heb je niets voor niets bij je.

Verder in het tweespan:
Kun je de luie wat strakker in spannen zo heeft ie telkens druk en moet ie wel trekken.

Wat ook helpt is om groom er even naast te laten lopen en die tik laten uitdelen Let wel op dat je eerst naam van pony roept:geen actie? dan een flinke tik.

Blijven oefenen!!!

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:42

Ik zeg ook niet dat mijn manier de enige of de beste is. Ik zeg alleen dat ik een andere manier hanteer. Dit onderbouw ik met argumenten.
Het leuke van de mensport is dat iedereen andere manieren heeft. Als iedereen zijn/haar mening onderbouwt kun je er ook nog eens leuk over discussieren en kan je er nog eens wat van op steken.
Ik blijf er bij dat een zweep een hulp middel is en dus geen middel om te straffen.
Tuurlijk kregen mijn pony's ook wel eens een lel (of althans 1 van de 2) maar niet omdat de pony moeite had om er bij te komen in de dressuur. Dan moetie het wel heel bont hebben gemaakt. Oke ik geef toe dat ik van erg veel kanten te horen kreeg dat ik te lief was.
Bij mij speelde ook nog het probleem dat ik ze juist in tempo terug wilde rijden ipv vlugger.

Echwel

Berichten: 12507
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:47

Je zult altijd een 2span hebben waarvan de een vlugger is dan de ander
2 dramkonten krijg je ongelukken van, dus als er 1 iets rustiger is is alleen maar fijn.
hetgeen niet betekend dat hij niet moet werken, dus zul je hem aan het werk moeten houden.,

En te lief is ook niet goed, net als te hard, eigenlijk alles waar te voor staat is verkeerd.
Maar daarom de gulden middenweg bewandelen, hem attent voor jou maken en daarbij zul je soms onaardig moeten zijn, hij moet in de buitenbocht nou eenmaal harder lopen.

Ik zeg ook niet iedere keer aftuigen, maar 1 ferme tik werkt beter dan steeds die zweepaanrakingen.
daarvan worden ze kriegelig en narrig.

Ook in een hindernis, kun je beter 1 ferme tik geven dan steeds dat mepjes geven. dat steeds mepjes geven is veel onvriendelijker.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:55

laura2span schreef:
Ik blijf er bij dat een zweep een hulp middel is en dus geen middel om te straffen.
Tuurlijk kregen mijn pony's ook wel eens een lel (of althans 1 van de 2) maar niet omdat de pony moeite had om er bij te komen in de dressuur. Dan moetie het wel heel bont hebben gemaakt. Oke ik geef toe dat ik van erg veel kanten te horen kreeg dat ik te lief was.
Bij mij speelde ook nog het probleem dat ik ze juist in tempo terug wilde rijden ipv vlugger.
Straffen is net als belonen, stelling vragen en drijven een hulpmiddel. Je hebt ze allemaal nodig af en toe. Alleen de mate kan verschillen per pony.
Een drijvende voorwaarste hulp wil niet zeggen dat je harder gaat. Je wilt meer aanleuning en ondertreden. Een pony die niet voorwaarts is krijg je niet aan het bit.
Door alleen in het tempo terug te rijden zonder dat je de achterhand er onder blijft rijden zal een pony ook niets tonen (verzameling, stelling, buiging).

Albert

Berichten: 5738
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:31

Je kan het temperamentsverschil in je voordeel laten werken en tandem gaan rijden. Dat is minstens zo leuk als vierspan en zou jou pony's beter passen zo te lezen Haha!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 01:29

Albert schreef:
Je kan het temperamentsverschil in je voordeel laten werken en tandem gaan rijden. Dat is minstens zo leuk als vierspan en zou jou pony's beter passen zo te lezen Haha!
Over wie heb je het?

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:52

Over wie gaat dit topic?
Over de TS natuurlijk Knipoog

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 09:14

Albert schreef:
Je kan het temperamentsverschil in je voordeel laten werken en tandem gaan rijden. Dat is minstens zo leuk als vierspan en zou jou pony's beter passen zo te lezen Haha!


Dat is ook nog een idee.........
Volgende week neemt hij een weekje vrij, dan iedere dag enkel en dubbelspan trainen, kijken hoe het gaat.
Wel veel goede tips, dus daar kan hij mee aan de gang, alleen voor de losse evenaar moet de wagen verbouwd worden, dus dat zal hem niet worden, denk ik!

Albert

Berichten: 5738
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: 2span, probleem met aanleuning in dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:41

Citaat:
alleen voor de losse evenaar moet de wagen verbouwd worden, dus dat zal hem niet worden, denk ik!

Daar zou ik ook niet aan beginnen. Dan gaan de pony's ongelijk lopen en kom je met de leidsels niet meer uit.